Romania Military

Tejasul si motorul sau

Tejasul, copil-deja-batran, al industriei militare indiene se pregateste sa treaca la Mk 2, nu ca Mk I ar fi rupt gura targului ci chiar dimpotriva deocamdata este o…chestie, foarte scumpa dar care nu prea poate sa faca nimic din ce ar fi trebuit sa poata face.

Mk II

Astfel indienii se asteapta sa primeasca spre sfarsitul acestui an primul lot de motoare americane General Electric F414-GE-INS6 pentru Tejas Mk II, un motor sensibil mai puternic decat General Electric F404-GE-IN20 care echipeaza Tejas MK I si care dezvolta doar 80-85kn, fata de F 414 care “duce” pana la 90-98 kN.

Acum stim cu totii ca initial Terjasul trebuia sa fie propulsat de un motor neaos indian, dezvoltat si construit local, motor „intitulat” Kaveri, doar ca una s-a dorit si alta a iesit, astfel ca hindusii au trebuit sa lase capul jos si sa importe motoare americane.

Motorul pentru Tejas MK II este acelasi pe care Boeing il foloseste pentru F/A 18 E/F SuperHornet iar Saabul pentru JAS 39 Gripen, asadar este un motor serios si de incredere doar ca indienii au intentii nastrusnice si s-au gandit ca la un momentdat sa preia fabricarea F 414 in licenta.

Intentia ar fi ca HAL sa construiasca sub licenta intre 500 si 600 de motoare F 414 pentru cele 110 Tejas Mk II pentru aviatie si 40 pentru fortele navale, in conditiile in care Tejasul are o durata proiectata de exploatare de 3000 de ore de zbor, perioada in care va folosi, in medie, 3.5 motoare.

Acum daca ne uitam – asa de la distanta – Tejasul seamana un pic cu programul JSF american (nu vreau sa jignesc pe nimeni 🙂 ) in sensul ca, la fel precum F 35, si Tejasul este gandit in trei variante constructive: de antrenament avansat, de atac la sol si vanatoare usoara plus varianta pentru portavioane. Dupa cum vedem, marile minti gandesc la fel, dar le iese…altfel!

Daca  totul merge bine primul Mk II ar trebui sa aiba zborul inaugural prin 2018-19, iar productia de serie ar trebui sa inceapa trei ani mai traziu, dar probleme sunt deja destule si incep cu nevoia reproiectarii partii din spate a fuzelajului pentru a putea primii mototrul F 414 ceva mai mare decat F 404 de pe Tejas Mk I.

Nu cunoastem pretul exact pe care indienii il vor plati pentru motoarele F 414, dar se pare ca pentru 99 de motoare se vor plati 800 de milioane de dolari.

In principiu indienii “reproseaza” mai slabului F 404 faptul ca puterea scazuta a acestuia penalizeaza avionul in termeni de manevrabilitate, unghi de atac si capacitatea de incarcare cu armament. De parca astea ar fi problemele Tejasului…

Insa intrebarea ramane: cand hindusii s-au apucat sa cumpere F 404 nu stiau ca acesta va penaliza rapciuga lor de avion la capitolele mai inainte mentionate?! La ce dracu s-au mai obosit sa-l cumpere, doar ca sa zboare totusi avionul?!

GeorgeGMT

 

Exit mobile version