Romania Military

Tetal 2. Planuri de modernizare

Iată şi al doilea articol care vorbeşte despre planurile de modernizare ale Tetal 2. O să încep prin a recomanda o lectură a primului articol pe subiect aici. Totodată, dacă în cazul Tetal 1 aveam în vedere înlocuirea variantelor sale modernizate de îndată ce noile corvete multirol intrau în serviciu, în cazul Tetal 2, nave mai noi, cu un design ceva mai modern, am putea avea în vedere o menținere mai îndelungată în serviciu, în paralel cu noile corvete multirol.

Prin urmare, „structura” acestui articol este diferită de cea a primului, aşa că nu mai avem o „propunere ieftină” şi o „propunere scumpă” ci mai multe perioade de modernizări succesive:

  1. perioada de până la intrarea în serviciu a primelor două corvete multirol, care se pare că vor fi Gowind 2500, dacă nu intervin schimbări semnificative;
  2. perioada în care cele două Tetal 2 vor coexista cu noile corvete, până ce sunt toate finalizate şi intră în serviciu;
  3. perioada ulterioară, când ar putea fi menținute în serviciu, urmând a suplini noile corvete, eventual înlocui Mărăşeştiul.

Propunerea va fi de asemenea mult mai specifică în termeni de armament și senzori în sensul în care va ține cont de câștigătorul licitației pentru construcția corvetelor multirol și modernizarea fregatelor Type 22 R, Naval Group. Prin urmare, vorbim în esență de senzori furnizați de Thales, sistem centralizat de conducere a luptei (Combat Management System – CMS) furnizat de Naval Group – Setis și armament furnizat de MBDA. Se poate avea în vedere și rezultatul licitației pentru bateriile de coastă în cazul rachetelor navă-navă.

Corveta Tetal 2, număr de bordaj 265, în portul militar Mangalia

Prezentare generală

Dar să ne cunoaștem mai bine! Navele au fost construite de Șantierul Naval Mangalia, Proiect 1048 M – Tetal 2 iar astăzi avem două unități în serviciu:

Inițial, se preconiza construirea a înca trei nave din clasa Tetal 2. Deși lucrările la două dintre ele fuseseră demarate, din motive financiare, MApN a sistat comenzile, renunțând la aceste proiecte. A treia navă nu s-a mai început, iar blocsecțiile asamblate deja de la prima, s-au valorificat ca fier vechi.

Față de primele patru corvete din clasa Tetal 1 (proiect 1048), cele două unități Tetal 2 (proiect 1048 M), prezintă mai multe modificări:

Caracteristici tehnice

Senzori

Armament

Corveta Tetal 2 așa cum este astăzi Sursa foto: blueprints.com

Pasul 1

Pasul 1 presupune reparația capitală a navei și modernizarea agregatelor de la bord conform caietului de sarcini publicat aici în 2017. În mare, este vorba de reparații capitale la opera vie/moartă, la motoarele principale de marș, înlocuirea tuturor generatoarelor, recompartimentări și modernizarea instalațiilor de bord.

Pe scurt, modernizările presupun instalarea unor sisteme centralizate de control al motoarelor și generatoarelor, un nou radar de navigație cu capacitatea de a coordona/ghida aparate de zbor cu aripi rotative și aducerea sistemelor de navigație în secolul XXI. Nu voi intra în detalii, dacă doriți să aprofundați va rog să citiți articolul din 2017 aici.

În plus față de cele prevăzute în caietul de sarcini din 2017, se impune diminuarea fumului generat în exces de motoarele principale. Problema ar putea fi rezolvată prin instalarea unor noi cutii de transfer/reductoare, fumul în exces fiind cauzat (conform unor informații) de regimul mic de turații la care cele patru motoare ALCO trebuie să funcționeze în regim naval prin comparație cu regimul normal de turații la care ar funcționa atunci când sunt instalate pe o locomotivă.

O altă soluție care să nu necesite înlocuirea completă a motoarelor (ceea ce ar genera costuri suplimentare mari: 10,6 milioane de euro au costat reparațiile capitale și remotorizarea remorcherului Perseus) ar fi instalarea unui sistem de injecție de tip common rail, ceea ce ar conduce la o mărire a puterii furnizate de motoare, economie de combustibil cu consecința măririi razei de acțiune și o reducere a fumului negru cu 50 până la 90%.

Se poate urmări de asemenea instalarea unor chile antiruliu de natură a îmbunătăţi calităţile nautice, asta daca navele nu le au deja.

Tot în această fază, toate sistemele de la bord vor fi configurate pentru a putea acomoda cu ușurință toți senzorii și armamentul ce urmează a fi instalate în următorii doi pași. Ceea ce implică alegerea unui constructor care să dețină o echipă de proiectare solidă și experimentată pentru a putea configura nava încă din această fază. Totodată, se presupune că la momentul pasului 1 configurația este finală astfel încât toate datele problemei sunt cunoscute.

Apar primele modificări de substanță: sunt înlăturate lansatoarele de bombe reactive RBU-6000, cele două turele AK-306, senzorii vechi și contramăsurile vechi, se instalează noul catarg și hangarul extensibil precum și instalațiile necesare operării de aparate cu aripi rotative.

Pasul 2

Pasul 2 presupune instalarea de noi senzori/armament în vederea sporirii capacității de luptă a navei. Sunt păstrate TLT-urile și instalațiile artileristice AK-176 și AK-630, toate de origine sovietică. Sunt instalate:

Pasul 1 și Pasul 2 se suprapun perioadei de până la intrarea în serviciu a primei corvete multirol, inclusiv perioada în care Tetal 2 vor coexista cu corvetele multirol, până ce ultima corvetă multirol intră în serviciu. Pentru primii doi pași trebuie avut în vedere același buget total de 50 000 000 euro pentru fiecare unitate Tetal 2.

Detaliu radar NS-100

Pasul 3

Pasul 3 va demara practic o dată cu programul Forțelor Navale de achiziție a unei drone ce urmează a fi operate de noile corvete multirol, necesitate evidențiată cu ocazia licitației, când s-a solicitat în mod expres ca noile corvete să opereze în comun Puma Naval și o dronă. Totodată, în momentul în care toate cele patru noi corvete multirol vor fi în serviciul activ al flotei, corvetele Tetal 2 vor trece și ele la torpilele de 324 mm, cele două TLT-uri cu torpile de 533 mm urmând a fi înlocuite cu TLT-uri triple sau duble cu torpile de 324 mm.

Fire Scout Sursa foto: US Navy

Nu am nici cea mai vagă idee ce tip de dronă aeriană au în vedere cei de la Forţele Navale, nu pot decât să bănuiesc că este vorba de una cu aripi rotative. Sunt mai multe modele în acest moment pe piaţă, una dintre cele mai performante şi potrivite pentru corvetele noastre fiind cea produsă de Northrop Grumman, MQ-8C Fire Scout, despre care puteţi citi mai multe detalii aici. Nu este ieftină, preţul vehiculat fiind de cca. 18.000.000 USD, la nivelul anului 2015.

Însă aparatul are o autonomie de 15 ore şi un plafon de serviciu de 6100 m constituindu-se într-o excelentă platformă de recunoaştere şi supraveghere a spaţiului maritim propriu. Mai mult decât atât, radarul şi sistemele de comunicaţii de care dispune asigură cercetarea apaţiului maritim şi aerian, identificarea ţintelor şi iluminarea radar a acestora, oferind toate informaţiile necesare astfel încât nava pe care o deserveşte să poată lovi ţinta reperată.

Corveta Tetal 2, aşa cum ar putea arăta după modernizări. Sursa foto: blueprints.com modificată de subsemnatul

Principalele modificări vizibile sunt noul radar NS-100 în locul celui sovietic, rachetele navă-navă în locul lansatoarelor RBU-6000 din faţa comenzii şi lansatoarele Sadral în dreptul catargului în locul AK-306.

În loc de sfârşit

Având în vedere că, în prezent, corvetele Tetal 1 și 2 acoperă în special spectrul luptei anti-submarin iar noile corvete multirol vor îndeplini preponderent tot acest rol beneficiind însă și de capabilități pertinente în lupta navă-navă, antiaeriană și de război electronic, se pune problema atribuirii unui rol clar corvetelor Tetal 2 în cazul prelungirii duratei de viață și menținerii lor în serviciu, în paralel cu noile corvete.

Foarte simplist punând problema, rolul unei nave este definit de capabilitățile concrete oferite de armamentul ambarcat, rolul fiind rezultatul acestuia. În opinia mea, modernizate conform articolului de faţă, cele două nave Tetal 2 ar putea coexista cu noile corvete, îndeplinind un rol de suport în lupta antisubmarin şi navă-navă, patrulare şi prezenţă pavilion şi avertizare timpurie, putând chiar înlocui fregata Mărăşeşti. Singurul minus major într-o atare situaţie ar fi imposibilitatea operării unui elicopter Puma Naval sau similar, lucru parţial compensat de achiziţia unui UAV cu aripi rotative tip Fire Scout sau similar.

Nicolae

 

P.S. Rugămintea este, sub sancțiunea ștergerii comentariilor fără avertisment, să păstrăm discuția ontopic, cu opinii argumentate și de bun simț, în înțelesul britanic al termenului (câteva explicații aici). De asemenea, vă rog să evitați trollarea acestui articol, sancţiunea este aceeaşi ca mai sus. Pentru câteva detalii despre înțelesul termenului troll vă rog să accesați acest link. Mulțumesc!

Exit mobile version