Romania Military

TF-X aproape de zbor

Sustin turcii de la Turkish Aerospace Industries (TAI) ca in patru ani aparatul lor de generatia a V-a si-ar putea lua zborul pentru prima oara. O macheta, foarte reusita, a aparatului a fost expusa cu ocazia Singapore Air Show 2022, dar nu a fost pentru prima oara cand TF-Xul a fost vazut.

Paris 2019 o machete la scara 1:1 a fost prezentata. Dar de aceasta data turcii afiseaza mai mult optimism si cred ei ca lucrurile merg spre bine, mai ales ca BAE Systems ii incurajeaza: “We work with Turkish Aerospace to bring know-how and engineering expertise to the TF-X program”.

Calendarul este optimist: 18 martie 2023, aparatul, in table si cablaje, va fi aratat pentru prima oara publicului, iar in 2026 va executa primul sau zbor.

In linii mari TF-Xul turcesc este un aparat bi-motor, optimizat pentru lupta aer-aer dar care va putea executa si misiuni aer-sol, va beneficia de o vizibilitate radar redusa (stealth) si va trebui sa inlocuiasca F 35A (program din care Turcia a fost excomunicata de americani pe motiv de S 400) si probabil ca si pe F 16, daca tinem cont ca deocamdata Washingtonul a refuzat cererea Turciei pentru achizitia de F 16 Block 70.

Iar turcii isi fac singuri curaj sustinand ca multe probleme au fost deja rezolvate iar tara lor va fi una dintre foarte puntinele de pe glob care va detine tehnologia necesara pentru constructia unui aparat de generatia a V-a.

Acuma,  gura nu-i doare si nu costa bani, de la lozinci si pana la un aparat macar de generatia 4++ este o cale atat de lunga incat foarte putini constructori au si reusit s-o parcurga, asta in conditiile in care turcii, deocamdata, n-au construit in viata lor un avion de lupta si trag acum direct la generatia V-a.

Dar lasand lucrurile sa curga, o intrebare totusi rasare: motor aveam pentru TF-X? Sau se merge pe principiul Altay, facem tancul si mai vedem cu motorul? Si vazut ce-au vazut tot n-au motor si transmisie pentru tancul local dezvlotat desi Altayul ar fi trebuit sa fie in productia de serie de multisor.

Pe de alta parte, la avioane lucrurile sunt chiar mai critice, nimeni nu se apuca de proiectarea unui nou aparat daca nu are motorul macar in stadiul avansat de dezvoltare pentru ca altfel cum mai bagi tu motorul in avion?

Rusii inca nu au motorul pentru Suhoi 57 dar au prototipul, iar ivanii au o foarte vasta experienta atat in constructia de avioane cat si in cea de motoare, dar turcii?

Si atunci cu ce motor va zbura TF-X in 2026, cu motoare “imprumutate de pe F 16?

Pentru ca in ziua de azi sa te apuci, de la zero, sa dezvolti si construiesti un aparat de generatia V/VI-a este groaznic de greu, dovada ca tari cu o industrie aeronautica foarte puternica si cu vasta experienta in domeniu: Germania, Italia, Suedia, Marea Britanie, Franta, se aliaza trei cate trei pentru a putea sa sustina un astfel de program exceptional de costisitor (iar aceste natiuni au deja tehnologia si mari companii in curtea lor), astfel ce putem spera de la turci, cand ei inca stau dupa motoare de elicopter pentru ATAKul lor?

Iar Turciei i s-a alaturat Pakistanul, cele doua tari anuntand ca vor fi partenere in dezvoltarea programului TF-X. “This is a Turkish-Pakistani fighter programme,”a declarat un inalt responsabil al companiei turcesti  Turkish Aerospace Industries, in timp ce pakistanezii sustin si ei acelasi lucru prin vocea generalului Marshal Rizwan Riaz: “This is a fifth-generation fighter aircraft in which Pakistan and Turkey are now collaborating.”

Intentia celor doua natiuni este ca aparatul rezultat in urma colaborarii sa inlocuiasca F 16 din dotarea ambelor forte aeriene. Practic cele doua tari isi unesc programele demarate cu destul timp in urma de dezvolate locala a unor avioane de generatia a Va. In Pakistan avem Next Generation Fighter Aircraft (NGFA) sub controlul Pakistan Aeronautical Complex’s (PAC’s) programul AZM in timp ce in Turcia aveam a face cu Turkish Aerospace Industries si programul TF-X.

PS Ne aducem aminte cum a “murit” proiectul IAR 95? Din lipsa de motor, asta in conditiile in care Romania construia deja pe atunci IAR 93 si IAR 99, adica aveam ceva experienta, aveam personal si ceva industrie, cu toate acestea nu am fost nici macar aproape sa reusim sa copiem un motor rusesc, daraminte sa fabricam noi singuri unul.

GeorgeGMT

Exit mobile version