Romania Military

Ultima Lafayette modernizata a fost livrata


Aconit, anonimizata (fara indicativ pe bordaj)

Este vorba despre fregata Aconit apartinand clasei Lafayette, a treia si ultima dintre cele 3 modernizate, alaturi de La Fayette si Courbet) din inventarul de 5 nave de acest tip apartinand marinei franceze. Aceste 3 nave au trecut la santierul naval din Toulon printr-un program de actualizare profunda – „Rénovation-mise à niveau mi-vie” (RMV), program in valoare de 400 milioane de euro:

Sonar Thales Kingclip Mk2 in chila

Ce continua sa ii lipseasca clasei chiar si dupa aceasta modernizare:

Celelalte 2 nave ale clasei, Surcouf si Guépratte, fiind destinate doar unor misiuni de patrulare, au beneficiat de o modernizare mai modesta, mai degraba o revizie fara a prelungi durata de viata dincolo de 30 de ani, iar Surcouf a mai primit doua  lansatoare Simbad, in complement pentru Crotale, amplasate pe lateralele plafonului hangarului.

Retragerea acestor doua nave este asteptata incepand cu 2027 respectiv 2031, iar inceperea inlocuirii in rolul de fregata cu noile FDI era planficata initial incepand cu 2024.

Surcouf cu Crotale pe acoperisul hangarului, acompaniat de lansatoarele Simbad pe lateral, sub prelata (sursa: Mer&Marine)

Modernizarea Aconit a durat 6 luni, perioada la care se adauga testele efectuate in doc si cele pe mare, ultimele confirmand pastrarea manevrabilitatii in ciuda „ingrasarii” cu 80 de tone a navei si a adaugarii bulbului sonarului in carena..

Contractul de modernizare pentru clasa Lafayette a fost oficializat in 2017 de catre Directia Generala de Armament (DGA) si includea alaturi de modernizarea sistemelor si adaugarea unor noi capacitati si repararea unor probleme legate de uzura. Ca o paranteza, faptul ca extinderea vietii operationale vizeaza o perioada de doar 5 ani pune niste semne de intrebare legate de durata de viata a structurii ramase. Retragerea din serviciu a celor 3 nave modernizate este asteptata intre 2031-2033.

Un alt element de retinut este vechimea acestor nave:

Clasa Lafayette a fost prima clasa de fregate franceze care foloseste tehnologia de reducere a semnaturii radar, necesitand noi tipuri de materiale si este foarte probabil ca o parte dintre acestea sa fi imbatranit accelerat sau sa aibe alte probleme, necunoscute la momentul proiectarii. Practic cu aceasta clasa marina franceza a putut studia pe parcursul vietii operationale comportamentul si problemele unor astfel de structuri. Un exemplu edificator este programul american al navelor LCS ( Freedom si Independence), program in care nave aproape noi sunt decomisionate din cauza costurilor, capacitatilor limitate si a problemelor de fiabilitate.

Navele clasei Lafayette au fost construite din materiale radar absorbante (aliaje si un compozit din plastic si fibra de sticla, dupa unele surse) cu o rezistenta asemanatoare cu a otelului si cu o anumita rezistenta la foc, nu foarte ridicata totusi). Ele au inlocuit clasa de corvete usoare „D’Estienne d’Orves” pentru patrulare costiera antisubmarin si escorta, insa au fost configurate si pentru misiuni umanitare, conflicte de intensitate mai redusa si patrularea zonelor economice exclusive oceanice ale Frantei, necesitand si o autonomie crescuta, de unde deplasamentul de 3000 de tone, oferind o rezerva de mancare de 50 de zile pentru echipajul de 170 de marinari.

Datorita formei corpului navei, materialelor sintetice specifice, suprafetelor netede si evitand unghiurile verticale drepte, se estimeaza ca semnatura radar a clasei Lafayette este redusa cu 60%, apropiata de a unei nave de pescuit mai mari, in clasa 1200 de tone. Nava este alcatuita din 11 module prefabricate  si care apoi sunt asamblate impreuna in santierul naval, tehnica care este folosita de Naval Group si la modelele ulterioare de fregate cum e clasa FTI/FDI, comprimand timpul de constructie la mai putin de doi ani. Suprastructura este apoi integrata ca un singur bloc.

Motorizarea este asigurata de 4 motoare diesel economice de tip SEMT Pielstick 12PA6V280 STC2 de cate 21000 Cp (16.000 kW), care ii asigura o viteza maxima de (doar) 25 noduri (46 km/h). Evacuarile de gaze asigura disiparea acestora pentru reducerea semnaturii termice, fiind alcatuite dintr-un un sistem de tevi in care gazele sunt racite inainte de evacuare. Motoarele sunt asezate pe suporti elastomerici, amortizanti pentru vibratiile transmise catre carena, iar suprafetele elicilor beneficiaza de un invelis cauciucat care reduce de asemenea zgomotul. Suplimentar, clasa Lafayette integreaza un sistem de camuflaj acustic activ, denumit Prairie, care genereaza bule de aer sub carena modificand semnatura acustica pentru a induce in eroare sonarele.

Un strat de kevlar protejeaza zonele vitale ale navei iar sistemele esentiale sunt redundante, interiorul navei fiind protejat nuclear, biologic si chimic. La acestea se adauga o centura de demagnetizare a carenei, un sistem de bruiaj electronic care poate genera o imagine radar falsa a navei, precum si un sistem de lansare de capcane termice si radar.

Tunul 100TR la prova, in fata castelului destinat lansatoarelor verticale

Armamentul este compus dintr-un tun 100TR cu tragere rapida (78 lovituri pe minut, distanta de tragere eficace de 6 km contra aeronavelor, respectiv 12km antisuprafata) si calibru 100mm in prova, 2 mitraliere grele calibrul 20mm Giat M693 / F20 pe flancurile suprastructurii, un sistem de 2 lansatoare cvadruple de rachete antinava Exocet MM-40 si un sistem de autoaparare AA cu rachete cu  raza scurta de tip Crotale.

Tunul Giat M693 / F20 (munitie 20x139mm), pe post de mitraliera grea

Chiar daca nu este exceptionala, configuratia de arme poate fi suplimentata prin modernizare suplimentara, insa francezii s-au multumit doar cu inlocuirea sistemului Crotale cu cele 2 Sadral.

Hangarul Lafayette echipat cu Crotale pe acoperis, inainte de modernizare

Retinem castelul prova care poate acomoda pana la 16 lansatoare verticale, cel mai probabil Silver A-43, pentru rachete Aster15 (pana la 4,3m lungime). Pentru comparatie, un MK-41 in versiunea auto-aparare are o profunzime de 5 metri, similar cu Sylver A-50, acesta din urma echipand versiunea extinsa Al Ryadh a fregatei Lafayette. Daca un sistem VLS MK-41 „Strike” cu 8 celule costa estimat pentru FMS spre 13,7 mil.$ cu toate costurile incluse (sursa dsca.mil), probabil ca 16 celule in varianta „Defense” se invart la 20 de milioane USD.

Amplasare armament pe clasa Lafayette

Dupa cum am vazut, sistemul Crotale poate fi suplimentat sau inlocuit cu 2 sisteme Sadral, acestea asigurand 12 rachete mai ieftine si putand angaja simultan 2 tinte, inclusiv tinte de suprafata. O racheta Mistral 3 este semnificativ mai ieftina (0,5 milioane euro) decat o RIM-116 (Rolling Airframe Missile), ultima cifrandu-se spre 1 milion de USD/ bucata, extracost provenit dintr-o raza de actiune suplimentara cu 2 km si un cap de lupta de aproape 4 ori mai puternic. Pretul unui lansator RAM Mk 49 Mod 3 Guided Missile Launching Systems (GMLS) se cifreaza la 12 milioane USD.

Intr-o modernizare suplimentara minimala, in locul Crotale ar putea probabil fi instalat un C-RAM Millenium 35mm (sau echivalent – Goalkeeper, Phalanx, CTA-40 etc), iar intr-o modernizare mai ambitioasa, s-ar putea instala un lansator RAM ( masa 7 tone), in timp ce lansatoarele Sadral ar putea fi inlocuite de cate un sistem Millenium 35mm (sau echivalent, masa 3,7 tone, pret spre 6 mil. euro/bucata), in bordurile plafonului hangarului, cu conditia consolidarii cu succes a plafonului pentru masa acestor monturi.

In partea de la prova navei ar putea fi nevoie de o protectie artileristica C-RAM, obtinute fie prin inlocuirea piesei principale cal.100mm cu un OtoMelara DART/ Super Rapid cal.76mm, fie prin amplasarea unui Millenium cal. 35mm (sau ceva echivalent) pe plafonul puntii de comanda. Insa aceasta ar necesita o reamenajare mai consistenta, deoarece acolo se afla radarul de tragere Castor si optronica aferenta Sagem TDS-90 precum si o pasarela deschisa pentru observatie, iar in fata se afla antene si un radar. Alta optiune ar fi castelul prova, in functie de dispunerea celulelor VLS.

Castor si  Sagem TDS-90 precum langa pasarela deschisa pentru observatie

O protectie artileristica suplimentara contra dronelor si tintelor de suprafata ar fi sisteme mai usoare (monturi in clasa 1 tona) in calibrul 25-30mm: MLG-27, Typhoon Mk-25/30 sau ceva similar, care ar putea integra si rachete din familia Spike/Hellfire, etc.

Ne oprim aici cu speculatiile asupra configuratiilor de armament, de retinut fiind ca sunt posibile mai  multe combinatii, cu bemolul costurilor integrarii in sistemul actual de management al luptei de pe nava.

Desi MApN a decis modernizarea unor fregate vechi de 40 de ani (modernizate corect ar fi inca foarte capabile pe misiunea lor principala, cea anti-submarin), probabil mai mult sens ar avea adoptarea unora mai noi, deja partial modernizate recent… Cand spun „2000”, ma refer si la de Zeven Provincien, care ar putea sa inceapa a fi disponibilizate prin 2034 (poate mai devreme daca cineva e chiar interesat si stie sa negocieze, mai ales ca poate noi am avea nevoie de una singura pe termen scurt, ca sa avem o capacitate minimala). Cat despre clasa Lafayette, probabil ca Surcouf si Guépratte ar fi disponibile ceva mai devreme de 2027 cu un mic efort al partii franceze, necesitand insa o perioada de aproape un an pentru trecerea prin modernizare, care ar putea cuprinde si elemente specifice cerintelor romanesti.

Repet, ramane de vazut cata resursa mai au structurile respective, avand in vedere tehnologia si materialele folosite la constructie.

Aceasta ar insemna un cost de modernizare  si echipare variind intre 150-200 milioane euro pentru fiecare nava, in functie de ceea ce se alege in pachetul respectiv (cu eventuale integrari suplimentare), fara a include costurile munitiei. La acestea se adauga ulterior un cost de operare si intretinere anual, estimat pentru marina franceza (estimare bazata pe extrapolarea datelor de exploatare a clasei Formidable) de a fi aproape 10 milioane de euro/nava.

Pentru comparatie, costurile de exploatare ale unei fregate Type 22 Broadsword in inventarul britanic erau estimate in 2011 la 16 milioane de lire sterline anual.

Daca adaugam si faptul ca intre cele doua concepte este o diferenta de cel putin 15 ani…

 

Desigur, sunt sanse mici ca ai nostri sa faca altceva decat ceea ce au anuntat dupa esuarea programului corvetelor. Dar am considerat interesant sa descriu mai pe larg aspectele modernizarii clasei Lafayette si potentialul acestora, chiar si pentru noi.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Naval Group completes the modernization of the third and last frigate of the La Fayette class – Naval News

Naval Group a livré à la Marine nationale la troisième et dernière frégate de type La Fayette „rénovée” – Zone Militaire (opex360.com)

Naval Group completes the modernisation of the third and last frigate of the La Fayette type | Naval Group (naval-group.com)

Video: French Navy’s La Fayette-class Frigate Mid-Life Update – Naval News

Rénovation des La Fayette : la première frégate livrée, la seconde en chantier | Mer et Marine

L’immense gâchis des frégates françaises | Fondation IFRAP

La Fayette Class Frigate | Thai Military and Asian Region (wordpress.com)

Naval Analyses sur X : „How about that? Imagine a #FrenchNavy La Fayette-class frigate upgraded with a Sylver A43 16-cell VLS, SMART-S Mk2 (replacing the DRBV 15C) and two RAM 21-cell launchers (replacing the Crotale) launcher. The first ship in the class is 23yrs old while the last ships is only 18! https://t.co/iQ0iymUedJ” / X (twitter.com)

https://www.seaforces.org/marint/French-Navy/Frigate-Corvette/F-710-FS-La-Fayette.htm 

 

Citeste si:

Ucrainenii vor fregata Lübeck… romanii tot asteapta o decizie pentru fregate 

Franta despre Marina Militara Romana

FDI: Fregata Defensiva si de Interventie 

 

Exit mobile version