Ultima Lafayette modernizata a fost livrata


Aconit, anonimizata (fara indicativ pe bordaj)

Este vorba despre fregata Aconit apartinand clasei Lafayette, a treia si ultima dintre cele 3 modernizate, alaturi de La Fayette si Courbet) din inventarul de 5 nave de acest tip apartinand marinei franceze. Aceste 3 nave au trecut la santierul naval din Toulon printr-un program de actualizare profunda – „Rénovation-mise à niveau mi-vie” (RMV), program in valoare de 400 milioane de euro:

  • extindere a duratei de viata (MidLifeUpdate) cu inca cel putin 5 ani, urcand de la 30 la 35 de ani in medie pentru fiecare structura
  • modernizare electronica,
  • noi sisteme optronice de urmarire si conducere a tragerii, pentru a acompania radarul de tragere
  • un nou Combat Management System de tip SENIT (in loc de vechiul SDI sau TAVITAC) si legatura de date,
  • instalare de contramasuri anti-torpila de tip CANTO,
  • capacitati de lupta antisubmarin: sonar Kingclip Mk2 in chila (acelasi model echipeaza fregatele FDI si FREMM, dar si corvetele Gowind)
  • inlocuirea sistemului antiaerian Crotale de pe hangar cu 2 sisteme Sadral echipate cu rachete Mistral 3, situate pe lateralele acoperisului hangarului, incluzand integrarea suportilor acestora in structura hangarului
  • un nou sistem de manevrare a navei pentru situatii de lupta
  • ameliorarea rezistentei structurale
  • modernizarea sistemului de lansare a rachetelor antinava pentru a fi compatibil cu racheta Exocet MM40 Block 3C

Sonar Thales Kingclip Mk2 in chila

Ce continua sa ii lipseasca clasei chiar si dupa aceasta modernizare:

  • celule de lansare verticala a rachetelor antiaeriene Aster 15 – sistem prevazut din design in castelul prova din fata puntii de comanda dar niciodata instalat din cauza reducerii de fonduri
  • capacitate de stocare la bord a torpilelor antisubmarin pentru elicopterul ambarcat
  • capacitate artileristica C-RAM, inclusiv lipsa capacitatii piesei 100TR, ce ce nu e cazul versiunilor derivate echipate cu OtoMelara 76mm.
  • lansatorul de torpile cvadruplu cal. 533mm (desi clasa sora Ryadh le are)

Celelalte 2 nave ale clasei, Surcouf si Guépratte, fiind destinate doar unor misiuni de patrulare, au beneficiat de o modernizare mai modesta, mai degraba o revizie fara a prelungi durata de viata dincolo de 30 de ani, iar Surcouf a mai primit doua  lansatoare Simbad, in complement pentru Crotale, amplasate pe lateralele plafonului hangarului.

Retragerea acestor doua nave este asteptata incepand cu 2027 respectiv 2031, iar inceperea inlocuirii in rolul de fregata cu noile FDI era planficata initial incepand cu 2024.

Surcouf cu Crotale pe acoperisul hangarului, acompaniat de lansatoarele Simbad pe lateral, sub prelata (sursa: Mer&Marine)

Modernizarea Aconit a durat 6 luni, perioada la care se adauga testele efectuate in doc si cele pe mare, ultimele confirmand pastrarea manevrabilitatii in ciuda „ingrasarii” cu 80 de tone a navei si a adaugarii bulbului sonarului in carena..

Contractul de modernizare pentru clasa Lafayette a fost oficializat in 2017 de catre Directia Generala de Armament (DGA) si includea alaturi de modernizarea sistemelor si adaugarea unor noi capacitati si repararea unor probleme legate de uzura. Ca o paranteza, faptul ca extinderea vietii operationale vizeaza o perioada de doar 5 ani pune niste semne de intrebare legate de durata de viata a structurii ramase. Retragerea din serviciu a celor 3 nave modernizate este asteptata intre 2031-2033.

Un alt element de retinut este vechimea acestor nave:

  • F710 Lafayette – lansata la apa in 1992
  • F711 Surcouf – lansata la apa in 1993
  • F712 Courbet – lansata la apa in 1994
  • F713 Aconit – lansata la apa in 1997
  • F714 Guépratte – lansata la apa in 1999

Clasa Lafayette a fost prima clasa de fregate franceze care foloseste tehnologia de reducere a semnaturii radar, necesitand noi tipuri de materiale si este foarte probabil ca o parte dintre acestea sa fi imbatranit accelerat sau sa aibe alte probleme, necunoscute la momentul proiectarii. Practic cu aceasta clasa marina franceza a putut studia pe parcursul vietii operationale comportamentul si problemele unor astfel de structuri. Un exemplu edificator este programul american al navelor LCS ( Freedom si Independence), program in care nave aproape noi sunt decomisionate din cauza costurilor, capacitatilor limitate si a problemelor de fiabilitate.

Navele clasei Lafayette au fost construite din materiale radar absorbante (aliaje si un compozit din plastic si fibra de sticla, dupa unele surse) cu o rezistenta asemanatoare cu a otelului si cu o anumita rezistenta la foc, nu foarte ridicata totusi). Ele au inlocuit clasa de corvete usoare „D’Estienne d’Orves” pentru patrulare costiera antisubmarin si escorta, insa au fost configurate si pentru misiuni umanitare, conflicte de intensitate mai redusa si patrularea zonelor economice exclusive oceanice ale Frantei, necesitand si o autonomie crescuta, de unde deplasamentul de 3000 de tone, oferind o rezerva de mancare de 50 de zile pentru echipajul de 170 de marinari.

Datorita formei corpului navei, materialelor sintetice specifice, suprafetelor netede si evitand unghiurile verticale drepte, se estimeaza ca semnatura radar a clasei Lafayette este redusa cu 60%, apropiata de a unei nave de pescuit mai mari, in clasa 1200 de tone. Nava este alcatuita din 11 module prefabricate  si care apoi sunt asamblate impreuna in santierul naval, tehnica care este folosita de Naval Group si la modelele ulterioare de fregate cum e clasa FTI/FDI, comprimand timpul de constructie la mai putin de doi ani. Suprastructura este apoi integrata ca un singur bloc.

Motorizarea este asigurata de 4 motoare diesel economice de tip SEMT Pielstick 12PA6V280 STC2 de cate 21000 Cp (16.000 kW), care ii asigura o viteza maxima de (doar) 25 noduri (46 km/h). Evacuarile de gaze asigura disiparea acestora pentru reducerea semnaturii termice, fiind alcatuite dintr-un un sistem de tevi in care gazele sunt racite inainte de evacuare. Motoarele sunt asezate pe suporti elastomerici, amortizanti pentru vibratiile transmise catre carena, iar suprafetele elicilor beneficiaza de un invelis cauciucat care reduce de asemenea zgomotul. Suplimentar, clasa Lafayette integreaza un sistem de camuflaj acustic activ, denumit Prairie, care genereaza bule de aer sub carena modificand semnatura acustica pentru a induce in eroare sonarele.

Un strat de kevlar protejeaza zonele vitale ale navei iar sistemele esentiale sunt redundante, interiorul navei fiind protejat nuclear, biologic si chimic. La acestea se adauga o centura de demagnetizare a carenei, un sistem de bruiaj electronic care poate genera o imagine radar falsa a navei, precum si un sistem de lansare de capcane termice si radar.

Tunul 100TR la prova, in fata castelului destinat lansatoarelor verticale

Armamentul este compus dintr-un tun 100TR cu tragere rapida (78 lovituri pe minut, distanta de tragere eficace de 6 km contra aeronavelor, respectiv 12km antisuprafata) si calibru 100mm in prova, 2 mitraliere grele calibrul 20mm Giat M693 / F20 pe flancurile suprastructurii, un sistem de 2 lansatoare cvadruple de rachete antinava Exocet MM-40 si un sistem de autoaparare AA cu rachete cu  raza scurta de tip Crotale.

Tunul Giat M693 / F20 (munitie 20x139mm), pe post de mitraliera grea

Chiar daca nu este exceptionala, configuratia de arme poate fi suplimentata prin modernizare suplimentara, insa francezii s-au multumit doar cu inlocuirea sistemului Crotale cu cele 2 Sadral.

Hangarul Lafayette echipat cu Crotale pe acoperis, inainte de modernizare

Retinem castelul prova care poate acomoda pana la 16 lansatoare verticale, cel mai probabil Silver A-43, pentru rachete Aster15 (pana la 4,3m lungime). Pentru comparatie, un MK-41 in versiunea auto-aparare are o profunzime de 5 metri, similar cu Sylver A-50, acesta din urma echipand versiunea extinsa Al Ryadh a fregatei Lafayette. Daca un sistem VLS MK-41 „Strike” cu 8 celule costa estimat pentru FMS spre 13,7 mil.$ cu toate costurile incluse (sursa dsca.mil), probabil ca 16 celule in varianta „Defense” se invart la 20 de milioane USD.

Amplasare armament pe clasa Lafayette

Dupa cum am vazut, sistemul Crotale poate fi suplimentat sau inlocuit cu 2 sisteme Sadral, acestea asigurand 12 rachete mai ieftine si putand angaja simultan 2 tinte, inclusiv tinte de suprafata. O racheta Mistral 3 este semnificativ mai ieftina (0,5 milioane euro) decat o RIM-116 (Rolling Airframe Missile), ultima cifrandu-se spre 1 milion de USD/ bucata, extracost provenit dintr-o raza de actiune suplimentara cu 2 km si un cap de lupta de aproape 4 ori mai puternic. Pretul unui lansator RAM Mk 49 Mod 3 Guided Missile Launching Systems (GMLS) se cifreaza la 12 milioane USD.

Intr-o modernizare suplimentara minimala, in locul Crotale ar putea probabil fi instalat un C-RAM Millenium 35mm (sau echivalent – Goalkeeper, Phalanx, CTA-40 etc), iar intr-o modernizare mai ambitioasa, s-ar putea instala un lansator RAM ( masa 7 tone), in timp ce lansatoarele Sadral ar putea fi inlocuite de cate un sistem Millenium 35mm (sau echivalent, masa 3,7 tone, pret spre 6 mil. euro/bucata), in bordurile plafonului hangarului, cu conditia consolidarii cu succes a plafonului pentru masa acestor monturi.

In partea de la prova navei ar putea fi nevoie de o protectie artileristica C-RAM, obtinute fie prin inlocuirea piesei principale cal.100mm cu un OtoMelara DART/ Super Rapid cal.76mm, fie prin amplasarea unui Millenium cal. 35mm (sau ceva echivalent) pe plafonul puntii de comanda. Insa aceasta ar necesita o reamenajare mai consistenta, deoarece acolo se afla radarul de tragere Castor si optronica aferenta Sagem TDS-90 precum si o pasarela deschisa pentru observatie, iar in fata se afla antene si un radar. Alta optiune ar fi castelul prova, in functie de dispunerea celulelor VLS.

Castor si  Sagem TDS-90 precum langa pasarela deschisa pentru observatie

O protectie artileristica suplimentara contra dronelor si tintelor de suprafata ar fi sisteme mai usoare (monturi in clasa 1 tona) in calibrul 25-30mm: MLG-27, Typhoon Mk-25/30 sau ceva similar, care ar putea integra si rachete din familia Spike/Hellfire, etc.

Ne oprim aici cu speculatiile asupra configuratiilor de armament, de retinut fiind ca sunt posibile mai  multe combinatii, cu bemolul costurilor integrarii in sistemul actual de management al luptei de pe nava.

Desi MApN a decis modernizarea unor fregate vechi de 40 de ani (modernizate corect ar fi inca foarte capabile pe misiunea lor principala, cea anti-submarin), probabil mai mult sens ar avea adoptarea unora mai noi, deja partial modernizate recent… Cand spun „2000”, ma refer si la de Zeven Provincien, care ar putea sa inceapa a fi disponibilizate prin 2034 (poate mai devreme daca cineva e chiar interesat si stie sa negocieze, mai ales ca poate noi am avea nevoie de una singura pe termen scurt, ca sa avem o capacitate minimala). Cat despre clasa Lafayette, probabil ca Surcouf si Guépratte ar fi disponibile ceva mai devreme de 2027 cu un mic efort al partii franceze, necesitand insa o perioada de aproape un an pentru trecerea prin modernizare, care ar putea cuprinde si elemente specifice cerintelor romanesti.

Repet, ramane de vazut cata resursa mai au structurile respective, avand in vedere tehnologia si materialele folosite la constructie.

Aceasta ar insemna un cost de modernizare  si echipare variind intre 150-200 milioane euro pentru fiecare nava, in functie de ceea ce se alege in pachetul respectiv (cu eventuale integrari suplimentare), fara a include costurile munitiei. La acestea se adauga ulterior un cost de operare si intretinere anual, estimat pentru marina franceza (estimare bazata pe extrapolarea datelor de exploatare a clasei Formidable) de a fi aproape 10 milioane de euro/nava.

Pentru comparatie, costurile de exploatare ale unei fregate Type 22 Broadsword in inventarul britanic erau estimate in 2011 la 16 milioane de lire sterline anual.

Daca adaugam si faptul ca intre cele doua concepte este o diferenta de cel putin 15 ani…

 

Desigur, sunt sanse mici ca ai nostri sa faca altceva decat ceea ce au anuntat dupa esuarea programului corvetelor. Dar am considerat interesant sa descriu mai pe larg aspectele modernizarii clasei Lafayette si potentialul acestora, chiar si pentru noi.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Naval Group completes the modernization of the third and last frigate of the La Fayette class – Naval News

Naval Group a livré à la Marine nationale la troisième et dernière frégate de type La Fayette „rénovée” – Zone Militaire (opex360.com)

Naval Group completes the modernisation of the third and last frigate of the La Fayette type | Naval Group (naval-group.com)

Video: French Navy’s La Fayette-class Frigate Mid-Life Update – Naval News

Rénovation des La Fayette : la première frégate livrée, la seconde en chantier | Mer et Marine

L’immense gâchis des frégates françaises | Fondation IFRAP

La Fayette Class Frigate | Thai Military and Asian Region (wordpress.com)

Naval Analyses sur X : „How about that? Imagine a #FrenchNavy La Fayette-class frigate upgraded with a Sylver A43 16-cell VLS, SMART-S Mk2 (replacing the DRBV 15C) and two RAM 21-cell launchers (replacing the Crotale) launcher. The first ship in the class is 23yrs old while the last ships is only 18! https://t.co/iQ0iymUedJ” / X (twitter.com)

https://www.seaforces.org/marint/French-Navy/Frigate-Corvette/F-710-FS-La-Fayette.htm 

 

Citeste si:

Ucrainenii vor fregata Lübeck… romanii tot asteapta o decizie pentru fregate 

Franta despre Marina Militara Romana

FDI: Fregata Defensiva si de Interventie 

 

51 de comentarii:

  1. Daca vor musai sa achizitioneze Iarăși SH uri au variante mult mai bune si pe loc(nu astepti ani ca la frantuzoaice sau olandeze). Britii tocmai au tras pe dreapta doua Type23 si anul asta urmeaza alte doua. Nave mult mai potente ca parlitele frantujilor care au aparare aa similara cu Marasesti ul sau Tetal urile.Da, frantuzoaicele arată belea. Dar cam atat. Sunt neste nave de patrulare cu tun si rachete Exocet. Britanicele au iesit acum 6-7 ani dintr o modernizare masiva. Senzori, armament, etc. Au vls uri cu Sea Ceptor, au rachete AN, torpile, artilerie. Propulsie Codlag numai buna ptr vanatoarea de sub uri. Basca sunt construite ptr Marea Nordului, Atlantic si Oceanul inghetat de nord. In plus, daca nu suntem iar idioti cretini bătuți în cap, le luam cu tot armamentul pe ele. Si de ziua marinei deja pot fi vreo doua in port la Constanta!!

    33
  2. Vasile Băcăuanul

    Și atunci când le vom cumpăra pe alea( dacă), ar trebui renunțat la perechea regală?

    • Nu bagi bani in ce avem acu sa renuntam la ele mai devreme de 15 ani ,ani in care e posibil sa reuseasca sa faca un proiect de opv(corveta) din care sa faca mai mult decat preconizeaza initial.

      1
      • Tu chiar crezi ca OPV urile alea doua vor primi vreodata armament pe ele?? Eu nu prea cred. Asta dureaza neste ani(in caz ca gasesc fonduri si prosti sa o faca) si navele sunt deja batrane rau.

        1
        • Proiectele sunt facute , tre doar acceptate,chestia e sa inteleaga si politicienii ca numai merge cu 40% din contract ca pe vremea lu oprescu ca doar nu ajungea contractu asa de florile marului in poala lu bosanceanu degeaba

          2
          • pe bune? ce vls uri vor pune,ce rachete aa? presupun ca alea anti nava vor fi NSM! unde le vor amplasa,ce sensori vor avea,etc?

            2
            • adica damen si ficantierii nare nica prin sertare care sa se plieze pi nevoile FNR cu armament murican tre sa faca aia de la constanta un proiect nou nout , care sa poa sa il iecsecute doar ei,sau madama aia care ne iecsplica la mangalia ca nu e nici o problema ca numai administreaza damen santeru

              • Ptr a face asa ceva in primul rand ai nevoie de planurile navelor COMPLETE. De la Bae. Dupa trebe sa platesti neste ingineri sa faca ce zici tu, pe banii tai, fara certitudinea ca vei prinde contractul. Asa că, sigur nu au ce visezi prin sertare, dulapuri, calculatoare, HDD uri, etc.

                • Ce nevoie ai de Bae pt proiecte Damen si Ficantierii?,ce vls visezi pe batch 2 broadsword cand poti inlocui gsw 23 cu mk14 1 la 1 in aceeasi pozitie si exxocet cu Nsm ,si din ce zice Nicolae pe aici deja sau facut unele modificari de senzori la ele deci ce te vaiti tu ca nu ne da raii de britanici de la Bae e in dotare ,dar na noi e prosti si fraieri pacaliti de imperialistii vestici ,cu toate ca modernizarea lor a stat tot timpul in pixul unor politicieni pretini cu rusia

                  1
                  • Ca fapt divers, inainte sa te apuci sa tai cu flexul sa faci modificari ai nevoie de blue prints urile navei. Pe care le poti lua doar de la constructor. Trebuie sa cunosti pozitia circuitelor electrice si hidraulice+o gramada de alte chestii. Si ce Mk14 visezi? Daca te referi la antichitatea de pe OPH class aluia ii zice MK13. Si ai nevoie de o galagie de spatiu sub punte ptr magazia rotativa in care incap +30rachete. Am fi chiar de rasul curcilor daca am pune asa ceva pe „altete”. Daca era atat de simplu faceau „modernizarea” de mult. Dar, ce sa vezi asta nu e bmw din 1900 toamna pe care il tunezi cu baetii in spatele blocului.

                    • In cadrul licitatiei ratate, Damen a venit cu o propunere concreta de modernizare a T22, ca asa cerea caietul de sarcini. C-or fi cumparat sau nu blueprint-urile T22 de la guvernul britanic, pentru ca, de obicei, pe vremea aia Royal Navy avea departament de proiectare in-house, ideea e ca au venit cu o propunere de modernizare. Si, avand in vedere ca au folosit armament american, cel mai probabil au venit cu o optiune de ESSM in Mk-56 VLS, asa cum era si pe corveta Sigma propusa Romaniei.
                      Cum necum, vad ca „modernizeaza” si NPR-urile, desi spuneai ca este imposibil. Mai mult decat atat, le si remotorizeaza cu turbine occidentale.

                      1
                    • Mk 14 e purtator de rim 116 dar na e matematica grea

                    • Mk 14 e purtator de nimic/nada/niente. Rim116 are ca lansator MK-144.O mica mare diferenta!!

                    • „modernizeaza si NPR urile desi ziceai ca e jmposibil” 😂😂. Din gurita mapn ul face multe. De cand tot modernizeaza la englezoaice? Se fac vreo 20 de anisori? Si ce facura pana acum? Motoarele la una si acum senzori? Dupa enspe licitatii cu cântec? In curand „cele mai mari OPV uri din lume” fac juma de secol si tot cu un tun de 76 au ramas in dotare.

  3. O/T achizitie poloneza: 6.000 Karl Gustav si ,,citeva sute de mii” (!!!!) buc. proiectile, cca 1,2 mlrd euro.
    https://defence24.com/armed-forces/polish-army-procures-6-thousand-carl-gustaf-recoilless-rifles

    5
  4. „un sistem de camuflaj acustic activ, denumit Prairie, care genereaza bule de aer sub carena modificand semnatura acustica pentru a induce in eroare sonarele.”

    E un sistem ( vechi) care generează bule de aer in siajul navei. ( NU sub nava ) Asta „zăpăcește” torpila în atac deoarece sonarul ei activ ( în ultimă fază a atacului) se îndreaptă către siajul navei ( bulele de aer produse artificial ) confundând acesta cu nava in sine .

    2
  5. Citisem undeva prin anii 90 ca în caz de conflict nuclear una dintre locațiile de retragere a președintelui Franței era pe Lafayette.Nu știu dacă era corect și oricum ma îndoiesc ca mai este de actualitate

    1
  6. Aceste nave franceze erau ptrivite pt refacere cu toate ca varsta lor se apropie
    de sfarsit in contrar cu fregatele romaniei
    la care corpul insasi nu coreleaza cu caracteristicele moderne de zilele astea.

    3
    • „la care corpul insasi nu coreleaza cu caracteristicele moderne de zilele astea.”

      De ce nu coreleaza?

      1
      • Unghiurile de stealth de exemplu, dar si elici si motoare silentioase. Sunt destule……

        3
        • Detaliaza te rog ca nu toti suntem ingineri sau capitani de nava 🙂

          2
          • Cateva lucruri care nu merg daca nu s
            concepute de la inceput:
            1. Unghiurile dintre suprafatele posterioare
            sunt nevoite sa fie mai mari decat 90° menite
            sa micsoreze semnatura de radar.
            2. Motoarele sunt nevoite sa fie stabilizate pe
            shock absorbere de polimeri/guma menite
            sa micsoreze „galagia” subacvatica micsorand
            semnatura acustica. La fel bule de aer emanate
            in mod special in regiunea subacvatica ale elicelor.
            3. Localizarea de antene de radare AESA pe suprastructura.

            Daca te uiti bine la vasele moderne poti sa
            vezi aceste modernizari cel putin acelea de la
            suprafata.
            Toate ce le am enumarat sunt transformari
            care fac acest proces de transfornare
            posibil dar nu rentabil fiind ca: baba ramane
            baba cu toate ca incerci s o manjesti cu machiaj.
            🤣

            4
          • Ce mai ideal e asta

            https://en.wikipedia.org/wiki/Zumwalt-class_destroyer

            Toate altele nu se apropie de acest model
            insa acesta e costisitor si pt americani

            2
  7. soldatul Sveik

    In perioada de glorie a economiei socialiste , Romania se chinuia sa faca o amarata de torpila (cu lampi).
    Cu mici exceptii, cea mai mare parte a documentatiei era secreta.
    Printre exceptii ce credeti ca mai era nesecret si putea fi citit de oricine: frecventa dupa care se ghida torpila (era o torpila acustica) !

    6
  8. ionica fonosch

    *interesante comentariile
    https://en.topwar.ru/238092-rossijskij-flot-poluchit-na-vooruzhenie-korabelnuju-versiju-udarnogo-drona-kamikadze.html
    Millimeter radars have strong illumination from the surface of the water.
    Therefore, we had to install a centimeter on the Pantsir-M.
    The interception of anti-ship missiles at 5m from the surface seems to have been ensured, but then the target is not in the air, but must be detected on the surface of the water? The EPR of the BEC is minimal.
    And then you also need to aim a missile at him. A separate task.
    I don’t know if we can do it all? That’s why I’m asking.
    As for me, optics should be used here. And NVG is a must.
    As far as I know, there were no night vision devices on the ships
    PS sarbii/chinezi au preocupari , noi 🙂 pdf/doctorate …The British Army is mastering the SMASH X4 “smart sights

    1
  9. Si cum spuneam cu ceva timp in urma ca ar trebui sa dam ucrainienilor sa tinem rusia departe de Moldova, min 35 de lansatoare APRA 40, se pare ca cine trebuie sa priceapa a inteles .https://newsweek.ro/actualitate/video-tren-cu-zeci-de-lansatoare-de-rachete-romanesti-mlrs-apr-40-surprins-in-drum-spre-ucraina 12 lansatoare si 20 camioane cu remorca pentru reancarcare…. Pentru noi sistemul APRA 40 nu mai e folositor, o sa avem K1A2, mult mai sigur mai fiabil, cu blindaj si eficient etc sa il inlocuim Noi in trecut cu IMI am testat rachete Extra cu bataie de 150 km pe sasiu de APRA 40 si urma delilah de 250km…. Acum se vehiculeaza ca vor ramane in dotare LAROM care v a fi modernizat cu EXTRA, iar APRA 40 vor lua drumul ucrainei si R Moldova.

    4
    • @Gerula
      Am văzut filmulețul acum câteva zile, postat de un site de Iași.
      Întrebare întrebătoare:
      – Dacă se duc în Ucraina, de ce mai au cocardele tricolore pe ele?
      Nu vă mai luați după presa de 2 bani din România. Cel mai probabil sunt APR-urile de la Bârlad care, ori pleacă într-o aplicație, sau sunt redistribuite.
      Părerea mea, hâc…

      4
      • Daca ar fi sa le expedieze in Ucraina pe langa cocarde banuiesc ca le trimit cu tot cu placutele de inmatriculare pe ele (cabina dreapta sus dreptunghiul alb), nu? :))

        2
      • Pentru că nu citesc PSR unde deja a fost postat răspunsul MApN
        „Din data de 5 martie a.c., elemente de tehnică din înzestrarea Regimentului 52 Artilerie „General Alexandru Tell” au fost transportate pe calea ferată din garnizoana Bârlad către garnizoana Șimleul Silvaniei, județul Sălaj, pentru a participa la activități de instruire, conform planificării.
        Elementele de tehnică au fost încărcate, pe 4 și 5 martie, de la platforma CFR Marfă din Gara Bârlad”, a spus Ministerul Apărării.”
        https://newsweek.ro/international/video-romania-a-deplasat-32-de-vehicule-militare-la-100-de-km-de-granita-cu-ucraina-care-e-motivul

        2
      • @Sharky Tocmai în asta consta acoperirea ! După ce trec granița în 5 minute se da jos cocardele . România nu a recunoscut și nu recunoaște ca trimite tehnica militara. Ce aplicație? Ai 12 lansatoare, care, ce sa faca cu 20 de masini de reîncărcat cu remorci dupa ele? ? Ce aplicație…. când noi economisim muniția pentru ele și avem comenzi la Tohan pentru Ucraina ! Nu am mai auzit o pe asta sa te plimbi cu remorcile și mașinile goale după 12 lansatoare…
        70% din tehnica militara de sorginte sovietica din depozite ce figurează retrasă, stocata nu mai e…a plecat demult. România ajuta cu tehnica și munitie , ca ceilalți au pus bani , ucrainenii trebuie sa reziste ,până vin bani de la SUA. Toată Europa, adică cei c buni ” ajuta, ca au văzut ca e groasa la fundul lor fără americani !

        4
        • Noi nu avem bani de dat, dar e mai bine sa dam tehnica depășită, ca oricum trebuie înlocuită. Sa i tina pe rusi departe de Odesa ! Ca nu facem nici o laie, dacă stam sa ajungă rusii la granița și să dăm cu APRA la 20-40km, înseamnă că suntem tocați… Asa ne pisam pe ele de APRA le dam ucrainenilor, ca Europa ne bate obrazul, au mai fost în presa occidentala , inflamari, că ce a trimis România, ca iei au dat sute de milioane de euro și nu sunt la granița cu Ucraina. Adică pericolul e mai mic pentru ei și mai mare pentru noi. Plus ca avem și interes din cauza de ” Moldova „. Asa ca ce avem și ne mai putem lipsi, ca într un an sau doi le mai înlocuim, trimitem. Cu cât mai durează și cu cât mai sunt tocați rușii avem timp sa ne mai dotat cu câte ceva.

          3
    • @Gerula Hai ca i-ai facut praf articolul omului… Iar tu comentezi demult si stii regula. E chiar atat de greu sa respecti o regula atat de simpla precum cea cu nu posta offtopic? Mai ales cand ai optiuni sa-ti postezi „oful” in alta parte, nu mai zic ca era deja o discutie pe subiectul asta la PMR… Si va mai mirati ca va sunt sterse comentariile.

  10. fregatele de clasa M (Karel Doorman) mi s-ar prea un stop gap bun pentru noi.
    sincer modernizarea Type-22 eu nu o inteleg. sunt foarte multe rapoarte venite din UK cu problemele Type-23, imi imaginez ca in cazul Type-22 care sunt si mai vechi problemele sunt cel putin la fel de mari.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *