Romania Military

US Air Forces si HEL

Aircraft-Laser-600X400-490x327

Astfel  US Air Forces vrea ca pana in 2023 sa aiba operationala o arma cu energie dirijata la bordul avioanelor sale. Deocamdata se discuta despre HEL (High Energy Laser) montata la bordul aparatlor C 17 Globemaster III (mai tinem minte ca americanii au deja montat un laser la bordul unui Boeing 474 in scop de testare).

Astfel avioanele C 17 cu HEL la bord ar avea ca principal scop dezvoltarea sistemului pentru folosirea ulterioara pe platforme mult mai mici: F 16, F 15 sau F 35, arma fiind gandita sa fie utilizata impotriva rachetelor aer-aer, aer-sol,  sau chiar impotriva rachetelor de croaziera.

Daca HEL va fi montat pana la urma si pe platforme mai mari (in stare operationala), atunci avioanele ar putea fi folosite pentru supravegherea unei anumite arii, acolo unde HEL ar “extermina” orice amenintare, creand o umbrela impenetrabila pentru trupele de la sol. Un astfel de sistem aeropurtat ar putea sa asigure protectia impotriva rachetelor de croaziera, bombelor ghidate, rachetelor balistice cu raza scurta, etc, etc, iar daca integram un C 17 intr-un grup de avioane de atac, acesta ar putea sa distruga orice rachetea sol-aer si chiar aer-aer, datorita posibilitatii de a ataca un numar foarte mare de tinte un timp indelungat.

Avantajul foarte mare oferit de o astfel de arma rezida in numarul foarte mari de lovituri disponibile. Daca stazi un avion are la bord cateva rachete plus 100-200 de lovituri pentru tunul de bord, unul inarmat cu HEL poate sa traga cateva de mii de ori, totul depinzand de agregatul energetic aflat la bord.

Bineinteles ca pe langa energia necesara aparatul purtator are nevoie si de un radar extrem de precis, atat timp cat o racheta are avantajul unui dispozitiv propriu de ghidaj spre tinta, pe cand cu HEL acuratetea tragerii trebuie sa fie milimetrica pentru distante de kilometri sau zeci de kilometri.

Una peste alta, americanii spera sa inceapa primele teste reale cu HEL la bordul C 17 undeva in 2021, pentru ca dupa 2023 primele avioane echipate cu o astfel de arma sa devina operationale.

In acest context rusii inca se chinuie – si se chinuie bine – cu primul lor avion stealth, avion care deocamdata are mari dificultati in fata si multe probleme tehnice de rezolvat, de la radar la motoarele dedicate.

Asadar daca nu grabesc s-ar putea ca peste cativa ani – cand in sfarsit T 50ul va fi operational – sa fie deja un avion batran din punct de vedere tehnologic si care sa nu poata sa faca deloc fata noilor „fightere” americane dotate cu arme cu energie dirijata, arme care nu pot bruiate sau pacalite in lupta de aproape, acolo unde rusii excelau (teoretic cel putin).

Sa nu uitam ca proiectantii T 50 au declarat de la inceputul proiectului ca avionul lor nu va fi la fel de stealth precum F 22 Raptor dar va compensa acest lucru printr-o manevrabilitate exceptionala. Iar eu ii cred!

Doar ca ce sa mai faci cu manevrabilitatea, fie ea si exceptionala, daca inamicul tau dispune de o arma cu energie dirijata si se poate apropia de tine suficient de mult incat s-o si foloseasca?!

GeorgeGMT

Exit mobile version