Romania Military

And the Winner is…Pirahna?!

1024px-MOWAG_Piranha_IIIC_Military_Parade_on_December_the_1st_2009

Mowag adica, sau pe numele sau complet General Dynamics Europa?! Ma refer bineinteles la posibilul contract pentru transportoare blindate 8×8, contract in “valoare” de 600 bucati 8×8 si 450 4×4, contract care pare sa inlocuiasca de facto programul national de dezvoltare a Transportorului Blindat pentru Trupe.

Afacerea a fost adusa in atentia publicului cu ocazia mitingului de protest de la Moreni, in piata se stia de cel putin doua luni despre intentia MApN de a achizitiona +1000 de transportoare blindate noi. Bineinteles ca un astfel de contract poate ajunge la mai multe miliarde de euro si va fi unul mutlianual, asta daca intentia va fi si concretizata pana la urma.

 

Dar revenind la posibilii castigatori acestia sunt trei (tot conform zvonurilor din piata):

 

Programul TBT este doar o gluma in acest moment, fara finantare, fara partener strain agreat oficial, fara drive-line, fara nimic mai mult decat un concept si niste table de blindaj testate la explozii. Italienii de la Iveco ar putea fi pe locul secund in preferinte, ei fiind implicati in urma cu doi ani si ceva chiar in programul TBT, urmand sa ofere drive-line (pana la urma nu l-au mai trimis in tara din motive misterioase). Americanii – prin sucursala lor elvetiana – par a fi favoriti si cred ca de aceata data avem si o dovada in acest sens, circumstantiala adevarat dar totusi dovada, plus ca la Moreni s-a afirmat ca tot Mowag ar fi favorit.

 

Intr-un interviu recent, seful Statului Major al Fortelor Terestre ne spune (pe langa faptul ca nu au bani de nimic) si despre iminenta sosire in tara (in luna aprilie) a ultimelor sapte transportoare Pirahna… Pana aici totul ok, totul obisnuit, doar ca generalul  Dumitru Scarlat face o precizare si mai departe citam:

“Referitor la înzestrare, în cursul lunii aprilie vom primi ultimul lot de transportoare PIRANHA IIIC, puncte de comandă mobile, vehicule destinate grupelor de lunetişti, de evacuare medicală, cu aruncător de 120 mm, tractoare de evacuare şi reparaţii, precum şi un vehicul echipat pentru executarea misiunilor de cercetare CBRN.”

 

Din cate stiu eu, ultimul lot are in compunere chiar sapte transportoare, iar daca numaram specializarile observam ca sunt tot sapte, astfel ca vom pirmi cate un transportor din fiecare categorie…

Nu vi se pare ciudat sa ai sapte transportore pe sapte specializari atat timp cat noi avem (vom avea de fapt) 31 de Pirahna IIIC cu totul?! Adica fix un batalion?!

Ce sa faca Fortele Terestre cu UN PirahnaIIIC punct de comanda?! Dar cu UN vehicul pentru evacuarea ranitilor? Poate cu unul dotat cu UN mortier de 120mmm, etc, etc?

Pai n-are ce sa faca cu unul din fiecare ca nu suntem colectionari, asadar din punctul meu de vedere General Dynamics (prin Mowag) este castigatorul, iar ultimul lot de sapte trasportoare, in sapte configuratii diferite reprezinta de fapt primul lot din noua comanda, mai exact romanii au cerut vechicule pentru teste, iar cele sapte transportoare sunt de fapt MOSTRE!

Tot la nivel de zvonuri se spune prin piata ca primul lot de transportoare (din noua si ipotetica comanda) va fi de 400 de bucati 8×8, impartiti in doua transe 200+200, cu un lot initial format din vechicule pentru testare, cate unul pentru fiecare specializare dorita, asadar?!

Acum Pirahna este transportor capabil in afara oricaror discutii (posibil mai putin pe teren mocirlos sau sol afanat), are “n” variante, este in uzul multor armate, poate fi up-gradat, modernizat, dotat cu tot ce vrem noi, doar ca deocamdata nu avem nici un motiv sa credem ca noile TAB-uri vor fi macar asamblate la noi, desi oficial mentenanta Piranhiilor se face la Mizil. Nu stim insa nici ce trebuie sa intelegem prin “mentenanta”, adica la cel nivel se face.

Mai multe nu stim inca dar sapte transportoare de sapte feluri arata mai mult a oferta decat a incheiere de contract, iar respectivele masini seamana pana la identificare cu un lot de mostre pentru testare decat a transportoare gata de trimis trupelor pentru folosinta in poligoane.

Ceea ce nu-i neaparat un lucru rau atat timp cat contractul va prevedea si participarea industriei romanesti (de stat sau private) la fabricarea noului transportor.

Poate gresesc insa…

 

In alta ordine de idei generalul Scarlat ne mai anunta ca vom cumpara si niscai snowmobile, ceea ce iar e de bine, banuim noi ca respectivele sanii cu motor vor fi repartizate unitatilor de vanatori de munte care chiar au nevoie de asa ceva. Macar de ar fi mai mult de sapte.

Iar daca «targul » se va confirma, atunci ar trebui sa ne reamintim ca atunci cand s-a incheiat contractul initial pentru Mowag Piranha IIIC, dupa importul unor loturi initiale de evaluare, asamblarea majoritatii vehiculelor trebuia sa se faca in parteneriat cu UA Moreni (vezi aici declaratia din 2009).

Si sa  nu uitam nici de cerintele invocate de MApN atat pentru programul TBT cat si pentru refuzul Saur2: protectie minima STANAG nivel3, viteza maxima posibila 120km/h si un ultim zvon de aceasta data – motor diferit de Caterpillar C9 existent pe MLI84M.

Iar Pirahna IIIC nu atinge – nici fugarit de ivani 🙂 – mai mult de 100km/h, are nivelul de protectie din standard la nivel  2, iar motorizare este Cartepilar C9… Sa mai spuneti voi ca sunt eu paranoic.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version