Romania Military

Ariete C1 vs Rotem K1 – partea 1

Ariete C1

Continuam cu « competitia » la categoria sub 55 de tone, pornind studiul cu Ariete-ul italian, produs in 200 de exemplare incepand cu 1995, ultima livrare avand loc in 2002.

Ariete la Strong Europe Challenge 2016

Ariete C1 este versiunea actualmente in uz in fortele terestre italiene, tanc dezvoltat la sfarsitul anilor ’80 ai secolului trecut (6 prototipuri in 1988, testate pentru 16.000km) de catre un consortiu format din Iveco, Defence Vehicles Division si Divizia Oto Melara a Finmeccanica, consortiu denumit Iveco Fiat Oto Melara. Iveco Fiat s-a ocupat de dezvoltarea platformei iar Oto Melara de cea a turelei si sistemelor de arme.

Radiografie Ariete

Ariete nu a fost vandut la export si a fost prezent in conflictul din Irak in 2004.

Puncte forte ale Ariete C1/C2:

– Tancul este echipat cu tunul cu teava lisa cal.120mm/L44 Oto Melara sub licenta Rheinmetall (acelasi cu cel al Leopard 2 A4), tun echipat cu manson termic, extractor de fum pe teava si un sistem de referinta a gurii tevii. Tunul este stabilizat hidraulic (inca nu complet electric) in 2 axe si poate folosi gama de munitii NATO standardizate cal. 120mm. Din totalul de 42 proiectile, 15 sunt stocate in compartimentul din spatle turelei si alte 27 sunt depozitate in sasiu, tot pe modelul Leopard 2. Varianta C2 va primi probabil si un autoloader in spatele turelei.

Ariete C1 cu blindaj suplimentar in Irak

– Turela si elevatia armei principale este controlata electro-hidraulic cu sistem manual de rezerva. Alaturi de tun se afla o mitraliera coaxiala MG 42/59 cal. 7,62mm iar o alta se afla la trapa incarcatorului, cele 2 mitraliere dispunand de o rezerva de munitie de 2500 proiectile. Faptul ca tunul are doar 44 de calibre il face sa fie posibil putin depasit pentru urmatoarea perioada, insa sunt disponibile si proiectile mai moderne (cum vor folosi si polonezii pe al lor PL) iar montura de pe Leopard 2 a aratat ca este posibila instalarea unei tevi mai lungi. In versiunea C2 este inclusa inlocuirea sistemelor hidraulice ale turelei cu unele electrice, eliminand riscurile instalatiilor sub presiune in camera de lupta si posibil reducand masa totala.


Ariete pe trailer- placa frontala si spatele turelei

– Controlul tragerii este asigurat de TURM FCS al Galileo Avionica, care include: vizor commandant panoramic zi/noapte stabilizat (aflat pe plafon, rotibil la 360° si cu elevatie -10° la +60°.), vizor stabilizat tragator cu imagistica termica (cu acces si din partea comandantului), vizor optic autostabilizat cu camera IR si telemetru laser si un calculator de control al tragerii. Calculatorul care prelucreaza datele sondei meteo si de vant a tancului, altitudinea, caracteristicile de incalzire a tevii, tipul munitiei si datele despre tinta (prelevate de telemetru si de senzorii de vedere). La modernizarea C2 este inclusa cea a procesorului calculatorului de tragerere Marconi COSMO MP501, si vizoare termice moderne;

Blindajul suplimentar pentr C2

– Locul soferului, plasat in fata-dreapta are trei periscoape, unul fiind cu vedere de noapte de tip pasiv. In pachetul de modernizare este propusa dotarea camerei turelei cu comanda de stop a tancului, pentru cazul in care soferul este scos din lupta.
– Alaturi de un senzor de iluminare la 360° RALM (produs de BAE Systems Italia) montat in partea din fata a turelei (similar GALIX), sunt cuplate lansatoare de grende fumigene multispectru actionate electric. Standardul C2 prevede un nou ansamblu HW-SW si actualizarea librariei RALM (Laser Warning Receiver), dar si un pachet de bruiaj activ anti IED;

Lateralul turelei la C1

– Viteza lui Ariete poate depasi 65km/h pe sosea, fiind propulsat de un motor diesel cu 12 cilindri Fiat V-12 (un dublu V-6) MTCA (de 25,8 litri, modular turbo-charged cu aftercooler) de 1273CP (la 2300RPM), cuplat cu o transmisie ZF LSG3000, capabil de un cuplu de 4615 N•m la 1600 rpm. Ansamblul motor-transmisie este inlocuibil in maxim o ora. Pentru o modernizare in viitorul apropiat la nivel Mk2 (studiu lansat in 2006) a fost creata o versiune imbunatatita a aceluiasi motor, cu injectie modificata ”Common Rail”, management electronic imbunatatit si supraincarcare dubla, capabila sa produca 1600CP la o turatie de 1800rpm. De asemenea, capacitatea cilindrica a fost crescuta, de la 25,8 cm3 la 30 cm3, ceea ce inseamna la nivelul cursei pistoanelor o crestere de la 2,15 litri / cilindru la 2,50 litri / cilindru. Instalarea noului grup propulsor pe Ariete era prevazuta in 2001 a fi facuta la urmatoarea revizie majora a parcului de vehicule, insa nu a fost confirmata de atunci.

Grup propulsor Fiat V-12 MTCA

– Trenul de rulare este compus din 2 perechi a cate 7 galeti de rulare inveliti in cauciuc alaturi de cate 4 role de retur pe fiecare parte. Senilele cu dubla fixare au fost dezvoltate de Diehl, iar suspensia este alcatuita din bara de torsiune si amortizor hidraulic pe fiecare brat. Este posibil ca la C2 sa se introduca suspensie hidro-gaz (pneumatica) si senile mai late, pentru a compensa surplusul de masa datorita blindajului suplimentar.
– Ariete poate atinge viteze pe sosea de 70 km/h si urca pante cu inclinare de 60%.
– Tancul poate traversa fara pregatire cursuri de apa cu adancimea de 1,25m iar cu pregatire, unele cu adancimea de pana la 4m.

Ariete – rastel munitie

– Sasiul si turela sunt din otel sudat, peste care este asezat pachetul de blindaj compozit. Modernizarea Ariete C2/ MK2 va contine si doua noi pachete modulare de blindaj, adaptabile in functie de specificul misiunii, precum si un pachet podea anti-DEI si scaune cu absorbtie soc/energie. Pachetul usor de blindaj “WAR”, destinat conflictelor simetrice, permite lui C1 sa reziste loviturilor frontale cal.120mm cu munitie standard NATO in sasiu si turela, date de la 2 km distanta. Pachetul greu de blindaj PSO, pentru conflicte urbane/asimetrice/de intensitate joasa, contine si imbunatatiri ale blindajului lateral (fuste galeti, motor, lateral turela) si sub podea.

– Modernizarea MK2/C2 ar trebui sa includa un nou sistem de comunicatii, similar cu cel al VMB „Freccia” si un sistem de retea digitala C4, denumit SICCONA.
– Masa relativ redusa, de doar 54 de tone, similar cu AMX-56 Leclerc.

Puncte slabe Ariete:
– Se pare ca protectia frontala a placii de baza in cazul variantei C1 este superioara celei a unui T-72B, deci undeva putin peste echivalentul a 500mm otel laminat, si usor inferioara unui Leopard 2 A5 sau M1 Abrams.

Grosimea placii laterale a sasiului la Ariete

Daca luam in considerare faptul ca masa echipat a unui Ariete C1 variaza intre 53,5-54 de tone, in timp ce cea a unui Leopard 2A4 este de 55 de tone, alaturi de faptul ca anumite materiale si componente ale Ariete sunt mai moderne si mai usoare (ex. transmisia Renk LSG 3000 de 1700 kg la Ariete vs HSWL 354/3 de 2100 kg la Leo2, motorul V-12 MTCA de 1550 kg la Ariete vs MB 873-Ka 501 de 2200 kg la Leo2), cel mai probabil protectia unui Ariete C1, cu mici exceptii, este egala daca nu putin superioara lui Leo 2A4.

Grosimea blindajului lateral al turelei de Ariete, la portul de alimentare munitie

Protectia in partea din spate a turelei este superioara la Ariete fata de Leopard 2 A4, iar lateralele turelei de asemenea, cu o grosime aparenta de 15-20 cm la Ariete, grosimea parand sa fie similara si la partea frontala a turelei (dupa grosimea sudurii placilor), dar inclinata la unghi de 60°. De asemenea este posibil ca protectia laterala a Ariete sa fie superioara, acesta avand fuste de grosime superioara in zona trenului de rulare. Din alte surse, datele de grosime sunt: turela frontal/ placa frontala sasiu/ lateral – 195/120/35 mm;
– Productia a fost realizata in serie relativ redusa, de 200 de tancuri, fara export;
– Motorul fiind format dintr-un dublu V-6 are nevoie de turatii ridicate pentru a livra puterea nominala prevazuta, ceea ce a afectat fiabilitatea si durata de viata. In primii ani de serviciu, motorul a manifestat probleme de functionare. In plus, in timpul acelerarii, motorul avea emisii excesive de fum. Posibil ca noul motor sa elimine majoritatea deficientelor.
– Pretul in anii 2000 se ridica undeva la 4,5 mil.$/ bucata.

Pe ansamblu, Ariete este un tanc acceptabil la standard NATO, si care ar putea fi imbunatatit, fiind inca un produs modern.

Va urma

Marius Zgureanu

Video Ariete:

https://www.youtube.com/watch?v=wu4K0ahKAhI&t=12s

https://www.youtube.com/watch?v=etsco1yE4FA

https://www.youtube.com/watch?v=r4uT9ur9bXE

https://www.youtube.com/watch?v=mrBgmVudT9w

Surse:

http://www.army-technology.com/projects/ariete/

https://aw.my.com/en/forum/showthread.php?54793-Ariete-armor-and-model-issues

http://www.army-guide.com/eng/product153.html

http://www.wikiwand.com/it/Ariete_%28carro_armato%29

http://www.ferreamole.it/images/ariete_upa/arieteupa.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Ariete

http://defenceforumindia.com/forum/threads/main-battle-tanks-and-armour-technology.208/page-203

http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=41257

Exit mobile version