Romania Military

Autoloaderul – om contra automat in tehnologia tancurilor

Aparuta in productie de serie in aviatie in al 2-lea razboi mondial si apoi la tancurile sovietice (mai rar la cele americane), incepand cu T-64, solutia autoloader-ului la tancuri este discutabila deoarece inca majoritatea tancurilor folosesc operatorul uman pentru incarcarea proiectilului pe teava tunului.

 

T64-BM

Pe langa dificultatile tehnice si de multe ori financiare de a dispune un autoloader competitiv, o mica dezbatere se impune pe acest subiect, avantajele si dezavantajele fiind creionate din perspectiva mai multor factori:

 

 

Interiorul unui tanc AMX-56 Leclerc

 

Autoloader schema la T72-T90

 

Autoloader Leopard2 140mm – schema

 

Leopard 2 tun 140mm

De asemenea, a existat un concept de evolutie a M1 Abrams, numit CATTB (Component Advanced Technology Test Bed), care includea un tun XM291 de 140mm alimentat de autoloader

CATTB

CATTB video

 

Autoloader pentru tunul 2A46 125 mm (T72-T90)

 

 Schema interior Leopard 2 – turela cu incarcare umana

 

 

Leclerc Abrams Leo2 Leo1 T84 TR-85 T55 AGM Rotem K1/K2 Merkava Challenger
2.53m 2.44m 2.64m 2.21m 2.21m 2.4m 2.4m 2.25/2.4m 2.66m 2.5m
54.5t 67.6t 69t 46t 46t 50t 46t 56.3/61t 65t 69t

 

 

 

Tancul Type 10

 

Altay, care a renuntat la autoloader-ul de pe RotemK2 in favoarea operatorului uman

 

Iata mai jos si niste secvente video despre cum functioneaza diverse mecanisme de acest gen.:

 Rotem K2 autoloader

 

Abrams M1A2 SEP loader:

 

Leopard 2 loader:

 

Merkava 4 loader:

 

AMX-56 Leclerc autoloader:

 

Comparatie vizuala autoloadere :

 

Deci trebuie puse in balanta pretul de achizitie, costul de operare, fiabilitatea, masa tancului depinzand de infrastructura si terenul din tara, si dimensiunea fortelor posibililor oponenti.

 

In cazul Romaniei, consider ca solutia cu 4 persoane in echipaj ramane cea mai indicata, cel putin pe urmatorii 5-10 ani, deoarece nu ne permitem sa exploatam echipamente atat de sofisticate si nici sa fim coplesiti de problemele de fiabilitate ale celor ex-sovietice in conditiile in care sunt sanse mari ca in timp de conflict sa ne aflam in inferioritate numerica serioasa… In plus, Romania abia a reusit sa achizitioneze 56 de tancuri care costau sub 1,2 mil euro bucata…

 

In timp, probabil ca autoloaderul va castiga detasat aceasta competitie, operatorul uman neputand performa dincolo de anumite limite fizice, mai ales ca si tipurile de tunuri si munitii vor evolua si ele, unele nefiind probabil foarte prietenoase la contactul fizic direct cu corpul uman sau cu manipularea aproximativa pe care o  asigura organismul omenesc in conditii de lupta…

 

Marius Zgureanu

 

P.S. – a se vedea si scandalul cauzat in Tailanda de cumpararea Oplot-urilor cu sistem de auto-incarcare:

http://www.rumaniamilitary.ro/t-84-oplot-catre-thailanda

 

Citeste si:

TR-85M2 o certitudine cu multe necunoscute

Arma Tavo-ROM (SC Tohan-SA + Israel Weapon Industries) 2008

Exit mobile version