Romania Military

Buletin naval. Despre Black Sea Security Act of 2023

legea Congresului SUA privind securitatea la Marea Neagra

Legea intitulată „Black Sea Security Act of 2023” (în română „Legea din 2023 privind securitatea la Marea Neagră”) a fost promovată la inițiativa senatorului democrat de New Hampshire, Jeanne Shaheen, pe 15 martie 2023. Despre senatorul democrat Jeanne Shaheen puteți citi mai multe aici. Legea mai este susținută și de alți 10 senatori, atât republicani cât și democrați, printre care și republicanul Mitt Romney. 

Textul integral al Legii poate fi citi accesând acest link. Mai jos, aveți o traducere automată a unor părți din textul de lege (Deepl) cu unele adaptări și sublinieri care aparțin autorului.

SEC. 2. PUNCTUL DE VEDERE AL CONGRESULUI CU PRIVIRE LA SECURITATEA MĂRII NEGRE.

(a) Este sentimentul Congresului că:

(1) este în interesul Statelor Unite să sprijine eforturile de prevenire a extinderii unui nou conflict armat în Europa prin recunoașterea regiunii Mării Negre ca o arenă a agresiunii rusești;

(2) statele riverane ale Mării Negre (n.a. textul legii include aici următoarele țări: Turcia, Bulgaria, România, Rep. Moldova, Ucraina și Georgia) sunt esențiale în contracararea agresiunii guvernului Federației Ruse și în contribuția la securitatea colectivă a NATO;

(3) încercările repetate, ilegale, neprovocate și violente ale Federației Ruse de a-și extinde teritoriul și de a controla accesul la Marea Mediterană prin Marea Neagră constituie o amenințare la adresa securității naționale a Statelor Unite și a NATO;

(4) Statele Unite condamnă încercările Federației Ruse de a schimba sau de a modifica granițele în regiunea Mării Negre prin forță sau prin orice mijloace contrare dreptului internațional și de a impune o sferă de influență în întreaga regiune;

(5) Statele Unite și aliații săi ar trebui să contracareze cu fermitate pretențiile teritoriale nelegitime ale Rusiei în Peninsula Crimeea, de-a lungul apelor teritoriale ale Ucrainei în Marea Neagră și în Marea Azov, în apele internaționale ale Mării Negre și în teritoriile pe care le ocupă ilegal în Ucraina;

(6) Statele Unite ar trebui să continue să lucreze în cadrul NATO și cu aliații NATO pentru a dezvolta o strategie pe termen lung pentru a spori securitatea, a stabili o prezență permanentă și durabilă de-a lungul flancului estic al NATO și a consolida reziliența democratică a aliaților și partenerilor din regiune;

(7) Statele Unite ar trebui să colaboreze în cadrul NATO și cu aliații NATO pentru a dezvolta o prezență maritimă regulată, prin rotație, în Marea Neagră;

(8) Statele Unite ar trebui, de asemenea, să colaboreze cu Uniunea Europeană pentru a coordona o strategie de sprijinire a inițiativelor democratice și a prosperității economice în regiune, care include doi membri ai Uniunii Europene și patru națiuni aspirante la Uniunea Europeană;

(9) comportamentul Turciei față de unii aliați regionali și state democratice a fost contraproductiv și a contribuit la creșterea tensiunilor în regiune, iar Turcia ar trebui să evite orice acțiuni care să agraveze și mai mult tensiunile regionale;

(10) Statele Unite ar trebui să depună eforturi pentru a promova dialogul între țările din regiunea Mării Negre pentru a îmbunătăți comunicarea și schimbul de informații și pentru a spori capacitățile de apărare cibernetică;

(11) țările care au legături istorice și economice cu Rusia se așteaptă ca Statele Unite și Europa să asigure o prezență economică pozitivă în regiunea extinsă ca o contrabalansare a influenței maligne a Federației Ruse în regiune;

(12) este în interesul Statelor Unite să sprijine și să consolideze legăturile economice dintre Statele Unite și statele de la Marea Neagră;

(13) Statele Unite ar trebui să sprijine inițiativa statelor din Europa Centrală și de Est de a avansa Fondul pentru Inițiativa celor Trei Mări în vederea consolidării conectivității infrastructurii de transport, energetice și digitale în regiunea dintre Marea Adriatică, Marea Baltică și Marea Neagră;

(14) există oportunități reciproc avantajoase pentru creșterea investițiilor și a expansiunii economice, în special în ceea ce privește inițiativele în domeniul energiei, al climei și al infrastructurii de transport, între Statele Unite și statele de la Marea Neagră și regiunea mai largă;

(15) îmbunătățirea legăturilor economice dintre Statele Unite și statele de la Marea Neagră și regiunea mai largă poate duce la un parteneriat strategic consolidat;

(16) Statele Unite trebuie să încerce să abordeze provocările în materie de securitate alimentară care decurg din perturbarea porturilor ucrainene din Marea Neagră și din Marea Azov, deoarece această provocare globală va avea implicații critice pentru securitatea națională a Statelor Unite, a partenerilor și a aliaților noștri;

(17) Turcia, în coordonare cu Organizația Națiunilor Unite, a jucat un rol important în atenuarea insecurității alimentare globale prin negocierea a două acorduri care să permită exporturile de cereale din porturile ucrainene printr-un coridor sigur în Marea Neagră;

(18) Rusia are o istorie brutală de utilizare a foametei ca armă și trebuie oprită;

(19) contracararea acțiunilor economice coercitive ale Republicii Populare Chineze rămâne un imperativ politic important pentru a integra în continuare statele din Marea Neagră în economiile occidentale și pentru a îmbunătăți stabilitatea regională; și

(20) întârzierea continuă a Turciei în ratificarea aderării Suediei și Finlandei la NATO subminează forța alianței și inhibă răspunsul internațional unitar la războiul neprovocat al Rusiei în Ucraina.

SEC. 3. POLITICA STATELOR UNITE.

Politica Statelor Unite este:

(1) să descurajeze în mod activ amenințarea unei noi escaladări a Rusiei în regiunea Mării Negre și să apere libertatea de navigație în Marea Neagră pentru a preveni extinderea unui nou conflict armat în Europa;

(2) să pledeze în cadrul NATO, între aliații NATO și în cadrul Uniunii Europene pentru a dezvolta o strategie coordonată pe termen lung pentru a spori securitatea, a stabili o prezență permanentă și durabilă în flancul estic și a consolida reziliența democratică a aliaților și partenerilor Statelor Unite în regiune;

(3) să pledeze în cadrul NATO și în rândul aliaților NATO pentru a dezvolta o prezență maritimă regulată, prin rotație, în Marea Neagră;

(4) să sprijine și să consolideze legăturile economice dintre Statele Unite și partenerii din Marea Neagră și să mobilizeze Departamentul de Stat, Departamentul Apărării și alte departamente și agenții federale relevante prin consolidarea prezenței și a investițiilor Statelor Unite în statele din Marea Neagră;

(5) să ofere alternative economice la opțiunile economice coercitive ale Republicii Populare Chineze care destabilizează și erodează și mai mult integrarea economică a statelor de la Marea Neagră;

(6) să se asigure că Statele Unite continuă să sprijine eforturile statelor de la Marea Neagră de a-și consolida instituțiile democratice pentru a preveni corupția și a accelera avansarea acestora în comunitatea euroatlantică; și

(7) să încurajeze inițiativa întreprinsă de statele din Europa Centrală și de Est de a avansa Inițiativa celor Trei Mări pentru a consolida conectivitatea infrastructurii de transport, energetice și digitale în regiunea dintre Marea Adriatică, Marea Baltică și Marea Neagră.

SEC. 4. STRATEGIA DE SECURITATE ȘI DEZVOLTARE LA MAREA NEAGRĂ.

(a) Strategia de securitate și dezvoltare la Marea Neagră. În termen de cel mult 180 de zile de la data promulgării prezentei legi, Consiliul de Securitate Națională, în coordonare cu Departamentul de Stat, Departamentul Apărării și alte departamente și agenții federale relevante, este autorizat să direcționeze o strategie interinstituțională pentru a spori coordonarea cu NATO și Uniunea Europeană, pentru a aprofunda legăturile economice, pentru a consolida securitatea energetică, pentru a sprijini eforturile de consolidare a rezistenței lor democratice și pentru a spori asistența de securitate cu partenerii noștri regionali, în conformitate cu valorile și interesele Statelor Unite.

(b) Scop și obiective. Inițiativa stabilită în temeiul subsecțiunii (a) are următoarele scopuri și obiective:

(1) Asigurarea furnizării eficiente și eficace a asistenței de securitate partenerilor regionali în conformitate cu valorile și interesele Statelor Unite, acordând prioritate asistenței care va consolida apărarea împotriva războiului hibrid și va îmbunătăți interoperabilitatea cu forțele NATO.

(2) Consolidarea sprijinului Statelor Unite pentru securitatea energetică a regiunii și integrarea cu Europa și reducerea dependenței acestora de Rusia, sprijinind în același timp diversificarea energetică.

(3) Atenuarea impactului coerciției economice din partea Federației Ruse și a Republicii Populare Chineze asupra statelor de la Marea Neagră și identificarea de noi oportunități pentru investiții străine directe din partea Statelor Unite și a țărilor cooperante și consolidarea legăturilor de afaceri ale Statelor Unite cu partenerii regionali, în conformitate cu valorile și interesele Statelor Unite.

(4) Creșterea angajamentului la nivel înalt între Statele Unite și partenerii regionali și consolidarea creșterii economice, finanțarea unei infrastructuri de calitate și consolidarea comerțului, cu accent pe îmbunătățirea cooperării economice la nivel înalt.

(5) Creșterea coordonării Statelor Unite cu Uniunea Europeană și NATO pentru a maximiza eficacitatea și a minimiza duplicarea.

(c) Activități.

(1) SECURITATE. – Strategia stabilită în temeiul subsecțiunii (a) ar trebui să includă următoarele elemente legate de securitate:

(A) un plan de creștere a coordonării între agenții în ceea ce privește regiunea Mării Negre.

(B) O evaluare a oportunității unei inițiative conduse de Statele Unite împreună cu aliații NATO pentru a spori coordonarea, prezența și angajamentul regional între statele din regiunea Mării Negre.

(C) O strategie de creștere a asistenței de securitate față de statele de la Marea Neagră, axată pe Ucraina, România, Bulgaria, Moldova și Georgia.

(D) Stabilirea priorității sistemelor de informații, supraveghere și recunoaștere pentru a monitoriza operațiunile Rusiei în regiunea Mării Negre.

(E) O evaluare a valorii înființării unui cartier general comun, multinațional, cu trei stele la Marea Neagră, responsabil pentru planificarea, pregătirea, exercițiile și coordonarea tuturor activităților militare aliate și partenere în regiunea extinsă a Mării Negre.

(F) O evaluare a provocărilor și a oportunităților legate de stabilirea unei prezențe maritime NATO periodice, prin rotație, în Marea Neagră, inclusiv o analiză a capacității, a capabilităților și a angajamentului membrilor NATO de a crea acest tip de misiune.

(G) O prezentare generală a finanțării militare externe, a educației și instruirii militare internaționale și a altor tipuri de asistență de securitate a Statelor Unite pentru regiune.

(H) Un plan de comunicare a modificărilor aduse posturii NATO către publicul din țările aliate și partenere, precum și către publicul din Federația Rusă și Belarus.

(I) Un plan de combatere a dezinformării și a propagandei rusești în regiunea Mării Negre, utilizând resursele guvernului Statelor Unite, inclusiv ale Centrului de angajament global.

(J) Un plan de promovare a unei mai mari libertăți de navigație pentru a permite o mai mare securitate și un acces economic mai mare la Marea Neagră.

(2) PROSPERITATE ECONOMICĂ. Strategia stabilită în temeiul subsecțiunii (a) include următoarele elemente legate de prosperitatea economică:

(A) o strategie de încurajare a dialogului între experții din Statele Unite și cei din statele de la Marea Neagră privind expansiunea economică, investițiile străine directe, consolidarea inițiativelor privind statul de drept și atenuarea coerciției economice din partea Rusiei și a Republicii Populare Chineze.

(B) O strategie pentru ca toate departamentele și agențiile federale relevante care contribuie la statalitatea economică a Statelor Unite să își extindă prezența și să identifice noi oportunități de investiții private cu partenerii regionali, în conformitate cu valorile și interesele Statelor Unite.

(C) Evaluări privind diversificarea energetică, concentrându-se pe necesitatea imediată de a înlocui aprovizionarea cu energie din Rusia și recunoscând importanța pe termen lung a unei diversificări energetice mai ample, inclusiv a inițiativelor privind energia curată.

(D) Evaluări ale unor potențiale soluții de securitate alimentară, inclusiv acorduri durabile pe termen lung dincolo de Inițiativa privind cerealele din Marea Neagră.

(3) REZILIENȚA DEMOCRATICĂ. Strategia stabilită în temeiul subsecțiunii (a) include următoarele elemente legate de reziliența democratică:

(A) O strategie de creștere a numărului de mijloace de informare în masă independente și a inițiativelor mediatice sprijinite de Statele Unite pentru a combate influența străină malignă în regiunea Mării Negre.

(B) O mai mare mobilizare a inițiativelor conduse de Global Engagement Center și de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională pentru a contracara propaganda și dezinformarea rusească în regiunea Mării Negre.

(4) CONECTIVITATE REGIONALĂ. Strategia stabilită în temeiul subsecțiunii (a) promovează conectivitatea regională prin trimiterea de reprezentanți la nivel înalt ai Departamentului de Stat sau ai altor agenții partenere în:

(A) regiunea Mării Negre nu mai puțin de două ori pe an; și

(B) forumuri regionale majore privind infrastructura și securitatea energetică, inclusiv Summitul Inițiativei celor Trei Mări.

(d) Identificarea programelor și resurselor necesare. în termen de cel mult 360 de zile de la data promulgării prezentei legi, agenția interinstituțională identifică orice program, politică sau resurse bugetare necesare, în funcție de agenție, pentru a sprijini punerea în aplicare a Strategiei de securitate la Marea Neagră pentru anii fiscali 2024, 2025 și 2026.

Fiind vorba de un buletin naval, eu mă rezum să constat că americanii acordă importanța cuvenită libertății de navigație și menținerii rutelor comerciale de navigație în Marea Neagră, atât pentru înlesnirea tranzitului cerealelor ucrainene cât și, citez „pentru a permite o mai mare securitate și un acces economic mai mare la Marea Neagră.” 

Cum au de gând să facă asta în mod concret rămâne de văzut. În textul legii se vorbește de prezența maritimă rotațională a NATO cu limitările de rigoare impuse de prevederile Convenției de la Montreaux.

Se mai vorbește și de „o strategie de creștere a asistenței de securitate față de statele de la Marea Neagră, axată pe Ucraina, România, Bulgaria, Moldova și Georgia” dar nu se detaliază ce presupune mai exact această strategie, asta fiind treaba departamentelor de resort din cadrul guvernului american.

Momentan, legea se află pe traseul decizional urmând a fi adoptată de Senat, apoi de Camera Reprezentanților, urmând ca Președintele SUA să o semneze, devenind astfel lege. Nu cunosc cât durează acest proces decizional în SUA, dar se vorbește de resurse bugetare ceea ce sună încurajator.

Această lege vine la momentul oportun, zona Mării Negre fiind multă vreme neglijată de SUA și de aliații occidentali. Este meritul diplomației românești care a insistat foarte mult în sensul recunoașterii importanței zonei Mării Negre, mai ales în condițiile unor declarații „ușor controversate” din partea Turciei, care insistă că țările din regiune se pot descurca de unele singure. Iată câteva din declarațiile amiralului Ercüment Tatlıoğlu, comandantul Forțelor Navale Turce, din noiembrie 2023 (sursa aici):

Tensiunile dintre Georgia și Rusia care au început în 2008, problemele dintre Osetia de Sud și Osetia de Nord, aceleași probleme în Abhazia, ocuparea Crimeei în 2014, Strâmtoarea Kerch în 2018 și războiul ruso-ucrainean care a început în 2022 au inaugurat o nouă eră în lupta geopolitică din Marea Neagră. După cum știți, NATO încearcă să ia unele măsuri în Marea Neagră. Cu toate acestea, noi declarăm că vom lua noi înșine aceste măsuri în Marea Neagră și că nu vrem NATO sau America în Marea Neagră. Scopul nostru este ca Montreux să fie respectată. Am asigurat securitatea pentru toată lumea din Marea Neagră. Noi asigurăm securitatea în Marea Neagră. Ei [SUA] nu ar trebui să transforme Marea Neagră într-un Orient Mijlociu. De aceea, nu dorim ca nicio țară sau NATO să intre în Marea Neagră.

Înțeleg de ce Turcia își dorește ca doar ea să asigure securitatea în Marea Neagră… Are cea mai puternică armată din zonă, s-a implicat activ în războiul dintre Armenia și Azerbaidjan și vede regiunea Caucazului ca un spațiu numai bun pentru a-și extinde influența geo-politică pe fondul slăbiciunii Rusiei. În lipsa unei prezențe occidentale în Marea Neagră, Turcia își poate vedea liniștită de treburile sale. Cât timp va dura războiul din Ucraina, Turcia va menține strâmtorile închise, nu doar pentru beligeranți dar și pentru grupările navale NATO.

Exit mobile version