Romania Military

Ce-am fost si ce-am ajuns…

Ei bine, dezvoltarea motorului de 1500cp pentru tancul turcesc Altay ar fi fost terminata cu succes, sustin surse de la Ankara, insa nu stim exact ce inseamna asta.

Este motorul in parametrii ceruti, s-a incheiat campania de testare si rezultatele sunt bune, este motorul “Banu” gata de fabricatia de serie, au fost puse la punct toate cele necesare in industria orizontala pentru productie si exploatare, are motorul gata si cutia de viteze (transmisia) atat de necesara?

Deocamdata vedem ca ucrainenii au mers in Turcia cu ocazia IDEF-2021 si au oferit doua motoare: unul – 6TD-2 – de 1200cp pentru a fi folosit pe obuzierul auto-propulsat T-155 Fırtına II si cel de-al doilea propulsor – 6TD-4 – de 1500cp pentru tancul Altay.

Sustin surse ucrainene ca ambele motoare s-ar potrivi fara mari batai de cap si integrarea lor pe obuzier, respectiv tanc, ar merge fara probleme. Cel mai probabil ca motorizarea oferita de Kiev vine in pachet complet: motor+transmisie.

O alta oferta vine din Coreea de Sud, si are in vedere motorul de 1500cp  Doosan Infracore DV27K, doar ca in acest caz nu stim cum vine transmisia, cunscandu-se faptul ca cei de la Doosan s-au descurcat cum-necum cu motorul dar transmisia inca nu le-a iesit si continua s-o importe din Germania, de la compania Renk – RENK HSWL 295 TM .

Ori Germania este de facto principala problema a turcilor, Berlinul interzicand exportul catre Turcia a motoarelor MTU de 1500cp pentru Altay (oricum nu erau de acord sa ofere motoare decat pentru tancurile armatei turce nu si pentru export) si motoarelor STX-MTU MT881Ka-500 de 985cp necesare obuzierului T-155.

6TD-4

Ramane de vazut daca turcii vor lua in considerate vreuna dintre cele doua oferte sau (dand dovada de rabdare si intelepciune) vor continua sa se chinuie si sa bage banii nu in importuri ci in dezvoltarea locala de tehnologie, pentru ca se vede treaba, e mare lucru sa ai motorul si transmisia ta.

Intre timp lucrurile s-au schimbat si Altayul va fi, daca va fi, cu motor si transmisie coreeana

Astfel ca cel putin pentru moment, saga motorului de tanc construit in Turcia s-a calmat si compania BMC – care sa lauda ca totul este gata, are si motorul si transmisia – a anuntat ca de fapt ambele componente vor fi importate din Coreea de Sud.

Pe 22 octombrie, ministrul turc de externe a anuntat aceasta veste pe Twiter, explicand ca cele doua tari au semnat o declaratie de intentie in acest sens. “Kang Eun-ho, the Minister responsible for the Defense Acquisition Program Administration (DAPA), said that he signed the declaration of intent on the supply of Altay Tank engines today,” a spus domnul Mevlut Cavusoglu.

Doosan Infracore DV27K

Un oficial de rang inalt din cadrul companiei turcesti BMC a declarat pentru defenceturk.net ca s-a ajuns la un acord cu companiile sud-coreene Doosan and S&T Dynamics, pentru motor, respectie transmisie.

Dar odata rezolvata problema motorului si a transmisiei (desi coreenilor nu le-s iesit pana acum decat motorul, transmisia nu s-a dovedit prea folosibila si o importa in continuare din Germania de la compania RENK), alte necazuri sunt la orizont, cum ar fi blindajul din Franta, care blindaj clar ca nu mai vine dupa peripetiile comune, turco-galice de prin Mediterana.

Dar lucrurile nu sunt inca foarte clare si oficialul BMC a declarat ca pentru a evita restrictiile la exportul de tehnica militara impuse de Berlin Turciei, coreeni vor “de-germaniza” anumite componente. Doar ca germanii s-ar putea sa nu fie foarte de acord ca sud-coreenii sa le puna sublerul pe componente si companiile coreene sa aiba necazuri prin Europa. In paranteza fie spus, sudistii sunt destul de hoti si au obiceiul sa fure ce se poate fara nici o jena. Germanii sunt patiti deja cu submarinele clasei U -209 construite sub licenta in Coreea (Jang Bogo-class) si astazi coreenii le fac concurenta cu submarinul, vanzandu-l in Indonezia si ofertandu-l Turciei. Iar americanii i-au pus la index si nu le mai vand deloc radare AESA si alte electronice sensibile tot pe motiv de subler. Ciudatii astia din Asia desi tot fac parada de … onoarea lor.

Sau poate oamenii, in mod onest,  se gandesc doar la inlocuirea componentelor venite din Germania cu altele fabricate in Coreea. Poate sau poate pe oficialul turc l-a luat gura pe dinainte…

Revenind la afacerea turco-coreeana, de vazut cum se vor descurca si de intrebat la BMC ce mai face motorul de tanc, anuntat ca fiind gata de lupta tras, BATU. Mai lucreaza la el, l-au terminat, sau pur si simplu l-au lasat in plata lui Allah si au cumparat de la coreeni?

 

Titlul nu face insa referire la turci ci la noi, la romani, care spre sfarsitul aniilor “80 reusisem marea performanta (se vede acum din zbaterile turcilor cat de mare era acea performanta) sa dezvoltam local un motor de tanc de 850cp si (Atentie!!!) transmisia automata aferenta.

Poate ca 850 cp poate parea haios de mic astazi, dar majoritatea transportoarelor blindate (pe roti sau pe senile) au motoare de mai mica putere, asadar un motor de 850cp ar fi fost arhi-suficient pentru noi intru motorizarea intregii flote de MLI-uri, transportoare blindate, obuziere auto-propulsate etc.

In cazul tancurilor, 850 cp este putin, dar aceasta putere o aveam deja obtinuta in 1990, adica acum mai bine de 30 de ani si putem presupune ca daca nu ne bateam joc de industria noastra grea, astazi am fi putut detine lejer un motor de 1500cp cu tot cu transmisie.

Din pacate, uzina care fabrica transmisia hidromecanica s-a dus la fier vechi, era undeva pe langa Brasov, iar de motoare de tanc nici vorba si tare-i pacat mai ales cand vedem astazi pe viu cat de greu si de dificil este pentru o tara mare si cu multa vointa sa-si dezvolte un motor si o transmisie performanta.

GeorgeGMT

Exit mobile version