Romania Military

Cele patru corvete…

Imaginea frumoasa a Marinei Romane astazi

Pana acum avem vesti bune, dar sa luam pe rand:

– toate cele patru companii au depus oferte, astfel: Fincantieri – Abu Dhabi modificata, Naval Group – Gowind 2500, TKMS – K 130 Block II ( sa-i spunem) si Damen cu SIGMA 10514;

– la cererea partii romane, toate cele patru vor dispune de sonar tractat, o noutate placuta pentru noi, de unde intelegem ca lupta anti-submarin este vitala pentru noi;

– din punctul de vedere al sistemelor de armament, ofertele standard sunt impartite in doua, Fincantieri si NavalGroup merg pe mana MBDA cu VL Mica si Exocet, Damen impreuna cu Raytheon/RAMSYS, cu ESSM/RAM (racheta anti-nava Harpoon cel mai probabil), si TKMS care ofera RAM si RBS 15;

– Fincantieri a venit cu Abu Dhabi Enhanced – nava va fi mai lunga si mai grea, +2000 tone (probabil in jurul tonajul Gowind), autonomia marita in jurul a 4000Mm – o versiune dedicata de corveta. De mentionat ca Fincantieri va merge, din punctul de vedere al inarmarii navei, acolo unde va cere partea romana, de altfel ei au vandut catre Qatar Abu Dhabi cu RAM, de asemenea si Naval Group „stie” cu RAMul, oferind aceasta configuratie tot Qatarului;

– la nivel de senzori speculam, astfel Damen va oferi aproape sigur radare Thales, Naval Group probabil tot Thales, Fincantieri ramane de vazut, TKMS probabil cu radar construit de Airbus;

-la nivel de sonar tractat (obligatoriu pentru toti ofertantii) Thales pare din nou favorita;

O mentiune speciala trebuie facuta in privinta rachetelor anti-nava, aici cel mai probabil ca Marina va cere ca pe nave sa fie acelasi model de rachete cu ceea ce se va achizitiona pentru bateriile de coasta, de fapt declaratii in acest sens au fost facute de catre oficialii romani inainte de demararea celor doua programe. De aici am putea deduce ca bateriile de coasta vor „avea” un castigator inainte de semnarea contractului pentru corvete si fregate.

Paranteza importanta. In problema bateriilor de coasta lucrurile se precipita, avem deja un ofertant-surpriza (Kongsberg cu NSM, in total patru oferte) si speram sa auzim cat de curand ceva noutati. Cum ar fi o hotarare de guvern. Despre aceasta oferta noua intr-un articol viitor. Incheiat paranteza.

Din informatiile care circula liber prin presa, TKMS cu K 130 Braunschweig au oferit o solutie pentru hangarul elicopterului, astfel incat nava sa poate folosi un elicopter mediu (in marina germana K 130 are hangarul retractabil si foloseste doua Schiebel Camcopter S-100), interesant de vazut care este solutia tehnica aleasa. Foarte interesant…

De asemenea este de asteptat ca toti concurentii sa ofere din start posibilitatea operarii unui sistem UAV la bordul navei, desi UAV-ul in sine nu va face parte din oferta, asteptandu-se ca programul de dotare cu drone pentru intreaga Armata Romana sa fie demarat. Deocamdata inca se mai lucreaza la cerinte si caiete de sarcini.

In privinta favoritelor, ei bine, aici totul este inca deschis, avantajul fiind evident de partea celor care detin deja un santier in Romania, macar pe motiv de costuri. Pana acum se cunosc deja santierele implicate, in functie de castigatoare: Fincantieri – Vard Braila, Damen – Galati/Mangalia, Naval Group – SN Constanta (aici ar putea fi o problema cu personalul), TKMS – probabil Mangalia.

Pentru modernizarea celor doua fregate se va ajunge ori la SN Constanta, ori la Mangalia, datorita deplasamentelor mai mari ale navelor.

Din acest moment va incepe dialogul tehnic intre MApN si fiecare dintre companiile ofertante (de fapt acest dialog a fost deja demarat), fiecare isi va definitiva oferta tehnica (nava, sisteme, radare, armament etc), urmand ca toata lumea sa se incadreze in cerintele tehnice (sau poate unii se vor retrage neputand sa faca fata acestora, putin probabil), iar odata finalizata aceasta etapa, oferta cu cel mai mic pret va fi declarata castigatoare.

Toate cele patru companii implicate au declarat ca suma alocata de guvern – 1,28 miliarde de euro fara TVA – este una suficienta pentru constructia celor patru corvete si modernizarea fregatelor. Foarte important sa clarificam un aspect care a cam creat controverse si anume: banii vor include si armamentul, dar nu elicopterele, probabil nici sonarul tractat.

Foarte imbucuratoare concentrarea Marinei Romane pe razboiul anti-submarin, de unde in cerintele initiale sonarul tractat era trecut cu „/” langa rachetele anti-nava, acum acesta a devenit cerinta obligatorie, la fel si elicopterul ASW de tonaj mediu. Acum nu putem sti daca a avut loc o schimbare de planuri sau exprimarea initiala in actul oficial a fost nefericita, cert este ca cele patru corvete, speram ca si fregatele, vor putea sa duca razboiul anti-submarin la un nivel suficient.

Daca adaugam si cele trei submarine promise, putem deduce ca si pentru Romania, la fel ca pentru Australia si Marea Britanie cu Type 26, pericolul submarinelor inamice este de maxima actualitate.

GeorgeGMT

Exit mobile version