Cele patru corvete…

Imaginea frumoasa a Marinei Romane astazi

Pana acum avem vesti bune, dar sa luam pe rand:

– toate cele patru companii au depus oferte, astfel: Fincantieri – Abu Dhabi modificata, Naval Group – Gowind 2500, TKMS – K 130 Block II ( sa-i spunem) si Damen cu SIGMA 10514;

– la cererea partii romane, toate cele patru vor dispune de sonar tractat, o noutate placuta pentru noi, de unde intelegem ca lupta anti-submarin este vitala pentru noi;

– din punctul de vedere al sistemelor de armament, ofertele standard sunt impartite in doua, Fincantieri si NavalGroup merg pe mana MBDA cu VL Mica si Exocet, Damen impreuna cu Raytheon/RAMSYS, cu ESSM/RAM (racheta anti-nava Harpoon cel mai probabil), si TKMS care ofera RAM si RBS 15;

– Fincantieri a venit cu Abu Dhabi Enhanced – nava va fi mai lunga si mai grea, +2000 tone (probabil in jurul tonajul Gowind), autonomia marita in jurul a 4000Mm – o versiune dedicata de corveta. De mentionat ca Fincantieri va merge, din punctul de vedere al inarmarii navei, acolo unde va cere partea romana, de altfel ei au vandut catre Qatar Abu Dhabi cu RAM, de asemenea si Naval Group „stie” cu RAMul, oferind aceasta configuratie tot Qatarului;

– la nivel de senzori speculam, astfel Damen va oferi aproape sigur radare Thales, Naval Group probabil tot Thales, Fincantieri ramane de vazut, TKMS probabil cu radar construit de Airbus;

-la nivel de sonar tractat (obligatoriu pentru toti ofertantii) Thales pare din nou favorita;

O mentiune speciala trebuie facuta in privinta rachetelor anti-nava, aici cel mai probabil ca Marina va cere ca pe nave sa fie acelasi model de rachete cu ceea ce se va achizitiona pentru bateriile de coasta, de fapt declaratii in acest sens au fost facute de catre oficialii romani inainte de demararea celor doua programe. De aici am putea deduce ca bateriile de coasta vor „avea” un castigator inainte de semnarea contractului pentru corvete si fregate.

Paranteza importanta. In problema bateriilor de coasta lucrurile se precipita, avem deja un ofertant-surpriza (Kongsberg cu NSM, in total patru oferte) si speram sa auzim cat de curand ceva noutati. Cum ar fi o hotarare de guvern. Despre aceasta oferta noua intr-un articol viitor. Incheiat paranteza.

Din informatiile care circula liber prin presa, TKMS cu K 130 Braunschweig au oferit o solutie pentru hangarul elicopterului, astfel incat nava sa poate folosi un elicopter mediu (in marina germana K 130 are hangarul retractabil si foloseste doua Schiebel Camcopter S-100), interesant de vazut care este solutia tehnica aleasa. Foarte interesant…

De asemenea este de asteptat ca toti concurentii sa ofere din start posibilitatea operarii unui sistem UAV la bordul navei, desi UAV-ul in sine nu va face parte din oferta, asteptandu-se ca programul de dotare cu drone pentru intreaga Armata Romana sa fie demarat. Deocamdata inca se mai lucreaza la cerinte si caiete de sarcini.

In privinta favoritelor, ei bine, aici totul este inca deschis, avantajul fiind evident de partea celor care detin deja un santier in Romania, macar pe motiv de costuri. Pana acum se cunosc deja santierele implicate, in functie de castigatoare: Fincantieri – Vard Braila, Damen – Galati/Mangalia, Naval Group – SN Constanta (aici ar putea fi o problema cu personalul), TKMS – probabil Mangalia.

Pentru modernizarea celor doua fregate se va ajunge ori la SN Constanta, ori la Mangalia, datorita deplasamentelor mai mari ale navelor.

Din acest moment va incepe dialogul tehnic intre MApN si fiecare dintre companiile ofertante (de fapt acest dialog a fost deja demarat), fiecare isi va definitiva oferta tehnica (nava, sisteme, radare, armament etc), urmand ca toata lumea sa se incadreze in cerintele tehnice (sau poate unii se vor retrage neputand sa faca fata acestora, putin probabil), iar odata finalizata aceasta etapa, oferta cu cel mai mic pret va fi declarata castigatoare.

Toate cele patru companii implicate au declarat ca suma alocata de guvern – 1,28 miliarde de euro fara TVA – este una suficienta pentru constructia celor patru corvete si modernizarea fregatelor. Foarte important sa clarificam un aspect care a cam creat controverse si anume: banii vor include si armamentul, dar nu elicopterele, probabil nici sonarul tractat.

Foarte imbucuratoare concentrarea Marinei Romane pe razboiul anti-submarin, de unde in cerintele initiale sonarul tractat era trecut cu „/” langa rachetele anti-nava, acum acesta a devenit cerinta obligatorie, la fel si elicopterul ASW de tonaj mediu. Acum nu putem sti daca a avut loc o schimbare de planuri sau exprimarea initiala in actul oficial a fost nefericita, cert este ca cele patru corvete, speram ca si fregatele, vor putea sa duca razboiul anti-submarin la un nivel suficient.

Daca adaugam si cele trei submarine promise, putem deduce ca si pentru Romania, la fel ca pentru Australia si Marea Britanie cu Type 26, pericolul submarinelor inamice este de maxima actualitate.

GeorgeGMT

47 de comentarii:

  1. Interesant de vazut ce sonar tractat vor folosi.
    CAPTAS 2 pare sa fie ce ne trebuie noua pe corvete iar CAPTAS 4 pentru fregate:
    http://www.leonardodrs.com/media/3830/sna-brochure-vds-final-11jan2016.pdf

  2. Salut. Interesanta aceasta lupta intre cei 4 concurenti, din punctul meu de vedere cred ca Danem si Naval Grup au cele mai mari sanse daca tinem cont de ce poti pune pe navele lor. Nemti si italiani sunt olecuta in urma.

  3. de cand i-au introdus in ecuatie pe americanii de la raytheon olandezii de la damen au devenit favoriti(dupa parerea mea sunt clar castigatori).totusi nu cred ca vor avea harpoon in dotare.tinand cont de recentul „mariaj” raytheon-kongsberg probabil ca vor avea nsm-ul,o racheta recenta,usoara(4 tone lansatorul cu 4 rachete),mult mai potrivita unor corvete.

  4. „Banii vor include și armamentul „- armamentul însemnând lansatoarele și integrarea în CMS ul navei fără rachete și torpile? Sau și un „plin” de muniție? Prima varianta pare mai realista pt bugetul alocat.
    De ex un MK 41 cu 8 celule este vreo 17 mil usd (cam așa reiese din achiziția finlandezilor ), iar un plin de Essm cred ca depășește 30 mil usd (32 buc). E interesant și la ce capitol bugetar intra achiziția rachetelor propriu -zisă.

  5. capatu satului

    la mintea mea, ar trebui intrebati marinarii militari,
    ca ei trebuie sa le foloseasca,
    ei ar trebui sa stie ce arme si ce echipamente ar trebui montate si care nava e mai buna,
    aia de al inzestrare sunt de fapt oamenii care actioneaza la ordinu ministresului de aparare,

    la noi istoria spune ca modernizarea marinei a plecat de la marinari si nu de la sefi, ca sefii nostrii au fost tot timpu obositi,
    https://www.rumaniamilitary.ro/modernizarea-marinei-si-atunci-ca-si-acum
    la noi sefii sunt ocupati cu codurile de legi
    am inteles ca si ministresu de aparare e ocupat cu sustinerea cu proptele a conducerii de partid si de stat, cand sa mai aiba timp de corvete,
    http://evz.ro/reactie-mihai-fifor-dragnea-condamnare.html

  6. O idee despre ce fel de elicoptere vor fi pe Corvete??? Tot IAR300/Naval ? Sau un alt model?

  7. Eu ma tem de „pretul cel mai mic”. Oricat ar optimiza Damen costurile, cu configuratia indicata mi-e greu sa cred ca poate sa iasa mai bine decat nemtii sau italienii. Sincer, parca vad niste K 130 usor modificate in rolul castigatoarelor. Si nu e vorba ca nu ar fi nave ok, dar ma deranjeaza ca pentru probabil cateva zeci de milioane in plus, am putea avea xeva mult mai bun, si modern care sa permita si evolutii ulterioare. Sa vedem.

    • Si mie mi-e teama de asta, dar de data asta cred ca s-a cerut AA mediu, deci va fi cel mai mic pret cu aceasta capabilitate inclusa. Plus ca noi buy american de obicei…

  8. E o competitie dura si buna pentru Romania. Localnicii (Damen si Fincantieri) par a avea o sansa in plus, in special Damen care are un santier competent, o nava modulara si la prima vedere mai usor de fabricat, dar nu sunt de neglijat nici italienii care au doua santiere si se pot extinde cumparand Constanta.

    Ceilalti trebuie sa puna in pret destula forta de munca cheie de la firma mama cat sa indeplineasca contractul.

    Daca reusesc sa gaseasca colaboratori mai ieftini pe plan local, atunci diferenta le ramane ca profit suplimentar, insa nu pot sa conteze de la inceput ca vor putea.

    In plus, desi ora de lucru e mai ieftina lucrezi cu management si personal local, cu muncitori pe care nu ii stii, sunt destul de multe necunoscute care fac dificila operatiunea intr-o tara straina, ceea ce se traduce in provizioane de risc si in preturi mai mari.

    Din punctul de vedere al Romaniei, ar putea sa se aleaga cu un model bun de achizitii din care sa iasa cu nave moderne, investitii in economia nationala, unul sau mai multe santiere navale modernizate, mii de oameni specializati formati si pastrati in tara, cu un centru de training si unul de mentenanta a navelor.

    De fapt majoritatea banilor raman in economie si achizitia e suportabila si sustenabila. Nu stiu de ce abia acum au inceput sa faca achizitii cu cap, dar e mai bine mai tarziu decat niciodata.

    Poate fi cel mai bun miliard cheltuit de armata pana acum – si un model de aplicat de acum inainte pentru toate achizitiile majore, sa nu mai semneze ca zevzecii cum au facut de au luat avioanele alea vechi pe motiv „politic” ca „sa ne punem bine cu X,” sa ne deschidem noi usile la Z” etc, ca nu lasi in urma nimic cu astfel de cretinatati si irosesti banii aiurea.

    Sa speram ca nu deraiaza competitia asta navala din motive de criza bugetara sau cine stie ce si ca vom vedea lucrurile bune pe care le asteptam de la ea – capabilitati de aparare crescute drastic, santiere modernizate, locuri de munca create si investitii in economie.

    • @Alex3
      .”..si un model de aplicat de acum inainte pentru toate achizitiile majore, sa nu mai semneze ca zevzecii cum au facut de au luat avioanele alea vechi pe motiv “politic” ca “sa ne punem bine cu X,” sa ne deschidem noi usile la Z” etc, ca nu lasi in urma nimic cu astfel de cretinatati si irosesti banii aiurea.”

      Noi vrem sa mai cumparam F16, in cel mai optimist scenariu vom avea 53 de bucati, dupa ultimele declaratii. Si daca am fi avut banii sa luam aparate noi (dar nu i-am avut), nu am fi putut sa le asamblam local, comanda fiind prea mica.

      F16 s-a produs pe 5 linii: Fokker – Olanda (213), Sabca – Belgia (160 pentru ei, 77 pentru danezi), Samsung in Korea (180), Turkish Aircraft Industries-Turcia (270), Forth Worth- in US (75% din totalul aparatelor).

      • Nu trebuie neaparat sa produci avioane.

        Dar chiar daca cumperi 3 avioane, daca nici macar nu pui conditie vanzatorului sa iti aranjeze in tara ta mentenanta inseamna ca ori esti prost facut gramada, ori esti vandut unora sau altora.

        Ponta a semnat, el voia sa se reabiliteze la americani si la Barroso dupa suspendarea lui Basescu, dar nu mai retin cine era ministru pe vremea aia, ca lucrurile astea de detaliu nu cred ca le negocia premierul.

  9. Parca as prefera RAM + ESSM + RBS15 sau Exocet si nu Harpoon.
    Oricum, ofertele nu suna rau de loc.

  10. IAR 330 Puma Naval este un elicopter mediu sau greu? eu inclin spre mediu, dar as vrea o confirmare/infirmare

  11. FOLLOW THE MONEY…
    Eu zic că alegerea va fi geopolitică!
    Cine e principalul partener comercial al României? :-))

    • Uniunea Europeana. Castigator poate fi oricare dintre competitorii calificati si nu poate fi aranjata treaba pe pile. Depinde de fiecare firma sa faca cea mai buna oferta.

      E si bine ca firma care isi doreste cel mai mult proiectul sa-l castige pentru ca vor munci cel mai bine la el, ii vor da importanta.

      E clar ca oricare castiga dintre firme trebuie sa faca navele aici, trebuie sa faca investitii, sa angajeze oameni, vor ramane lucruri bune in urma dupa acest contract.

      • Adică Germania…
        Exact la asta mă gândeam și eu…;-)

        • dat fiind ca nu se puncteaza dezvoltarea unor capabilitati noi, iar criteriul e pretul cel mai mic, eu cred ca Damen e de departe favorit, urmat de italieni si cei care nu au santiere navale proprii in Romania (nemtii si francezii).

          nu e exclus nici ca TKMS, Naval Group sau Fincantieri sa cumpere Constanta sau mult mai probabil, activele SN Constanta, ceea ce ar schimba mult toata chestiunea.

  12. Din ce vad eu din presa, comunicatul celor de la Naval Group include si SNC Constanta … deci desi pt. noi ar fi mai buni Damen, parca vad ca o sa se inteteasca vizitele francilor pe la noi, mai ales pe la CT – ca deh, e vremea buna, plaja si fetele imbietoare, etc – si ne trezim cu un mare cistigator – poate cistiga si Cupa Mondiala … ar fi chiar culmea, nu ?
    Oferta cea mai putin imbietoare pare a fi a nemtilor … ca poate ies corvetele aplecate de sale si /sau trag stinga sau dreapta cind le pui pe apa … doamne fereste-ne… Intre Damen si Naval cred ca se va da batalia … Italienii fac si ei nave dar vom vedea. Poate ar fi bine sa cascam bine ochii sa vedem cine cistiga bateriile de coasta, pe urma o luam invers si vedem cine le-ar putea oferi si pe nave.
    Sa cistige cel mai bun (pentru noi) !!!

  13. Hai ca s-au mai limpezit apele.
    – +1 pt olandezi si francezi pt ca au navele cum au fost gandite,in vreme ce italienii si germanii au versiuni adaptate, ca sa nu zic improvizate
    – sonarul tractat (foarte important) si propulsia nu sunt prea clare decat la unii
    – nemtii posibil sa vina cu ceva gen TRS-3D, eu prefer Thales NS-100
    – la AA ESSM/RAM mi se pare o alegere mai buna
    – + 1 pt olandezi si italieni dpdv al santierelor si personalului disponibil

    Prioritatea e lupta antisubmarin, in contextul gazelor descoperite si a celor 7 submarine rusesti (care au primit recent o noua torpila electrica si o testau in MN),cum e subliniat in articol.

    Problema este cu rachetele AN,care trebuie sa fie acelasi tip cu cele din bateriile de coasta.
    Si aici RBS-15 porneste cu avantajul ca a fost gandita de la inceput si-n acest rol de catre suedezi, in vreme ce Exocet si Harpoon nu sunt la fel de raspandite (grecii au luat pt apararea de coasta Exocet, altii nu mai stiu si Harpoon o aveau danezii).
    RBS-15 e o racheta decenta,chiar ok, dar ma intreb de ce o inlocuiesc finlandezii cu Gabriel.
    Pt nave Harpoon ar fi cea mai indicata, e performanta, logistca samd.
    NSM e o optiune atractiva, polonezii au achizitionat-o pt bateriile de coasta cand deja aveau Harpoon,nu cred ca nu au socotit atent.
    Povestea aia ca o sa se rataceasca prin ceturile MN mi se pare copilarie,e bine-mersi in Marea Norvegiei si-n Baltica, unde ploua si e ceata la greu si o sa faca nazuri la noi, sa fim seriosi.

    • o racheta IR nu are cum sa fie bine mersi in conditii de umiditate relativa mare, e vorba de legile fizicii, undele nu trec prin apa din aer si detectia se degradeaza. In plus, cand ploua pe vasele inamice se reduce contrastul termic, pe care se bazeaza detectia IR. iar Baltica nu are evaporarea pe care o are MN. google infrared detection and humidity si vei avea ce citi.

      NSM e buna insa pentru coastele Norvegiei, unde vizibilitatea radar e chiar si mai proasta – fiordurile ecraneaza radarul. daca vrei sa vezi ceva trebuie sa fii sus, dar nu asa functioneaza rachetele navale, pentru ca le-ar detecta inamicul lejer. Pentru ei o racheta cu detectie bazata pe infrarosu e o solutie care are sens. Pentru noi ar fi stupida.

      • – The missile, using GPS-aided mid-course guidance with a dual-band imaging infrared (IIR) seeker, detects and discriminates the targets. Autonomous target recognition (ATR) of the seeker ensures accurate detection and striking of sea or land-based targets.

        – Scanning sensor similar to naval IRST sensors
        – Wide Field Of View (FOV) combined with high
        resolution
        – High performance dual band imaging
        – Robust against laser threats

        -However, IR systems are also limited by atmospheric attenuation to windows in 3-5 and 8-14 μ, and both atmospheric windows are susceptible to degradation in certain sea conditions. More specifically, 8-14 μ window is much more sensitive to temperature differences between the target and the background, enabling far greater range in optimal conditions. However, it is also far more sensitive to the effects of water vapour. On the other hand, 3-5 μ window is less sensitive to water vapour, but can be affected by the sun glitter. Consequently, most IRST sensors are dual-band

        Ai inteles acum, domnu fizician?
        Si turcii au in dotare Penguin, or fi si aia prosti

    • Nu m-ar mira sa avem rachete diferite la nave si la bateriile de coasta.
      In aceeasi idee, finlandezii au luat Gabriel si in detrimentul Harpoon. E de vazut daca Harpoon are un viitor in US Navy, trebuie urmarit programul FFG(X) si, pe termen putin mai lung, viitorul program US Navy al “marelui combatant de suprafata” al US Navy.
      Despre viitorul, sa-i spunem DDG(X), am facut un colaj cu mai multe stiri aici: https://rnhs.info/de-prin-lume-adunate/
      E mare efervescenta pe subiect in State.
      My bet is on LRASM.

      • Si eu mi-as pune portofelul pe LRASM dar uite ca in programul LCS OTH Boeing si Lockheed Martin si-au luat jucariile si s-au retras, Raytheon/Kongsberg ramanand singurul jucator; SAAB a „urmarit cu ingrijorare” ? si nici macar nu s-a bagat. Se pare ca specificatiile tehnice pentru programul LCS OTH sunt cam subtirele, probabil pe masura misiunii navelor.

        • in acel program nu s-au cerut rachete „all-weather” – si atunci cei cu rachete cu radar nu s-au bagat.

          cele fara radar (cu seeker pe infrarosu) gen NSM sunt mult mai ieftine si nu avea sens sa mai intre si Boeing si Lockheed sau Saab/ Diehl la o competitie unde sunt acceptate rachete fara radar.

          E ca si cum am vedea o licitatie pentru masini 4×4 unde specificatiile sunt atat de slabe incat se adreseaza oricui – si unuia care vinde Duster si unuia care vinde Oshkosh JLTV. Depinde care e scopul – daca vrei un 4×4 de oras si merge orice masina, are sens sa le faci asa, ca mai economisesti bani. Daca insa vrei o masina de dus la razboi, fa specificatiile astfel incat doar masinile din categoria aia sa se califice. A propos, o sa vedem ce se intampla cu competitia 4×4 cand o iesi din nou.

          Eu nu inteleg de ce nu fac o evaluare la programele astea – sa vina fiecare cu masina pe care vor sa o vanda iar armata sa o testeze in poligoane si sa faca un scor tehnic, care combina cu scorul financiar sa dea castigatorul. Asa fac toate tarile normale.

          Astfel ar scapa de „marii” producatori de masini 4×4 care au parazitat competitia trecuta – e destul de sigur ca majoritatea nu ar fi in stare sa faca o masina si sa o prezinte la evaluare, si ar ramane firmele serioase in competitie cu produse care exista si pot fi evaluate. Vrei sa vinzi ceva, adu prototipul, il evaluam si pe urma facem competitie cu cei care trec de criteriul tehnic.

    • RBS-15 Mk3 nu este o racheta doar decenta ci, conform unor analisti, „arguably the most state-of-the-art missile system of its kind currently available in the West”.

      https://www.naval-technology.com/features/featuresecuring-the-royal-navys-future-firepower-5805889/

      Cu Mk4 deja pe teava si cu Mk5 in dezvoltare are si un orizont sigur de modernizare. Pana ne sucim noi cu licitatiile si livrarile este posibil sa prindem Mk4 sau chiar Mk5. In mod clar are incarcatura de lupta cea mai mare din competitie (200kg). Finlandezii au in dotare RBS15 SFIII aka MTO 85M (RBS15 MkII customizat) care le expira prin 2020 si nu le pot upgrada la Mk3 pt. ca diferentele sunt prea mari. Finlandezii au rejectat nu numai RBS15 ci si NSM, Exocet si Harpoon. Cateva idei despre alegerea Gabriel, racheta cu cea mai mica incarcatura din competitie (120kg), si motivele de rejectie a tehnologiei IIR ale marinei finlandeze:

      https://corporalfrisk.com/2018/07/06/gabriel-announced-for-pto2020/

      Nu este de neglijat nici Exocet Block 3C care cu noul radar digital coerent e chiar top-notch.

  14. Herr Von Renn Weg

    Intrebasem si cu alta ocazie dar nu mi-a raspuns nimeni… Cat de costisitor ar fi fost sa integreze pe noile corvete sistemul Prairie-Masker? pt ca nu pare foarte scump ca si concept… ecrane de balonase pt mascarea zgomotelor interne ale vasului si sistem tot de injectie de aer incavitatile lasate in urma de fiecare pala a elicei… daca tot pun accentul atat de mult pe rolul asw…

  15. Prioritatea noastră ar fi trebuit să fie cele 2 fregate.

    Care nu au decât
    – 1 tun OTO Melara (care și ăla trebuie modernizat) nici nu știu dacă poate opera proiectile Vulcani!

    – câteva mitraliere 12,70mm portabile (pe care le cara militarii în brațe)
    – sisteme CA-94 (tot portabile)

    Aici e URGENTAAA mare.

  16. Puti off topic: urmaresc reportajele cu privire la misiunile F221 RF in MN si nu numai, dar despre F222 RM nici pomeneala. Ca si cum nimeni nu i acasa. Ce parere aveti?

  17. Conform OUG de azi cred, Damen va prelua SN Mangalia, iar statul va prelua 2% din actiuni pt a deveni actionar majoritar. Pare .ca se limpezesc apele pt contractul de achizitie al corvetelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *