Licitație uriașă în Apărare: Aproape 750 de milioane de euro pentru 3.300 de camioane militare și platforme de transport auto multifuncționale pentru Armată

Ministerul Apărării a lansat o licitație uriașă, de peste 3,4 miliarde de lei pentru achiziția a 3.265 de platforme multifuncționale pe roți – autocamioane militare, autocisterne, autofurgoane, autotractoare, remorci și semiremorci pentru dotarea Armatei. Contractul-cadru ar urma să aibă o durată de șapte ani și va presupune ca firmele căștigătoare să integreze, după o primă etapă, producția platformelor multifuncționale în țară. 

MApN a lansat marți în SEAP o licitație pentru achiziția a peste 3.200 de platforme de transport auto multifuncționale pe roți – mai exact 2.902 autocamioane de diferite tipuri (Lotul 1 – 3.365.849.996,85 LEI) și 363 de remorci (Lotul 2 – 57.770.530,50  LEI).

Contractul-cadru ar urma să aibă o perioadă de șapte ani. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 13 august.

Caietul de sarcini specifică faptul că mare parte din platforme vor trebui construite în țară.

Furnizorul se obligă ca după livrarea a cel mult 300 de produse din lotul nr. 1, respectiv a 45 de produse din lotul nr. 2, în toate configurațiile aferente primului an de livrare din contractul subsecvent nr. 1 astfel cum este menționat în Anexa nr. 2, să furnizeze produsele realizate în facilitățile integrate în industria de profil din România”, se arată în documentația scoasă la licitație.

Pentru contractul scos acum la licitație MApN a cerut aprobarea Parlamentului la începutul lunii iunie.

Autor: Victor Cozmei – HotNews.ro

_____________________________

Rumania Military – spre deosebire de luna iunie, observăm că s-a redus perioada de la 9 la 7 ani pentru această prima fază și numărul platformelor de la 3.385 la 3.265 din ”necesarul de platforme de transport  de 13.963” .

 

 

60 de comentarii:

  1. Blindate ne-blindate, si cele 4*4 cum vor fi…..?

  2. Pentru mine asta este stirea pe care o astept de multi ani si care anunta adevarata modernizare a armatei romane.

  3. Sa le vedem in ograda. Dupa aia mai discutam.Planuri multe pe hirtie si finalizare …..

    • Tu crezi ca ai nostri ii intereseaza asta?

      Pe multe forumuri au „blagoslovit” pe francezi pentru ca vezi doamne baga de gaaaat.

      In loc sa-i ajute cu niste comenzi ca sigur ne trebuie, mai incolo sigur apar probleme cam ca la Lancer-e cu Pumele, dar deh ce vor sa faca / sa ansambleze in Romania nuuu-i bun, e raaau, se poate sparge gloata de jenerali si ce mai trupe auxiliare care mananca paine cu unt (60%), daca vin helicoptere noi…dar ne dorim cu ardoare Sikorsky si ozn-uri care sigur nu stim sa le intretinem.

      Sigur bani de sh-uri apar de nu te vezi, doar cerand printr-o lege in…sparlament.

    • Daaaaaaa, frumos articol. De curiozitate, ati observat de unde-si iau salariul cei doi piloti? 😉
      Parerea mea, hic…

  4. La cum sunt programate livrarile, in primul an vor aduce camioane si remorci produse afara si, in paralel, vor dezvolta liniile de fabricatie astfel ca din al doilea an sa inceapa productia aici.
    Sa vedem in ce proportie va fi productie completa si in ce proportie va fi doar montaj.
    In mod normal, la o asemenea marime a contractului, ar trebui integrate in productie pana la nivel de motoare, transmisii etc. Adica tot.
    Daca nu fac asta, e teapa.
    Nu mai spun ca, daca integrezi in productie motoare de 500-600CP, le poti folosi si pe alte platforme, gen transportoare blindate sau MLI-uri, sau sa remotorizezi platforme mei vechi de camioane.

  5. Salut. O stire buna, la capitolu-l dotare incepem sa miscam ceva, sunt curios unde le vor produce in tara.

  6. capatu satului

    io sunt curios daca se va alege rheinmetall – man, oskosh, sau ceva casetofoane de plastic,
    ca un casetofon de plastic aia face la cati bani e,

    la mintea mea, licitatia trebuia organizata pe fiecare categorie de produs in parte,
    altfel vine unu si iti da ce vrea el,
    iar asta cu productia in tara de la bucata 301 este o prostie,
    ori produci totu in tara,
    ori degeaba,
    ca ajungi de fapt la CKD,

    iar fiabilitatea si capacitatea de supravietuire in lupta ar trebui sa fie conditile esentiale de calificare – ca e vorba de camioane militare nu de alea de carat materiale de constructii,

    dar la capitala patriei unde autobuzu turcesc este superior celui produs de mercedes, ceasu bate altfel: blugii turcesti bat masina nemteasca

  7. Sa le vad la unitate…

  8. in afara de nemti cine ar mai putea concura?

  9. Este ultima sansa a ceea ce a mai ramas din industria de profil autohtona.
    Privatizarea Roman cu castigatorul licitatiei sau chiar o investitie greenfield sunt optiuni demne de luat in seama. Plus investitii in ceea ce a mai ramas (o mai fi ramas ceva) din industria adiacenta pe orizontala.

  10. Acum este momentul adevarului pentru Roman Brasov! Vor cauta sa se asocieze cu un mare constructor ce isi manifesta interesul pentru aceasta licitatie, sau vor incerca sa mearga exclusiv pe mana lor cum au facut si pana acum, importand motoare MAN?

    PS Oare ar merita sa cumpere o licenta pentru motoarele alea de le instaleaza acum pe camioanele lor? Eu zic ca de principiu da, insa mai ramane sa doresca si nemtii sa le-o dea, mai ales ca vor si ei sa produca camioane direct prin facilitatile de la Moreni! Daca mai pui ca un astfel de contract iti aduce multi bani si un enorm palmares in CV, cred ca ar avea sanse si la export in alte tara decat Pakistan si pe unde mai incearca ei acum sa vanda camioane cu motoare EURO 3 de la MAN…..inclusiv pe piata civila din intreaga lume!

    PS Cum mama lu’ proces verbal nu au reusit romanii sa NU dezvolte motoarele alea de la MAN dupa ce au cumparat licenta aia, caci la cati oameni aveau angajati la fabrica pe timpul impuscatului, ar fi putut creat un departament serios numai pentru cercetare si dezvoltare!?! O intreaga Romanie a fost incapabila/dezinteresata de progres in domeniul asta, inclusiv marile institute nationale de cercetare. Lipsa crasa de viziune! Cred ca se asteptau sa mearga cu motoarele alea non euro pana in 2050 si alta nu!

    • Chestia cu licentele ptr motoare nu o pot intelege
      Motoarele se schimba de la an la an practic ..in momentul actual ..normele de poluare din ce in ce mai stricte
      S-a cam ajuns la un capat privind dezvoltarea injectiei ..probabil din ce in ce mai des vom.asista la solutii hibride etc si noi …cumparam licente
      Nu eram in stare pe vremea impuscatului
      Cealalta intrebare …cine cumpara licenta ???
      Roman e proprietate privata
      Probabil se pot face multe parti din camioane la noi ..nu e asta ..problema e un „lant” de comenzi ptr „integrator” ..dupa isi face el „lantul” de furnizori
      Strict cantitativ si calitativ in momentul actual fabricam ..ca si tara mai multe elemente de injectie..motoare decat pe vremea comunismului
      Toti producatorii de top au in portofoliu game largi de motoare , sasiuri, samd …tot felul de vehicule
      Chestia primordiala aici trebuie sa fie criteriul economic ..pret ,localizarea productiei

  11. Dupa mine, variantele optime ar fi Oshkosh si MAN.
    Oshkosh because SUA: aliat strategic, cantitati imense de masini si piese pe care ti le pot trimite in caz de urgenta, simplificare logistica la operatiunile comune.
    MAN because everybody loves MAN: foarte raspandita, foarte fiabila, piese nu foarte scumpe, in caz de razboi gasesti oricand pe cineva sa te ajute s-o repari, gasesti piese de schimb, gasesti soferi sa le conduca.
    Daca se merge doar pe pretul cel mai mic, sa nu ne trezim cu vreun cacat din carton presat, sa stea toata ziua sa repare la el.
    Ar trebui ca, pe langa pretul cel mai mic, sa fie punctat gradul de integrare a productiei in industria romaneasca, atat al masinilor cat si al componentelor.
    Bonusuri pentru licenta motoarelor si transmisiilor.

    • Si mie imi plac HEMTT-urile celor de la Oshkosh. Le-am vazut la treaba si m-am indragostit de ele.
      Parerea mea, hic…

    • Ce facem ca nu „prind” numa’ 90km/h pe sosea, mai lente ca Piranha si Agilis si mult sub viteza de 120km/h visata de unii? ?

      Ar trebui sa ne uitam si la ce alte talente are ofertantul la cingatoare si la posibilitatile lui financiare nu numai la pret. Achizitia bazata pe pretul cel mai mic duce de obicei la cheltuielile de exploatare cele mai mari si la gradul cel mai mic de disponibilitate. Nu trebuie neglijat nici aspectul politic… Rheinmetall/MAN cred ca ar fi alegerea optima avand in vedere Agilisul, posibilitatile lor financiare, portofoliul de produse si faptul ca sunt nemti. Nemtii se pricep la fieratanii si in plus ar cam trebui sa-i imbunam si pe ei cu ceva nu numai pe americani; americanii cu radarele, rachetele, avioanele iar nemtii cu vehiculele pe roti si senile si poate U-Boot-urile. Daca se intreaba cineva „pai si restul?” raspunsul la indemana este „sa vina cu o oferta de nerefuzat pentru corvete si fregate”. ?

      • Herr Von Renn Weg

        Pai le pot pune doua motoare cu reactie pe parti si asa poate participa la licitatie si Avioane Craiova, dar o sa se deplaseze cu 150 km/h si asa tot ridicam bara… 😀

  12. La BSDA am vazut ultimul tip de camion facut de cei de la ROMAN Brasov … anii 80′ frate!!! Acum 8 ani am facut scoala de soferi pentru C si C+E pe o rabla de camion MAN care arata de 10 ori mai bine la interior decat ceea ce aratau astia la targ. Sa speram ca acel model va fi echivalentul Daciei Solenta inainte de intrarea Renault la Mioveni.

    • Arata cum ar trebui sa arate un camion militar, ce ai vrea sa aiba ? scaune din piele, comenzi pe volan? Trebuie sa fie simplu si usor de reparat, fara prea multa electronica.

      Nu trebuie sa comparam camioanele civile cu cele militare!

      Camioanele Roman ofera exact ce ofera si acele Iveco pe care le-am cumparat deja !

      • MAN-ul are multă electronica. La fel si Mercedes-ul. Pentru teren accidentat, de departe cele mai puternice camioane sunt Unimog-urile. Nici un alt camion nu se descurcă ca Unimog-ul. Vorbesc din experienta. Inconvenientele majore sunt: nu au capacitati cilindrice mari si deci, nu au versiuni de gabarit mai mare; nu gasesti piese after market pentru ele; piesele de schimb sunt extrem de scumpe. La Iveco, singurul motor fiabil este Cursor13. Desigur,părerile vor avea, mai totdeauna , accente de subiectivism,fiecare marcă de camion având plusuri si minusuri. Depinde de decidenti ce compromisuri sunt acceptabile.

    • „Trebuie sa fie simplu si usor de reparat, fara prea multa electronica.”
      Asemenea idei numai un mecanic auto de scoala veche obisnuit sa sufle in jiglere poate sa aiba. Avioanele, submarinele, navele de suprafata, satelitii, navetele spatiale, roverul Curiosity pe Marte, sondele Voyager, s.a.m.d sunt toate burdusite de electronica si in mod cert nu si-ar putea indeplini misiunea fara electronica de bord. Numai noi suntem mai destepti si visam masini la care cea mai complexa parte electrica e bricheta din bord, soferi cu unghiile negre si mainile pline de ulei si torpedoul plin de lavete murdare. Am ramas tot cu imaginea Daciei 1300 reparate cu o bucata de sarma gasita in iarba. Fara electronica si senzori performantele motoarelor cu ardere interna ar fi la nivelul anilor ‘1950-1960 cel mult. O buna parte din defectiuni sau probleme se pot identifica rapid prin diagnosticul electronic si semnalizarile de bord. Ca sa schimbi un computer de bord sau senzor nu-ti trebuie nu stiu ce standuri sau scule alambicate si sa umbli pe sub masina ci, in majoritatea cazurilor, doar piesa de schimb si eventual o surubelnita si o cheie. In plus, la ora actuala, fiabilitatea componentelor electronice este controlabila in majoritatea cazurilor (adica producatorul stabileste MTBF-ul) si este, in orice caz, mult superioara componentelor mecanice. Unul din punctele slabe il reprezinta rezistenta la EMP dar daca un camion pretins militar nu are protejate partile electrice si electronice sensibile (cusca Faraday) nu se mai poate numi militar.

      PS Aceleasi idei le au si cei de la Cugir: „da’ de ce sa schimbam manerul de bachelita si ulucul de frasin ca doar ii dovedit ca sunt bune, ieftine si usor de intretinut”

      • Someone correctly me if I am wrong….

        Despre elecronica in tehnica spatiala: cam tot e la un nivel de neinchipuit, ceva nivel 486 sau Pentium. Procesoare si alte integrate „grase”.
        Procesoarele sau integratele mai finute sunt ciuruite de radiatii cosmice……
        Un val de radiatii gamma e chiar respectabil in spatiu…..Nu se rezolva chiar cu o cusca antiradiatie…….

        Sa coboram la sol. Un EMP, unul serios
        Un camionas cu o cusca Faraday tapana pe calculator…Pare simplu, dar…..
        O problema, doua:

        -parca simt ca o sa fie ca in filmele cu armele secrete ale lui Tesla, scurgeri de curent peste tot ce iese din cusca.. ca impamatare, doar daca ii montam un plug in spate la camion.

        -ce o comanda CPU-ul ala…
        Diverse chestii pe motor, pe evacuare, etc. Semnalele sunt transmise pe cablu.
        Bineteles ca se pot ecrana si cablurile, dar ma indoiesc ca ar putea fi o conducta teapana, masiva…..
        Mai degraba un rulou, o banda metalica subtire, tresa, ceva de genul asta.
        La un puls magnetic serios, tare mi-e teama ca niste circuite in bucla, voite sau nu, vor transforma ecranul ala intr-un fel de friteuza…. plus inductie in cabluri…..

        Adica problema numai e de CPU (ala cred ca se arde cu toata cusca Faraday), ci si de o gramada de cablistica, senzori….etc…..

        Ramane de adus piese pentru schimb cu alte camioane, daca or merge…. Sau cu bascalitele ARO-uri.

        Discutia e despre un puls magnetic chiar serios.
        E cam greu de studiat in realitate raspunsul unui echipament, avand in vedere ca de mult sunt interzise experimentele nucleare in atmosfera. S-or simula exploziile in calculator, acum cum o fi sa jungi la testul unui camion „protejat”

        Acum, poate cineva stie mai bine cam care e strategia ruseasca……
        Oricum, si o bomba atomica simpla parca da un EMP…
        Altele specializate, hmmm…..

        Banui ca la „utilaje mai sensibile” satelti, avioane de generatie noua, auto pentru tehnica sensibila totul o fi optimizat, asa, in orb si supra pentru evenimente din astea…..

        Dar pentru o flota mare, ca in licitatia asta, cam la ce sa ne asteptam ?

        • La capitolul procesoare folosite in spatiu (si nush de ce vorbim despre asta, dar nah…) procesoarele sunt intr-adevar model mai vechi, dar asta in principiu fiindca cu cat un procesor e mai nou/puternic, cu atat produce mai multa caldura/consuma de curent mai mare. Radiatiile nu au nici o taina,le afecteaza la fel si pe cele vechi si pe cele noi, decat daca vb de procesoare cu miez de ferita…

          Cat despre vurnerabilitatea echipamentelor auto la EMP-uri, citez:
          ” In a study released in 2004, the EMP Commission subjected 37 different cars and trucks to simulated EMP attacks and found that none of them suffered permanent, crippling damage, although the results were somewhat mixed.”
          „The study finding suggested that 90 percent of the cars on the road in 2004 would suffer no ill effects at all from an EMP, while 10 percent would either stall out or suffer some other ill effect that would require driver intervention. That number has no doubt gone up in the intervening decade since there are more cars on the road today that make use of delicate electronics, but none of the vehicles tested by the EMP commission suffered permanent damage.”
          „There are a few possible reasons why the electronics in our cars may be a little bit more robust than we give them credit for. The first is that the electronics in cars and trucks are already somewhat shielded, and they also tend to be a little more robust than most consumer electronics due to the harsh conditions they are subjected to while on the road.”
          https://www.lifewire.com/would-your-car-survive-an-emp-attack-3903248

          Deci….baga electronica ca s-au saturat baietii de cheie si piulita. Electronica este motivul pt care motoarele diesel moderne sunt asa tari, si ajuta la…orice. Navigatie, comunicatii, capacitate flexi-fuel, etc

        • @Geologistu’
          Google „radiation hardened semiconductors” sau „rad-hard chips” ca sa vezi despre ce e vorba. Poti incepe de aici de ex.:

          https://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_hardening

          Iti explica si de ce sunt cu cateva generatii in urma.
          Ecranarea circuitelor electronice e ceva mai complexa decat niste simple capace de tabla sau trese metalice asa ca sa nu trivializam lucrurile. De prajit in cazul unui EMP serios se prajeste si alternatorul si demarorul de ARO. Ce facem, ne intoarcem la pornirea cu manivela?

          • Da ce crezi pretene ca nu mai sunt TV -uri…..si apoi bagam pe Bator ? ….si avem caleasca regala in loc de cuplul regal…??

        • @Geologistu’ &Co.
          Asta-i din categoria ” din preputzu’ gandirii”. h
          Hai sa ne kkm pe noi ca suntem mai destepti ca altii.
          Ca-i prea multa, ca-i prea putina…. Cum le opereaza celelalte armate, o sa le operam si noi, nu inventam noi apa calda si mersul pe jos.
          Parerea mea, hic…

      • @bumblebee
        Plec de la premiza ca discutiile trebuie sa aiba un rol constructiv. De aceea, polemica e contraindicata. Fiecare din noi a avut inevitabile probleme cu masina personala. Sunt convins ca daca ati fost la 10 service-uri (toate dotate cu tester) ati primit 10 sfaturi diferite de remediere a defectiunii. Cauza? Una singura: interdependenta si sinergia dintre componentele electrice/electronice (relee, senzori, calculatoare etc.). Ca sa intelegi mai bine, iti dau un exemplu aplicat: esti sofer pe unul din modernele camioane ale armatei si primesti ca misiune transportarea unui pluton de FOS intr-un teatru de operatii. Defect elctric: Ti se aprinde check engine-ul , iar camionul nu mai trage deloc. Fum, turatii limitate, lipsa putere samd. Ce faci? Suni la baza sa ti-l trimita pe Dorel cu testerul? ok. Ramai expus atat tu,cat si echipa FOS pana vine Dorel. Dupa ce pune testerul, il vei auzi spunand: E o ragalie de camion, plin de defecte pe tester. Si continua…sa iti citeasca un acatist ca la biserica: s-ar putea sa fie debitmetrul; ba nu, cred ca senzorul de temp admisie; ba nu, supapa EGR; ba nu, injector AdBlue defect; ba nu senzorul de pozitie de pe geometria turbosuflantei; ba nu, cred ca e geometria blocata; ba nu cred ca e senzorul de presiune admisie; ba nu, cred ca e catalizatorul infundat; ba nu,sa fie regulatorul de presiune combustibil de pe rampa comuna (rail) cel sau de pe pompa de inalta presiune? sau sa fie filtre infundate? sau injectoarele blocate? sau bobinele de pe injectoare? sau sa fie senzorii de pozitie de pe axele cu came/vibroken? sau aer fals? sau o supapa defecta? sau probleme de vacuum? sau lipsa comunicatie CAN? sau ECU o fi problematic? etc. etc. Intelegi acum? Testerul nu iti spune neaparat ce senzor sa schimbi? Daca apare o problema, ECU incearca, conform hartii introduse, sa gestioneze automat problema intr-o plaja de valori, de parametri. Daca nu reuseste, iti face displayul testerului pom de Craciun. Diagnosticarea exacta si corecta necesita timp. Verificarile necesita timp. Constatarea si eliminarea unui defect necesita timp. NU esti in situatia de a dispune de timp. La final, dupa ce Dorel schimba te miri cate piese, constata ca de fapt, o mufa nu face contact sau ca s-a infiltrat apa/mizerie undeva intr-un calculator, senzor, cablaj electric; sau are un fir intrerupt sau unul cu izolatia strapunsa. Un sistem, cu cat e mai simplu constructiv, cu atat e mai usor de diagnosticat si de reparat. E opinia mea.

        • @Cornel, ai perfecta dreptate, am patit-o personal acum vreo trei ani, plimbare de Sf Andrei spre Valea Prahovei, dupa ce am trecut de Ploiesti s-a aprins bordul masinii mele Skoda Roomster ca nu mai merge ABS, check engine, turatii limitate, etc. Din pacate n-am avut numarul de telefon de urgenta al dealer-ului si m-am intors cu 50 km/h la Bucuresti unde am sunat si am aflat ce nu mergea: se arsesera ambele becuri de stop laterale, iar masina nu avea senzor de becuri arse!

          • De aia e bine sa tii cartea tehnica a masinii in bord. ?
            Nu cunosc Skoda Roomster dar ce descrii tu pare a fi o eroare de proiectare si ar putea fi indreptata printr-un patch software de producator.
            In tot raul si un bine: ai venit acasa nu ai continuat plimbarea pana te lovea unul din spate pentru ca nu stia ca franezi.

            • Aveam cartea, nu scria n8mic de chichita asta, mi-a spus-o tipul de la service la telefon. Si normal ca am venit acasa cu avariile pornite pe DN1 ca nu-s idiot…

              • Ce am vrut sa spun cu „in tot raul si un bine…” este ca nu ai fi stiut ca ai o problema daca nu se aprindeau avertizarile alea in bord. Asa macar stiai ca ai o problema, chiar daca nu exact care, si ai luat decizia corecta sa te intorci.

        • @Cornel
          Polemica poate avea si rol constructiv. Diversitatea de opinii, idei si experiente reprezinta unul din motoarele (ca sa fim in ton cu tema) progresului. ?
          Nu neg plauzibilitatea scenariului descris de tine dar, sa fim totusi sinceri, avantajele introducerii electronicii depasesc cu mult posibilele dezavantaje si bataile de cap suplimentare. Desigur ca un sistem mai complex aduce probleme in plus dar hardware-ul si software-ul iti dau niste date suplimentare pentru diagnostic pe care inainte nu le aveai. Acum ti se afiseaza informatia in bord si esti avertizat daca ceva nu este in regula dar inainte continuai pana crapa ceva si paguba era mult mai mare. Daca ne plangem de intretinerea unui biet camion ce sa mai zicem atunci de APC-uri, IFV-uri, tancuri care au si mai multa electronica. De elicoptere sau avioane nici nu mai zic. Ne dorim avioane de ultima generatie si camioane la nivelul anilor ’60-’70? Creste complexitatea activitatilor pe care le desfasuram si asta duce la cresterea complexitatii uneltelor folosite. Nu putem fi cu tehnica militara cu un picior in mileniul 3 si unul in mileniul 2.

        • 4 puncte de prindere ..le-ai liberat ai schimbat ansamblul motor transmisie si ii dai drumul
          Il iei pe ala cu chec-ul luminos si im duci pe banc si te joci cu el pana te plictisesti

        • Redundanta e „mama” fiabilitatii in constructiile militare
          Tatal ..ai mentionat tu ..simplitatea

      • Serios! Vbm totusi de un autocamion militar, rolul lui e sa transporte obiecte sau persoane din punctul A in punctul B, nu vad de ce l-as compara cu nave spatiale sau submarine! Eu m-am referit strict la autocamion

        In rest nu vad sensul la ce ai comentat acolo! Scrie clar „Fara PREA multa electronica”

        Am aruncat o privire la hemtt, iar dupa parerea mea ala e un adevarat camion militar, vad doar ceasuri analogice si manete, inapoiati mai sunt si americanii astia, cred ca si ei sufla in jiglere!

        • HEMTT este un camion proiectat in anii ’70 si produs cel mai mult in anii ’80 asa ca de aia are „ceasuri analogice si manete” (cel putin in filmuletul ala de pe YouTube si alte poze de pe net).

          PS Nu cred ca pune cineva pe camioanele militare electronica ca pe limuzinele japoneze!

          • „PS Nu cred ca pune cineva pe camioanele militare electronica ca pe limuzinele japoneze!” – Asta incercam sa spun si eu cand am dat reply la IS28B2, pt ca el facea comparatie intre un camion civil si unul militar(militarizat)

            Legat de HEMTT posibil sa ai dreptate nu am gasit poze sau video cu unul din 2018 sa vad daca inca arata la fel, HEMTT A4 e inca in productie daca nu ma insel.

            Oricum idea era de a nu compara un camion civil cu unul militar, camioanele militare sunt facute sa mearga, nu sa arate bine. si nu ai nevoie de LCD sau alte dotari tip comfort si DA trebuie sa fie usor de reparat si fara PREA multa electronica, nu zic ZERO electronica, e doar parerea mea !

        • Asta cu jiglerul da sansa uzinei Roman Brasov! 🙂 Poate asa mai b=vand si ei ceva!

          Macar pentru FOS si carat moloz!

  13. Comentul despre procesoare a pornit de la cineva care inainte pomenea de cum ne-a dus electronica in spatiu, cea ce e adevarat.
    Numai ca electronica e extrem de vulnerabila.
    Discutam de nanometri, radiatii gamma, eventual ceva statistica cam cate interactiuni sunt necesare ca sa iti taie structura de 14 nanometri din procesor, cam cat si cu ce ecranezi.
    Teorie aici: https://sciencedemonstrations.fas.harvard.edu/presentations/α-β-γ-penetration-and-shielding;
    La raze gama vorbesc de experimente cu ecranari cu foi de plumb de un inch, o jumatate…Etc

    Tare mi-e teama ca „hardened-ul” ala se realizeaza prin ceva masivitate a structurii integratului: „Bipolar integrated circuits generally have higher radiation tolerance than CMOS circuits. The low-power Schottky (LS) 5400 series can withstand 1000 krad, and many ECL devices can withstand 10 000 krad” .
    Ecranarea e valabila pentru radiatii „usoare”.
    In rest….
    Vedeti cazul robotului de la Fukushima de a sucombat, rapid…

    Coborat pe pamant.
    Tot ce am comentat e legat de un puls intr-adevar tare, legat de o explozie atomica.
    Ultima la suprafata a fost in 1963.
    De atunci s-au mai efectuat teste subterane si multe, multe simulari.
    Tare ma indoiesc ca au bagat si un camion in functiune intr-un put odata cu bomba.
    De altfel nici nu era relevant.
    Iar simulari pentru camioane, sorry, nu am incredere, mai ales ca e un articol din 2004.

    In afara de EMP din explozii atomice, parca undeva in ionosfera, uite ce mai iese dintr-un google search, asa ultimii ani:

    https://www.digitaltrends.com/cool-tech/us-air-force-confirms-boeings-electromagnetic-pulse-weapon/
    http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4132856/US-developing-megapulse-weapon-cripple-city.html

    Vecinii or sta si astepta sa cumpere patentul ? 🙂

    Deci ramane o mare dilema cu electronica asta.
    In exces e o vulnerabilitate clara dupa mine.

    Cand vezi un bord (daca o mai merge) aprins ca pomul de craciun ramai cam perplex si cu solutii rapide cam putine.

    Asa de rasu plansu, in afara de niste modele de Aro-uri mai erau si camioane, Bugegi si Carpati, de porneau la manivela.
    Dar porneau.

    Nu trebuie revenit la alea, dar si cele ultratehnicizate (in plus zicea cineva de Euro 6 sau 6) devin foarte vulnerabile.

    C’est la vie !

    • Rad-had are reguli diferite de proiectare si utilizeaza tehnologii diferite fata de productia de masa. Sunt cateva firme care fac bani frumosi din astfel de componente pentru tehnica spatiala sau militara. Nu mai insist cu subiectul pt. ca nu e in topic.

      Vreau sa vad cum pornesti un motor de 400-500CP la manivela. ????
      Ti se aprinde bordul „ca un pom de craciun si nu ai solutii rapide”. Da’ cand nu ti se aprinde nimic in bord ca ai numai „ceasuri analogice”, cum zicea cineva mai sus, si se opreste masina ce solutii rapide ai?
      Dupa cum am mai spus, nu cred ca pune cineva pe camioanele militare electronica ca pe limuzinele japoneze.

      • Pai ajungem sa concluzionam fiecare in alt fel, in aceasi directie, aceasi chestie.
        Unii zic ca mai putina, altii ca se defecteaza repede, eu zic ca e foarte vulnerabila, etc…..Electronica deci

        Mentiunea cu Carpatiul e istorica, dar oricum, motor de 500 de cai, ca la TIR?
        Ca sa alerge pe sosea cu 20 de tone, ca in trafic civil? Aceleratii, franari….

        Asa cred au extrapolat si la chestia aia cu TAB-urile romanesti, sa prinda 120, ca sa nu incurce traficul pe autostrada….

        Mi s-ar parea cel mai mult de insistat la capacitatile de teren, ca nu or circula numai pe autostrada si sosea……

        Poate un mixt din produsul asta romanesc, care se fabrica bine mersi, merge si afara….
        https://www.youtube.com/watch?v=WN3dU7Nvs40

        Greu de adaptat pe el cabina, platforma, etc, dar s-or gasi solutii…..

        Am vazut un Kamaz prin Africa, adaptat pentru teren supergreu. Ducea personal si intra prin niste terenuri cu nisip, apa, noroi, de nu iti venea a crede…..

        • In caz de bum bum revin stramosestilre Trabanturi la moda, numai din alea veti vedea pe strada. Cum spune Cartea Sfanta…..Cei din urma, vor fi cei dintai! 🙂

          Atunci sa vezi cum se va uita tanjind milionarul cu Ferrari la unchiasul cu ARO, Dacia 1300 si Trabant. Aia de au un IMS si pot cara cu ele, or sa devina noii moguli ai noii civilizatii……inapoi in Epoca de piatra! 🙂

    • Cu scuzele de rigoare, sefu’, iti respect cunostiintele de minerit, dar aici cred ca te bagi unde ai mai putin experienta.
      Deci, nu stiu exact ce treaba au razele gamma cu subiectul de fata, dar ele nu sunt usor de produs. Nu le poti produce intr-un aparat obisnuit, de genul unui magnetron. Ele sunt diferite de microundele folosite pe post de arme de catre Boeing. Singurele moduri in care poti produce radiatii gamma sunt prin fisiune atomica (bine, teoretic le poti produce intr-un laser cu electronic liberi, dar iti trebuie un accelerator de particule cat un bulevard). Ele afecteaza electronica sensibila prin faptul ca efectiv fac cratere in structura ei microscopic (similar fac si cu ADN-ul chestiilor vii). Pt ca au enorm de multa energie.
      Mircroundele actioneaza diferit, ele creeaza suprasarcini la capetele conductorilor electrici, care pot scurtcircuita componente electronice. Valoarea supratensiunii depinde de lungimea conductorilor, cu cat e mai lung, cu atat „aduna” mai multa sarcina prin expunere la microunde. Si aici e problematic: un oras are zeci de mii de kilometrii de cabluri masive, plus cabluri de consum casnic, de retea de iluminat stradala,telefonie, etc etc. Sunt muuulte surse de cabluri, care nu sunt in multe cazuri substantial ecranate, plus facilitati de transmitere a curentului electric (statii de transformare, stalpi, etc). Un camion nu are atatea. In plus, nu spune in care parte opereaza arma asta mirobolanta. Daca zboara si iradiaza o statie de transformare, iti lasa orasul in bezna. Daca zboara deasupra unui cartier de locuinte, lasa numai cateva strazi pe intuneric. Si, evident, nici Boeing, nici guvernul SUA nu vor mentiona asta intr-un biet articol de presa 🙂 . Si nu scrie nicaieri de autoturisme. Chiar deloc. Ele chiar sunt enorm de rezistente la microunde multumita efectului de cusca Faraday.
      Si in ultim rand, sa facem o diferenta intre un EMP si o arma de genul asta. Un EMP poate fi produs artificial la scara mica prin comprimarea rapida (a se citi exploziva) a unei armaturi incarcate. Dar vb de o raza de actiune de ordinul a zeci de metrii, pana la sute (functie de brizanta explozibilului, energie armaturii, etc). Un EMP nuclear e cu totul alt animal, el creeaza perturbatii in campul magnetic al Pamantului ca undele de pe suprafata unei ape. Si asa cum pe un punct al suprafetei nivelul oscileaza sus-jos, asa fluctueaza si campul magnetic al Pamantului. Iar daca in acel punct se afla un conductor legat de niste consumatori, ei bine, inductie electromagnetica: campul se misca si genereaza sarcina. De remarcat ca asta e numi unul dintre mecanismele unui EMP nuclear el are mai multe.
      Si aici inchei lectia de fizica. Ca sa revin la camioane, eu nu spun ca trebuie sa aibe Renault Smart Navigation Display sau cum draq s-o fi numind, daaar, injectie electronica ar prinde bine. La fel si aer conditionat (nu climatizare, doar aer conditionat). Gandeste-te asa: un soldat….un biet infanterist….intr-o armata vestica are: un monoclu IR (electronica, cu baterii, de obicei montata pe arma), cagule intensificatoare de imagine (cu baterii, de obicei pe casca), statie radio cu transmisii criptate. Iar daca e FO, are si un laptop cu un laser designator. Iar daca e sergent sau locotenent, sau etc grad, are si mijloace de navigatie prin satelit (pe langa clasica busola si harta). Daca toate astea sunt pe un infanterist (si crede-ma ca nu-i convine sa care atatea tipuri de baterii, d-aia britii vor sa introduca in sistemul lor Virtus un acumulator universal care sa alimenteze tot; alimentat cu inductie din sisteme montate in scaunele transportoarelor; @Sharky wake up), ce ar trebui sa aibe un camion?

    • Parca multe chestii din astea militare au hard-ul ala ,placile electronice ..de le scoti si le iei la sub brat
      Si adica cand se ard pui altele la loc

  14. Electronica a ramas multa vreme un baubau pt militari din 2 motive: acumulatorii aia produsi la noi erau foarte prosti (inclusiv aia pt banalele lanterne,sau statii radio,AVN-uri, diverse detectoare) si apoi de multe ori ii cumparai din banii proprii pt ca nu erau alocate fonduri.
    Altfel, am ramas innamolit/inzapezit de cateva ori si cu Dac 443 de-ala cu Saviem si fara electronica, dar s-a rezolvat de fiecare data, era prevazuta posibilitatea si era un 665 pregatit sa intervina. Se numeste planificare,redundanta samd.
    Sper ca e de acord toata lumea ca totusi in secolul 21 nu ne mai putem intoarce la SR-132.

  15. Consorțiul Rheinmetall MAN + MHS Truck&Bus a depus la Tribunalul București o contestație prin care care anularea și repetarea procedurii:

    https://adevarul.ro/news/eveniment/licitatia-35-miliarde-lei-camioanele-armatei-contestata-instanta-1_5c128f7fdf52022f75703ac9/index.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *