J-10CE noul Nemesis al Indiei…
În nord sunt prietenii chinezi, în nord-vest amicii pakistanezi, iar în est vor fi curând, conform presei din China și bangladesienii ale 20 de J-10CE.
Suma aflată pe masă ar fi în jur de 1,9 miliarde de euro pentru avioane, pregătire personal și întreținerea avioanelor până în 2036, ceea ce nu este deloc un preț mare dacă ținem cont că Suedia vinde 18 Gripen E Columbiei pentru aproximativ aceeași suma.
Contractul va fi unul de tip G2G iar bani vor fi plătiți în tranșe pe o perioada de 10 ani, dar amănuntele contractuale se află încă în discuție. J-10CE este varianta de export a chinezescului J-10C, are radar AESA și poate folosi racheta cu rază lungă PL-15, aparatul fiind unul multirol.
Dacă respectivul contract va fi semnat în 2026, undeva la orizontul anului 2030 avionul ar putea să devină perfect operațional în forțele aeriene locale și deși numărul avioanelor este mult prea mic pentru ca India să-și facă griji; problema este că Beijingul înconjoară India de la vest la nord-est atât cu alianțe cât și cu propria sa tehnologie, indienii nereușind să atragă Bangladesul de partea sa deși poate ar fi trebuit.
Și dacă pe partea continentală India nu se descurcă prea bine să-i țină pe chinezi la distanță nici pe zona de sud lucrurile nu merg deloc bine, Sri Lanka fiind de facto în buzunarul de la piept al guvernului de la Beijing, țara fiind major îndatorată către China, iar China pe de altă parte face ce face și preia ușor-ușor Sri Lanka pe persoană fizică, iar guvernul de la New Delhi stă și află din presă cum chinezii, precum un piton birmanez, încolăcesc practic India pe propriul ei teritoriu.
GeorgeGMT

Și Indonezia a cumpărat 42 J-10.
Cine a cunoscut vreodata vre un indian, si-a dat seama ca moto-ul lor in viata este….’lasa-ma sa te las!’
Sincer, ca oricare om de pe planeta asta, isi cam merita soarta. Pana cand nu vor afla macar cati locuitori au sau macar buletine sa le face celor indreptatiti sa il aiba, nu cred ca vor putea emite pretentii vis a vis de chinezi. Intre timp, aia mici cu ochii oblici cresc ca Fat frumos si vor pune probleme mari lumii intregi, inclusiv noua! Nu dat mai mult de 10 – 15 ani pana cand vor incerca sa testeze capacitatea vestului, mai ales a SUA de a li se opune in speta Taiwan-ului. Chiar mai repede daca bat palma cu rusii.
Esti cam optimist. Winnie xi nu mai traieste 15 ani, degeaba discuta cu putler despre nemurire. A trasat ca deadline pentru rezolvarea ‘reunificarii pasnice’ cu Taiwan 2027. Tic-tac, tic-tac…
Xi nici controlul armatei nu il are, crezi ca doar cu o mana de oameni pe care ii controleaza poate face ceea mai mare debarcare de la ziua z incoace , rusia a dat chix pe o granita terestra
Păcat că sunt în colaps demografic.
Si India i-a ajutat sa-si ia independenta. Facerea de bine e violo de madre. dar poate asa isi dau seama cine le sunt prietenii de pe lumea asta.
Si uite asa ajung indienii si mai dependenti de numere si implicit de echipamentul rusesc chiar daca este suboptim sau o sa aiba nevoie de upgrade.
In 6-10 luni dupa ce au dat comunicatele alea cu MIG 29 si problemele de fiavbilitate a radarului ma astept ca Israelul sa primeasca un contract mare de modernizare pentru MIG 29 iniene cu radare Elta EL/M 2032 sau de ce nu EL/M 2052 cu AEAS la fel ca Tejas-ul MK 1A.
Cu restul avionului ce fac?
Restul avionului nu e asa prost precum se spune in legende.
MIG 29 este o platforma buna, problema Rusiei a fost ca nu a mai investit atatia bani in ea dupa caderea URSS-ului si tot problema rusiei este cu standardizarea echipamentelor compacte – aici se vede diferenta dintre cum a evoluat F 16 si cum a evoluat MIG 29 ca spatiul in interiorul celor 2 platforme este comparabil.
Pai și cu motoarele, frame-ul, sa sistemele de calitate infecta ce fac? Îl refac complet israelienii? Mai bine cumpărau și Gripen plus EF sau mai multe Rafale. Ori sa se fi asociat cu sud-coreenii sa pompeze bani in motoare și radare originale(complicat rău asa ceva) ptr un derivat din FA50 sau Tejas.
Dar radarele elta cu merg si pe F16? Întreb pt un prieten.
Poate ar merita analizat J-10, dar ar fi pacat sa pierzi vorbe pe aceasta platforma!
Din putinist și xi-jingpingist nu te-ar scoate războinicii de tastatură
Mai curand cred ca ar trebui analizat KF-21 Boramae. Acum integreaza si Spear, pe langa deja integrata Meteor de la MBDA, plus ca au integrat mai demult si IrisT si pot integra si alte rachete NATO fara probleme. RCS mic, radar AESA, IRST, etc., timpi de livrare mult mai scurti…cred ca nu ne-ar strica 12-18 buc.
Daca sunt cativa care ‘critica’ doar sa se afle in treaba asta nu trebuie sa insemne ca toti sunt de acord si gandesc la fel! Pe mine ma interesează tehnica militară, in special cea de aviație, asa ca orice descriere, mai ales a tehnologiei aparatelor posibil inamice ar fi binevenite….
Fa-l te rog eu!
Eu l-as citi cu placere!
@neamtu, fără supărare, chiar cred ca este timpul sa nu mai pierzi vorbe pe aceasta platforma, și sa ne impartasesti din experienta dumneata printr-un articol în care sa ne aduci „pe limba noastră” datele tehnice ale unui avion superb.
mai degraba au probleme indienii cu bazele de ascultare/cercetare decat cu J10CE; au totusi peste 250 de Su-30MKI si alte acareturi, Mig-29 e pe topogan
in Sri Lanka mai duc chinezii vase de cercetare dar militar orice baza de acolo poate si distrusa cu rachete de pe continent in stil Insula Serpilor 🙂 mai au prin Myanmar (google Coco Islands) dar si ei stau bine in Nicobar si Andaman, pot inchide Malacca si fara portavion in zona
vor chinezii un „sirag de perle” in jurul Indiei dar de la vointa pana la putirinta mai e cale lunga. Indienii sunt cam sub presiune, vor trebui sa ia o decizie strategica privind furnizorul de armament si in momentul asta doar EU ii poate ajuta cu adevarat
Îmi place pasaroiul chinezesc
Indienii sunt orgoliosi, ambitiosi si au morcovu din cauza vecinilor zgubilitici la fel ca ei. Problema mare la ei este saracia endemica a populatiei. Nu produc atatia bani cat sa asiugure un minim trai decet populatiei si sa bage banii si in armamente conventionale si nucleare. Au marsat pe armamente dar tin populatia intr-un nivel de trai foarte scazut. Nivelul de trai in China este incomparabil mai bun si ridicat dect in India.
J-10 comparativ la puterea motorului WS-10 se aseamana cu F-16 si cam cat de cat la performante, sarcini, greutate (este un pic mai greu decat F-16). Acum nu stiu cat de bune este avionica pe el si systemele de armament. Rau nu ar fi pt un avion de generatie 4, dar se va vedea in timp cum se va comporta. Incepe sa fie vandut si la export.
Nea Neamtule, scrie si lasa-i pe prosti si trolli, cainii latra, caravana trece.
Pe vremea lu matale probabil la unele capitole erau sub nivelul de la noi, atata doar ca mai primeau ceva tehnica straina si puteau clona mult mai usor.
La mintea mea, informația legată de incapacitatea chineză e fundamental greșită
Chinezii au avut școală, în toate domeniile și nu de ieri de alaltăieri
Și au exportat vârfuri ale școlilor chineze cam pe tot globul
Ca nu toti chinezii faceau scoli de vârf nu are relevanță
În anii 60 și după China erau peste noi la capacitate industrială și nu mă refer la volumul producției, ci la vârfuri de producție industrială,
Mașini unelte de prelucrare, peste ceea ce puteam noi cumpăra din țările tovarashe și pretene din CAER
https://www.contributors.ro/cateva-programe-militare-romanesti-din-perioada-1970-1985-contracte-cu-china-si-nevoia-de-submarine/
Și începând cu anii 60-70 noi făceam mașini unelte, multe categorii diferite, eram parcă între primii 10 producători pe glob
Erau în spate ceva școli începând cu rezistența materialelor, tehnologii de turnare, tratament termic, prelucrări prin așchiere, etc
Inclusiv echipamente de debitare profile groase cu laser
Astăzi nu știu dacă la noi mai există ceva producție de mașini unelte
O parte din duritatea și rezistența materialului se poate pierde/castiga prin prelucrare
Separat sau in combinație cu tratamentul termic sau acoperirea cu diverse metale/aliaje
Bre, noi produceam laseru’ lui Coanda, stie orisicine din sat…
Se mai produc la WMW Machine Works Bacau si REM Mașini Unelte. Ăștia ultimii au avut si turnătorie la Negrești Oaș dar a dat faliment.
https://www.livemint.com/news/india/israeli-firm-likely-to-bag-indian-air-forces-rs-8-000-crore-mid-air-refuelling-aircraft-deal-11761614594982.html The Israeli firm Israel Aircraft Industries, if awarded the contract, would be modifying six old and second-hand Boeing 767 commercial planes to turn them into tanker aircraft and then supplying them to the Indian Air Force, defence sources told ANI. „India’s Defense Acquisition Authority, headed by Defense Minister Rajnath Singh, will hold a meeting on November 23 to approve a package of defense deals with Israel. The total value of the contracts is approximately $3.762 billion. The deals include the purchase of missiles for the ground forces, as well as MR-SAM air defense systems developed by Israel Aerospace Industries (IAI) jointly with the Indian company BDL (Bharat Dynamics Limited). The Indian Navy and Air Force are interested in acquiring over 300 of these systems. ” Hude contracts…
Note: re-equipped aircraft with an Israeli refueling system – $150 million. 150 x 6 = $900 million (Boeing KC-46 – $250 million)
https://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/2025/10/istoria-dragonului-viguros-j-10.html
„Ce faceam noi in 85? Deja aveam doua avioane dezvoltate cu puteri proprii, IAR 93 in colaborare cu sirbii, dar IAR 99 singuri, care se fabricau deja in serie. Deci aveam avantaj fata de chinezi. Ajutorul vestic, la care speram, sau chiar estic, a fost spre zero, singurul deget intins a fost un biet motor. Pt noi atunci, chinezii erau doar cei care exporta chiloti si maieuri tetra.
(…)
Si aici merita o paralela cu noi. Inceperea proiectului IAR 93 a fost in 1971, iar prototipul a zburat in 31. Octombrie 74, deci in trei ani. Si eram o mina de oameni, de ex. la proiectare structurii prototipului nu cred ca eram mai multi de 20 de ingineri si si aia care se barbierisera prima data.
Dupa cum se vede am avut ceva avans fata de chinezi dar, vorba lui Esop, de multe ori cistiga broasca testoasa.”