Romania Military

Englezii vor sa-si transforme portavioanele

Nu este pentru prima oara, dar de aceasta data par mai seriosi, mai ales daca tinem cont de faptul ca acum cunosc mai bine costurile implicate. In acest moment, cele doua portavioane britanice – HMS Queen Elizabeth si HMS Prince of Wales – sunt de tip Short Take-Off Vertical Landing (STOVL), dar Royal Navy a confirmat ca are in vedere transformarea navelor in portavioane de tip clasic – CATOBAR, pe model american si francez.

Motivul nu trebuie prea adanc cautat, in cazul portavioanelor de tip STOBAR/STOVL, aeronavele – indiferent daca sunt de tip F 35B sau MiG 29K, Rafale M etc – pot decola cu mai putina munitie si combustibil la bord, de unde o raza mai mica si o forta de lovire redusa.

O alta problema foarte serioasa, este si faptul ca portavioanle britanice nu pot folosi avioane-radar de tip E-2 Hawkeye si sunt obliogate ca pentru avertizarea timpurie sa foloseasca elicoptere Merlin, ceea ce, evident, nu-i chiar acelasi lucru.

Royal Navy nu este, asa cum scriam mai sus, la prima incercare, inca din 2010 se discuta serios despre achizitia a F 35C si tranformarea navelor in portavioane CATOBAR, costurile mari au fost motivul renuntarii la idee.

Colonelul Phil Kelly, ofiter in cadrul infanteriei marine si comandat al aviatiei navale britanice a declarat: „We plan to move first from the STOVL configuration to the so-called STOL [short take-off and landing] configuration, and then to the STOBAR and CATOBAR configurations. This would be done gradually, in order to spread the financial costs.”

Britanicii se uita si spre viitor si vor sa aiba posibilitatea lansarii/recuperarii de drone de la bordul portavioanelor, lucru imposibil in actuala configuratie.

Chiar daca de aceasta data va exista si suficienta vointa politica iar fondurile vor fi alocate, nu este deloc simplu sa transformi destul de radical o nava de lupta. Evident ca se poate face, dar va costa.

In acelasi timp nu poti sa nu te intrebi ce vor face britanicii cu aparatele F 35B deja intrate in dotare – 48 de avioane livrate pana in 2025, plus inca 26 de unitati aflate intr-un stadiu avansat de negociere? Mai apoi alti bani, alta pregatire pentru piloti si tehnicieni pentru ca va veni F 35Cul.

Pai nu era mai bine ca inca de la inceput sa se hotareasca pentru portavioane clasice si F 35C?! Era mult mai bine, dar unde minte nu-i nici Dumnezeu nu mai cere.

PS O astfel de schimbare ar fi probabil foarte de bun augur pentru HMS Prince of Wales, o nava cu mari probleme in exploatare si care mai mult a fost defecta decat functionala. Daca prinde docul uscat poate ii fac englezii si o reparatie capitala mai sanatoasa, sa scape de griji si dureri de cap.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version