Romania Military

F 16 MLU Romania

Generalul Teodor Incicas a facut o declaratie publica, pentru siteul DefenseRomania, care ar trebui sa ne pun pe toti pe ganduri, in care spunea ca toate avioanele F 16 MLU ale Romaniei vor fi modernizate la standardul M.6.6, citam: ”În ceea ce privește aeronavele norvegiene noi am cerut ferm încă de la început să le preluăm în configurația 6.5.2 la care ele se regăsesc. E o configurație avansată. Dar atât primele 17 aeronave, cât și următoarele 32, urmează să fie modernizate în România la o configurație 6.6, a cărei dezvoltare e în curs de finalizare în Statele Unite. Probabil va fi cea mai dezvoltată configurație pe care o vor avea avioanele F-16.”

Ca sa intelegem de ce declaratia sefului Direcției Generale de Armamente este naucitoare – sub nici o forma nu vreau sa sugerez ca nu ar sti despre ce vorbeste, pentru ca pana acum declaratiile sale s-au dovedit adevarate – trebuie sa spunem ca standardul M 6.6 este unul destinat aparatelor F 16 europene dar similar cu cel american M 7.2, standard care cuprinde printre altele si montarea radarului ASESA – AN/APG-83.

M 7.2  – Integration of the Northrop Grumman AN/APG-83 active electronically scanned array (AESA) radar;

Un radar mult prea indepartat pentru noi?! In primul rand un radar destul de scump (in noiembrie 2022 americanii au comandat 42 de radare AN/APG-83 pentru aproximativ 100 de milioane de dolari) si daca afacerea F 35A se va derula asa cum este ea prezentata astazi, am cumpara radare AESA pentru zece ani? Sau poate ca o parte a aparatelor F 16 vor fi mentinute in dotare si dupa achizitia F 35A, mai ales ca cele 17 F 16 MLU portugheze au venit cu aproximativ 4000 de ore rezerva? Poate…

Deocamdata avem doar declaratia cum ca avioanele F 16 romanesti vor fi aduse la standardul M 6.6, ceea ce ar implica si radarul AESA.

Tot deocamdata avem cele 17 aparate din Portugalia la standardul M5.2R, care cuprinde si folosirea rachetelor aer-aer Python 3 si Matra Magic 2. Modernizarea la standardul M5.2R a inclus cabina standard Block 50/52, radar de control al focului modernizat, sisteme de vedere pe timp de noapte, controlul digital al motorului, sistem IFF, Link 16, casca cu afisaj electronic JHMCS pentru uzul rachetelor aer-aer AIM 9M/9X2, AMRAAM C 7, integrarea containerului Sniper.

Cele 32 de aparate din Norvegia vin toate in configuratie M 6.5.2, ceva mai avansata decat M 5.2R, dar conform generalului Incicas, toate cele 49 de aeronave vor fi modernizate la standardul M6.6 similar americanului M 7.2, ceea ce ne tot duce cu gandul/speranta la radarul AESA.

Asadar ce va fi? Marea surpriza a deceniului: radar AESA pe F 16 MLU, sau o modernizare M 6.6 dar fara radar AESA si atunci despre ce M 6.6 mai vorbim sau despre ce: “Probabil […] cea mai dezvoltată configurație F 16”?!

Bineinteles ca daca avem si noi noroc odata in viata si vom avea radare AESA pe F16 atunci mai ramane intrebare pe cate avioane vor fi montate radarele moderne, greu de crezut ca intreaga flota va beneficia de ele.

GeorgeGMT

Exit mobile version