F 16 MLU Romania

Generalul Teodor Incicas a facut o declaratie publica, pentru siteul DefenseRomania, care ar trebui sa ne pun pe toti pe ganduri, in care spunea ca toate avioanele F 16 MLU ale Romaniei vor fi modernizate la standardul M.6.6, citam: ”În ceea ce privește aeronavele norvegiene noi am cerut ferm încă de la început să le preluăm în configurația 6.5.2 la care ele se regăsesc. E o configurație avansată. Dar atât primele 17 aeronave, cât și următoarele 32, urmează să fie modernizate în România la o configurație 6.6, a cărei dezvoltare e în curs de finalizare în Statele Unite. Probabil va fi cea mai dezvoltată configurație pe care o vor avea avioanele F-16.”

Ca sa intelegem de ce declaratia sefului Direcției Generale de Armamente este naucitoare – sub nici o forma nu vreau sa sugerez ca nu ar sti despre ce vorbeste, pentru ca pana acum declaratiile sale s-au dovedit adevarate – trebuie sa spunem ca standardul M 6.6 este unul destinat aparatelor F 16 europene dar similar cu cel american M 7.2, standard care cuprinde printre altele si montarea radarului ASESA – AN/APG-83.

M 7.2  – Integration of the Northrop Grumman AN/APG-83 active electronically scanned array (AESA) radar;

  • Introduction of the latest AIM-120D missile;
  • Introduction of AGM-158B Joint Air-To-Surface Standoff Missile Extended Range (JASSM-ER);
  • 39 more operational upgrades (more info needed).

Un radar mult prea indepartat pentru noi?! In primul rand un radar destul de scump (in noiembrie 2022 americanii au comandat 42 de radare AN/APG-83 pentru aproximativ 100 de milioane de dolari) si daca afacerea F 35A se va derula asa cum este ea prezentata astazi, am cumpara radare AESA pentru zece ani? Sau poate ca o parte a aparatelor F 16 vor fi mentinute in dotare si dupa achizitia F 35A, mai ales ca cele 17 F 16 MLU portugheze au venit cu aproximativ 4000 de ore rezerva? Poate…

Deocamdata avem doar declaratia cum ca avioanele F 16 romanesti vor fi aduse la standardul M 6.6, ceea ce ar implica si radarul AESA.

Tot deocamdata avem cele 17 aparate din Portugalia la standardul M5.2R, care cuprinde si folosirea rachetelor aer-aer Python 3 si Matra Magic 2. Modernizarea la standardul M5.2R a inclus cabina standard Block 50/52, radar de control al focului modernizat, sisteme de vedere pe timp de noapte, controlul digital al motorului, sistem IFF, Link 16, casca cu afisaj electronic JHMCS pentru uzul rachetelor aer-aer AIM 9M/9X2, AMRAAM C 7, integrarea containerului Sniper.

Cele 32 de aparate din Norvegia vin toate in configuratie M 6.5.2, ceva mai avansata decat M 5.2R, dar conform generalului Incicas, toate cele 49 de aeronave vor fi modernizate la standardul M6.6 similar americanului M 7.2, ceea ce ne tot duce cu gandul/speranta la radarul AESA.

Asadar ce va fi? Marea surpriza a deceniului: radar AESA pe F 16 MLU, sau o modernizare M 6.6 dar fara radar AESA si atunci despre ce M 6.6 mai vorbim sau despre ce: “Probabil […] cea mai dezvoltată configurație F 16”?!

Bineinteles ca daca avem si noi noroc odata in viata si vom avea radare AESA pe F16 atunci mai ramane intrebare pe cate avioane vor fi montate radarele moderne, greu de crezut ca intreaga flota va beneficia de ele.

GeorgeGMT

103 comentarii:

  1. Cred ca raspunsul e destul de simplu.
    Cineva pe acolo, la inzestrare, a realizat ca programul F35 va depinde de politicieni si ca nu exista nici o siguranta cu privire la numarul si la data cand vor intra in dotare.
    Poate de asta vedem aceasta incercare, chiar buna zic eu, de a prelungi viata la F16 pe care le vom avea. Probabil urmatorul pas e o remotorizare daca programul F35 nu va avansa cum trebuie.
    Si in cel mai fericit caz F16 vor mai zbura o buna bucata de timp in paralel cu F35, care oricum vor veni cu taraita, probabil ultimele prin 2040, daca avem noroc.
    Oricum, transformata in bani, modernizaea F16 e ieftina, chiar si incluzand motoare noi. Cred ca nu sare de 3-400 mil pentru intreaga flota, cu un plus de experienta daca va fi facuta la Bacau. Si chiar avem nevoie de cat mai multe avioane.
    E de asteptat sa tragem de F 16 cum am tras de Mig 21. Nu stiu de ce nu ne invatam minte. Doar traim in Romania.

    51
    • F35 este ce.a mai proasta idee ..mai bine ne orientam pe f15 ..si sa asteptam probabil la o generatie mult ameliorata a f22/35 pt ca actualele aparate te usuca la mentenanta si utilizare ..

      12
      • F21(F16 block72), F15 Silent Eagle sau F18 Super Hornet. F35 ar fi necesar dar în număr mai mic ca aparat ptr coordonarea focului și lovituri în adâncime dar după ce problemele cu vopseaua și costul de operare imens vor fi rezolvate. Părerea mea.

        6
      • F22 e prea scump, nici americanii nu l mai fac.
        Asteapta cu pretul asta generatia 6 ca i pe drum.
        Dar trebuie sa aduni la ele saci de bani?

        …….Dute si sapa in gradina…….?

        6
      • Banii nu ii dam pentru f35 ci drept HARACI pentru INALTA POARTA.Intotdeauna COLONIILE plătesc TRIBUT STAPANULUI

        7
        • Dixit stultus. Haraci platesc statele tributare care nu-s acelasi lucru cu o colonie. Deci ori suntem colonie ori stat tributar. Dar cand rumegam rahat politicianist fara sa ne uitam in tigaie diferentele nu mai conteaza. Trebuie doar sa combatem.

          30
        • Pai si cand poarta aia inalta de care pomenesti cu naduf era la moscova nu tot haraci plateai?
          Sau Mig urile 15, 17, 19, 21, 23 si 29 cu care era dotata forta aeriana erau conceptie roamneasca?

          17
        • MEDICAMENTEEEEE!!

          5
        • Bre, nea Marine, iti recomand o carte fantastica, extrem de detaliata, ca sa intelegi termenii…
          „Razboi, Pace si Comert in Islam / Tarile Romane si dreptul otoman al popoarelor” – Viorel Panaite
          https://polirom.ro/historia/4895-razboi-pace-si-comert-in-islam-tarile-romane-si-dreptul-otoman-al-popoarelor.html?chapter=ebook

          6
        • Călugărul Sofronie

          Ce-i, Marine, te superi că nu mai plătim tradiționalul tribut la Moscova? Poate ne facem cu niște MiG-35, cică-s ucigașe de F-35, ce zici?

          8
        • Cum ai dori sa iti protejezi tara de invazia butala a Rusiei? Asteptand sa te atace sau descurajandul.Daca noi paltim Haraciu Polonezii si nu numai ce fac.Acest narativ KGB-ist pune probelme existentiale natiunii Romane.A avea peste 10 ani F35 nu inseamna ca ii bati pe Rusi dar clar le pui probleme mari in a te ocupa.eu cred ca trebuie lucrurile privite alfel.Putem face armament de asemena caltate in Romania? Evident ca nu. Putem acest armament testat in razboaie sa il folosim pentru a ne apara? Da. Ne costa mult? Pai sa ne uitam ca in Pandemie anumiti tovarasi au facut in 2 ani datorii pe spinarea Romanului de 100 md Euro.Ce inseamna in 10 ani sa platesti 10 md pentru a avea armament cat de cat modern.Aproape nimica..Atentie vorbesc de ceva palpabil nu d eprostii…

    • Nu ai ce remotoriza la F-16 A/B. PW -220E pe care le au acuma e maximul ce poate duce structura.

      6
      • Sunt o gramada de motoare de rezerva prin depozite. Inclusiv norvegienele vin cu ceva motoare de rezerva. Macar sa fie asta problema.

        8
    • Cu F 16 fabricate în urmă cu o jumătate de secol , să avem pretenția de „a trage” de ele încă 20-30 de ani ?
      Poate doar la festivități , parade ori pur și simplu , în muzee . În luptă reală nu știu cât de eficace ar fi . Chiar cu toate eventulale modificări , rablele rămân tot rable .
      Părerea mea !

      1
      • Pai avionul este doar o platforma care are resursa de zbor 4000 ore.Ce are pe el este important cu adevarat si face diferenta.Avionica radare rachete etc….. Ori noi nu avionul in sine il cumparam ci dotarile cu care vin.Pana acum 5-6 ani avioanele Norvegiene erau principala arma de aparare a lor.Deci aducem aviatia la nivelul Norvegiei in urma cu 4-5 ani.Eu cred ca este un pas mare avand in vedere ca MIG 21 avea mai mutl de 50 de ani vechime.Despre dotarea lor nici nu mai vorbesc….

        1
  2. 100 milioane USD pentru radare AESA nu e o investiție prea mare, un raport calitate/ preț excelent.
    Iar F 35 costă mult, cine știe câți bani vom avea de cheltuit peste 10 ani

    22
    • 100.000.000 investiți în rable ar fi egal cu aruncarea la tomberon a acestei sume .
      De ce ?
      Înlocuirea întregii aparaturi electronice depășite cu cea de ultimă generație pe o rablă veche de o jumătate de secol , sunt bani aruncați . Ar fi egal cu a pune un motor de Ferari pe șasiul unui autoturism fabricat în anii ’40-’50 .

      • Doar ca nu prea exista echivalenta intre un autoturism si un avion de lupta.

        10
      • Deci sunteti complet manipulati.Nu cred ca Norvegia acum 4-5 ani se apara cu niste rable si am sa explic de ce. Avioanele sunt platforme care au un singur rol acela de a permite ca la o viteza rezonabila care nu s-a mai schimbat de 30 de ani sa transporte rachete de o anumita calitate si radare in consecinte.Ca platforma un avion F16 folosit in toate teatrele militare si care si-au arata calitatile din toate punctele de vedere este definit prin numar de ore de zbor in cazul celor Norvegiene discutam de 4000.Dupa aceea intre in reparatii capitale care probabil i-ar mai da inca 2000 de ore de zbor. Ei bine radarul si rachetele de pe aceste paltforme sunt definitorii ele putand creia probleme reale oricarui avion Rusesc care nu este de generatia 5 sau 4++. Oricum asfel de avioane F16 nu sunt niste rable pentru ca au rachete si senzori de ultimma generatie.Aceste avioane nu se compara cu Mig21.Pe de alta parte vorbim de avioane facute acum 30 de ani.De acord dar parametrii de zbor altitudine viteza etc… s-au modificat? Eu zic ca nu foarte mult.Dar capacitatea unei rachete de a-si atinge tinta si mai ales radarul avionului…Oho fata de acum 30 de ani sunt modificari semnificative macar si prin prisma calculatoarelor de bord….Deci aceasta manipulare Rsueasca Romania da bani pe tinichele este foarte periculoasa

        1
  3. Trebuie citit ” printre rânduri”.
    1- cad vom avea bani.
    2- când e realizată planificarea modernizării. ( se retrag periodic x sau y avioane de la zbor și se trimit la modernizat ) .
    3- stabilim cine și UNDE face modernizarea. ( nu vad eu pe ” ai noștri” să aibă capacitatea de a modifica instalația, monta și calibra ultimul model de radar)
    Ori vin tehnicii americanos in RO, ori efurile merg in USA.

    PS.
    Trebuie priceput că F 35 singur nu va asigura apărarea AA a României. Veci.
    E un avion ” Deep attack” și de cules informații.
    Numit invizibil dar NU e pentru dog fight. Aia o face F 16.
    ( la alții o face Rafale, Typhoon, F 15 au F18. )

    – NU exista F 35 cu dubla comanda. Deci necesarul de F 16 e mai presus de oricare din îndoială.
    Piloții F 35 NU se crează de la zero. Vin băieți și fete cu cel puțin 1.000 ore zbor pe alte jeturi și trecând prin simulatorul avansat F 35, ajung piloți pe avionul real.
    Mission ready, combat ready, în o ordine clara și universal valabilă.

    Pină atunci, răbdare și strâns bani. 6,5 miliarde dolari NU ARE DE UNDE să scoată RO. Acum dar nici pină in 2030.
    Și dacă vine FMI ( cum se zvonește că finanțele sunt praștie ), nici după.
    Vedeți gravele probleme a bugetului de stat, costurile împrumuturilor și totala debandada in gestionarea resurselor financiare ale țării.
    Părerea mea .

    20
    • @stefan60
      Printre rânduri, așa, ia uite ce spune Northrop Gruman despre AN/APG 83:
      https://youtu.be/JZnrtB9rRT8?si=sz2Gvs6fVIKfhxiT
      Nu te-ai plictisit să arunci „gherle” p-acilea?
      Părerea mea, hâc…

      36
    • Este deja acordat contract de suport, cu loc de desfasurare Romania, probabil Aerostar, aa stim noi mai bine ca aia e incapabili,ca aia nu e industria romaneasca de aparare, ca nu e romarm

      11
    • @stefan60
      Și despre F-35:
      https://www.forbes.com/sites/davedeptula/2021/03/29/f-35-hitmen-put-us-and-partner-lives-at-risk/?sh=fc40006568cb
      Și ca să nu mai pierzi timpul, am extras esențialul:
      „In its first Red Flag, the F-35 achieved a 20 to 1 kill ratio in aerial engagements against adversaries. In other words, F-35s destroyed 20 simulated enemy aircraft for each F-35 “lost” in simulated combat. No other aircraft, aside from the F-35’s F-22 cousin, performs at this level of effectiveness.”
      Părerea mea, hâc…

      22
      • @sharky
        Caută ce e ăla dogfight si după aia mai discutam.
        F 35 excela în lupta ” dincolo de orizont”. Cu rachete AA cu rază lungă. Plus atacul la sol în adâncimea teritoriului inamic.
        Pentru asta e conceput.
        Invizibilitatea e un avantaj exact pentru asta.

        În un dogfight, invizibilitatea e inutilă.

        Se executa cu tunul din dotare, IRIS T sau alte rachete echivalente cu bătaie relativ scurta dar extrem de manovrabile.

        De aia F 35 va lupta ( când va lupta) strict cu escorta F 22 sau actualele F 15- 16- 18 , Typhoon, Rafale.

        Voi mai discutați cu piloți de vînătoare care au mii de ore de zbor și nu luați că sfânt tot felul de reviste care trebuie să vândă. Sau să încaseze bani de la sponsor.
        Părerea mea.

        Piloți italieni pe F 35 exista.
        Toți în unison confirma excelenta avionului în lupta ” de departe”.
        In dogfight, toți confirma că sunt groase probleme.
        Și în special când te întâlnești cu avioane rusești cu control vectorial al tracțiunii.
        Viteza și manovrabilitatea rusului dau bătaie de cap .
        F 22 este exact pentru asta conceput. Că are și el tracțiune vectorială ( pe axa verticală ).Problema că sunt puține. Înlocuitorul lui va avea mult mai multe exemplare.

        6
      • Come on sharky, toata lumea stie cum e aia… nici unul in dog fight, toate BVR. Si la saturatie se schimba treaba. Stii dumneata, cand e cerul plin nu numai de avioane, dar si de rachete si trasoare… Sa ai doar F-35 e prostia secolului. F-35 nu e F-22 si stefan60 are dreptate, a fost special conceput cu rol de penetrator. Uite ce tare se ingramadesc francezii la F-35… Dar continuam cu stilul caracteristic… Adica tot „gherle”.

        Oricum, alta e problema grava: termenele de livrare aparate catre Romania nu sunt si termenele rusilor. Eu nu vad decat o lalaiala programata, cu deznodamant nasol pentru noi. In nici un caz nu reflecta pozitia si importanta noastra. Adica la gardul NATO. Dar asta vedeti si voi. SI ati gresit masiv cand ati exclus Gripen si alte surse paralele de inarmare. Cand erau bani si se puteau face imprumuturi, nu acum la spartul targului. Dar probabil ca planurile voastre pe termen lung necesitau astfel de „inactiuni”. Trebuia sa dovediti ca sunteti „seriosi”. Tot ce faci tu acum e „damage mitigation”.

        Va faceti toti ca nu pricepeti ca daca acum nu ne vin masiv toate armele de care avem nevoie, suntem prajiti. Rusia deja inventeaza conflicte cu noi pe la ONU… Dar gadilati-va cu F-35-ul de pe hartie si ardeti-i pe aia care va trag de urechi.

        Am mai comentat cu mult timp in urma ca SUA va intari/ridica bariere acolo unde rusul nu va avea voie sa intre. Si acum vad tot mai multi asta. Normal ca e nevoie de „damage mitigation”. Si asta faceti. Pentru ca vedem toti ca avem exact armele de care s-au dispensat americanii in Ucraina. Si au fost semnale la timp. Inutil, desigur.

        4
        • @sotea
          Come on, Sotea…
          Bla, bla, bla, bla, bla…
          Cam asta a fost commentul tău!
          Pe bune, pentru ce ai scris atât? Ce ai vrut să evidențiezi? L-am citit de 3 ori, și nu am reușit să extrag o idee de bază.
          Despre F-35 voiai să vorbești?
          Tati, pierzi ideea de bază. Dacă avionul ăla își omoară inamicii de la distanță, cine mai ajunge la dogfight?
          Apoi, americanii vor să păstreze F-16 în dotare până prin 2048! După părerea ta, noi cât îl vom ține?
          Chiar crezi că va rămâne doar F-35, singur?
          Când începeți să vă folosiți și voi creierul pentru ce se presupune că a fost creeat?
          În afară să vă plângeți nonstop, ce mai știți?
          Momentan, rușii nu își pot asigura superioritatea aeriană deasupra Ucrainei, și voi visați că vor ajunge la dogfight cu F-35, și alte bălării de crize…
          Pe bune???
          Părerea mea, hâc..

          16
          • „Apoi, americanii vor să păstreze F-16 în dotare până prin 2048! După părerea ta, noi cât îl vom ține?” – Daca te referi la teorema ca F16 vor fi retrase cand F35 vor fi operationale , toate tarile „mici” retrag F16 dupa ce isi finalizeaza flota de F35 asa ca e destul de probabil ca si Romania sa procedeze la fel. Daca te referi la stilul dimbovitean de a trage de o masinarie pana se dezmembreaza nu imi dau cu parerea.

            • Fa inventarul de radare Aesa contractate pt modernizare F 16 la Air Force si ANG si s-ar putea sa se pupe cu numaru de F 35 contractate de alte tari inafara de Sua deci durata de viata a f 16 cam bate ca durata cu capacitatea aprobata de productie a F 35 in momentul in care aceea capacitate va asigura inlocuirea f 16 astfel incat fortele aeriene ale Sua sa mentina capacitatea combativa solicitata,f 16 nu va mai avea nici un suport

        • @Sotea si Stefan60 ati ramas blocati in logica anilor 60 in Vietnam. De atunci importanta dogfight-ului a cazut pe locul 3.Pe primele doua este BVR. Pana si rachetele cu cap termic ca AIM 9X,IRIS-T sau MICA au acum raza maxima care nu prea mai are treaba cu lupta WVR sau dogfight cum vreti s-o numiti. Lumea evolueaza si de vreo 3 decenii exista niste casti numite JHMCS sau HMD in varianta cea mai evoluata la F35 vare orienteaza capetele termice ale rachetelor dupa privirea pilotului. Ce inseamna asta? Ca nu mai trebuie sa te pozitionezi chiar in coada adversarului ca sa tragi de unde si faptul ca o extramanevrabilitate nu te mai ajuta prea mult in fata combinatiei casca+racheta. Dar voi visati saturatie si trasoare pe cer. Cine credeti voi ca trage la saturatie si in ce? Stealth-ul astora nu-i degeaba. Pilotii americani dau manevrabilitatea lui F35 intre cea a F16 si F18 nu inteleg nemultumirea pilotilor italieni. Daca ei cred ca principala lui calitate trebuie sa fie manevrabilitatea atunci poate ca cei ce spun asta inca nu inteleg ca avionul asta are alta filosofie de utilizare.
          Iar la faza cu Gripen mai ia o lamaie Sotea vorbesti de un avion nascut batran produs in cantitati farmaceutice comparativ cu F16 si cu o experienta de lupta doar teoretica.
          Si ajungem la francezi. Daca-mi zici tu ce armament fe productie straina folosesc francezii masiv iti zic si eu de ce nu au luat F35.

          12
          • corect, dog fighting e greu de conceput in ziua de azi ca situatie probabila.

            daca nu iti merg rachetele tale (ghinion) care sunt sansele sa nu mearga nici ale adversarului si sa ajunga cele doua avioane sa se bata cu tunurile? e foarte improbabil sa ajungi la o situatie din asta.

            in realitate, un avion F-35 in situatie de razboi ar trage rachetele BVR si ar pleca de acolo, nu se duce sa se apropie de adversar dupa ce a ramas fara rachete ca sa intre in raza celuilalt de detectie si sa ii dea ocazia sa traga in el cu rachete.

            cat despre dog fighting gen Top Gun, as paria tot pe F-35, dar cu un kill ratio mai mic decat cel de 20-1 din BVR.

            in dog fighting ar fi multe variabile de luat in calcul – una importanta fiind antrenamentul pilotului, cat de bine cunoaste avionul si echipamentele. Apoi ar fi situational awareness, interfetele electronice, nu in ultimul rand casca cu afisaj, daca poti sa vezi „prin avion”, cum e cea de la F-35 – e un mare avantaj, vezi tot timpul unde e adversarul. Si abia apoi ajungem la calitatile mecanice, cum vireaza, tractiune, etc. – unde intr-adevar un Mig-29 poate pune probleme oricui. Dar daca ala e legat

            2
  4. Achizitia de F35 „incepand” cu anul 2030.Pana vor fi complet operationale mai dureaza un an, doi . Pana vor fi toate operationale iar mai dureaza.
    Pe undeva mi se pare normal ca F16 sa fie aduse toate (exceptie cele ce vor fi canibalizate) la standard 6.6.

    16
  5. Salut. O stire destul de interesanta, ar fi doua motive zic eu, primul avem tavaleala la frontiera si se vede ca galceava se prelungeste, al doilea poate tine de sosirea f-35,care nu se stie cand va fi, si atunci sa ales aceasta solutie.

    6
  6. Programul pt 49 de radare la care adaugi si suportu deja contractat nu depaseste 200 milioane de dolari poate sa depaseasca daca necesita si altele poate cu inca 100 mil

  7. Nu cred ca e vb doar despre zece ani, primele doua escadrile de F 35 vor fi operationale in interval 2030-2035 iar a treia in interval 2035-2040 probabil…
    OK, primele F 16 ar putea fi retrase dupa 10-12 ani, dar ar putea fi mentinute inca o perioada de timp in rezerva, dar ultimele F16 nu cred sa iasa din serviciu inainte de 2040…adica vreo 15 ani dupa up-grade…
    Nu e o suma exagerata la cat e bugetul acum…daca vor lua probabil vor lua pt toate si la un moment dat vor folosi pt piese de schimb/canibalizare radarele de la primele aeronave scoase din dotare…

    8
  8. Sa le folositi bine. La noi nu se dezbate public imbunatatiri la armament in general si la avioane
    in particular dar cine vrea obligat sa stie, stie.
    Putini oameni inteleg la avioane si mai putin inteleg
    potentialul lor cu diferitele upgrades.
    Un novice care citeste ziare care incepe sa faca debateri ca la fotbal la armament e dintr o parte
    un act care tine armata si MAPN in alert dar din alta
    parte arata oarecum o neincredere in ei.
    La sfarsit, sunt necesari ani de zile pt unei armate
    sa gastige increderea publicului si e necesar sa arate
    semne convingatoare, nu prea prin imbunatatiri ci
    prin comportament sincer si modest in primul rand.

    19
  9. Facă F16 norvegian are resursa pentru 10 ani și el e livrat în 2024 ,clar v a zbura dincolo de 2034 ,încă 2 -3 ani cu revizii..modernizări.. nu mai spun de cele portugheze care au resursă mul mai mare și în 2037…. Mai devreme de 2035 nu cred ca vom avea 2 flote operaționale de F 35. Sunt multe tari cu comenzi în așteptare, chiar și americanii au nevoie… China a blocat la export materiale sensibile, rusii …. E greu și cu procurarea de materiale sensibile… Ar trebui ca SUA sa dea licență de fabricație la anumite piese la cât mai multe state din NATO, ca să se scurteze termenul de fabricație. Armata SUA se plânge de lipsa de piese de schimb și date tehnice, practic disponibilitatea lor de zbor e foarte mica. Dacă la ei e asa noi Europenii ce facem ? Trebuie făcut ceva…

    5
  10. Cred că România are nevoie de o flotă aeriană de cel puțin 48 aparate F35 si de 48 de aparate F16 ( sau echivalent ) .

    5
  11. Standardul care se dezvolta acum în SUA este o îmbunătățire a M7.2. Este mai mult decât SABR, e o întreaga arhitectura
    De citit link-ul de la Alex, începând cu pagina 709

    https://www.saffm.hq.af.mil/Portals/84/documents/FY24/Research%20and%20Development%20Test%20and%20Evaluation/FY24%20Air%20Force%20Research%20and%20Development%20Test%20and%20Evaluation%20Vol%20IIIa.pdf?ver=XlpR81Vas-iawp8KzshPww%3d%3d

    7
  12. Noi de aceste F16 vom trage cel puțin pana in 2040 dacă nu și după , așadar e de înțeles oportunitatea upgrade-ului …

    7
    • Sa „tragi” nu cred ca e cuvantul care trebuie folosit:
      Echipamentul posibil al unui inamic viitor anticipat
      precum si antrenamentul pilotilor si inca experienta fizica la lupta, toate astea impreuna vor preciza
      timpul de epuizare.

      12
      • Corect, sa nu uitam că nu mai trăim vremurile lui MIG 21 LanceR. Până și el a fost retras anul asta, deși inițial se vorbea de sfârșitul lui 2024. Le retragi în funcție de cum le zbori, iar acum nu sunt vremuri sa le ti la sol.

        Vorbele lui Tradiceanu de acum 15 ani, atunci când spunea că investește în oameni, nu in fiare, trebuiesc reinterpretate in ‘ investesc in sicrie, nu în securitate, iar astăzi ne tataie curul și nu știm de unde sa ne apucam și la ce sa dam prioritate mai repede.

        PS. Este posibil ca radarele și echipamentele vechi de pe avioanele modernizate de noi, să ajungă pe celulele vechi oferite de americani pe viitor Ucrainei. Toate au o logică în spate, chiar daca la prima vedere nu se vede.

  13. La ritmul asta mioritic de miscare suntem in rahat….
    Cu orice modernizare ne apuca 2040 tot in rahat.
    Doar daca Unchiul nu muta vreo baza aeriana la noi.
    Doar asa vad sa avem in ograda F15, F35, si ceva Awacs pe plaiuri mioritice..
    In rest toate calculele se freaca de pensiile speciale si alte cacaturi bugetare inutile.
    Tradatorii sa traiasca…
    MOdernizarea ar trebui bagata fulger pe radare si sisteme rachete.
    Marina sa creasca rapid ca nave si minim 3 submarine.
    Drone cacalau si fara investitie in oameni nu faci nimic cu armata…
    A se vedea halul UK, Germanica, etc…
    Polonia a invatat ceva din istorie se pare … 38000 vountari in garzile civile de aparare… WOW!!!

    11
  14. Salut. De unde ai informatia ca M 6.6 este echivalent cu M 7.2?

    • M 6.6 e dezvoltat in cadrul programului OFP ,iar m7 american e echivalent 6.5 ,deci ?

      • nu e obligatoriu, s-ar putea ca anumite functionalitati sa fie diferite, din cauza de posibile cerinte diferite ale clientilor. Foarte probabil ca nucleul dur sa fie comun, o reutilizare a dezvoltarilor facute pentru standardul SUA, dar nu stim exact deocamdata ce, cat si cum.

        2
        • Pai 6.5 oficial niciodata nu o sa avem ca la ala e trecut Lantirn ,noi avem Sniper,deci ca sa avem 6.5 tre sa acumparam Lantirn

          • @Nicu_4
            As vrea sa fie ca tine dar are dreptate Marius. Momentan nu se stie ce contine pachetul 6.6 poate sa fie o versiune de 6.5 fara aesa sau fara xyz sau cu extra abcd.
            Poate sa mearga in orice directie, in mod special ca vorbim de politica damboviteana in proiect….

            2
            • ce tancuri luam robi la abrams ,ultimele gioarse nu ,ca noi suntem ultimii prosti ,polonezii e destepti noi suntem fraieri ei ia sepv 3 noi creca ni le da aia dezbracate de tot ce bun nici m2 nu o sa fie, noroc ca le-a rasturnat Incicas oala in cap luna trecuta, acu o tin cu e putine doar 54 si stai sa vedem ce luam dupa, ce-ai facut bobita, de nu ii dau dreptate lui sharky cateodata

              4
            • Incicas spune:”Probabil va fi cea mai dezvoltată configurație pe care o vor avea avioanele F-16.”
              Asa ca ma leg de orice piulita pana la radarul final. Poate, poate…

              8
      • Incicas se pricepe la aviatie ca broasca la polizor. F 16 functie de varianta nu permite update uri, asa a fost gandita celula de F 16!! Nu am nevoie de superradare( D descop.) daca am o conducere de la sol sau din aer eficienta. Oricum, cu o asemenea flota de F 16( jenat de redusa: aprox 2 escadrile) nu vom putea desfasura decat SL PA si eventual CAS din QRA , niciodata, actiuni, operatii sau campanii aeriene?. Din pacate experienta si expertiza noastra plus optiunile de inzestrare cu un avion multirol in concordanta cu nevoile FA din Ro, au fost ignorate si ne-au fost „bagate pe gat” SH uri fara relevanta operationala(Dobritoiu &co). Viitorul este al dronelor, avioanele de V, VB, Cc cu pilot l -a bord, sunt de domeniul trecutului. Cine nu-ntelege, sigur se-nzestreaza pentru un tip de confruntare aeriana care nu va mai avea loc. Iar suntem „pelicanii NATO” care cumparam pe datorie, ce unii nu mai folosesc. Povestea F 35,ce una frumoasa, dar Romania nu are nevoie de asa ceva. Cu F 35 nu se va face niciodata apararea spatiului aerian. Ca vector de putere aeriana a fost Concept pentru Cc si lovire in adancimea strategica a inamicului, nu „dog fight” fiind un vector stealth(invizibil radar). Sigur ca pana in 2040 vor aparea alte oferte, de la alti producatori, iar F 35 va fi deja uzat moral. Din pacate, „capete lipsite de creier ” si/ sau aivisti se ocupa de inzestrarea AR ului, fara sa aiba intelegerea operationala necesara a fizionomiei conflictului militar viitor. CACIALMAUA F 16 SH , indiferent de povestile pierdude-n cifre de MLU uri( 5.2. R, 6.5.2, 6.6.6, etc) este o mare „teapa” iar utilitatea operationala este zero barat. Viitorul ApAA a spatiului aerian, terestru si naval apartine dronelor, RAA cu bataia lunga, medie si scurta/foarte scurta, combinat cu mijl Art AA de la toate CFA urile.

        9
        • Dincolo de limbajul pretios si condimentat ai idee macar de cate ori esti contrazis de fapte reale, confirmate?

          22
        • @Mishu Anghel
          Avaaaaiiii, bun venut în cor!
          Cum dreaq se face de suntem noi cei mai proști din curtea școlii, mereu, iar săracii japonezi, englezi, germani, italieni, olandezi, finlandezi etc., care stau la coadă la F-35, sunt băetzi lu băeat dăjtept.
          Mai pun și lista cu coada la F-16?
          Sunteți mulți, frate, nu vă terminați niciodată! Cantitativ, zic…
          Părerea mea, hâc…

          43
        • Eu personal cred ca esti influentat de Star Wars.
          In viata ta n ai sa vezi lupta bilaterala cu drone,
          inca nu.
          O drona cum o fantaziezi e foarte scumpa si din
          acest motiv nimeni n o sa i dea prioritate fata
          unui echipaj omenesc cu toate ca tehnologic exista
          si acum know how.
          Trebuie sa intelegi ca lumea e suspicioasa si conservativa
          in acest domeniu in contrariu cu cercetarile in spatiu.

          11
        • Bai minte creață , F16 ( nu varianta care o avem noi ) , nici azi , la 40 de ani de la naștere nu e depășit de vremuri – dacă ar fi avut ucrainienii vreo 60 F16v poate altfel ar fi fost situația in zona de conflict – cum sa crezi ca in 20 de ani F35 va fi depășit – Poi F35 va evolua continuu , va avea parte de upgrade peste upgrade …
          Ca vorbești de drone – cum ar putea o drona sa zboare așa cum o face un avion pilotat – doar cu AI – Poi pana vom ajunge sa vedem in zona de conflict drone autonome pilotate de AI care sa învingă avioane de lupta vor mai trece mulți , mulți ani …
          Ca dacă drona nu e autonoma și nu e pilotată de AI ci e pilotată de la distanta , apare riscul sa fie bruiata , ca e foarte posibil ca după acest episod sa evolueze foarte mult tehnologia de bruiaj – pana la conflictul din Ucraina nimeni nu dădea o mare importanta dronelor , astfel ca nu s-a pus extrem de mult problema importantei tehnologiei de bruiaj
          Noi sa plângem de bucurie dacă ajungem sa avem 36 de F35 prin 2035 …
          Sau , poate , avem onoarea sa fim Luminați de următorul Bezos , Gates , Musk dar nu știm noi – geniile nu sunt înțelese de muritorii de rând …

          7
        • @Mishu Anghel

          Io tot as mai lua vreo 70 bucăți F 16…

          Să fie acolo, că nu strica la casa omului

          Ritmul de producție la avioanele f 35(la ăsta e mai rapid, dar si coada lungă), Rafale, până și Gripen, e așa ceva relativ…
          Nici avioane, nici piloți pt ele nu găsești pe stradă fix cand ai avea nevoie …

        • @mishu agariciu anghel. …. kwaeeee, esti tu negrutiule? sau tu mirceaa marean? sau sorinache ionitza minte creata? „intelegerea operationala necesara a fizionomiei” e ca esti cam prea „pretios” facut gramada, level shampanskoye sau ala bleu.

          2
  15. Prin 2030 și ceva probabil ca unchiu’ va avea deja niște pasaroi din programul ngad. Știu ca n-are legătura cu F35 ci cu F22. Dar și de F35 va fi plina lumea deja. Cei bogați vor pofti la noutăți și piața sh va exista deja. Desigur ca noi vom fi modești ca de obicei și abia atunci vom comanda niște F15 la mana a treia. Vorba samsarului din Vitan acum: ce îmi trebe’ mie full electric de 1000 de cai și cu autonomie de 500 de km garantata, când eu îmi fac treaba cu un mertz bot de cal cu 2 milioane de km la bord??

    7
    • presimt ca NGAD nu va fi disponibil imediat la export, ca e tehnologie sensibila…

      5
    • coane jorj esti optimist azi,urmareste mai cu atentie programele de inzestrare nord-americane.nu s-au grabit ei in ditamai razboiul rece,acum nu au nici un motiv la ce ofera piata .
      poate ceva prototipuri in orizontul ala de asteptare,operationale spre sfarsitul decadei 3…sau inceput de a patra.

      4
  16. Nu ai ce sa remotorizezi, motoarele de pe ele au primit la MLU control digital (FADEC), si pentru alte motoare trebuie alta structura, alte prize (fat lips) etc – oricum cu ce au acuma sunt foarte agile, TWR supraunitar, ceva motoare de schimb au si de la portugheze si o sa fie si de la norvegience care aveau stoc de „piese” , oameni seriosi norvegienii
    Cu radar aesa, ar fi prea frumos, atata doar ca unchiu’ le dezvolta pentru f16c care au bot mai mare, si au loc mai mult pentru containerele cu electronica in fuselaj, si botul ala mai lat genereaza si portanta mai mare ca sa poti avea greutatea in bot, ca sa le faci pentru f16A ar trebui sa impartim dezvoltarea la cele 48 de celule ale noastre, si poate Taiwan, Pakistan etc care mai au A si doresc sa le foloseasca ar plati pentru dezvoltare, nu cred ca ar mai fi pretul asta
    Si nu cred ca vrea cineva ceva strutocamila gen Mig29 la care nu au reusit sa ii miniaturizeze si usureze radarul pentru loturile urss la cate kg or fi avut in caietul de sarcini cand s-au apucat de proiect, si au pus vreo 100 de kg de alice de plumb in avion ca sa il tina echilibrat

    3
  17. „Cu radar aesa, ar fi prea frumos, atata doar ca unchiu’ le dezvolta pentru f16c care au bot mai mare”

    Niet Tatiana

    The Active Electronically Scanned Array (AESA) Radar capable on all blocks that offers enhanced lethality, advanced electronic protection
    capabilities, as well as, improved reliability and maintainability on F-16 aircraft.

    „Nu ai ce sa remotorizezi, motoarele de pe ele au primit la MLU control digital (FADEC)”

    Not so fast

    Another long-running test involving the F100 kicked off in early 2013. A 15-month AMT of the F100-PW-220 began in the SL-3 in January of that year and ran until the spring of 2014. This test helped extend the life of F100-PW-220 by two years – from 8 years to 10.

    24
    • Alex am o nedumerire,pe 14 septembrie lockheed-martin a primit un contract de productie pt f16 pt Bulgaria de 8 buc la 151 mil ,deabia acum s-au contractat alea din primul lot sau sunt alea pe care se laudau ei ca le achizitioneaza suplimentar?

      1
  18. F 16 , F35….sa vina si Tomahawk, submarine, drone….

    Daca nu reusesti sa descurajezi o eventuala invazie , ca tara mica ,n-ai cum sa castigi lupta odata invadat…

    Spunea cineva ,mai spus ,ca F35 pierde un dogfight …Inti trebuie sa detecteze un F35 , sa stie unde se afla…
    Cred ca avand un F35 undeva de asupra MN nu mai iese la suprafata nici un submarin…

    Cand am achizitionat F16 au spus ca -s fiare vechi si pierde un dogfight cu
    ” minunatiile”….
    Am intrat in programul F35 ….din lipsa ideilor , invidie si dusmanie ,se masturbeaza singurii papagalii ,crezand ca pot manipula cu aceiasi idiotenie:”pierde un dogfight”…

    Au memoria de peste….

    5
  19. De unde stiti ca standardul M5.2R include integrarea rachetelor aer-aer Python 3 si Matra Magic 2? Nu am vazut pana acum nici macar o singura poza in care un F-16 romanesc sa aibe acrosata o astfel de racheta. Nu contest ca o astfel de integrare nu poate fi facuta, insa am mari dubii ca ea a fost realizata deja. Ce anume include fiecare “tape” puteti vedea mai jos, iar standardul M6.6 oficial nu pare sa existe. Poate ca or fi planuri pentru el, insa nu vad cine o sa-l sponsorizeze (doar PT si RO)?…
    https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

  20. Teo „, sunt un pasionat al zborului cu elicopterul, ca să-mi dau cu părerea , aș fi capabil să zbor eu cu aceste F-uri dacă își merită banii or pică ca vrabia la un curent rece cu gheață!!!??

    1
  21. citesc cu destula atentie si imi dau seama ca toti ne gandim la marele „frate” din Est ca un posibil invadator si incercam sa ne pregatim pentru el. Dar daca altii se gandesc la alti „prieteni”.. poate tot din NATO care ar putea incerca sa vina peste noi? Ca vecini fericiti avem in toate partile..

    3
  22. Poate că am învățat și noi ceva din istorie. Cu aia mai mici ne descurcăm noi cumva, cu ala mare e mai problemă!

  23. o idee buna sa le puna radare AESA – in 10 ani s-ar amortiza doar din reparatii (una e sa ai un MTBF de 2000 de ore si alta e unul de 200 de ore la radarele cu parti in miscare, mecanice). E ca diferenta intre bec incadescent si led – la AESA performanta se degradeaza in timp, se mai ard 1-2% din elementi, insa tot iti faci treaba cu el pana la revizia programata. Posibil ca pe viata acestor avioane, pana vin F-35, s-ar putea sa nu fie nevoie de interventii serioase.

    in plus, detectia si rezistenta la bruiaj sunt incomparabile.

    radarul e cel mai important obiect de pe avionul de lupta – daca nu merge radarul avionul sta la sol. deci cateva milioane pe bucata ca sa ai un radar garantat ca merge fara defectiuni oricand fac toti banii.

    4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *