Buletin naval. Primele nave „noi” in aproape 20 de ani – vânătoarele de mine de clasă Sandown

În 13 decembrie 2021 „indicam” armatei române faptul că britanicii au scos la vânzare vânătoarele de mine din clasa Sandown, nave ce urmează a fi înlocuite de ambarcațiuni autonome/pilotate de la distanță, ce pot funcționa atât cu, cât și fără echipaj la bord. Articolul poate fi recitit aici. „Fericitele câștigătoare” sunt HMS Blyth și HMS Pembroke. HMS Blyth (M111) a intrat în serviciul Royal Navy în 2001, și a fost retrasă în 2021. HMS Pembroke (M107) a intrat în serviciu în 1998, este încă activă în Royal Navy, dar va fi retrasă din cadrul Royal Navy în primăvara anului viitor.

vanatoare de mine de clasa Sandown in fortele navale romane

Vânător de mine de clasă Sandown Sursa foto: Royal Navy UK

Aflăm dintr-un comunicat de presă publicat pe site-ul Royal Navy (mulțumesc @Patriot pentru semnalare) că cele două nave au fost vândute României prin intermediul Defence Equipment Sales Authority (DESA) – „Autoritatea de vânzare a echipamentelor militare”.

Navele vor fi reparate capital de armata britanică (Ships Support din cadrul Defence Equipment and Support care a acordat un contract în acest sens către șantierul naval Babcock) înainte de a fi transferate către Forțele Navale Române, HMS Blyth urmând să ajungă în țară anul acesta.

Totodată, aflăm din același comunicat că Royal Navy va asigura instruirea individuală a marinarilor români și a personalului de întreținere prin intermediul Navy International Defence Training (IDT) dar și instruirea colectivă prin intermediul Fleet Operational Sea Training (FOST). Pentru cine nu știe, FOST este un program de instruire recunoscut la nivel mondial și le va prinde foarte bine alor noștri. Nici o navă a Royal Navy nu pleacă în misiune până ce n-a trecut prin FOST.

Potrivit unui articol de pe HotNews, tot programul vânătoarelor de mină are o valoare estimată de circa 150 de milioane de euro, din care peste 13 milioane de euro au fost acordate constructului naval Babcock pentru suportul logistic inițial, iar alte 24 de milioane sunt pentru Atlas Electronik UK pentru „sistemele autonome de cercetare și încărcăturile de distrugere aferente sistemului de lupta contra minelor (SEAFOX)”.

În Royal Navy, navele sunt echipate cu un sistem modern de comandă și control de la Thales (Ocean Reconnaissance Combat Architecture care a înlocuit recent – 2018 – 2020, vechiul sistem de comandă și control NAUTIS MCM) și cu sonarul de înaltă rezoluție și adâncime variabilă S2093, tot de la Thales.

În 2015, Thales UK a semnat cu Royal Navy un contract de 33,5 milioane de lire sterline pentru a livra Sonar 2093 Capability Sustainment Programme (CSP) prin care se urmărea creșterea performanțelor sonarului, îmbunătățind performanța acestuia în detectarea minelor cu semnătură redusă. A fost dezvoltat în anii 1980 și este un sonar multifrecvență cu adâncime variabilă, capabil să efectueze operațiuni de căutare și clasificare până la adâncimi de aproximativ 200 de metri. În principiu, funcționează foarte bine în ape mai adânci. Prin comparație, vânătoarele de mine de clasă Hunt lucrează în zone mai puțin adânci, utilizând sonarul de tip 2193 montat pe corpul navei, care are o definiție foarte bună până la o adâncime de aproximativ 80 de metri.

Navele clasei mai sunt prevăzute cu un tun principal de 30 mm și mitraliere ușoare.

După cum spuneam în celelalte articole pe subiect, navele prezintă o serie de avantaje:

  • construcția din GRP (Glass Reinforced Plastic – „plastic armat cu fibră de sticlă”) care rezistă foarte bine în mediul marin și este amagnetică. În plus, poate fi reparată relativ ușor și rezistă foarte bine în timp (speranță de viață estimată de 60 de ani) dacă este corect întreținută;
  • propulsie hibridă silențioasă, navele au fost remotorizate cu Volvo Penta (Sandown Volvo Generator Programme (SVGP) – mai multe informații aici), manevrabilitate bună (2 x bow thruster) și calități nautice excelente (navă construită pentru mările limitrofe Marii Britanii, destul de zbuciumate);
  • recent modernizate cu sisteme de comandă și control noi, un excelent sonar cu adâncime variabilă (Sonar 2093) și cu posibilitatea de a opera vehicule submersibile telecomandate și, în viitor, autonome;
  • rol secundar de navă de patrulare (Offshore Patrol Vessel – OPV);
  • echipaj redus (40) prin comparație cu dragoarele noastre care au nevoie de 79 de oameni pentru a fi operate;
  • navele mai pot fi operate încă 20 de ani fără a necesita investiții majore, doar întreținerea curentă și actualizări ale sistemelor.

Având în vedere caracteristicile tehnico-tactice, aceste nave vor îmbunătăți performanțele Forțelor Navale Române în special în descoperirea și neutralizarea minelor de fund din Zona Economică Exclusivă a României. Nu vă așteptați să vedeți aceste nave utilizate pentru distrugerea minelor marine aflate în derivă, la suprafață. Nu acesta este rolul lor primordial.

Ar mai fi și aspectul botezului… 🙂 Eu propun ca cele două nave să fie botezate „Sublocotenent Ghiculescu” și „Căpitan Dumitrescu C.”, nave care au făcut istorie în cel de-al Doilea Război Mondial. Mai multe informații despre ele găsiți în acest articol mai vechi publicat pe rnhs.info aici.

Închei prin a spune că Royal Navy mai are de vânzare încă două vânătoare de mine: HMS Penzance (M106), intrată în serviciu în 1998, navă activă și HMS Bangor (M109), intrată în serviciu în 1999, de asemenea activă.

74 de comentarii:

  1. Multumesc, faine informatii! Subscriu pentru denumirile propuse.
    @ Hai RO Navy si cu submarinele, go, go, go!

    18
  2. Pe Wiki ai noștri spun că în final vor fi achiziționate 3 buc, in final !

    6
  3. 160 milioane coco doua vechituri de 31 respectiv 35 de primaveri? Buna afacere! Si cica mai rezista 20 de ani fara reparatii capitale! ???Wet dreams! Cretinii viseaza sa modernizeze Tarantulele(la care nu au o foaie de documentatie), dar nu bagau 160 mil $ sa modernizeze Mustele care sunt facute in țară si chiar aveam tot ce trebuie. De 40 mil/nava schimbau tot pe ele. Dar, ce sa vezi, trebuia sa ii mai scăpăm pe briti de niste fer vechi(pardon, sunt din fibra de sticla). Flyvefisken urile daneze, nu erau bune ca faceau si mine hunting( cu Rov dedicat), si plantare mine(60 buc), si daca luam si module StanFlex le puteam transforma in NPR uri AAW/ASuW! Si toata lumea este entuziasmata de achizitie. Faza tare e ca in articolul Mediafax, la sfarsit, se mentioneaza ca vor urma doua nave de PROTECTIA LITORALULUI. Adica, mai pe romaneste LCS(mor de râs daca vin Freedom).

    15
  4. Trei bucăți sună mai bine dar dacă luăm în calcul ca una sau chiar două ar putea fi lovite sau în reparații îo cred ca patru ar suna mai ok

    Una peste alta, e un lucru f ok cu toate ca nu prea-s fanul sh-ului dar am vz ce am făcut cu corvetele așa ca e mai ok și așa decât licitații care sa se termine cu câștigători care nu mai pot îndeplini ce-au ofertat.

    Despre nume chiar nu știu nimic (spre rușinea mea!) așa ca merg pe mâna lui Nicolae.

    4
    • Esti la un simplu click distanta ca sa afli mai multe despre cele doua nume. Chiar si in articol ai un link care te duce catre mai multe informatii pe subiectul celor doua nume.

      5
  5. Foarte necesare…
    Si eu cred/sper ca ulterior vor mai achizitiona 1-2 nave din aceasta clasa…
    Deocamdata iau/planifica cate 2: vanatoare de mine, OPV, Subs (?) iar ulterior cel mai probabil vor suplimenta pana la minim 3. Daca iau unitatea 3 pana cand are scadenta prima revizie capitala la primele unitati e foarte OK…

    2
  6. Care nave/tip de nave au rol de descoperire/distrugere mine in deriva daca nu asta este rolul lor principal?

    1
    • Pentru descoperirea minelor in deriva la suprafata este uneori suficient sa ai o veghe alerta la bord si niste binocluri. Orice nava poate face asta. Ca sa acoperi suprafete mari, folosesti avioane de patrulare maritima sau elicoptere, binocluri si camere infrarosu. Radare mai degraba decat sonarul de care aceste nave dispun.
      Tactica preferata pentru distrugerea minelor in deriva este cu scafandri EOD. Te duci frumusel cu RIB-ul si atasezi de mina un explozibil care detoneaza si distruge mina.
      De asemenea, minele mai sunt impuscate daca prezinta pericol imediat iar conditiile marii nu-ti permit sa folosesti RIB-ul.
      Mai multe info pe subiect:
      https://rnhs.info/razboiul-minelor/
      https://rnhs.info/termenul-saptamanii-dragor-vs-vanator-de-mine/

      8
  7. Fără să am cunoștințe militare , am senzația că toate dotările Armatei sunt făcute la jumătate din ceea ce ar fi necesar pentru a reprezenta cu adevărat o forță care să reziste într-o fază inițială a unei agresiuni .

    14
  8. Dotări pentru a reprezenta o forța navala adevărata nu cred ca putem avea , in condițiile in care la Marea Neagră mai sunt forte navale Turcia și Rusia . Cu Turcia putem deveni aliați de conjunctura – Rusia mereu va avea o prezenta navala in Marea Neagră , indiferent de felul in care evoluează conflictul din Ucraina , iar Turcia mereu va considera Rusia o forța militară rivala , concurenta , potențial ostila …

    2
  9. Nicolae, nu ai putea sa vezi și sa indici niște corvete și submarine la briți, se pare ca se iau după tine decidenții de la polul de securitate din Marea Neagră si le porti noroc marinarilor ?

    13
    • Eh, am mai „indicat” eu si fregatele de clasa T23, dar intre timp nu mai sunt o idee atat de buna, se pare ca s-a tras mult de ele. Poate doar vreuna proaspat iesita din santier, dupa ce i-au dat kilometrajul la zero si au trecut-o prin toate programele de modernizare.
      Altceva de la briti pe partea asta, util pentru noi, nu prea mai gasesti. OPV-urile au zis ca vor sa le faca in tara iar britii n-au submarine de care vrem noi. Cine stie, poate vreo T31, dar cine stie ce mai apare peste 10 ani.
      Indic si eu ce mi se pare fezabil… 🙂

      11
  10. Nu vi se pare un moment de „romanism”, faptul ca toate datele astea le avem din presa britanica, si la noi nu s-a publicat in detaliu situatia?

    7
    • In afara de f putini oameni nimeni nu e priceput
      la mine marine, gasirea si distrugerea lor.
      N ai vazut ca s a incalecat deminorul pe mina ?
      Ce mai deminor e acela ?

      7
    • Au publicat in cele din urma pe pagina de Facebook a celor de la Fortele Navale. Au confirmat si numele de botez „Sublocotenent Ghiculescu”. Sper ca dorintele, miile de articole scrise de catre It, Nicusor, GMT, Sharky, etc se vor concretiza intr-un final si vom avea o armata dotata cu armament performant si soldati pregatiti platiti asa cum trebuie.

      20
      • Poze frumoase. Nici măcar la o preluare de navă nu suntem în stare să demonstrăm disciplină și seriozitate. Uită-te la ăla din poza cum se sprijină de balustradă ca la crâșmă. Îmi aduce aminte de poza aia cu americanii și românii pe aeroport, unde ai noștrii aveau 3 feluri de uniforme și adidași in picioare.
        Disciplină= Respect

  11. Ca fapt divers(ptr cei care s au grabit sa îmi taxeze greseala de aritmetica) clasa asta de vânătoare de mine este din 1988(atunci a fost lansata prima nava, care acum e pe la niste baltici parca). Adica, ca si conceptie, este contemporana cu muștelor noastre. Ca astea doua sunt lansate 10-12 ani mai tarziu e altceva, nu cred ca sunt primul care greseste la asa ceva. Ce ma intriga, repet, e entuziasmul fata de achizitie. Totusi sunt 160 mil$(cat am dat acum 20 de ani pe doua fregate) pe doua vechituri de cateva sute de tone. Revenind la obsesia mea, flyvefisken class, portughezii au dat pe 4 acum 6 ani 28 mil $. Cu tun oto melara de 76mm si doua de 20mm plus suita completa de senzori. Si care cu modulul corespunzator se pot transforma in NPR, minehunter, mine layer sau opv.

    8
    • Si F 16 sunt din anii 80 si tot se bate lumea pe ele …conteaza ce ai ca si dotari.si ce poti face cu ele…..nu de cand e conceptul…

      12
    • De ce continui sa debitezi prostii? Compari mere cu pere, Mustele sunt dragoare, Sandown sunt vanatoare de mine, ele sunt complementare, nu se exclud reciproc.

      Deci vechiturile daneze sunt mai bune decat vechiturile englezilor… Uita-te ce fac portughezii cu navele daneze, hai ca cititul nu doare. Cauta Oto Melara ala pe puntea navelor alora… Ia de vezi daca gasesti vreunul din modulele alea destepte pe puntea navelor portugheze.

      Ceilalti saraci ai Europei au avut nevoie de cateva coji ca sa le trimita in patrulare prin Madeira in lipsa unor OPV-uri mai rasarite. D-aia au costat atat de putin, au luat realmente 5 coji, 4 active, una pentru piese.

      Entuziasmul vine de la capacitatile tehnico-tactice pe care cele 2 Sandown le introduc in FNR, capacitati pe care nu le aveam pana acum: cautarea, identificarea si distrugerea minelor de fund si nu numai. Entuziasmul vine de la faptul ca luam 2 nave recent trecute prin reparatii capitale, modernizari la motoare, CMS modern, sonar modern si sistemul SEAFOX.

      37
    • Flyvefisken class nu e (a fost) vanator de mine specializat, e o amarata de nava de patrulare cu deplasament mai mic fata de Sandown.
      Compari clasa Musca cu Tarantule, nave total diferite.
      „Flyvefisken class, portughezii au dat pe 4 acum 6 ani 28 mil”
      – daca din 2010 pana in 2023 sunt 6 ani, e clar ca locuim.pe planete diferite:)
      – dealtfel portughezii au luat 5 nave, una de piese (Gribben). Ai priceput, navele erau „stoc”.
      Ai citit si asta „In 2023, 13 sailors assigned to Mondego were relieved of their duties when they refused to board the ship claiming her to be unseaworthy”?

      11
    • Pitic albastru ți-ai luat-o peste nas ? pentru aroganța și modul agresiv în care îți susții inepțiile.
      În loc să taci și să accepți critica începi din nou să vociferezi doar o să reușești să ne postești ce băiat deștept ești tu.

      16
  12. Ooo! Lux și valoare! Dar aceste bijuterii vor avea nevoie de escorte moderne și nu mă refer la alea din cluburile din Constanța și Mamaia.

    Fregatele sunt nemodernizate sau în curs de modernizare, depinde de cum se mișcă partenerul strategic. Corvetele sunt bune de tăiat. NPRurile vor intra într-un șantier reconstrucție practic – că noi nu avem know-how de construit și achiziționat nave noi. (Să trăiască domnul Leș și domnul Ignat).

    În rest totul e brici pe Kara Deniz.

    PS. Bine că au catadicsit să confirme o informație veche de 18 luni.

    4
  13. Nu ar fi cam multe 4 nave din aste pentru suprafata AEE a Romaniei? Bag de seama ca nici pe cele vechi nu le vor pensiona prea curand, altfel le luau pe toate 4 de la bun inceput.

    • Adevarat, 4 vor fi prea multe. Daca e minare , nu i nevoie sa deminezi toata regiunea. Este nevoie de
      deminarea unor coridoare necesare pentru pasajul
      netulburat pentru transport comercial marin.

      1
    • Hai ca prima denumire („Ghiculescu”) am nimerit-o! 🙂 O asteptam pe… Dumitrescu? 🙂

      15
      • Nu cred că ai „nimerit”.

        2
      • eh, @nicolae, cred că ești ascultat mult mai bine decât crezi!:)
        cred că ai mers pe tradiția numelor date în marina militară, iar din 1990 încoace cam tot așa au menținut și cei din RoNavy această tradiție: fregata Mărășești a fost inițial Muntenia(1985), iar din 1990 re-botezată, și probabil că așa a fost cu toate navele existente în activul marinei după 1990

        3
        • Yup, pe traditie am marsat. Ma bucur ca reiau numele folosite pre-WW2. E o buna rupere de perioada comunista, mai ales ca si in WW2, marea majoritate a razboiului oricum s-au luptat cu rusii…
          Dar sunt foarte curios ce nume vor primi cele 2 „OPV-uri” atunci cand vor veni. Zmeul si Naluca ar fi „libere”. 🙂
          P.S. Am mari dubii ca sunt „ascultat”, cred ca mai degraba am anticipat corect niste oportunitati.

          11
    • stop. poza a 7 a cu defilarea, ultimul din rand are ceva in mana. Ne dau britii si armamentul individual?
      In rest, cel putin din poze nava arata tipla.

  14. !. Multumesc @nicolae ca de obicei,.date, trimiteri, lamuriri.
    2. Subscriu pt denumiri, ar insemna un pic de traditie acolo unde se cauta sa nu fie.
    3. O intrebare : Pe unde ajung in curtea noastra? „HMS Blyth urmând să ajungă în țară anul acesta” Ne sunt f necesare dar razboiul nu se termina anul asta ! Regimul stramtorilor este bine reglementat in caz de razboi : Montreaux 20 iulie 1936. Nici Rusia n-a incercat sa-si aduca nave in completare fortand Turcia desi are mare nevoie dupa pierderile suferite.
    Vanatoarele britanice au doar 600 t (52m lungime ,11m latimesi 2,5 m pescaj la plin). Oare ar putea veni si pe Dunare ? Pe barje sau pe… propile elice. Sau se mai amana ca de obicei spre bucuria unora. Austria (!), Hungaria (!) sau chiar Serbia ar putea avea un cuvant de spus.

    2
    • 1. Cu placere!
      2. Prima denumire am nimerit-o 🙂
      3. Nu e nicio problema pentru noi cu Montreaux. Stramtorile sunt inchise doar pentru navele de razboi ale beligerantilor, nu si pentru cele ale celorlalte tari riverane iar Turcia nu este implicata in razboi. De altfel, recent, o fregata T22 a iesit in Mediterana…

      9
  15. Pt mine marea bucurie este ca de aceasta data am cumparat navele perfect apte de lupta si dotate cum se cuvine.

    18
  16. Pai eu zic ca marinarii romani sa o „stapaneasca” sănătoși! Nu stiu urari marinaresti, din pacate. Aaaa, ba da…..vant din pupa! Dar si de asta data ne-au pacalit englezii si nu ne-au dat velele si catargul. Mentionez ca a fost o gluma. ? am văzut ca este nevoie
    Fata de navele din flota, astea sunt probabil singurele nave ca își pot îndeplini misiunea cu adevărat.
    Marina militara nu este un moft!

    8
  17. Bune și astea, chiar aveam nevoie de ele având în vedere toate incidentele cu mine din ultimul timp.

  18. Au inceput s-apara zvonurile despre LCS-uri (OPV-urile alea care doream sa le construim la noi):
    https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/ce-nave-ar-putea-achizitiona-fortele-navale-in-2305234.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *