Romania Military

F-35… inca, cu probleme

 

La asa sofisticaciune de zburatoare, problemele se tin scai, ca deh, inca tanar, la pubertate…

Conform unei evaluari a „Government Accountability Office” (GAO) al SUA, in 2018 doar 27% din flota de aeronave F-35 erau complet operationale, iar 52% erau capabile sa indeplineasca cel putin unul dintre tipurile de misiuni specifice. In perioada evaluata, parcul de F-35 a fost tinut la sol 30% din timp, din lipsa de piese de schimb, existand o restanta de 4300 de piese de schimb. In plus, inca nu exista o evidenta completa a intregului catalog de piese de schimb si a pretului acestora. O alta parte a problemei este ca o parte din piese s-au dovedit incompatibile, platforma F-35 evoluand rapid de la inceputul intrarii sale in uz, ceea ce a dus la situatia in care 44% dintre piesele de schimb comandate de Corpul de Infanterie Marina au fost incompatibile cu aeronava, la una dintre ultimele misiuni expeditionare.

Se pare ca la clientii externi ai F-35 situatia este si mai complicata, reteaua de aprovizionare la nivel global fiind inca imatura.

O  problema care blocheaza atingerea unui nivel mai ridicat de disponibilitate operationala, recunoscuta in iulie, in preajma salonului aeronautic de la Le Bourget, este cea a reparatiilor cupolei cabinei, cu al sau strat „aurit” cu rol in absorbtia radiatiei electromagnetice. Aceasta cupola sufera mult mai rapid degradari in timpul operarii, fata de estimarile initiale.

Mai in detaliu, este vorba despre separarea stratului de absorbție electromagnetică de policarbonatul cupolei cabinei. Acest fenomen apare adesea dupa doar cateva sute de ore de zbor a aeronavei si are la origine inlocuirea adezivului acceptat initial cu unul mai ieftin, in 2015, din ratiuni de cost. Pentagonul a discutat cu producatorul principal al F-35, Lockheed Martin, si cu subcontractorul sau GKN Aerospace, iar solutia este deci revenirea la reteta si furnizorul initial… ceva mai scump. Cu toate acestea nu este sigur ca problema va fi complet eliminata…

 

O alta problema au fost variatiile bruste de presiune in cabina, in timpul zborului, fiind vorba de cel putin doua cazuri in care pilotii au suferit de dureri puternice ale sinusurilor si urechilor. In plus, se pare ca problema era deja cunoscuta inca din 2014 iar producatorul este deja pregatit sa testeze corectiile.

Potrivit Vice Amiralului Mathias Winter, ofiter al Joint Programme Office (JPO), este planificat ca pana in septembrie 2020 flota de aeronave F-35 americane sa atinga o capacitate de efectuare a misiunilor medie de 80% .

 

In corul plangaciosilor pe langa proaspaturile invizibile Lightning II isi fac loc englezii care sustin ca invelisul care contribuie la invizibilitate isi pierde proprietatile extrem de rapid si trebuie in permanenta remediat, adica aproape dupa fiecare zbor. Si se mai plang ca ar veni direct de la producator livrate cu zgarieturi, ceea ce face dificila operationalizarea lor rapida.

In acest moment F-35 este considerata una dintre cele mai costisitoare arme din inventarul SUA, costul achizitiei si operarii sale fiind estimat la peste 1000 miliarde $ pe durata a 60 de ani.

 

Marius Zgureanu

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28567

Exit mobile version