Romania Military

Foarte slab pregatiti

Un nou raport asupra cauzelor pierderii fregatei FSM Helge Ingstad a fost dat publicitatii si aduce lucruri noi la suprafata. Noi si foarte stanjenitoare.

Realitati socante pentru o marina militara in care profesionalismul ar trebui – sau asa ne-am astepta noi – sa fie la el acasa. Ei bine, lucrurile arata rau de tot pentru urmasii vikingilor si daca raposata FSM Helge Ingstad avea aceste probleme putem sa deducem usor ca si restul navelor Majestatii Sale Norvegiene sunt cam in aceeasi situatie.

Oare care este situatia in fortele aeriene sau cele terestre? Retoric…

Revenind la raportul intocmit de comisia care a investigat accidentul, aceasta a constatat ca nava s-a scufundat nu datorita impactului cu petrolierul maltez “Sola TS” ci din cauza incompetentei intregului echipaj: marinari,ofiteri si subofiteri. Cu totii oferind o mostra de incompetenta pura, atat din punctul de vedere al conducerii navei cat si a expertizei lor in cazul unor situatii de criza. Situatii de altfel banale la bordul unei nave de lupta, unde presupunem cu totii ca o gaura de apa este luat in considerare ca fiind una dintre avariile foarte posibil de intalnit in lupta.

Ba ca lucrurile sa fie chiar haioase (daca n-ar fi inca o dovada de delasare), s-a constat ca doi din oamenii de veghe de pe puntea de comanda aveau probleme cu vederea (cel mai probabil cu vederea pe timp de noapte/luminozitate scazuta – orbire de noapte), adica aveau o acuitate vizuala mai slaba decat prevede regulamentul si efectiv n-au putut distinge ditamai petrolierul venind spre fregata lor. Aici trebuie insa sa spunem ca si echipajul petrolierului a gresit navigand cu luminiile de lucru aprinse, fapt care ingreuneaza in mod desosebit distingerea navei de tarmul si luminile de pe el.

Dar raportul arata fara urme de indoiala ca echipajul fregatei era foarte slab instruit, cel putin pentru situatii de urgenta, si in graba evacuarii navei a lasat multe tambuchiuri si usi etanse deschise. Nu vorbim de 1-2 ci de foarte multe, conform cu imaginea de mai sus. Ori in acest caz avem a face cu o crasa incompetenta si nu discutam aici despre marinarii de rand ci in primul rand despre subofiterii si ofiterii aflati la bord, oamenii care raspund pana la urma de modul in care echipajul isi indeplineste sarcinile de serviciu, dar raspund si de buna pregatire a militarilor.

Mai pe romaneste, echipajul a intrat in panica si a lasat usile etanse deschise, iar subofiterii si ofiterii aflati la bord – despre comandatul navei nici n-are rost sa mai discutam – n-au fost in stare sa-si struneasca echipajul si sa-l puna sa faca ceea ce ar fi trebuit sa faca. Toata lumea a tulit-o si cu asta basta. Si asta s-a intamplat desi echipajul a evacuat nava intr-un timp relativ lung, peste o ora, de te si intrebi cum de n-au inchis etans toate usile cand este clar ca n-au sarit peste bord toti odata?

Iar acesta stare de fapt arata cum corpul subofiterilor si cel al ofiterilor sunt foarte slab pregatiti, avand probabil si ceva probleme la selectia cadrelor. Nu atat membrii simpli ai echipajului sunt de vina ci cei care ii comanda si care n-au fost in stare sa-si mobilizeze oameni sa-si faca datoria.

Raportul mai observa si slaba pregatire a ofiterilor de pe puntea de comanda care nu au stiut sa foloseasca toate echipamentele aflate la dispozitie pentru indentificarea navei care i-a lovit (radar sau sistemul AIS), iar ofiterul care era la comanda atunci este considerat a fi tanar si fara experienta necesara, ca sa folosim un limbaj bland.

Dar una peste alta, biata fregata a iesit in larg cu un echipaj antrenat de mantuiala si comandat de un corp de ofiteri “alesi pe spranceana” si intr-un final mare minune ca n-a murit nimeni.

Imaginea de mai sus nu aduce a marina europeana ci mai mult a una arabeasca, dar asta-i situatia reala, nu cea prezentata in pliante, asta-i realitatea de la care norvegienii trebuie sa se apuce sa-si recladeasca marina militara pentru ca se vedea treaba au multe de recladit…

Asadar, dupa o ancheta care a durat doi ani am aflat ca de vina pentru scufundarea navei este incompetenta echipajului (stiam deja asta dintr-un raport preliminar, ce nu se cunoastea era gradul major al incompetentei): de sus si pana jos, de la comandant la simplu marinar, de la ofiteri, la subofiteri, la simpli membrii ai echipajului. Si un pic de ghinion si un pic de lumini de lucru de la petrolier. Dar o intrebare ramane.

KNM Helge Igstad dupa ranfluare

In primele rapoarte despre cauzele scufundarii, norvegienii au indicat probleme structurale grave, din constructie, ale navei. Ei sustineau ca apa a continuat sa se infiltreze pe langa peretii etansi, pe langa arborele port-elice (dupa ce usile etanse ar fi fost inchise) si astfel s-a ajuns la scufundarea totala a fregatei. Nu au pomenit nimic atunci despre usi etanse lasate la perete si ma intreb daca acum acuzatiile aduse constructorului navei – Navantia – mai stau in picioare, pentru ca este greu de crezut ca infiltratiile pe langa peretii etansi ai navei (daca chiar au existat astfel de infiltratii) ar mai fi contat fata de debitul unei inundatii printr-o usa etansa lasata deschisa, daramite printr-o multitudine de astfel de usi etanse, toate de perete.

A avut Navantia vreo vina pana la urma sau pur si simplu expertii norvegieni nu si-au dat seama decat mai tarziu – cand au examinat epava scoasa la suprafata a fregatei – ca echipajul nu a etansat nava asa cum se credea initial?!

Pe ce baza au acuzat constructia defectuoasa a navei? Au presupus – sau au fost informati gresit de catre echipaj – ca nava s-a scufundat cu usile etanse inchise?!

Dar intr-un final nu putem decat sa salutam cu mult respect Marina Regala Norvegiana care nu se fereste sa-si arate public slabiciunile ci dimpotriva face totul public, isi recunoaste greselile si nu ascunde gunoiul sub presul secretului militar asa cum fac altii mai damboviteni de felul lor.

Pentru ca si atunci cand faci greseli – pana la urma cine nu face? – poti da dovada de onoare, le recunosti public, sau poti da dovada de lipsa de onoare si continui sa minti, sa sa le ascunzi sub diverse pretexte fara ca macar sa incerci remedierea lor.

GeorgeGMT

De citit si:

Cauzele scufundarii fregatei norvegiene KNM Helge Igstad

Buletin naval – un prim raport al dezastrului norvegian

Exit mobile version