Romania Military

IAR-99 pentru India: o pleasca care ne-a cazut in brate si habar n-avem!

Hindustan_HJT-36_Sitara_Krivchikov_2007

HAL (Hindustan Aeronautics Limited) a comis-o groaznic! In final, dupa 15 ani de dezvoltare si 740 milioane de dolari cheltuiti, indienii au admis oficial ca HAL HJT-36 Sitara este un esec pe toata linia! Este prea greu si problemele sale legate de „spin and stall” sunt insurmontabile.

Iata ce a anuntat Ministrul Apararii (si Finatelor) Arun Jaitley in Parlament:

IAF conduce zboruri de antrenament intermediare pentru piloti ab-initio pe aparatele HAL HJT-16 Kiran. Aceste aeronave isi termina ciclul de viata peste vreo 2 ani. HAL, care a dezvoltat IJT (Intermediate Jet Trainer), ca inlocuitor pentru Kiran, nu a fost pana acum capabila sa rezolve problemele de design si dezvoltare critice ale aripilor si fuselajului cu privire la „stall and spin”. Ca urmare, pentru a rezolva situatia aparuta datorita intarzierii inopportune cu privire la dezvoltarea proiectului IJT, IAF (Indian AirForce) a initiat deja procesul pentru extinderea vietii aparatelor Kiran. De asemenea IAF a initiat si actiunea de gasire a unei optiuni alternative pentru IJT.

Cu alte cuvinte…”ce e pe piata?..ca Yama ne ia!”

Pai, IAR-99 printre altele!

Se aude MApN-ul? Sectoristii? Victor Viorel Ponta?..stiu ca migdalatul de la Palatul Victoria (sau de la sediul MApN unde s-a ascuns din cauza lui Duicu) are o afinitate pentru „fratiorii” in design al fetei tocmai din China, dar India ce are fratilor? Tot 1,1 miliarde si ceva de locuitori, adica piata de desfacere garla!

Oare nu avem pe nimeni printre ai nostri, cu pieptul de arama ca inaripatul mitologic Garuda, sa profite?

Hai sa ne uitam putin la cateva din caracteristicile Sitara:

…si ale Soimului nostru:

Nu v-ati convins inca de faptul ca IAR-99 Soim (INCASii zambesc cu guritele pana la urechi) poate juca rol de trainer intermediar pentru brahmani? Sitara trebuia sa ajunga pana la urma la un numar de 200 aparate, 73 fiind considerate intr-o prima faza. Basca, mai avem si proiectul IAR-99 DT, numai bun „light attack/combat trainer, un bonus de „comonalitate” pentru indieni daca vor din mandrie nationala un proiect „prin noi insine” (cum trebuia sa fie Sitara) alaturi  BAE Hawk 132 AJT,  in loc de raposatul HAL HJT 39 CAT (Combat Air Trainer), un alt esec usturator al HAL.

Si mai o chichita: motorul.

Pentru Sitara, India s-a angajat intr-un contract cu Rusia de 1000 motoare NPO Saturn AL-55I, din care 250 manufacturate in „Bharat” pentru  HJT-36 si HJT-39. De rasu’ curcilor, nu alta!

Dar speranta nu e moarta. Daca ne uitam putin la 3-4 caracteristici ale motorului rusesc si la Rolls-Royce Viper Mk632-41M al nostru, ce observam?..ca se potrivesc, al lor fiind chiar ceva mai breaz, insa cu diametrul mai mic cu cativa centimetri, desi lungimea e mai mare cu vreo 33:

Rusul:

Englezul:

Care-i avantajul unei asemenea afaceri:

-indienii isi gasesc „intermediarul ” – construit local, ba chiar si „combat trainerul” ce deriva din el…cu planurile deja facute de Romania, dar cu motorul propriu rusesc si avionica „à la HAL Tejas” ;

-noi „maritam” in sfarsit zburatorul nostru, facand rost de bani pentru IAR-99 DT cu un motor european sau american mai acatarii.

Ne doare gura? Incercarea moarte n-are!

Razvan Mihaeanu

Exit mobile version