IAR-99 pentru India: o pleasca care ne-a cazut in brate si habar n-avem!

Hindustan_HJT-36_Sitara_Krivchikov_2007

HAL (Hindustan Aeronautics Limited) a comis-o groaznic! In final, dupa 15 ani de dezvoltare si 740 milioane de dolari cheltuiti, indienii au admis oficial ca HAL HJT-36 Sitara este un esec pe toata linia! Este prea greu si problemele sale legate de „spin and stall” sunt insurmontabile.

Iata ce a anuntat Ministrul Apararii (si Finatelor) Arun Jaitley in Parlament:

IAF conduce zboruri de antrenament intermediare pentru piloti ab-initio pe aparatele HAL HJT-16 Kiran. Aceste aeronave isi termina ciclul de viata peste vreo 2 ani. HAL, care a dezvoltat IJT (Intermediate Jet Trainer), ca inlocuitor pentru Kiran, nu a fost pana acum capabila sa rezolve problemele de design si dezvoltare critice ale aripilor si fuselajului cu privire la „stall and spin”. Ca urmare, pentru a rezolva situatia aparuta datorita intarzierii inopportune cu privire la dezvoltarea proiectului IJT, IAF (Indian AirForce) a initiat deja procesul pentru extinderea vietii aparatelor Kiran. De asemenea IAF a initiat si actiunea de gasire a unei optiuni alternative pentru IJT.

Cu alte cuvinte…”ce e pe piata?..ca Yama ne ia!”

Pai, IAR-99 printre altele!

Se aude MApN-ul? Sectoristii? Victor Viorel Ponta?..stiu ca migdalatul de la Palatul Victoria (sau de la sediul MApN unde s-a ascuns din cauza lui Duicu) are o afinitate pentru „fratiorii” in design al fetei tocmai din China, dar India ce are fratilor? Tot 1,1 miliarde si ceva de locuitori, adica piata de desfacere garla!

Oare nu avem pe nimeni printre ai nostri, cu pieptul de arama ca inaripatul mitologic Garuda, sa profite?

Hai sa ne uitam putin la cateva din caracteristicile Sitara:

  • Crew: 2, student and instructor
  • Length: 10.91m (36 ft 1 in)
  • Wingspan: 10.00 m (32 ft 10 in)
  • Height: 4.13m (14 ft 5 in)
  • Max. takeoff weight: 4,600 kg (10,000 lb)
  • Powerplant: 1 × NPO Saturn AL-55I non-afterburning turbofan, 21,6 kN ()
  • Maximum speed: Mach 0.80 (1,000 kilometres per hour (620 mph))
  • Range: 1,000 kilometres (620 mi) ()
  • Service ceiling: 9,000 metres (30,000 ft) ()
  • Endurance: 3 hours
  • Maximum Dive Speed: 950 km/h
  • Maximum Load Factor: +7.0/-2.5 g
  • 4 57mm Rocket pods on under wing stations
  • 1 × 12.7 mm Gun Pod * 4 250kg Retarder or ballistic bombs on under wing stations

…si ale Soimului nostru:

  • Crew: two, in tandem
  • Length: 11.01 m (35 ft 9 in)
  • Wingspan: 9.85 m (32 ft 4 in)
  • Height: 3.9 m
  • Wing area: 18.7 m²
  • Empty: 3,200 kg
  • Loaded: 4,400 kg (9,700 lb) trainer with 2 pilots
  • Maximum takeoff: 5,560 kg (12,260 lb) attack
  • Power-plant: 1x Turbomecanica built Rolls-Royce Viper Mk632-41M turbojet 4,000 lbf (17.8 kN) thrust.
  • Maximum speed: 865 km/h (467 knots, 538 mph)
  • Trainer configuration range: 1,100 km
  • Ground attack configuration range: 967 km
  • Typical combat radius: 385 km
  • Service ceiling: 12,900 m (42,300 ft)
  • Rate of climb: 1,050 m/min (3,450 ft/min)
  • Wing loading: kg/m² ( lb/ft²)
  • Thrust-to-weight: 0.57
  • Trainer configuration take-off run: 450 m
  • Trainer configuration landing run: 550 m
  • Ground attack configuration take-off run: 960 m
  • Ground attack configuration landing run: 600 m
  • 4 underwing hardpoints capable of holding 250 kg each and 1 central hard-point capable of holding 400 kg
  • the interior under-wing hard-points are wet capable of carrying 225l drop tanks
  • up to 1,000 kg of stores including:

Nu v-ati convins inca de faptul ca IAR-99 Soim (INCASii zambesc cu guritele pana la urechi) poate juca rol de trainer intermediar pentru brahmani? Sitara trebuia sa ajunga pana la urma la un numar de 200 aparate, 73 fiind considerate intr-o prima faza. Basca, mai avem si proiectul IAR-99 DT, numai bun „light attack/combat trainer, un bonus de „comonalitate” pentru indieni daca vor din mandrie nationala un proiect „prin noi insine” (cum trebuia sa fie Sitara) alaturi  BAE Hawk 132 AJT,  in loc de raposatul HAL HJT 39 CAT (Combat Air Trainer), un alt esec usturator al HAL.

Si mai o chichita: motorul.

Pentru Sitara, India s-a angajat intr-un contract cu Rusia de 1000 motoare NPO Saturn AL-55I, din care 250 manufacturate in „Bharat” pentru  HJT-36 si HJT-39. De rasu’ curcilor, nu alta!

Dar speranta nu e moarta. Daca ne uitam putin la 3-4 caracteristici ale motorului rusesc si la Rolls-Royce Viper Mk632-41M al nostru, ce observam?..ca se potrivesc, al lor fiind chiar ceva mai breaz, insa cu diametrul mai mic cu cativa centimetri, desi lungimea e mai mare cu vreo 33:

Rusul:

  • Type: Double circuit turbofan
  • Length: 76.77165 in (1950 mm)
  • Diameter: 23.2283 in (590mm)
  • Dry weight:
  • Maximum thrust: 1,760kgf (Take-off thrust)
  • Specific fuel consumption: 0.69 kg/kgf.h (Specific fuel rate at the limiting point), 0.645 kg/kgf.h (Specific fuel rate in cruising mode

Englezul:

Care-i avantajul unei asemenea afaceri:

-indienii isi gasesc „intermediarul ” – construit local, ba chiar si „combat trainerul” ce deriva din el…cu planurile deja facute de Romania, dar cu motorul propriu rusesc si avionica „à la HAL Tejas” ;

-noi „maritam” in sfarsit zburatorul nostru, facand rost de bani pentru IAR-99 DT cu un motor european sau american mai acatarii.

Ne doare gura? Incercarea moarte n-are!

Razvan Mihaeanu

51 de comentarii:

  1. Ar fi prea frumos sa fie adevarat. Deja nici nu mai am coraj sa sper la asa ceva din partea alor nostri. Dar … odata e ca niciodata, cine stie ?

  2. Cine stie, poate se face pe filiera Avioane Craiova – Israel – India.
    Israelienii au tot demarat discutii cu ai nostri pentru privatizarea industriei de aparare, au avut un rol esential in dezvoltarea Soimului (partea de avionica) si, in plus, au si alte numeroase si banoase proiecte de cooperare militara cu India.
    Why not?
    Daca cumpara Avioane Craiova, pot aduce cash-ul necesar pentru demararea productiei, cash pe care statul roman nu-l are.

    • ma rogh eu inteleg ca tu trebuie sa prestezi la licurici insa ar fi de ajuans a vaindem, proiectul .. si sa trimitem vreo cativa insi .. si porectul ala ar trebui sa aduca si niste banisori …

    • Nu are??? Nici nu trebuie sa aibe. Se poate face totul pe banii indienilor. Avionul poate fi produs direct la ei. La cat de simplu este o sa invete sa il faca singuri si o sa fie cea mai buna incheiata de indieni.

  3. Cu IAR 99 trebuia data tema de proiectare si un prototip cu doua motoare si avion mai mare sa zicem aripile 15 m lungime (rezulta din proiect)
    De ce as face un asemenea avion ? Pentru ca este necesar ca avion de bombardament si lansare rachete aer-sol ceea ce este bun pentru o strategie defensiva.Nu trebuie viteza mare dar sa poata transporta totusi rapid suport aerian.

  4. o sa facem asa ceva cand va pilota porcul IAR 99!
    Cu cine dracu si cu ce?
    Fabrica de nici un avion din Craiova nu mai are personal si altii vor sa puna mana pe ea!

  5. Smaranda Cosmin

    „Ba, Gogule, ba! Baga-ti mintile-n cap si mai lasa beutura, auzi?”
    „Bag sama ca tu dormisi stramb az-noapte si visasi urat!”
    Calmati-va, taica! Ai da la guvern nici macar n-or sa-ncerce sa vanda IAR-u’ la indieni! Pai da! Auzi vorba la ei, sa vindem noi airoplane la indieni!

    1
  6. Nu vreau sa fiu eu pesimistu’ de serviciu, dar n-avem nici o sansa! Noi (adica politrucii care ne conduc) au blocat contractul pentru 400 de transportoare blindate ca nu le-a convenit spaga (o chestie pe care DNA-ul ar trebui s-a investigheze) si noi speram la IAR 99?!
    O ciudatenie este si faptul ca indienii nu au fost in stare dupa atatia ani sa puna pe picioare un amarat de avion de antrenament de clasa lui Sitara…

    • ” au blocat contractul pentru 400 de transportoare blindate ca nu le-a convenit spaga (o chestie pe care DNA-ul ar trebui s-a investigheze) ”

      Ati fost servit cu un Voiculescu de 10 ani din podgoria Jilava… cred ca ar trebui sa il savuram linistiti pentru o perioada 😉

      @Razvan
      „Se aude MApN-ul? Sectoristii? Victor Viorel Ponta?”

      Bre acu ceva timp a avut loc o discutie VP cu TB despre CAS… practic un subiect care vizeaza 4 milioane de oameni in mod direct.

      Discutia trebuia sa fie una tehnica bazata pe cifre cu consilieri specializati de ambele parti care sa prezinte avantaje dezavantaje, riscuri, prognoze de impact, solutii alternative.

      „Decidentii” au transformat discutia dintr-una tehnica intr-una politica…. nu ofer explicatii pentru ca asa vrea muschiu meu, la care s-a raspuns facem asa ca asa vrea muschiul meu.

      Cand o astfel de masura e tratata cu atata lejeritate vecina cu iresponsabilitatea… sa speri ca insii aia or sa vinda avioane… e din seria putem spera ca nu costa nimic…

    • ala cu Piranha nu era de 7-800 ?

  7. RAZVANE, DRAGUL MEU,
    NU MERITA SCHIMBAREA MOT DE VIPER CU SATURNUL CUM AI PROPUS TU PT CA DIFERENTA DE GABARIT SI DE FORTA VOR PRESUPUNE O REPROIECTARE MAJORA NU DOAR A STRUCTURII CI SI A ALTOR ELEMENTE ALE AVIONULUI, DAT FAPTULUI CA ESTE UN TURBOFAN !!!
    GANDESTE-TE PRINTRE ALTELE CA PRIZELE – GALERIILE -DE AER SE MODIFICA TOTAL!
    ACESTEA SE NUMWESC REPROIECTARI SI COR GENERA UN INTREG LANT DE MODIFICARI STRUCTURALE PLUS PROTOTIPURI SI ALTELE SI ALTELE !
    MOTOARELE ACESTEA DACA AR FI EXTERNE CA LA COMERCIALE…AR FI ALTA CALIMERA, DAR ELE FAC PARTE DIN FUSELAJ EFECTIV!

  8. cum , bre, e prea greu …. ?????????????

    pai sa vedem :

    Sitara : Max. takeoff weight: 4,600 kg ; Powerplant: : 21,6 kN ; Wingspan: 10.00 m

    Soim : Maximum takeoff: 5,560 kg , Power-plant: : 17.8 kN ; Wingspan: 9.85 m

    ////////////////////

    bre , astia se dau loviti in aripa , pe nedrept :))))))))))))))

    Adica dupa ce ca au un avion mai usor , mai puternic si cu anvergura mai mare decit al nostru au probleme

    buba este deci : AERODINAMICA !!!!

    – deriva are suprafata prea mica

    – deriva este prea aprope de planuri

    – suprafata profundorului este prea mica in raport cu anvergura……..

    – profundorul este prea aproape de planuri

    deci , instabilitate cit cuprine ….. mai bine ramineau la fabricarea betisoarelor parfumate …colectivul de proiectanti au fumat ” ierburi ” la greu in timp ce desenau :)))))))))) ……… aerodinamica nu este de ei ……

    • buzu!
      NU MAI FACE MISHTO DE EI!
      TOTUSI, AU REALIZARI ANTERIOARE, PRODUCTIE GREA IN SPATE !
      EU CRED CA EI AU VRUT SA MEARGA PE IDEEA UNUI AVION COMPLET IN DEZECHILIBRU, PENTRU A DEVENI UN F BUN MANEVRIER, PRECUM AVIOANELE DE ACROBATIE.

      • @ nemotoujours

        of, vecine …ce ma fac cu tine ???

        ia si tu carnetelul de note tehnice si printeaza precum WW :

        – ” Trainerele ” militare trebuiesc din proiectare sa fie foarte stabile pentru ca pe ele sint antrenati elevi , nu piloti Top Gun …..

        – trainerul trebuie sa fie un aparat docil , sa raspunda relativ usor la comenzi . sa fie „blind ” cu greselile elevului , sa-i „ierte” greselile …..

        adica un aparat STABIL AERODINAMIC

        /////////////////

        instabilitatea aerodinamica este utila aparatelor avansate de lupta , stabilizate de interfata electronica nu de aerodinamica si sint destinate pilotilor de top formati pe dublele de antrenament avansat ……

        evolutia unui pilot militar pe reactive :

        1.) dubla scoala trainer

        2.) simpla trainer

        3.) dubla scoala de lupta

        4.) simpla de lupta

        Asa ca o sa-i ard , fara mila !!!!!!!! 😉

        Aviatia nu permite greseli decit o data !!!!

      • Nemoe-nus-cum 🙂 Se poate frate pe motiv ca si noi avem cateva variante noi pentru un urmas al lui „99, cum ar fi AMTA, care este reproiectat, am putea sa facem o afacere cu indienii si sa le transferam apoi tehnologia, am putea face multe, dar nu vom face nimic.

    • Si daca mai privesc mult designul celor doua :

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Profil_HAL_HJT-36.png

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ro/a/a5/Iar99_soim.jpg

      observ ca :

      – prizele de admisie la Sitara sint pe centrul fuselajului , motorul (315 kg ) fiind amplasat central si ridicind centrul de greutate mult deasupra centrului de presiune al planurilor

      – prizele de admisie la Soim sint la baza fuselajului , motorul (249 kg ) fiind amplasat in partea inferioara a fuselajului coboring centru de greutate aproape de centrul de presiune al planurilor

      :)))))))))))))) …chiar ca au fumat ceva tare ….

      Deci ,

      dupa ce ca mai este si greu il mai cocoata si in centrul fuselajului

      de ce nu l-au plasat in partea superioara , ca sa se rasuceasca [( roll genereaza spin …aka pe romaneste ……inclinarea instabila laterala ( roll ) genereaza schimbare de directie( spin ) …. )] imediat dupa decolare … 😉 ……

      poate le venea mintea mai repede la cap !!!!!!!!

      KARMA ……. prostia se plateste

      @ George GMT

      pe wikipedia nu este data dar poti adauga greutatea motorului rusesc : 315 kg

      sursa :

      http://www.uk-odk.ru/eng/products/military_aviation/al55i/

    • incep sa apara achizitiile secrete ale lui RIP 🙂

      • @vio

        ar fi cinstit daca ar mentiona si Sybian-ul achizitionat de dushka pentru senzatii extra dupa incasarea spagilor 🙂

        • 🙂 ala e la ultra top secret…nici macar sursele nu au acces 🙂 acum daca e sa fim mai seriosi cred ca jucaria e din donatiile de la amerloaci din afganistan…zic si eu…

      • parerea mea e ca donatiile in general cam lovesc moralul

      • Nu sunt secrete deloc, se stia de achizitia aia, era in plan si facea parte parca din „faza a II-a” pentru imbunatatirea capacitatii de lupta a Pumelor Naval.

        Ca asta e, cand n-ai bani, iti trebuie n-shpe faze de achizitie sa te dotezi cu ceva (vezi fregatele de exemplu).

        In alta ordine de idei, minigun ala e extraordinar si e cel mai bun din lume pe felia lui, plus ca e o arma foarte recent aparuta. Bravo lor ca au luat-o, pacat ca pe alte categorii de armament nu putem vedea asemenea achizitii, banii luand mereu directia primariilor.

  9. Iertati-ma ca intervin cu o intrebare naiva:

    Daca, prin absurd, Romania ar castiga un contract cu India (sau cu oricare alta tara) pentru IAR-ul 99 si India ne-ar solicita sa oferim si offset, ce ar putea oferi Romania ca offset?

  10. @Razvan M,

    In articolul asta sunt multe povesti…
    Tu vezi GUVERNUL PONTA capabil sa semneze un astfel de contract?
    Eu sunt mai pesimist!

    ica ceva… nu gasesc greutatea motorului rusesc, care poate infruenta decisiv… caracteristicile…

    • Buzu zice ca motorul are 315kg.

    • @ Chipp ….

      bre , nu greutatea ( masa … mai precis centrul de masa ) motorului influenteaza zborul echilibrat

      ci amplasarea lui fata de centrul de masa al fuselajului

      – daca il amplasezi mai jos ( exemplu IAR 99 ) ai un centru de greutate jos 🙂

      – daca il amplasezii prea in spate ( IAR93 ) compensezi fortat cu plumb in virf (peste suta si ceva de kile ) …. 🙁

      – daca il amp[lasezi sus ( Sitara ) ai probleme cu stabilitatea datorita centrului de greutate deasupra centrului de presiune !!!!!!! ….. 🙁 …

      compensarea ideala la Sitara este o aripa incastrata SUS ( in partea superioara a fuselajului ) …….. desteptii de indieni au pus-o jos !!!!

      ACEASTA CONFIGURATIE GENEREAZA DEZECHILIBRU !!!!!

      totusi , daca , musai , vrei aripa jos ………. pune frate suprafete generoase in coada ( directie si profundor in special ) si distanteaza-le obligatoriu de planuri ( aripile mari care genereaza portanta ) ……

      adica forta de control pe coada ( suprafata de control ) si brat al forte distantat de planuri

      asa ca Sitara are suprafete mici in coada si distanta mica fata de planuri a acelor suprafete

      ACEASTA CONFIGURATIE NU ASUGURA O FORTA DE COMPENSARE SUFICIENTA IN CAZUL UNUI DEZECHILIBRU !!!!

      Adica cind ti-e lumea mai draga ……. in special aproape de aterizare cind viteza este mica , portanta este mica , inclini avionul pe spate pt a reduce viteza inainte de contactul cu pista iar punctul de separare al fileurilor de aer de pe extrados urca spre bordul de atac generind turbulente si asimetrie portanta ( inclinare laterala roll…si care genereaza schimbare de directie …. spin ) ….

      ei bine , vria incepe cind ai inclinare laterala ( roll ) urmata de scimbarea directiei (spin) …… !!!!!!!!!!

      vrie inainte de aterizare ……!!!!

      tot ce-si poate ” dori ” un pilot ……miscare imparabila , mortala !!!!!

      si acest inceput de vrie cu atit mai putin nu poate fi compensat de suprafete de control MICI si la MICA DISTANTA de planuri !!!!!!!!!

    • Pai s-a lansat musteriu cu sule si trambite la Craiova, in compania Olgutei, macar daca ar fi amandoi destepti cat sa zica in campanie: bre, uite eu Ponta , mare pisicher, vreau sa dau o fuga pana in India, o iau si pe madam Kaurava-Pandava cu mine si le propunem alora sa arunce un ochi pe Havioane Haterizatoare Hatori Hanzo Craiova-Pelendava si pe Sarama noastra zburatoare numita Soim!
      Howgh! Adica, pardon: Haoarde!

      Cat priveste ce a zis Buzu…zau ca are dreptate: Sitara asta parca e un produs de film SF bollywoodian de animatie avand ca subiect calatoria in timp (a se intelege in viitor) a unui Gee Bee care s-a indragostit de o F-104 Starfighter si in urma contactului zoofilic dintre cele doua a rezultat puradelul portocaliu din articol, cu probleme genetice grave inca de la nastere, „multumita” parintilor. 🙂

      • @ Razvan Mihaeanu

        :))))))))))))))))))))))))))))

        bollywood curat ………… parodie de avion

        i-ai pus eticheta perfecta : ))))))))))))))

        viata bate filmul …

        pacat de vietile pierdute dar si de resursele aruncate aiurea 🙁

  11. Si totusi de ce nu facem si noi un nou avion?
    Ce face ministru care raspunde de fabricarea avioanelor?
    De ce sunt numiti ministri incompetenti care nu se pricep?
    Eu zic sa o puna pe Biro ministra sa faca avioane de hartie si barcute gonflabile sa se dea sefu in ele.

    • „Si totusi de ce nu facem si noi un nou avion?”

      Trebuie sa existe motivatie, tehnologie, sa avem specialisti, sa avem o uzina ultramoderna, ne trebuie bani si peste toate trebuie sa fim siguri ca avionul va avea viitor (se va vinde si va avea si urmasi).

      „Ce face ministru care raspunde de fabricarea avioanelor?”

      Nu exista un astfel de ministru, inca. Deocamdata avem doar un politruc.

      „De ce sunt numiti ministri incompetenti care nu se pricep?”

      Ei nu sunt incompetenti atunci cand vine vorba de interese de partid (gasca) si foame de bani.

    • Dacule, am o placere deosebita sa citesc.ceea ce scrii, intotdeauna ridici numai probleme….deosebite. sa iti raspund la intrebari:
      1Nu mai avem cum,.am distrus cam tot ce putea proiecta /produce asa ceva.
      2ministrul nu exista, sau daca e cineva responsabil in guvern are alte treburi mai importante(vine campania electorala si cu avionul nu ai ce fce)
      3pentru ca sunt numiti pe baza.de.interese de partid(spaga mai mare)
      cam asta e, avioane doar de import, de preferat sh,platite in avans

      • si daca totusi am indraznii sa ne apucam sa facem avionul se va gasii cineva din exterior sa dinamiteze sau in cel mai fericit caz va devenii fortat intermediar.

    • Specialisti avem.Avem facultatea de aeronave si daca sa aduna toti de acolo vor face un pre-proiect adica forma avionului, puterea motoarelor, portantza, viteza, etc.
      Dupa aceea acest proiect initial dat la fostii specialisti de la Bacau, Craiova si Bucuresti sa faca proiecte de executie si tehnologii.
      Ministru exista.Ministru apararii trebuie sa ceara lui Ponta si Ponta sa vada ce institute de proiectare are si daca nu mai are sa le reinfinteze si sa cheme fostii specialisti la munca.Asa ar face un roman dar …etc… romani nu mai sunt in conducere se pare..etc..

  12. Si cand ma gandesc ca oamenii seia vreau sa scoata un 5’th generation …Nu stiu daca or auzit de o jmecherie care se cheama tunel aerodinamic sau daca fumau ceva in timp ce ”prelucrau datele ” cu alte cuvinte erau deja ” hy ” .
    Mai’ io cre ‘ ca mde fapt , solutia e simpla …vine indianu , cumpara fabrica ”de avion ” de la noi si-si trage scula …intre timp a nostri numara ”atentiile ” si toata politichia-i fericita s-or spala pe maini si de responsabilitate , fmi grohaie fericit [a] ca s-o ”privatizat si asta … intre timp …

  13. Adeca , carevasazica , se lucreaza la greu la ”intr-u propasire ” …

  14. off-topic
    Cel mai bun documentar despre lovi-rutia din 1989
    https://www.youtube.com/watch?v=oyDGVjr4-88

  15. off

    http://www.agerpres.ro/social/2014/08/09/constanta-ministrul-apararii-la-ziua-portilor-deschise-in-portul-militar-13-54-00

    „Pe 15 august sărbătorim Ziua Marinei și premergător festivităților deja tradiționale organizate în portul Constanța și în toate bazele noastre, (…) organizăm astăzi Ziua porților deschise, pentru a prezenta publicului dotarea pe care o au Forțele Navale Române. (…) Aici este una din curiozități, un elicopter dotat, navalizat. Primul deja este modernizat, conform cerințelor pentru a îndeplini misiuni pe fregate și pe mare. Cel pe care îl avem expus aici este în curs de modernizare și urmează ca până la sfârșitul anului să fie dotat cu tot ce este necesar pentru a îndeplini misiuni pe mare”, a afirmat Mircea Dușa.

  16. Salut George! Un mic offtopic: Am fost ieri la ziua portilor deschise in portul militar Constanta, ne-au lasat pentru prima data sa intram in interiorul Delfinului, din pacate nu am putut sa fotografiez interiorul pt ca era interzis dar am o gramada de poze cu toate navele aflate in doc. Sa imi spui daca te intereseaza sa ti le trimit pe mail 🙂

  17. cred ca viperul ajunge la 18 kn nu 12.apropo daca ukraina si-a deschis cracii catre vest , de ce nu incearca nimeni sa remotorizeze IAR 99 cu un motor ivchenko progress AI222 25 e versiunea pt yak 130 si hongdu l15. fabrica e in ukraina la zaporojie.ma intreb acum rusii ce motoare mai pun pe yak 130?

    • Rolls Royce Viper instalat pe IAR-99 dezvolta 17.7 kN

      Problemele cu el sunt altele, iar indienii vor fi sigur informati despre ele de catre concurenta, daca ii va interesa vreodata avionul nostru. Adevarul e ca cu motorul ala, n-o sa ai succes la export, doar daca vinzi in Africa, iar sa faci (modernizezi, modifici) un motor nou turbofan si sa-l instalezi pe avion ti-ar trebui specialisti pe care nu-i mai avem si bani pe care ar trebui sa-i dea clientul, plus vreo 2-3 ani pentru dezvoltare, integrare si mai ales testare.

      Cam departe un asemenea contract de noi, DIN PACATE. Au avut grija unii de la diverse ministere timp de 25 de ani sa se asigure ca o sa ajungem la nivelul asta.

  18. Dificil tehnic de adaptat motorul.
    Foarte dificil de realizat prototipul, cel putin. Craiova nu prea mai are cu cine. Poate in Bucuresti.

    Sa presupunem ca cade pleasca. Are Avioane Craiova bani sa finanteze proiectul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *