Romania Military

MAESTRUL 7

Am vazut cariera razboinica mercenara a Maestrului, e timpul pentru cariera “normala”, sa zicem…Fortele Aeriene belgiene.

Fouga Magister au fost in dotarea 1st Wing/Aripa 1, Baza Aeriana Beauvechain, 32 km sud-est de Bruxelles (Baza Aeriana Beauvechain se poate mandri cu primul F-16 belgian, aeronava aterizata aici in ianuarie 1979/1st Wing. Pe 4 martie 1996,1st Fighter Wing a fost desfintat, escadrilele componente fiind transferate la bazele aeriene Florennes, 3,70 km est-sud-est de Florennes, si Kleine Brogel, 1,50 km este de Brogel. Ca fapt divers, la Kleine Brogel se afla una dintre cele sase depozite americane de bombe nucleare tactice B-61/5 tari NATO, parte a United States Air Forces 701st  Munitions Support Squadron/701st MUNSS. La inceputul anilor 90*sec.XX, datorita disparitiei URSS si “incheierii” Razboiului Rece, guvernul belgian a redus masiv bugetul Apararii ceea ce a dus, inevitabil, si la restructurarea masiva a Fortelor Aeriene. Drept urmare, 3rd Tactical Wing/Mirage 5BD, Baza Aeriana Liege-Bierset, a fost desfiintata in 1994, o parte dintre aeronavele Mirage 5 fiind vandute Chile. De asemenea, au fost desfiintate 1st Wing, Baza Aeriana Beauvechain, 9th Training Wing, Baza Aeriana Sint-Truiden/Brustem, 60 km est de Bruxelles si Elementary Flying School/EFS, Baza Aeriana Goetsenhoven, 42 sud-est de Bruxelles. EFS a fost infiintata in 1950 si, din 1969 pana la desfiintare/1996 a operat SIAI-Marchetti SF.260, foarte probabil si Fouga Magister. In septembrie 2010, 1st Wing a fost recreata ca escadrila de elicoptere –Agusta A-109).

Ei bine, in 1996/1997, toate Escadrilele de Antrenament ale Fortelor Aeriene Belgiene au fost mutate la Baza Aeriana Beauvechain creandu-se din nou  1st Wing…Aceasta Aripa a devenit responsabila cu instruirea si formarea pilotilor Belgische Luchtmacht/BL avand in compunere 3 escadrile –Escadrila 5-SIAI-Marchetti SF.260, Escadrila 7 –Fouga Magister&Alpha Jet  si Escadrila 11 –Alpha Jet. De asemenea, in cadrul 1st Wing exista si Escadrila 9, escadrila cunoscuta drept Training and Evaluation Centre/TEC destinata formarii instructorilor de zbor si “mentinerii in activitate” a ofiterilor superiori din staff-ul BL –se zbura cu SF.260, Fouga Magister si Alpha Jet (Escadrila 9 a devenit “Centru de Perfectionare” in 1971 la Brustem, formand instructori de zbor pe Fouga Magister, Lockheed T-33 si SF.260. Ulterior se muta la Goetsenhoven sub numele de Flight de Formation des Moniteurs –CM.170 Fouga Magister, T-33, SF.260  si Dassault Alpha Jet/din ianuarie 1980 -antrenament avansat. Astazi ii spune Basis Vliegschool/Scoala de Pilotaj de Baza (Faza 1), Baza Aeriana Beauvechain&Goetsenhoven, doua escadrile –Escadrila 5 si Escadrila 9, ambele zburand SF.260 M/D, Piper Cub, planoare). In 2004, Escadrila 11/29 exemplare Alpha Jet se muta la Base Aerienne 120 Cazaux, Franta, fiind inclusa in Advanced Jet Training School/AjeTS (Ecole de Transition Operationnelle/ETO), scoala de formare a pilotilor de vanatoare franco-belgiana (din 2004 AJeTS a antrenat/format/scolarizat piloti belgieni si francezi. Pana pe 1 octombrie 2018, data la care scoala franco-belgiana a fost inchisa oficial, se zburase peste 50.000 de ore cu Alpha Jet-urile franceze si belgiene, 165 de piloti belgieni si 215 piloti francezi fiind pregatiti aici. Se zbura si cate 120 de ore per cursant cu SF.260M/belgiene si TB-30 Epsilon&Grob-120A/franceze in Faza1 si Faza 2. Faza 3 insemna zbor cu Alpha Jet franco-belgiene. Dupa desfiintarea scolii cele 25 de Alpha Jet belgiene operationale au fost scoase la vanzare si foarte probabil au ajuns in Maroc. Din 2019 pilotii belgieni se antreneaza doar in SUA in cadrul programului Euro-NATO Joint Jet Pilot Training, Baza Aeriana Sheppard/Texas. Eeee, avem si noi instructori acolo, piloti romani! Astazi, 240 de piloti de vanatoare din 14 tari se scolarizeaza anual la Sheppard Air Base pe turbopropulsoare T-6 Texan/100 de ore per cursant si turboreactoare T-38 Talon/120 de ore per cursant. Fouga Magister a fost pensionat din cadrul scolilor de pilotaj belgiene in septembrie 2007).

Ultimul Fouga Magister al Luchtcomponent/Belgian Air Component/BAC, denumirea actuala a Fortelor Aeriene belgiene/din ianuarie 2002, a fost pensionat pe 27 septembrie 2007 –Fouga Magister MT-35-dupa 47 de ani de serviciu (in ianuarie 2002, guvernul belgian a luat exemplul Canadei hotarand desfiintarea Fortelor Aeriene ca entitate de sine statatoare si includerea lor intr-o “singura structura/structura unica” –Fortele Armate belgiene. Au primit in cadrul NATO numele de Luchtcomponent/Belgian Air Component/BAC/Componenta Aeriana a Fortelor Armate belgiene –in cadrul Armatei belgiene e cunoscuta drept Composante Air de l’Armee Belge/COMOPSAIR. Pensionarea Magisterului a inceput in 1980 odata cu introducerea Alpha Jet, si s-a facut etapizat). Pensionarea s-a facut etapizat, sfarsitul Fouga Magisterelor belgiene fiind “lung”…

Fouga Magister erau considerate a fi ieftin de operat, fiabile, sigure in exploatare, in stare buna de zbor si “distractiv” de zburat de catre multi piloti belgieni si olandezi (la inceputul anilor *70/sec.XX, pilotii olandezi s-au pregatit pentru scurt timp pe Fouga Magister belgiene, 1970-1974). Mai mult decat atat, belgienii aveau in depozite multe piese de schimb ceea ce a cantarit mult in decizia de…reanimare si mentinere in stare operationala a aeronavelor care aveau inca potential. Multe exemplare au trecut prin revizie generala fiind utilizate ca aeronave de legatura (zburau intre bazele aeriene nationale sau intre bazele NATO) si pregatire a ofiterilor superiori din staff-ul COMOPSAIR. La inceputul lui 2006 doar 5 exemplare Fouga Magister mai erau apte de zbor la Baza Aeriana Beauvechain, ultimul Fouga Magister inmatriculat MT-35 fiind pensionat pe 27 septembrie 2007. Fouga Magister a servit in Fortele Aeriene belgiene 47 de ani.

Ei bine, Fouga Magister a fost popular in Belgia si nu numai, popularitatea datorandu-i-se si echipei de acrobatie aeriana a Fortelor Aeriene belgiene, binecunoscuta De Rode Duivels/Diavolii Rosii. Nucleul echipei s-a format la inceputul lui 1952 in cadrul 1st Fighter Wing la Baza Aeriana Beauvechain sub numele de Acrobobs, in 1956/1957 fiind rebotezata De Rode Duivels/Diavolii Rosii (prima echipa de acrobatie aeriana din istoria aviatiei belgiene, Acrobobs, l-a avut ca lider pe capitanul Robert “Bobby” Bladt, comandantul Escadrilei 350. Primul show aerian a avut loc la Gosselies pe 18 mai 1952. Initial, “Bobby” Bladt a numit echipa Acrobobs-Boys dar, inainte de primul show aerian a schimbat-o in Acrobobs. Primii piloti din cadrul Acrobobs au fost: Capitan Robert “Bobby” Bladt –lider, Locotenent Bill Ongena, Capitan Paul Dewulf, Locotenent Ivan Deprins. “Bobby” Bladt a fost “creatorul” Red Devils in 1957 –ei bine, conform colonelului in rezerva Bladt, denumirea De Rode Duivels ar fi aparut oficial la sfarsitul lui iunie 1959, iar aeronavele echipei vopsite in rosu in aprilie 1960. Ca fapt divers, Colonel Bladt si-a incheiat cariera de zbor pe F-104 Starfighter –a si scris o carte numita “Istoria F-104 Starfighter in NATO”. Tot Bladt ne spune ca prima echipa acrobatic din cadrul Fortelor Aeriene belgiene s-ar fi “nascut” pe 24 aprilie 1951 in cadrul Escadrilei 350, BA Beauvechain, initial ca “escadrila de casa”, pilotii facand acrobatii cu noile Gloster Meteor F.8 care inlocuisera mai vechile F.4. Ca fapt divers, Bladt e veteran WW II, inclusiv RAF. In iunie 1952, Acrobobs erau deja “un nume” in cadrul NATO, liderul echipei acrobatice americane Skyblazers/USAFE/United States Air Forces in Europe care zburau Republic F-84 Thunderjet declarand, citez: “Acrobobs e cea mai buna echipa acrobatica pe care am vazut-o in Europa”. La acea vreme, in Europa zburau doua echipe acrobatice franceze/Thunderjet&Vampire si doua britanice/Vampire). In perioada 1952-1977 echipa de acrobatie aeriana a zburat Gloster Meteor F Mk.8/1952-1956, Hawker Hunter F.6/1957-1963 (primul show aerian Diavolii Rosii cu F.6 a avut loc in Franta la Valenciennes/12 iunie 1957, ultimul s-a desfasurat in Belgia, BA Chievres, 23 iunie 1963. In acel an Hunter a fost inlocuit in Aviatia belgiana cu F-104 Starfighter) si Fouga Magister/1965-1977

Echipa exista si astazi insa a avut “suisuri si coborasuri”, sa zicem!

  ROBERT BLADT

Datorita crizei de combustibil de la inceputul anilor *70/sec.XX, activitatea Diavolilor Rosii a fost drastic limitata/redusa, in 1972-1973 doar doi-trei piloti mai zburau in cadrul echipei+4 Fouga Magister (o aeronava era rezerva). Cariera Fouga Magister in cadrul Diavolilor Rosii se datoreaza lui Jacques “Red” Dewaelheyns, comandantul de atunci al echipei acrobatice care in 1965 introduce Maestrul in cadrul echipei –asta dupa ce Hawker Hunter F.8 fusese retras in 1963, 4 aeronave De Rode Duivels, echipa fiind desfiintata si ea (avea sa fie reinfiintata in 1965 datorita lui Dewaelheyns. In 1965, sapte Fouga Magister vopsite in rosu activau in cadrul De Rode Duivels, acestea avand inlocuite rezervoare de combustibil suplimentar de la capetele de plan cu generatoare de fum. Prima reprezentatie aeriana a Fouga Magister “Diavolii Rosii” a avut loc pe 27 iunie 1965, BA Brustem. In 1966, in perioada aprilie-octombrie, Diavolii Rosii au sustinut 24 de spectacole aeriene atat in Belgia cat si in strainatate).

In cadrul De Rode Duivels, Fouga Magister a zburat pana in 1977 sustinand spectacole aeriene in toata Europa, echipa de acrobatie aeriana devenind populara si renumita in cadrul NATO –a avut mai multi lideri: Jacques “Red” Dewaelheyns/1965-1967, Capitan Paul Van Essche/1967-1970 (3000 de ore de zbor in 1966), Comandant Joseph “Joss” Lelotte/1970-1971, Comandant Paul Christiaens/1971-1972, Sublocotenent Jean-Pol “Pedro” Buyse/1972-1973 (echipa fiind limitata la doi-trei piloti. Cert e faptul ca in 1972, Diavoli Rosii zburatori erau doi –Sublocotenent Andre “Dede” Muller si Sublocotenent Lucien “Lulu” Servais), din nou Capitan Paul Van Essche/1973-1974, Comandant Leo Lambermont/1974-1977  (ca fapt divers, Jacques “Red” Dewaelheyns, in 1968-1972, colonel la acea vreme/din 1970, era seful sectiei “Entrainement pilote” in cadrul Statului Major al Fortelor Aeriene belgiene, asta dupa ce in perioada 1964-1967 fusese comandantul Escadrilei 2 –escadrila de formare si antrenament Fouga Magister de la BA Brustem, maior la acea vreme. In cadrul Statului Major al Fortelor Aeriene belgiene a raspuns de programele Mirage III, Siai Marchetti SF.260 si Alpha Jet. A zburat 70 de avioane de diferite tipuri, inclusiv aeronave civile, acumuland peste 9500 de ore de zbor. Si Comandant Leo Lambermont era un pilot cu mare experienta,peste 5000 de ore de zbor in 1974. Lui I se datoreaza faptul ca dupa doi ani de “dieta”, Diavolii Rosii au crescut la 6 aeronave).

In 1977 “aventura” Diavolilor Rosii s-a incheiat dupa 25 de ani datorita apropiatei interoduceri in dotarea BA Brustem a noului Alpha Jet si inevitabilei conversii a pilotilor instructor Fouga Magister. Ultimul spectacol Fouga Magister De Rode Duivels a avut loc pe 11 noiembrie 1977 la Lummen, 41,50 km fata de Maastricht, echipa fiind formata din Leo Lambermont/lider, Locotenent Phil Demolin, Capitan Guy Lambermont,Capitan Charly Hubert, Locotenent Jean Breuls de Tiecken, Locotenent “King” Lempereur si Capitan “Bill” Scruel.

In 2008, Fortele Aeriene belgiene infiinteaza din nou o echipa de acrobatie aeriana numita Hardship Red formata din 4 Siai-Marchetti SF.260, echipa avand in compunere piloti instructor din cadrul Escadrilei 5, 1st Wing, BA Beauvechain. In aprilie 2011, Hardship Red devine De Rode Duivels, aeronavele S.F.260 fiind revopsite in rosu. Astazi, existenta De Rode Duivels e pusa in balanta…viitorul pare sumbru. Se stie ca SF.260 va fi pensionat din Fortele Aeriene belgiene, inclusiv cele 4 “vedete” ale “Diavolilor” (Belgia a comandat 36 SF.260 in 1969. Prima aeronava, inmatriculata ST-01, a intrat in serviciu in noiembrie 1969. In 1991 mai zburau 23 dintre ele insa belgienii mai cumpara inca 9 exemplare. Se stie ca Belgische Luchtmacht a anuntat intentia de inlocuire a SF.260 in 2023, punand ochii pe austriacul Diamond Dart-550/DART-Diamond Aircraft Reconnaissance Trainer, insa nu se stie care va fi soarta De Rode Duivels). In sfarsit, cele 50 de Fouga Magister belgiene (inca 5 exemplare s-au adaugat celor 45 comandate in 1970 din sursa vest-germana), dupa 47 de ani de serviciu si 250.000 de ore de zbor+generatii de piloti formate sunt astazi la binemeritata odihna prin muzee sau ca exponate in bazele aeriene in care au servit…Ultimul Fouga inmatriculat MT-35, avandu-l la mansa pe Locotenent-colonel Paul Rorive, isi ia ramas bun de la Belgische Luchtmacht, ultima forta aeriana din lume care l-a pensionat, pe 27 septembrie 2007, Baza Aeriana Beauvechain (ca fapt divers, Paul Rorive a fost pilot instructor Mirage 5, T-38, Fouga Magister, Alpha Jet. Oficial el e ultimul pilot-instructor Fouga Magister din Fortele Aeriene belgiene). MT-35 avea inscriptionat pe aripi “Ultimul dintre cei multi”…Frumos si elocvent, zic!

Mergem mai departe pentru a vedea alti utilizatori de Fouga Magister…In 1996 cand Fouga Magister era la final de cariera, 380 de exemplare zburau inca in cadrul a 14 forte aeriene. Tot atunci au aparut si primii utilizatori si colectionari civili, in principal din SUA, Marea Britanie, Belgia, Finlanda si Franta. Va fi o calatorie lunga dar interesanta, zic, fiindca Fouga Magister nou/revandut/donat/traficat, in afara fortelor aeriene deja dezvaluite, a zburat si in Finlanda, Austria, Irlanda, Israel, Algeria, Bangladesh, Brazilia, Cambodgia, Camerun, Gabon, Guatemala, Liban, Libia, Maroc, Rwanda, Salvador, Senegal, Togo si Uganda

Finlanda, Illmavoimat/Fortele Aeriene finlandeze, se aflau la inceputul anilor *50/sec.XX in plin proces de restructurare si modernizare…Se stie ca Tratatul de la Paris semnat in 1947 interzicea Finlandei sa dispuna de bombardiere, rachete ghidate si arme atomice in urma “prestatiei” din WW II. In 1950, Illmavoimat era o palida umbra a ceea ce fusese in WW II avand ca “vanatori” aproximativ 100 de ME-109 harsite in WW II, nu tocmai in stare buna de zbor –aeronave obosite si depasite in noua era a avioanelor cu reactie. In 1952 Illmavoimat, in urma reorganizarii, avea trei Aripi dispuse pe Baza Aeriana Luonetjarvi din Tikkakoski/Centrul Finlandei (Hame Air Wings), Baza Aeriana Pori/vestul Finlandei (Satakunta Air Wings) si Baza Aeriana Utti/sud-estul Finlandei (Karelia Air Wings) -aparare aeriana, recunoastere si antrenament/formare piloti.

Inainte de a merge mai departe sa vedem abrevierile folosite in Illmavoimat: Havittajalentolaivue/HavLLv/Escadrila de Vanatoare; Koulutuslentolaivue/KoulLv/Escadrila de Antrenament; Lentolaivue/LeLv/Escadron; Ilmailukoulu/Ilm.K/Scoala de Zbor/Aviatie; Ilmavoimien Esikunta/Ilm.VE/Cartierul General al Fortelor Aeriene.

In 1953, Illmavoimat primeste in dotare primul jet din istoria sa, britanicul DeHavilland Vampire, jet urmat in 1957 de Folland Gnat (interesant e faptul ca Gnat-ul a depasit pentru prima oara bariera sunetului in slujba Illmavoimat. 31 iulie 1958, Maior Lauri Olavi “Crepe” Pekuri, veteran WW II -18,5 victorii aeriene, 12,5 victorii cu Brewster F2A Buffalo si 6 cu Me-109G-2 –depaseste bariera sunetului la mansa Folland Gnat F1/GN-101 in zbor deasupra lacului Luonetjarvi, centrul Finlandei. Ehhh, Maior Pekuri a evaluat MIG-19 si n-a fost deloc multumit de primul supersonic sovietic –insuficient inarmat, greu de pilotat, nesigur in exploatare, rachetele aer-aer “nu prea pot fi folosite”. El a evaluat si MIG-21 stabilind programul de formare a pilotilor finlandezi impreuna cu instructorii sovietici. A fost primul pilot finlandez care a depasit Mach 2 in zbor cu un Mirage III. S-a retras in 1968 cu gradul de colonel). In 1958 au venit trainerele Saab-91 Safir/35 de exemplare/piston si Fouga Magister/reactor, aeronave care au fost coloana vertebrala a KoulLv pana in anii *80/sec.XX. Ei bine, in 1962, Illmavoimat primeste primele sale supersonice…Nicidecum Vest&SUA ci…sovietice. MIG-21F13&rachete aer-aer K-13 (primele rachete aer-aer din istoria Illmavoimat. Ehhh, ca fapt divers, primele elicoptere din istoria Illmavoimat au fost…estice. Mai bine zis poloneze, SM-1, la fel si primele bombardiere jet, IL-28/URSS. Primii jet-vanatori Vest au venit abia in 1972, Saab-35 Draken/Suedia. In 1978, finlandezii au achizitionat din URSS si Mig-21Bis. Ehhh, in 1992 erau aproape de cumpararea MIG-29  insa rusul n-a stralucit la evaluare in fata Mirage 2000-5/Franta, JAS-39 Gripen/Suedia, F-16C/D-SUA si F-18C/D-SUA. In final au ales Hornetul/Viespea americana! In 2026 urmeaza sa zboare F-35…Bravo lor! Noi mai dupa 2030-2035 toamna, asta daca incheiem contractul anu’ asta! Daca nu…nu ne trebe’ ca “nu ne ataca nimeni, fratilor!”. Cu asa “frate” suntem “mandrii”!).

Povestea Maestrilor finlandezi incepe in aprilie 1958, an in care Puolustusministeri/Ministerul Apararii de la Helsinki, pe atunci condus de Toivo Antero Wiherheimo (economist), incheie cautarea noului trainer Illmavoimat…Ministerul Apararii&Illmavoimat-Fortele Aeriene au evaluat mai multe trainere in perioada 1955-1958, la acea vreme formarea pilotilor facandu-se cu VL Pyry (Viscol, in uz 1939-1962. VL-Valtion Lentokonetehdas/Fabrica de Avioane de Stat) si Valmet Vihuri (Furtuna. Ehhh, asta a fost un esec total…Rata mare de accidente datorate motorului predispus la defectiuni). In acea perioada, Illmavoimat a evaluat trainere din Marea Britanie, Suedia si Franta, respectiv Hunting Jet Provost/Marea Britanie (jet trainer), Miles M.100 Student/Marea Britanie (jet trainer), Saab 91 Safir/Suedia (elice. Illmavoimat a operat 35 Saab 91 Safir D/4 locuri+un Saab 91 Safir B/3 locuri. Suedezul a fost preferat finlandezului Valmet Tuuli III. Saab 91 a fost folosit ca trainer primar pana in iunie 1982 -9852 de decolari, 6364 ore de zbor, Academia Fortelor Aeriene din Kauhava) si Potez Fouga Magister/Franta (jet trainer). In aprilie 1958, Puolustusministeri/Ministerul Apararii de la Helsinki, pe atunci condus de Toivo Antero Wiherheimo (economist), decide achizitia Fouga Magister.

Asa cum ii sta bine unui Minister al Apararii serios, procesul de achizitie s-a derulat rapid (no asa, ca la noi!), primele 8 aeronave venind din Franta in perioada noiembrie 1958-1959 (cele 8 Fouga Magister au fost comandate de Illmavoimat pe 23 noiembrie 1958, conform surselor independente. Primele 3 frantuzoaice au venit pe 19 decembrie 1958, urmate de ultimele 5 pe 15 aprilie 1959).

  VALMET FOUGA MAGISTER -FINLANDA

Intre 1960-1962, primele 22 de Fouga Magister produse local sub licenta de Valmet Oy au fost predate Illmavoimat intrand in dotarea Lentosotakoulu/LentoSK/Aripa de Antrenament (aceste 22 de exemplare au fost comandate pe 14 octombrie 1958). Ultimul Fouga Magister din cele 62 produse local a intrat in dotare in 1967 –toate exemplarele finlandeze erau marcate “FM”, si au adus Illmavoimat in “Era reactoarelor” (Valmet Oy a fost un consortiu industrial de stat infiintat in 1951 –a grupat mai multe fabrici de stat in ideea platirii despagubirilor de razboi datorate sovieticilor. Initial s-a numit Valtion Metallitehtaat/Otelariile Statului. Ehhh, Valmet a produs de toate, utilaje pentru industria hartiei si a lemnului, automobile, avioane, locomotive si vagoane, nave, troleibuze, electrocasnice, armament. “Aducatorii de lumina rasariteni” au jumulit de la finlandezi, in stilul caracteristic bolsevic, tot ce au putut, inclusiv masini de cusut! Din iulie 1999 devin Metso Corporation. In 1951, Valtion Metallitehtaat Lentokonetehdas/VML/Fabrica de Avioane de Stat devine Valmet OY Lentokonetehdas/Fabrica de Avioane Valmet. VML avea fabrici la Suomenlinna/4 km sud-est de Helsinki, Insula Santahamina si Tampere. In 1963, Valmet Oy, la Karhumaki si Kuorevesi asigura mentenanta aeronavelor Illmavoimat. In 1967, Valmet Oy executa tot ce tinea de Aviatie la Kuorevesi, vestul Finlandei. In 1974, Valmet OY Lentokonetehdas/Fabrica de Avioane Valmet e redenumita Valmet Lentokonetehtaan/Industria Aviatica Valmet. In 1989 e re-redenumita Valmet Lentokoneteollisuus/Industria Aeronautica Valmet. Devine parte a Patria Finavitec pe 5 septembrie 1996. Valmet a construit sub licenta 62 Fouga Magister pentru Illmavoimat in perioada 1960-196/ultimul exemplar a fost livrat Illmavoimat pe 16 iunie 1967. Ca fapt divers, au asamblat si 12 Saab-35 Draken pentru Illmavoimat in 1974-1975, 46 BAE Hawk 1980-1985, F-18C Hornet -2 in 1996+57 by Patria Finavitec Oy). Illmavoimat a operat 80 de Fouga Magister, dintre care 62 fabricati sub licenta de Valmet Oy la Kuorevesi (asamblare finala) si Tampere (flapsuri, eleroane, aripi, fuzelaj. Din 1963, aici se faceau doar lucruri minore, intreaga productie fiind transferata la Kuorevesi) -18 exemplare aduse din Franta inmatriculate de la FM-1 la FM-18+62 exemplare produse sub licenta inmatriculate de la FM-21 la FM-82 (primele 5 exemplare asamblate sub licenta, inmatriculate de la FM-21 la FM-25 au avut piese si subansamble aduse din Franta si Germania Federala. Incepand cu FM-26 s-au folosit doar componente produse local. Se asigurau din import doar varfurile de plan, prizele de aer, motoarele Marbore II si cupola carlingii. Fouga Magister produs in Finlanda au fost considerate “mai bune” decat frantuzoaicele, cert e faptul ca au avut ranforsari si aripile marite). Testele de zbor si acceptanta se faceau la aeroportul Tampere-Harmala.

Ultimul zbor Fouga Magister in slujba Illmavoimat a avut loc pe 19 decembrie 1988,la exact 30 de ani dupa aterizarea primului Maestru in Finlanda -732 de piloti Illmavoimat s-au format pe Fouga Magister. Dupa pensionare, 19 exemplare ex-Illmavoimat au fost vandute in SUA, patru unor civili finlandezi iar restul exponate de muzeu –inclusiv in muzee straine. Cel mai zburat Fouga Magister Illmavoimat a fost FM-42, acest exemplar acumuland pana la pensie 5008 ore de zbor. Fouga Magister a fost inlocuit de Illmavoimat cu BAE Hawk, progresiv, din 1982.

In Finlanda mai zboara astazi doua Valmet Fouga Magister in cadrul echipei de acrobatie aeriana Silver Jets. Echipa a fost infiintata in 2014 si are in uz doua Valmet Fouga Magister inmatriculate OH-FMA (ex-Illmavoimat FM-37 Satakunnan Lennosto/Aripa Satakunnan, BA Pori) si OH-FMM (ex-Illmavoimat FM-51 Karjalan Lennosto/Aripa Karjalan, BA Rissala –in serviciu 29.04.1963-23.11.1987). OH-FMA e pilotat de Ari Tolonen+Risto Viljanen iar OH-FMM de Pentti Kopiloff+Ari Saarinen.

FOUGA MAGISTER ILLMAVOIMAT -KAUHAVA 1977

  Fouga Magister Illmavoimat au fost in dotarea: Satakunnan Lennosto/Aripa Satakunnan, Baza Aeriana Kauhava, 1 noiembrie 1966-1988, Escadrila KoulLv relocata ulterior la Jyvaskyla Tikkakoshi/Baza Aeriana Tikkakoshi; Jyvaskyla Tikkakoshi/Baza Aeriana Tikkakoshi, HavLLv 11, 1 mai 1962-16 august 1973, relocata ulterior la Rovaniemi (escadrila a zburat Folland Gnat Mk.1/pana in octombrie 1972,  MIG-21F13/intre anii 1966-1973, Saab-35BS Draken/din 1972); Jyvaskyla Kuopio/Rissala/Baza Aeriana Kuopio/Rissala, Aripa Hameen Lennosto, HavLLv.31, 1 august 1961-1974, ulterior redenumita Karjalan Lennosto/din 1974 pana in prezent (escadrila a zburat MIG-15 UTI/din 1962, MIG-21F13/din 1963, MIG-21UM/1965-1974. Illmavoimat a zburat MIG-15 UTI ca aeronava de formare/trecere pe MIG-21F13. Ultimul zbor Illmavoimat MIG-21 UM a avut loc pe 14 decembrie 1993); Jyvaskyla Pori, Satakunnan Lennosto/Aripa Satakunnan, HavLLv 21, 1 mai 1962-1 august 1985 (escadrila a zburat PA-28R/pana in 1974, Fouga Magister CM.170R pana in 1981, Hawk Mk.51/din 1981, PA-31-350/din 1983); Jyvaskyla Rovaniemi, Lapin Lennosto/Aripa Lapin, HavLLv 11, 16 august 1973 pana in prezent (escadrila a zburat/zboara Fouga Magister CM.170R, Saab 35BS/pana in 1996, Saab 35S/1974-24 august 2000, Saab 35CS/1976-2000, Saab 35FS/1984-2000, PA-28R/1974-septembrie 2004, Ce-402B/26 mai 1975-aprilie 1984,PA-31-350/1983-2011, L-90TP Reddigo/1991-2011, F-18C/D/din 2000 pana in prezent, PC-12/47E/din 011pana in prezent); Jyvaskyla Utti, Lennosto, HavLLv 31, 4 decembrie 1944-31 decembrie 1956, ulterior redenumita Karjalan Lennosto (au zburat ME Bf.190G, Valmet Vihuri –trainer biloc monomotor 1953-1959, Fouga Magister CM.170R), Karjalan Lennosto, HavLLv 31, 1 ianuarie 1957-1 august 1961, ulterior relocata la Kuopio (Vihuri si Fouga Magister).

Si Illmavoimat a avut “partea ei” de accidente cu Magister…Cel mai “crunt” an a fost 1977, an in care a pierdut 5 Fouga Magister si 7 piloti. Interesant e faptul ca anchetele au stabilit ca accidentele s-au datorat factorului uman, nicidecum motivelor tehnice! Va urma.

 

WW

 

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

H I Sutton – Covert Shores

https://www.seaforces.org › S…

https://www.agefotostock.com › .

https://warisboring.com › sw…

https://www.history.navy.mil › …

axisafvs.blogspot.com

https://historycollection.com › …

https://www.history.navy.mil › histories › pdfs

marinelink.com

https://warbirdswalkaround.wixsite.com

weaponsandwarfare.com

https://webharvest.gov › research_pubs › cmc

https://www.dassault-aviation.com › …

https://minijets.org › ms-755-…

http://www.frrom.com › …

http://aviadejavu.ru › Crafts

http://air.fouga.free.fr › unite

http://www.aerostories.org › …

https://www.cairn.info › revu…

http://www.trueblueaviapress.be › …

https://forum.flyghistoria.org › …

https://ilmailumuseo.fi › fouga

 

Exit mobile version