Romania Military

MiG-ul 21 si razboaiele arabo-israeliene.

descărcare

MIG-21 egiptean

Istoria luptelor aeriene din Orientul Mijlociu a fost tratata mult timp doar prin prisma informatiilor oferite de Israel, ceea ce nu este normal, deoarece reprezenta doar punctul de vedere al uneia din partile implicate in conflict.Vina, daca poate fi numita asa, nu apartine in schimb doar partii israeliene. Autoritatile siriene si egiptene au evitat intotdeauna sa colaboreze cu istoricii pentru o informare cat mai corecta asupra realitatii, dar, cu timpul au inceput sa “apara” detalii care au mai elucidat din acest mister, detalii oferite de “consilierii” Pactului de la Varsovia, in special rusi si cehi.

Primele MiG-21 ajung in Orientul Mijlociu in 1962 cand Egiptul primeste din URSS 60 de avioane MiG-21F-13. In 1963 Siria primeste si ea 25 de avioane, numai ca odata cu avioanele au venit si problemele…

Trecerea la aviatia supersonica se va face greu, in special datorita pregatirii neadecvata a personalului navigant cat si de la sol, avand loc multe accidente ce duc la o disponibilitate operationala insuficienta. Desi instructorii cehi si sovietici depuneau eforturi sustinute, situatia se va ameliora destul de greu. Totusi, avioanele din URSS continua sa vina. De data aceasta MiG-21 PF, numite PFS in tarile arabe. Aceste avioane sunt dotate cu parasuta de franare plasata intr-un container la baza derivei. In 1966, in urma dezertarii pilotului irakian Munir Rufa la bordul unui MiG-21F-13 aproape nou in Israel, URSS opreste temporar livrarile.

Mediocritatea antrenamentului s-a reflectat in rezultatele luptelor. Desi pilotii egipteni si sirieni au participat la numeroase lupte contra Sel Ha’Avir, abia in in Razboiul de 6 Zile este inregistrata prima victorie araba asupra unui avion israelian, in schimb israelienii doboara pe 14 iulie 1966 un MiG-21-F13 sirian, iar pe 16 iunie alte doua.

Cea mai importanta lupta aeriana de dinainte de Razboiul de 6 Zile are loc insa pe 7 aprilie 1967 in zona Platoului Golan, israelienii doborand 6 MiG-21 siriene si avariind alte cateva. Inaintea Razboiului de 6 Zile, aviatia egipteana dispunea de 110 avioane MiG-21 din care 70 F-13, 30 PF si 10 U dubla comanda. O adevarata forta! Siria dispunea si ea de 40 MiG-21, F-13, PF si U.

In cursul celor 6 zile de conflict isrelienii distrug 89 de MiG-21 egiptene, din care 11 in lupta si 33 siriene, din care 10 in lupta. Pilotii egipteni raporteaza distrugerea in lupta a 3 SM si 1 Mirage IIICJ israelian, iar sirienii dau ca probabila doborarea unui alt Mirage.

In acelasi timp, pilotii pakistanezi, care au luptat pe ambele fronturi, revendica un numar de 10 victorii impotriva Sel Ha’Avir. Aceasta cifra trebuie tratata insa cu prudenta, parand o exagerare nefiind confirmata de nimeni altcineva. Un regiment de aviatie algerian dotat cu MiG-21, avand baza in Egipt, cade prada rapiditatii ofensivei israeliene la sol din Sinai. Sunt capurate 6 avioane din care 4 vor “disparea” in conditii neelucidate pe deplin, aparand in…SUA.

Imediat dupa terminarea luptelor URSS incepe din nou livrarea de de MiG-21 catre Egipt. Astfel ca in 1968 inventarul egiptean cuprindea 115 avioane FL si PFM. Siria primeste si ea un lot de avioane MiG-21 F13 cehesti fabricate la Aero Vodochody. In 1969 egiptenii cumpara alte 30 avioane MiG-21 F13, de data asta din stocul fortelor aeriene cehoslovace.

Toate aceste avioane vor participa la razboiul de uzura dintre 1967 si 1970, in cursul caruia israelienii revendica doborarea a 69 MiG-21 egiptene si 21 siriene, in timp ce egiptenii revendica doborarea a 10 avioane israeliene iar sirienii a altor 4.

Pilotii sovietici.

In vara anului 1970 ajung in Egipt 72 de avioane MiG-21SM si MF. Ele nu apartin aviatiei egiptene fiind pilotate de un contingent de “consilieri” sovietici. Desi sub culori egiptene ele nu depind de comandamentul egiptean. Pilotii sovietici incep sa ia parte la dog-fight-uri cu israelienii revendicand doborarea a 3 avioane ale IDF/AF si avarierea altor 2. Pe 30 iulie 1970 pilotii sovietici cad intr-o abuscada fiind doborate 5 avioane si murind 4 piloti. Se pare ca intre 1970 si 1972  in Egipt au murit 9 piloti sovietici.

Razboiul de Yom Kipur.

Pregatirile pentru acest razboi incep prin cumpararea unui lot de avioane MiG-21 de la uzinele din Gorki. La inceperea conflictului, 6 octombrie 1963, Egiptul dispunea de 210 avioane MiG-21, din care 50 MF, 130 F-13/PF/FL/PFM si 30 dubla comanda U/US/UM. Potrivit surselor rusesti majoritatea avioanelor MiG-21 PF/FL/PFM erau dotate cu nacela GP-9 cu tun GSh-23.

Siria dispunea si ea de 200 avioane MiG-21 din diverse variante, alte avioane fiind aduse mai tarziu de corpul expeditionar irakian si algerian. Arabii, avand de data aceasta surpriza atacului de partea lor se bucura de real succes. Pilotii egipteni raporteaza 25 de victorii aeriene iar sirienii 36. Dupa acest soc, aviatia israeliana isi revine doborand 225 avioane egiptene si 121 siriene.

Mitul avioanelor mai slabe vandute de URSS.

In timpul conflictului, pentru a completa pierderile arabilor, transportoarele grele AN-22 sovietice livreaza avioane suplimentare. Astfel 109  MiG-21 preluate direct de la Regimentele de prima linie ale VVS sunt trimise Egiptului. Avioane care au continaut sa cada prada IDF/AF.

Pe 6 decembrie 1973 este doborat ultimul MiG-21 desupra canalului de Suez. Pilotul….un nord-coreean. Mai tarziu Coreea  de Nord a confirmat trimiterea de piloti in zona, cum de asemenea au confirmat participarea a 800 de alti piloti coreeni in Vietnam. Alta poveste…

Desi serveste de mai multe decenii in zona, este greu de format o apreciere definitiva asupra avionului MiG-21. Pentru israelieni a fost un avion slab, tinta usoar atat in aer cat si la sol. Pentru arabi si sovietici un adversar redutabil al aviatiei israeliene. Greu de confirmat, dar un lucru este cert… Desi Egiptul dispune de  F-16 si Mirage 2000 iar Siria de MiG-29 si Su-27, ambele tari continua sa pastreze in dotare MiG-21.

Concluzionand…Fara nicio indoiala MiG-21 a fost un element esential al luptelor aeriene purtate in Orientul Mijlociu.

 

 Pavel

Exit mobile version