MiG-ul 21 si razboaiele arabo-israeliene.

descărcare

MIG-21 egiptean

Istoria luptelor aeriene din Orientul Mijlociu a fost tratata mult timp doar prin prisma informatiilor oferite de Israel, ceea ce nu este normal, deoarece reprezenta doar punctul de vedere al uneia din partile implicate in conflict.Vina, daca poate fi numita asa, nu apartine in schimb doar partii israeliene. Autoritatile siriene si egiptene au evitat intotdeauna sa colaboreze cu istoricii pentru o informare cat mai corecta asupra realitatii, dar, cu timpul au inceput sa “apara” detalii care au mai elucidat din acest mister, detalii oferite de “consilierii” Pactului de la Varsovia, in special rusi si cehi.

Primele MiG-21 ajung in Orientul Mijlociu in 1962 cand Egiptul primeste din URSS 60 de avioane MiG-21F-13. In 1963 Siria primeste si ea 25 de avioane, numai ca odata cu avioanele au venit si problemele…

Trecerea la aviatia supersonica se va face greu, in special datorita pregatirii neadecvata a personalului navigant cat si de la sol, avand loc multe accidente ce duc la o disponibilitate operationala insuficienta. Desi instructorii cehi si sovietici depuneau eforturi sustinute, situatia se va ameliora destul de greu. Totusi, avioanele din URSS continua sa vina. De data aceasta MiG-21 PF, numite PFS in tarile arabe. Aceste avioane sunt dotate cu parasuta de franare plasata intr-un container la baza derivei. In 1966, in urma dezertarii pilotului irakian Munir Rufa la bordul unui MiG-21F-13 aproape nou in Israel, URSS opreste temporar livrarile.

Mediocritatea antrenamentului s-a reflectat in rezultatele luptelor. Desi pilotii egipteni si sirieni au participat la numeroase lupte contra Sel Ha’Avir, abia in in Razboiul de 6 Zile este inregistrata prima victorie araba asupra unui avion israelian, in schimb israelienii doboara pe 14 iulie 1966 un MiG-21-F13 sirian, iar pe 16 iunie alte doua.

Cea mai importanta lupta aeriana de dinainte de Razboiul de 6 Zile are loc insa pe 7 aprilie 1967 in zona Platoului Golan, israelienii doborand 6 MiG-21 siriene si avariind alte cateva. Inaintea Razboiului de 6 Zile, aviatia egipteana dispunea de 110 avioane MiG-21 din care 70 F-13, 30 PF si 10 U dubla comanda. O adevarata forta! Siria dispunea si ea de 40 MiG-21, F-13, PF si U.

In cursul celor 6 zile de conflict isrelienii distrug 89 de MiG-21 egiptene, din care 11 in lupta si 33 siriene, din care 10 in lupta. Pilotii egipteni raporteaza distrugerea in lupta a 3 SM si 1 Mirage IIICJ israelian, iar sirienii dau ca probabila doborarea unui alt Mirage.

In acelasi timp, pilotii pakistanezi, care au luptat pe ambele fronturi, revendica un numar de 10 victorii impotriva Sel Ha’Avir. Aceasta cifra trebuie tratata insa cu prudenta, parand o exagerare nefiind confirmata de nimeni altcineva. Un regiment de aviatie algerian dotat cu MiG-21, avand baza in Egipt, cade prada rapiditatii ofensivei israeliene la sol din Sinai. Sunt capurate 6 avioane din care 4 vor “disparea” in conditii neelucidate pe deplin, aparand in…SUA.

Imediat dupa terminarea luptelor URSS incepe din nou livrarea de de MiG-21 catre Egipt. Astfel ca in 1968 inventarul egiptean cuprindea 115 avioane FL si PFM. Siria primeste si ea un lot de avioane MiG-21 F13 cehesti fabricate la Aero Vodochody. In 1969 egiptenii cumpara alte 30 avioane MiG-21 F13, de data asta din stocul fortelor aeriene cehoslovace.

Toate aceste avioane vor participa la razboiul de uzura dintre 1967 si 1970, in cursul caruia israelienii revendica doborarea a 69 MiG-21 egiptene si 21 siriene, in timp ce egiptenii revendica doborarea a 10 avioane israeliene iar sirienii a altor 4.

Pilotii sovietici.

In vara anului 1970 ajung in Egipt 72 de avioane MiG-21SM si MF. Ele nu apartin aviatiei egiptene fiind pilotate de un contingent de “consilieri” sovietici. Desi sub culori egiptene ele nu depind de comandamentul egiptean. Pilotii sovietici incep sa ia parte la dog-fight-uri cu israelienii revendicand doborarea a 3 avioane ale IDF/AF si avarierea altor 2. Pe 30 iulie 1970 pilotii sovietici cad intr-o abuscada fiind doborate 5 avioane si murind 4 piloti. Se pare ca intre 1970 si 1972  in Egipt au murit 9 piloti sovietici.

Razboiul de Yom Kipur.

Pregatirile pentru acest razboi incep prin cumpararea unui lot de avioane MiG-21 de la uzinele din Gorki. La inceperea conflictului, 6 octombrie 1963, Egiptul dispunea de 210 avioane MiG-21, din care 50 MF, 130 F-13/PF/FL/PFM si 30 dubla comanda U/US/UM. Potrivit surselor rusesti majoritatea avioanelor MiG-21 PF/FL/PFM erau dotate cu nacela GP-9 cu tun GSh-23.

Siria dispunea si ea de 200 avioane MiG-21 din diverse variante, alte avioane fiind aduse mai tarziu de corpul expeditionar irakian si algerian. Arabii, avand de data aceasta surpriza atacului de partea lor se bucura de real succes. Pilotii egipteni raporteaza 25 de victorii aeriene iar sirienii 36. Dupa acest soc, aviatia israeliana isi revine doborand 225 avioane egiptene si 121 siriene.

Mitul avioanelor mai slabe vandute de URSS.

In timpul conflictului, pentru a completa pierderile arabilor, transportoarele grele AN-22 sovietice livreaza avioane suplimentare. Astfel 109  MiG-21 preluate direct de la Regimentele de prima linie ale VVS sunt trimise Egiptului. Avioane care au continaut sa cada prada IDF/AF.

Pe 6 decembrie 1973 este doborat ultimul MiG-21 desupra canalului de Suez. Pilotul….un nord-coreean. Mai tarziu Coreea  de Nord a confirmat trimiterea de piloti in zona, cum de asemenea au confirmat participarea a 800 de alti piloti coreeni in Vietnam. Alta poveste…

Desi serveste de mai multe decenii in zona, este greu de format o apreciere definitiva asupra avionului MiG-21. Pentru israelieni a fost un avion slab, tinta usoar atat in aer cat si la sol. Pentru arabi si sovietici un adversar redutabil al aviatiei israeliene. Greu de confirmat, dar un lucru este cert… Desi Egiptul dispune de  F-16 si Mirage 2000 iar Siria de MiG-29 si Su-27, ambele tari continua sa pastreze in dotare MiG-21.

Concluzionand…Fara nicio indoiala MiG-21 a fost un element esential al luptelor aeriene purtate in Orientul Mijlociu.

 

 Pavel

39 de comentarii:

  1. Siria are Su-27 ?

  2. Ai putea zice despre Mig21 ca e un fel de T34 al aviatiei. Avion simplu, usor de intretinut, bagi kerosen si merge…
    Parerea mea este ca instrumentele de bord au facut diferenta – electronica superioara, radare etc + excelenta pregatire si coordonare a israelienilor.
    S-a vazut la noi ce inseamna un Mig21 cu electronica moderna. Din punctul meu de vedere este cam ceea ce si-ar fi dorit israelienii prin anii 70-80 – un avion usor, performant, simplu si economic cu eletronica de top.

  3. „Arabii, avand de data aceasta surpriza atacului de partea lor se bucura de real succes. Pilotii egipteni raporteaza 25 de victorii aeriene iar sirienii 36. Dupa acest soc, aviatia israeliana isi revine doborand 225 avioane egiptene si 121 siriene.”

    Deci, arabii avand SUCCES doboara 25 + 36 de avioane,…… iar evreii doar REVENINDU-si… 🙂 doboara 225 + 121 🙂 🙂 Chiar cineva poate crede cifrelor astea!!! ????

  4. Articolul putea fi mult mai detailat. Israelianii, pe langa ca aveau piloti mult mai bine pregatiti, au studiat foarte atent Mig-ul obtinut prin tradare de la Munir Redfa si i-au identificat o serie de puncte slabe care au putut fi speculate ulterior in lupta. Am citit multe detalii despre subiect in cartea „Mirage Contra Mig” de Dick Johnson.

    Nici pilotii sovietici nu au avut mare succes, insa de obicei israelienii evitau sa intre in lupta cu acestia ca sa nu enerveze o superputere cum era URSS-ul in acea vreme. O exceptie notabila a fost operatiunea „Rimon 20”, in care israelienii au doborat 5 avioane sovietice intr-o ambuscada aeriena.

    Ingrijorat de rezultat, maresesalul Pavel Kutakhov a venit personal sa investigheze de ce pilotii sovietici au dat rezultate atat de slabe in lupta. Deasemenea, a cerut intariri sub forma de rachete AA, inca un regiment de Mig 21 plus o escadrila de Sukhoi Su-15, avioane care niciodata nu mai fusesera trimise in afara URSS. Intaririle nu au mai apucat sa intre in lupta, deoarece a fost semnat un acord de incetare a focului in toamna lui 1970.

    • Am o rugaminte. Ai putea sa nu mai faci trimiteri off-topic? Deja devii enervant. N-au nici o legatura dar absolut nici o legatura cu subiectul.

      • Acum si tu Anla’shok… 🙂 Are omu ‘ zi de munca-lumina…
        Trebuie sa faca planu’… 3-4 copii acasa, nevasta in somaj…
        Vorba aia, linkurile lui si nervii nostri!

        • Ma rog nu-s admin dar dac as fi fost acum l-as fi bagat la spam. Pentru ca face asta aproape articol de articol si toate trimiterile sunt complet in afara subiectelor tratate. Una este sa divaghezi cand discuti (si asta e neplacut) alta este sa promovezi niste stiri „neparalele si necongruente” cu subiectul articolului.

          • Lasa-l sa manince si el o paine… Chiar daca sare la gatul nostru de fiecare data… 🙂

            • Nu le e pe plac marilor americloci ca omul da niste linkuri,cu democratia e bine se fie clamata din gura dar pe teren mai greu,bai nene admine am vazut ca de multe ori iti dau ordine acesti doi ce faci nu raspunzi stergel odata pe Mihai si baneazal

              • Vezi ca si tu esti in afara subiectului. Dar am uitat asa esti tu mereu.

              • Asa si? Noi nu stim sa citim in presa chestiile astea? Trebuie sa ne dea cineva mereu linkuri prin articole despre tehnica militara?/Daca aveai macar un pic de ratiune nu te bagai in discutie pentru ca oricum n-ai dreptate. Ce vrei acum la orice articol sa alunecam in discutii interminabile despre drogati, „amerloci” si..alte subiecte care sunt absolut pe langa ce vrea articolul sa spuna.

              • Normal ca nu am dreptate doar americlocii au,omul a pus niste linkuri nu te-a obligat pe tine sa te uiti la ele,care e problema,de aia zic cu democratia e bine cand dati din gura cu practica e mai greu,iti apartine dumitale situl asta pe blogul mata sa stergi ce vrei,omul nu a injurat,nu a facut propaganda nu a dat 100 de mesaje sa il poti acuza de spam

              • @Ballistic
                N-are rost sa continuam discutia. N-are legatura nici cu „amerlocii”, nici cu democratia ci cu discutia la obiect. Cata vreme este cu totul in afara subiectului tratat in articol un astfel de link n-are ce cauta aici si cand se intampla de mai multe ori poate fi considerat si spam.
                Dar nu inteleg ce te-ai infipt tu in problema pentru normal ar fi fost sa raspunda Mihai nu tu. De altfel a si facut-o intr-o maniera mult mai….eleganta decat ai fi putut tu s-o faci vreodata.

      • Anla@ daca nu e ordin nu ma supun :-p

  5. jurnalul.ro/stiri/observator/export-gaze-ungaria-650401.html#

    • Amice… ai mancat „” http:// „”…. :))) Mai pune odata linkul ca altfel unii de pe aici nu pot apasa pe el… :))) Pe deasupra ne trimiti si in pagini cu publicitate excesiva… Ai contracte cu astia de la publicitate online?

  6. avioanele miraje sunt printre cele mai bune din lume…romania ar fi putut sa cumpere ,cu banii de pe f-16,s24 de miraje, cum au facut argentinienii, doar ca noi am fi putut sa le lancerizam, si dupa, in loc de F-35 luam rafale, si terminam balciu..

    • plus mai puneam niste bani si faceam modernizarea la sistemele AA…si daca in 2020 aveam 48 miraje si 24 rafale, ne spargeam toti vecinii…si acum am si eu o idee…daca am schimba aripile IAR-93 cu unele care sa avantajeze spargerea barierei sunetului+motoare noi+avionica nou…nu ar mai fi niste avioane bune pt suportul trupelor terestre?

      • Nu sunt de meserie… dar banuiesc ca ar costa o gramada de bani chestia asta….
        Mai degraba cumperi unul sh sau nou daca te tin curelele…
        Mai degraba aia de la Craiova ar face o drona pe scheletul de la IAR-99… Mai vorbeam cu cineva aici (daca nu ma insel cu @ stelian !) despre chestia asta…
        Motor destul de puternic are, arme poate sa duca destule… ce mai ramane de cumparat / testat ar fi partea de radioghidare / transmitere date… Am inteles ca mai fabricam si alte drone, partea asta de radioghidare / transmitere date ar putea fi imprumutata de la astea… In fine poate sunt eu novice in materie de avioane / drone…
        Deocamdata nimeni nu a facut un targ international al dronelor… asta se putea face in RO undeva la Cincu… Cumperi 2-3 drone de la producatori diferiti, in primul an RO ofera spectacolul… Le pui sa se bata… drone europene / americane VS drone rusesti /chinezesti… In al doilea an deja vin americanii / rusii /chinezii cu dronele lor… Tu nu ai decat sa tai bilete la intrarea in Cincu… Va dati seama primele lupte aeriene reale intre drone din lume?
        Spre deosebire de avioanele militare, dronele astea se lupta pe bune ….
        Imi racesc gura de pomana probabil… orice politician isi hraneste intai asistatii sociali care il voteaza si la final se mai gandeste la prestigiul tarii….

        • tare asta cu targ al dronelor, show, lupte, pariuri. Pe clase. Tu vorbesti ca un manager. Cel care o va aplica insa sunt sigur va fi un patimas al aeromodelismului pentru ca ei fac deja asta la scara mica. Se intalnesc si fa show aviatic in cluburile lor. Sunt sigur ca in viitor va aparea ce zici tu.

          • Cam cati bani crezi ca le trebuie pentru a face chestia asta? La cat aloca pentru asistatii sociali… Lumea in general este amatoare de show … iar zona Cincu nu este chiar de lepadat… + palinca aia minunata… Iti dai seama ca o chestie din asta ar propulsa o gramada de chestii? Aeromodelele sunt o chestie interesanta…dar nu prea vad cum o sa poarte arme adevarate…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *