Romania Military

Oto Melara cal. 76mm vs Mk110 cal. 57mm in flota americana?

In ciuda criticilor legate de capacitatea LCS de a combate navele mici, rapide si manevrabile de atac… U.S. Navy pare deocamdata sa isi mentina preferinta pentru tunul Bofors cal. 57mm. Trendul a inceput de la echiparea navelor pazei de coasta, pentru care, desi au inceput cu cal. 76mm recuperat de pe nave iesite din dotare, ulterior s-a trecut la cal. 57mm, arhisuficient pentru astfel de misiuni.

In aceasta viziune critica, pe care o impartaseste desigur si producatorul OTO Melara, BAE Systems Mk110 cal. 57 mm prevazut a inzestra viitoarea fregata a U.S. Navy este considerat insuficient si depasit, in timp ce „noul” cal. 76mm este o alternativa cu raza mai lunga si mai eficienta ca si costuri. Prima versiune, Mk. 1, a intrat in serviciu in 1966 in marina suedeza.

La origine, Bofors Mk110 (/ MK 3) este un tun antiaerian racit cu aer construit de Bofors pentru a inlocui L/60 cal. 40mm, considerat ca avand putere de foc si distanta de tragere prea reduse pentru a ramane eficace la intrarea in era avioanelor supersonice. Este ideal pentru a combate rachete de croaziera si tinte aeriene de mare viteza, avand rol secundar anti-nava. Are si un derivat terestru, propus spre a inzestra masinile de lupta ale infanteriei (Marder), avand si variante mai recente.

Sistemul Mk 110 cal.57mm (Mk 3 in standardul international al Bofors) echipeaza in prezent si ambele variante ale LCS (Littoral Combat Ship), fiind complementat de un SeaRam si 2 tunuri cal. 25mm plus nelipsitul elicopter MH-60 Seahawk echipat cu torpile si rachete Hellfire Longbow.

Munitia programabila (pastrand focoasa programabila 3P Mark 295 Mod 0) si dirijata (cu ajutorul a 4 canarduri si ghidaj multi-mod semiactiv cu imagine cu desemnare LASER semiactiva sau imagine preprogramata la tragere) BAE Systems Orka – Mk 295 Mod 1 Ordnance for Rapid Kill of Attack Craft – prezentata prima oara in aprilie 2015:

In august 2017 cei de la L3 Mustang Technology au anuntat ca dezvolta o noua lovitura ghidata cu cost redus (programul ALaMO: Advanced Low Cost Munitions Ordnance) pentru LCS-uri, noile fregate rapide si cutter-ele (Legend si Heritage) U.S. Navy: MK 332 Mod 0 High-Explosive, 4-Bolt Guided (HE-4G).

Raytheon lucreaza si ei incepand cu 2017 la proiectul MAD-FIRES (sub umbrela DARPA) – o versiune ghidata cu motor reactiv a munitiei cal. 57mm, pe principiul hit-to-kill. Primele teste cu noul motor au avut loc in luna mai 2019.

Mock-up MAD FIRES

 

Oto Melara cal. 76mm este un tun conceput de la inceput cu destinatie navala racit cu apa, ultima varianta a sa, Strales, fiind o evolutie a Super Rapid, si are ca misiune secundara combaterea tintelor aeriene subsonice la distante pana la 8 km. Derivatul terestru este incadrat in sistemul Draco, avand capacitatea de a lovi direct tinte pana la 3 km, aeriene pana la 5 km iar in tir indirect tinte terestre pana la 15 km si navale pana la 20 km.

 

VULCANO 76

Datorita munitiei subcalibru ghidate „VULCANO 76″ (derivata din GLR cal. 155 si 127 mm) distanta de tragere este dublata pana la 40 de km iar ghidajul este un mix de GPS-inertial la care se adauga pentru portiunea terminala un senzor IR sau SALT.

Video Vulcano:

Cu ajutorul munitiei ghidate pe fascicul radio de tip DART, OtoMelara cal. 76 mm poate lovi tinte aeriene manevriere supersonice, in rol C-RAM, dar si mici nave cu manevrabilitate ridicata.

DART

Teste de tragere cu munitie DART:

Singurul vehicul terestru capabil sa foloseasca toata gama de munitii de baza ale Oto Melara cal. 76 mm navale este Rooikat-ul sudafrican.

 

Pentru comparatie, se sustine ca desi Mk110 cal. 57 mm are o distanta mai redusa de tragere, cantitatea de exploziv trimis pe tinta in acelasi interval de timp este mai mare decat la Oto Melara cal. 76 mm. Datele pe hartie arata cam asa: 220 lovituri/minut (6,1 kg proiectilul complet cu tub din care 2,4 kg explozivul) la Mk110 versus 120 lovituri/ minut (12,5 kg cu tot cu tub, 6,3 kg total cu tot cu pulberea de aruncare, proiectilul singur avand aproape 4 kg) la Super-Rapid 76 mm. Un Mk 110 costa in jur de 8,2 mil.$, iar versiunile de baza ale ambelor sisteme de tunuri par sa coste similar, in jurul a 5 mil.$ unitatea.

 

Meciul ramane deschis intre cele doua calibre, iar adoptarea tunului Bofors Mk 110 cal. 57 mm pentru viitoarele fregate americane ar putea sa fie o solutie interesanta si un semnal si pentru alti utilizatori… sau nu. Cert este ca Oto Melara contraataca!

 

Configuratiile corvetelor oferite noua contineau ambele variante… Dar nu ne grabim, inca.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_3-62_mk75.php

.

Exit mobile version