S-60/ 57mm loveste din nou

 BRM-3K in teste, cu teava de 57, anul trecut:

Si apoi Barrys… un fel de inlocuitor sudafrican MRAP 8×8 (MBOMBE) pe filiera kazaha, a ATOM-ului, in rolul de purtator al S-60 „terestrizat” cu alimentare duala in turela AU220M, construita de Burevestnik (filiala a Uralvagonzavod). Doar 28 de tone in locul celor 32 ale ATOM-ului, dar nivelul STANAG 4569 porneste de la 3+ pentru cea balistica si 4a/b pentru mine, urcand pana la nivel 5 cu kit-uri suplimentare!

Barrys/ Mbombe

Sarcina utila a vehiculului poate urca pana la 9 tone in functie de configuratie si protectie. Nefiind flotabil, vehiculul nu are restrictii suplimentare cu privire la sarcina si/sau blindaj aditional.

Profil lateral al Barrys Mbombe 8×8

 

Celor care doresc tevi si mai serioase, ce-ati zice de un 30mm in paralel cu un 100mm (adica un 2A70 cal. 100mm + un 2A72 cal. 30mm), evident cu presiune scazuta?! Adica BMD-4M de doar 13 tone?! (pana si SAUR2 e mai greu), iar in viitor poate si pe alte platforme mai noi, din categoria Armata sau Kurganets:

Avand in vedere ca BMD-4M e relativ usor si parasutabil, cred ca o astfel de turela ar putea fi instalata si pe un 8×8 de genul Boomerang…

Maximul de calibru, adica tun 125 mm 2A75 (tun de tanc, modificat pentru un recul mai scazut), ar fi ceva in genul 2S25 Sprut-SD, la doar 18 tone… deci la fel de pretabil si pentru un transportor blindat.

Turela Sprut

Acum ceva timp, cand scriam despre turele slovene Valhala sau ZSU-57 Terminator, eram atentionat ca pot fi prea grele pentru un MLI de sub 30 de tone, iar cel 2x57mm chiar si pentru un sasiu mai pirpiriu de tanc sau un MLI mai serios…

Adevarul e ca nu mi-ar fi rusine nici cu Griffin-ul american, cu un tun de cal. 120mm.

Si cand ma gandesc ca ai nostri vor un tun serios pe TBT, ceva la cal. 30mm (un compromis decent in prezent intre putere de foc, masa si rezerva munitie), macar de s-ar gandi si la evolutii ulterioare in cal.35/40mmCT, asa cum o fac deja francezii, britanicii si americanii… E adevarat, si ala de 30 trece prin aluminiul BMD-urilor rusesti, dar cand iti iei una in plin de la un 100/125mm, practic te decoperteaza. Inclusiv MLI-urile mai grele, gen Puma/Lynx cred ca au probleme sa supravietuiasca la un astfel de ciocan. Poate ceva sperante ar fi cu partea frontala a TR-85M1… Si parca nu m-as lasa doar pe mana rachetelor antitanc, care culmea, nu sunt deocamdata prevazute pentru echiparea Piranha V romanesc.

In conditiile astea ramane de jucat cartea luptei „asimetrice”, adica tu sa vezi si sa lansezi primul si sa si nimeresti din prima zona vulnerabila a adversarului!

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://defense-update.com/20160603_barys.html
https://defence.pk/pdf/threads/kazakhstan-develops-new-barys-armored-personnel-carrier-with-57mm-gun.433296/

http://www.paramountgroup.com/capabilities/land/mbombe-8/

http://www.janes.com/article/63739/mbombe-8-fighting-fit-and-ready-aad16d1

 

Citeste si:

Turele usoare – calibre medii

Tun cal.20mm suficient pe elicopterele de atac?

Noul tun CTA calibrul 40mm intra in productie

EAPS-ID cal.50mm

Modernizari ale armamentului existent, solutii stop gap (II)

Noutati in gama BMP-3

Rheinmetall Lynx

Noul AFV singaporez

Turela Odin KM-570

Centauro II MGS

CV-90 cu Mjölner si Iron Fist

LAZAR 3 si Lakota

Cockerill Systems: lucrul in echipa cu UAV si rachete AT

BTR-4 si module de lupta

ZSU-57-2 Terminator?

Namer devine masina de lupta

Conceptul de MLI Carmel, si un pic de competitie la cehi

Da’ turela, cat e turela?

Turele si arme calibru mediu pentru masini de lupta

Rachete multirol Thales LMM integrate pe turele

Rachete si turele turcesti la IDEF 2015

Turele multirol RIwP

http://www.rumaniamilitary.ro/reutilizarea-armamentului-existent-solutii-stop-gap

http://www.rumaniamilitary.ro/mli-84-m2-posibilitati-de-modernizare-suplimentara

http://www.rumaniamilitary.ro/marder-2-o-masina-de-lupta-a-infanteriei-de-categorie-grea

http://www.rumaniamilitary.ro/masina-grea-de-asalt-a-infanteriei-o-noua-moda

http://www.rumaniamilitary.ro/kurganets-25-noul-standard-de-mli-rusesc

http://www.rumaniamilitary.ro/noua-ce-ne-lipseste

http://www.rumaniamilitary.ro/integrarea-rachetelor-sol-aer-cu-bataie-apropiata-cu-tunurile-antiaeriene-de-calibru-mic-o-cale-de-crestere-a-eficacitatii

http://www.rumaniamilitary.ro/sisteme-aa-romanesti-evolutii-i

http://www.tehnomil.net/2012/12/31/evolutii-episodul-1/

http://www.rumaniamilitary.ro/oportunitati-si-atmos-ul-polonez

http://www.rumaniamilitary.ro/alegerea-corecta-sistemul-antiaerian-marksman-versus-ghepard

http://www.rumaniamilitary.ro/genealogia-turelelor-telecomandate-romanesti

http://www.rumaniamilitary.ro/saur-2-o-necesitate

http://www.rumaniamilitary.ro/bmp-mexca-modernizare-bazata-pe-bmp-1

http://www.rumaniamilitary.ro/lockheed-martin-testeaza-turele-pentru-rachete-antitanc

http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-agm-176-griffin-star-80l-si-posibilitatile-romaniei

http://www.rumaniamilitary.ro/nimeni-nu-e-profet-in-tara-lui

http://www.rumaniamilitary.ro/star-80l-descriere

http://www.rumaniamilitary.ro/t-34-masina-de-lupta-a-infanteriei-intr-o-istorie-alternativa

http://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm

.

62 de comentarii:

  1. avand in vedere ce mica e latimea senilei si greutatea sa cred ca o sa fie ceva pentru parasutisti.
    probabil sa inlocuiasca bmd-uri

  2. Acum, daca ne aducem aminte de discutia „mobilitate vs protectie” ca STANAG sa punem noi pe transportoare sa reziste la 57mm?!

    • Da, poate cele 31 care se importa la cheie. Poate, pt ca nu stiu daca s-au platit. Sa vedem restul ! La UMB nu e nici o miscare ! Deci ?

      • La UMB au inceput amenajarea halei de productie/asamblare. Nu este insa clar ce anume se va face aici.

      • Tara lui Andrei

        Oricum vorbim de asamblare la UMB, nu productie in sensul adevarat. Asa ca probabil nici n-ar fi mare treaba p-acolo de facut…

        • oricum asamblarea este 90% din productia unui integrator.
          Productia subansamblelor se face in mica masura acolo.
          Intrebarea este unde se fac:
          – motoarele, se importa. Ceva piese de schimb in tara?
          – transmisiile: se importa. Tohano Zarnesti sau UMCugir pupa ceva aici?
          – armamentul: se importa. Chiar nu putem face nimic nimicuta in tara?
          – transmisia date/radio: se importa. Macar integrarea s-ar putea face in tara pentru ca sunt destul de multe fabrici EMS in tara, inclusiv cea mai mare din Europa.
          – cauciucurile: se importa.
          Acum cu exceptia catorva specializate din astea (armament, transmisie mecanica, transmisie date) nu stiu in ce masura se merita fabricilor din tara sa se implice pentru ca cheltuielile vor fi masive la inceput.
          Daca obiectivul era nu doar producerea pentru armata romana ci si iesirea la export, atunci ar fi meritat investitiile si chiar suportul statului roman.
          Totul este de fapt ce vrei sa faci.
          Cat timp producatorii romani nu se vor uita si peste granita la posibile piete si ideea este sa se uite in mod activ si sa se implice si nu doar sa traga cu ochiul acolo, atunci in mod sigur nu vor iesi din rahatul in care sunt.

          • Tara lui Andrei

            Eu as fi multumit dar si socat daca 20-25% din transportor ar fi „Made in Ro”.

            Tinand cont ca vorbim de un produs deja existent care se afla in fabricatie nu prea are cum sa ti-l vanda americanii/elvetienii cu alte tipuri de componente. Ma refer la componentele majore nu un volan sau niste butoane.

            Teoretic unele chestii „de-ale noastre” cred ca puteau fi montate pe vehicul dar probabil ar fi costat mai mult la final si cine stie ce transportor ar mai fi iesit.

            Ar fi trebuit sa gandeasca proiectul mai mult timp si sa si faca niste teste/verificari ceva nu doar sa-l construiasca din pix.

            Teoretic AGILIS (daca o sa-l mai avem) va putea fi exportat de noi pentru ca drepturile de proprietate intelectuale si ce mai e pe acolo vor apartine Romaniei. Cel putin asa au spus nemtii. N-as avea incredere in ei si poate ca e doar o chestie de marketing sa-i convinga p-astia ai nostri sa semneze promitandu-le marea cu sarea.

          • Asa functioneaza industria automotiva din ziua de azi. O masina germana, de exemplu, are vreo 80% din componente facuta de furnizori, majoritatea din Europa centrala si de est. Ei fac caroseria si motorul. Iar, practic, n-are rost sa faci o fabrica pentru a construi cateva sute de motoare sau transmisii sau tevi etc. Ajungi la un pret incredibil de mare pe bucata…

  3. Salut. Ma scuzati ca trebuie sa ma repet, dar eu am sustinut si incontinuare sustin ca la capitolul blindate trebuie sa avem doua variante pa acelas tip, unul greu pe care sal dotam cu artilerie grea si unul usor plutitor dotat cu artilerie usoara max. cal 30 dar cu o mobilitate foarte ridicata, acest lucru va permite armatei in caz de tavaleala cu ursul sa-si joace toate sansele

    • Tara lui Andrei

      Piranha 5 nu sunt amfibii. AGILIS ar trebui sa fie dar nu toate bucatile/variantele din cate am inteles…

      Tipic romanesc. 🙂

  4. Revenind la subiectul articolului, cred ca este destul de clar ca in fata unui tun de 57mm, orice transportor pe roti este cam terminat, indiferent de gradul de protectie avut…
    Si aici apare paradoxul, cresterea continua a calibrelor tunurilor de pe transportoare face ca nivelul de protectie sa devina un pic irelevant. Niciodata protectia nu va putea tine pasul cu calibrul si atunci nu-i mai buna mobilitatea, tactica adecvata, pregatirea trupelor, decat sa punem tone de blindaj pe un 8×8 pana cand ala n-o sa mai fie capabil sa se miste decat pe asfalt?!

    Sa schimbi un tun cu unul mai puternic nu-i mare inginerie, dar sa cresti nivelul de protectie al unui transportor aflat deja in exploatare este si scump si destul de limitat pana la urma.

    • Tara lui Andrei

      Sunt total de acord. Indiferent de nivelul de protectie un vehicul n-o sa fie niciodata invincibil. Nici pe departe.

      Recentele conflicte de prin toata lumea ne-au aratat ca si un blindaj mai modern si chipurile mai „smecher” poate sa fie facut varza de o racheta produsa acum 30 de ani.

      Cred ca protectie trebuie sa exista dar doar atat cat sa te apere impotriva unui minim de tipuri de arme, de regula cele usoare. Daca iti explodeaza un obuz de mortier la cativa metri distanta sa nu treaca schijele prin blindaj de exemplu.

      In ziua de azi armele au evoluat atat de mult si exista o gama atat de larga de tipuri de arme incat nu ai cum sa te protejezi complet. Mai mult de atat as spune ca, defapt, daca te afli in tinta cuiva si nu esti intr-un tanc burdusit cu armura sau n-ai cine stie ce sistem de protectie activa, esti terminat. Daca macar reusesti sa scapi, asta e partea a doua deja…

      Nu poti sta pe loc in niciun vehicul intr-o zona de razboi in ziua de azi (e plin youtubeul de filmulete…) si de multe ori probabil ca nici n-o sa poti sa te duci peste inamic in viteza cum se facea pe vremuri cu cavaleria (aia pe cai, nu vehicule).

      Poti sa ai mama stanagului, daca vine de deasupra o drona din aia sinucigasa si te loveste sus unde in general n-ai protectia din fata sau laterale s-a terminat. Drona aia poate costa 10 mii de euro… Vehiculul tau o fi vreo 5 milioane de euro. Nu prea da bine, matematic.

  5. Sa vedem pe cine angajeaza la UMB, ca la montaj trebuie experienta de fabrica. Si ca muncitor si ca inginer coordonator. Nu e ca la consiliere vanzari.
    Asta daca nu vor aduce elvetieni, ce vor fi platiti cu salarii de expatriati, evident din banii romanilor.
    Stiti ca Eurocopter la Brasov se chinuia acum cativa ani sa recruteze forta de munca, dintre „fostii” de la IAR?

  6. Pai tot dati Boomeranguri, Mbombe si alte ,,nenorociri ” da Agilisul, cât e Agilisul, chiar asa sunt astia îngroapă un asa proiect industrial cu un asa partener gen Rheinmetall?…..ăstia au capacitate sa cam fabrice orice in comparatie cu GDLS..

    Sa facem naibii ceva loby, sa demareze odata proiectul pt Agilis , sau sa faca naibii ceva guvernu’ asta si sa treacă o parte din industria de armament pe civil poate asa or fi bani si pt cercetare- dezvoltare pt produse militare……acu’ chiar i-mi pare rau de SAUR , macar era baza pt ceva, asa Moreniul face doar mentenanță la tab-urile vechi, ce naiba domnilor noi suntem o nație de oameni seriosi?

  7. Scuze da-s plin de spume, cand vad ca tot arătați de la altii si la noi NIMIC!….nici o arma de asalt acatari nu suntem in stare sa facem, mai mult si muniție de AK la variantele romanesti exportate în USA sun made in US or bulgariei!

  8. De cind exista blindate exista si concursul
    blindaj- tun.
    Blindaj rezistent la orice nu a fost inventat. Deci trebuie obligatoriu un compromis.
    Blindaj- greutate vehicul.
    Daca un TAB de 11 tone poate sa se miste oriunde dar poate fi gaurit de un banal AG7 , un transportor de 32 de tone trebuie sa vada in prealabil cit de adinc e riul din fata sau cita greutate poate suporta podul din sat.O fi insensibil la proiectile de 30- 40 mm , dar trebuie sa fie atent la mars.
    Oricum , un batalion de transportoare (fie ele si grele ) nu e gandit sa se lupte cu batalionul de tancuri .
    Pentru asta exista variantele cu rachete AT , cooperarea cu elicopterele de atac si lansatoarele individuale de rachete antitanc.
    Superioritatea unui transportor sta in mobilitate si capacitatea de a lovi tancurile inamice ( adica forta grea , de ruptura a unei armate ) de la distante mai mari decit bataia mortala a unui proiectil perforant fie el si de calibru 126 mm. Pricipiul ” loveste si fugi”.
    Deci :
    – diversificare a transportoarelor cu un model de baza comun.
    – cantitati suficiente
    – electronica avansata de comunicatii, supraveghere , foc.
    – rachete AT eficiente si cu bataie de 4,5 km
    – sistem integrat de lupta in care aviatia , artileria, fortele terestre schimba informatii in timp real , sigur si continu.
    – acoperire aeriana (CAS) suficienta si rapida.
    Doar asa opresti o afensiva a regimentului inamic de tancuri si chiar daca NU ai tancuri in dotare.

    • „daca NU ai tancuri in dotare”
      Asta de fapt e problema!
      Cum nai cârpi situația cu aceste transportoare cu rachete Antitank nu rezultă nimic bun, nu sunt proiectate să lupte cu tancuri de la ega la egal. Sunt proiectate să transporte trupe, astai menirea lor principală. Tun 30 mm e suficient.
      Următorul pas e musai să fie demarat programul de înzestrare cu tancuri. Câte, ce model de tanc e altă discuție.
      P.S. și de artilerie autopropulsată nu de uitat.
      Merge mână în mână cu tancurile și transportoarele blindate.

      • poi chiar asta e buba..dezvoltarea productia intretinerea agilis..la moreni sau umb…si apoi trecerea la devoltarea/productia/achizitia unui nou tanc/artilerie autopropulsata in colaborare cu cei de la rheinmetall..asta ar fii perfect.

      • Transportorul e prin definitie un purtator de trupe. In lipsa unei componente grele a armatei in numar suficient ( tancuri moderne nu T55 modificat care pentru a gaurii cu proiectilul de 100 mm un T-90 trebuie sa se aproprie la 1.000 metri. Adica e mort inainte sa poata traga ) , suplinenesti lipsa prin IFV obligatoriu cu sisteme AT care colaboreaza activ cu elicoptere de atac , aviatie CAS si pifanii cu Spike sau Javelin in spinare.

        De tancuri noi , nici poveste. Nu sintem capabili sa punem un tun standard NATO ( 105 sau 120 mm) pe alea pe care le avem . Tot la 100 mm calibru am ramas. Adica standardul T-55 care exista deja inainte sa fiu eu nascut. Si am trecut de jumatatea de secol . 🙂

  9. ATROM 155mm 24 units
    Pzh 2000 36 units
    Leo 2 A8 200 units

  10. De ce vise vise dom’le, cu sa-ti aperi țara cu prastia cu scoala sau cu tubu’ cu sarpocane…iar băgăm carne de tun la greu in caz de bubuiala?….ma rog, si de ce n-am fabrica o parte din tehnica in țară pe buna nu doar asamblare, i-ti pare prea ieftina o rachetă AT ?…..mie nu!

  11. Trebuie să căutăm soluții
    Tancul încă nu tr aruncat la coșul de gunoi. Mare greșală facem dc facem acest pas.

    „suplinenesti lipsa prin IFV obligatoriu cu sisteme AT care colaboreaza activ cu elicoptere de atac , aviatie CAS si pifanii cu Spike sau Javelin in spinare”.
    Astai mai mult o soluție de avarie.
    Dc Franco-Germanii nu scot un nou model de tanc în viitor, atuci e nasol.
    De ex Siria
    Uite ce trofeie au strâns sirienii în ultimul timp.
    Ei au avut superitate aeriană avioane, elicoptere, drone etc și tot nu au putut distruge toate tancurile mujahedinilor moderați.

    https://colonelcassad.livejournal.com/4136888.html

    https://colonelcassad.livejournal.com/4135492.html

    https://colonelcassad.livejournal.com/4134967.html

    Tancul ma este folosit. Important să știi cum. Chear și modele mai vechi. Uite aici.

    https://youtu.be/qd2Cds0OlZI

  12. De prastia cu scoabe era vorba nu ,,prastia cu scoala ”….

  13. 1. Calibrul 57 nu este egal cu S-60. acest calibru a fost folsi ca antitanc in al doilea razboi mondial (ZIS-2) dar munitia difera. Ma est efolosit si pentru naval evident cu alt tip de munitie.
    2. In principiu un tun modern calibru 30-35 mm penetreaza orice blindaj de IFV in serviciu (exista si exceptii, pe la Israel). Pe de alta parte orice tun sub 100 mm are probleme mari in a penetra blindajul unui MBT modern. Apare deci un spatiu mort in care nu se justifica utlizarea de proiectile in calibrele respective. De ce? Cresterea calibrului duce la scaderea cadentei de tragere si a rezervei de munitie de la bord.
    3. NU mai visati la industria de aparare autohtona. Ea nu exista. Numeni nu ne impiedica sa dezvoltam produse. Doar ca nu suntem capabili. Sa ne bucuram daca vom reusi sa facem asamblarea finala, tot e ceva.
    Si nu este singurul domeniu al industriei in care am esuat. In tara asta aproape toti marii investitori autohtoni au „reusit performanta” falimentarii activitatilor industriale luate sub control, de la autocamioane la industria ingrasamintelor chimice.

    • Tara lui Andrei

      Cei cu „performante” autohtone au cumparat ieftin, prin diverse metode, au valorificat utilajele si uzinele la fier vechi (sau le-au vandut pe bani buni) iar terenul l-au vandut si p-ala sau l-au inchiriat iarasi pentru a face profit.

      Cred ca sunt mult mai multe cazuri din astea decat situatii in care oamenii au incercat sa preia si sa creasca o afacere si au dat gres din incompetenta…

    • Corect..dar măcar muniție pt pm uri.camioane. rachete antitanc.pistoale.si acareturi nici pe alea nu le mai putem face la noi?

    • @Bloomberg
      AVO si FSB aproba.

  14. Se mai face cate ceva dar in general produse, componente si munitii pentru sisteme aflate in productie de dinainte de 89.
    Pentru cine e curios, vedeti ce armamant si echipament special a exportat Romania (oficial) in 2017 :
    http://www.ancex.ro/upload/Rap_anual_2017_var_1.pdf

  15. Am vazut Piranha V la ziua Fortelor Terestre in parcul Carol. este amfibiu si este dotat cu elice. De ce ziceati ca nu pluteste?

  16. Turela de pe BMP-3 si BMD-4M e montata si pe Patria AMV (modificat un pic) pentru UAE:
    https://militaryedge.org/wp-content/uploads/2016/02/patria_uae.jpg

  17. Calibrul 57mm, spre deosebire de altele, are o mare calitate avand o traiectorie liniara o distanta foarte mare. De aceea poate angaja tinte la 5-6km, ceea ce un T72 face mai greu deci teoretic poti creea un vehicul care sa stea la o distanta unde probabilitatea de a fi lovit de tunul de pe tanc este mica si incerca sa lovesti lateralele si partea din spate. Dar asa ceva ar fi ultima optiune prima utilizare fiind in rol AA si de suport.
    S60 este destul de utilizat in Siria tocmai din aceste motive
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=pxvapTdfhQE

    O masina cu un tun de 57mm ar fi foarte utila si versatila avand atat rol AA cu raza destul de mare (de a proteja restul vehiculelor), anti APC/IFV/tanc (cat de cat) cat si suport infanterie.
    Ceva in genul:
    Trials of the new Derivatsia-PVO anti-air system to begin in 2018
    http://www.armyrecognition.com/april_2018_global_defense_security_army_news_industry/trials_of_the_new_derivatsia-pvo_anti-air_system_to_begin_in_2018.html

    Despre lipsa rachetlor AT pe Piranha ce sa zic: La multi ani 1960.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *