Bradley NG si Griffin

AUSA 2016 s-a dovedit, ca de obicei dealtfel, ocazia ideala pentru marile firme de tehnologie militara sa-si prezinte ultimele fetisuri.

La sectiunea tancuri usoare sau MLI-uri, au fost doua anunturi in contrapondere, pentru piata US, desigur. Si asta deoarece incepand cu anul fiscal 2017, armata SUA  a cerut un buget de 9,678 mil.$ pentru un nou program denumit Mobile Protected Firepower (MPF) – un vehicul capabil de desfasurare rapida si logistica redusa care sa asigure brigazilor de lupta ale infanteriei (BCT) suficienta protectie si putere de foc pentru a desfasura actiuni autonome.

GDSL (General Dynamics Land Systems) au prezentat in 3 octombrie un demonstrator senilat de categorie medie, denumit Griffin, care combina un sasiu Ajax Scout (alias Scout-SV/Dardo) cu tot cu motorizare, cu elemente ale tunului cal.120mm si turelei dezvoltate pentru M1A2 Abrams.

gdls-griffin

GDLS’ Griffin

Conceptul este unul de sondare a pietei si de aflare a parerii armatei SUA, in urma careia GDLS ar putea realiza modificari si adaptari, timpul de raspuns al companiei fiind estimat la 9-12 luni.

Tunul folosit pe vehicul este o evolutie mai usoara a M256, si anume XM360, dezvoltat de GDLS (ARDEC and Benet Laboratories) cu pretul a 160 mil.$ pentru programul anulat Future Combat Systems, dar la nevoie se poate integra si un tun M58 cal. 105mm. Turela porneste de la cea a Abrams SEPV2, dar este mai usoara, fiind construita din aluminiu.

In varianta prezentata la expozitie, Griffin are 28 de tone (cu intentia de a „slabi” la 27t prin golirea turelei de cele care nu sunt neaparat necesare, pastrand insa elementele esentiale ale modernizarii ECP-2), fiind transportabile cate doua cu Boeing C-17 Globemaster III sau in nava de desant amfibiu LCAC, insa protectia ar putea fi crescuta cu ajutorul unor placi de blindaj reactiv si protectiei active, cu pretul catorva tone in plus (30+ tone, maxim 32).

Video prezentare Griffin:

https://www.youtube.com/watch?v=jsD4vLLJeq4

https://vimeo.com/185379359

Daca anul trecut BAE Systems au ofertat cerinta US Army Mobile Protected Firepower (MPF) cu M8 Armored Gun System (ELT), anul acesta interesul s-a mutat catre modernizarea M2 Bradley: Next Generation Bradley Fighting Vehicle. Conceptul se remarca prin cateva imbunatatiri: blindaj sporit semnificativ sub podea, protectie suplimentara a compartimentului de trupe, compartimentarea combustibilului si munitiei, mai mult spatiu si putere electrica pentru evolutii ulterioare. De asemenea, suspensia a fost imbunatatita pentru cresterea mobilitatii, turela a fost si ea modernizata, dotata cu noi senzori de tintire si conectivitate in retea intre vehicule.

bradley-fv-ng

Bradley FV NG

Demonstratorul refoloseste tehnologii dezvoltate de BAE Systems pentru alte programme: blindaj, rezervoare de combustibil si chepeng sofer dezvoltate pentru «Armored Multi-Purpose Vehicle » (AMPV), electronica pe 600 Volti si transmisii ale  «M109A7 Self-Propelled Howitzer ».

Vehiculul va fi utilizat pentru maturizarea acestor tehnologii si evaluarea lor in scopul oferirii unei eficacitati sporite pentru Armored Brigade Combat Team (ABCT), totul la costul scazut al modificarii unei platforme existente.

Si pentru ca tot am mentionat AMPV, acesta intra in productie in aceasta luna (octombrie 2016), in timp ce primul lot de 29 de vehicule (dintr-o comanda de 2907 exemplare) va fi livrat catre U.S. Army in decembrie a.c. Vehiculul este destinat inlocuirii a aproximativ 3000 de senilate M113 in inventarul fortelor terestre americane, ca si vehicule de sprijin pentru Armored Brigade Combat Teams (ABCT), in urmatoarele configuratii: 993 bucati comanda&control, 216 bucati uz general, 386 bucati mortier autopropulsat cal. 120mm, 790 ambulante (MEDEVAC) si 216 vehicule tratament medical.

 ampv-medical-la-ausa-2016

ampv-medical-la-ausa-2016

AMPV « medical » la AUSA 2016

BAE Systems a primit in ianuarie 2015 o comanda de Conceptie/Productie/Dezvoltare (EMD) si de productie initiala in ritm lent (LRIP) de 1,2 mld.$

AMPV va lucra integrat in ABCT, cu tancuri M1 Abrams si MLI-uri M2 Bradley, ceea ce inseamna ca protectia echipajului trebuie sa fie de nivel similar. In consecinta, blindajul AMPV este compus din aluminiu ultrarezistent sudat, dublat de blindaj exploziv reactiv, pentru protectia impotriva armamentului antitanc.

 

Sunt foarte curios ce inovatii vor fi incluse in curand in viitoarea modernizare a tancului M1 Abrams, pachet care sa fie acceptat si de US Army, deoarece exista déjà mai multe solutii si imbunatatiri testate, iar rusii si alti au inceput sa faca niste pasi mai consistenti in domeniul blindatelor.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.janes.com/article/64287/ausa-2016-gdls-unveils-demonstrator-for-new-army-light-tank

https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/ausa-2016-griffin-tempt-army/

http://www.armyrecognition.com/ausa_2016_show_daily_news_tv_coverage_report/bae_systems_unveils_next_generation_bradley_prototype_at_ausa_2016.html

http://armyrecognition.com/ausa_2016_show_daily_news_tv_coverage_report/first_production_of_bae_systems_ampv_armored_multi-purpose_vehicle_for_u.s._army_in_october_2016_10910162.html

10 comentarii:

  1. In varianta prezentata, Griffin are 28 de tone (cu intentia de a slabi la 27t prin golirea turelei de cele ne-necesare, pastrand elementele modernizarii ECP-2)???

    • ?
      Am reformulat pentru mai multa claritate:
      „In varianta prezentata la expozitie, Griffin are 28 de tone (cu intentia de a „slabi” la 27t prin golirea turelei de cele care nu sunt neaparat necesare, pastrand insa elementele esentiale ale modernizarii ECP-2)”

      • Interesante fierataniile pe shenile, avand in vedere ca in timp FTRo trb sa inlocuiasca MLI-84 si MLVM. Poate at trebui luate si niste AAV-7 A1pt infanteria marina.

  2. Griffinul e destul mai arata cum arata ,din pacate sub PL-01 …ma asteptam la mai mult de la ei [Bradley-ul ce sa mai zic …I-or mai pus vreo 3 hambare ,n carca …pana la urma or sa faca din eu un zgarie-nori senilat ]
    Nu prea inteleg de ce GD folosind cam acelas sasiu ca si pt. transportorul englejilor au scos totusi un demonstrator [adeca cum ar veni concept ]care arata chiar mai urat decat produsul de fabrica …

    https://tankandafvnews.files.wordpress.com/2015/07/1578572_-_main.jpg

    • Griffin e o imbinare de elemente deja existente, un „leverage” al tehnologiei dezvoltate pentru alte proiecte. In plus, e un demonstrator punct-de-plecare, doar pentru a cere sfatul potentialilor clienti, in speta US Army/Marines, etc…
      Bradley-ul e tot o modernizare, alternativa mai ieftina la un produs nou.

      • Sper si eu sa fie ”doar ” un punct de plecare …mai ales spre o turela autonoma la Griffin daca nu si spre o evolutie mai convingatoare ca azi maine I taie si turcii si chinejii la concepte .Destul de trist totusi ce involutie pot sa aiba astia de la vehicule pe roti la avioane in ultima vreme …
        Macar Boeing-Saab sper sa vada productia ca altfel incep sa ma conving ca criza si politichia le-o cam netezit creierasele

  3. Io nu inteleg ce vor astia cu tancul usor, la tun de 120 nu e mli, ca au mai avut 3 incercari pana acum in ultimii 40 de anicu multe prototipuri ( unele chiar au ajuns in dotare – stingray si altele) dar nu au fost amare gheseft. Chestia asta cu face ceva ce face tot nu merge, specializare este mai ok ca si un smartphon face multe dar tot apartul foto e mai ok sau laptopul si mobilul clasic luate separat, in afara de argumentul financiar nu cred sa fie altceva.

  4. Interesant mi se pare ca americanii merg mai departe cu M2 Bradley FV NG. Si aceasta In ciuda asa ziselor noi extra/best of/blabla vehicule scoase de rusia (kurganets 25 si boomerang; ok pentru boomerang exista deja familia stryker). Sincer acest lucru denota incredere in familia de vehicule existenta dar poate si faptul ca ii doare undeva de tabla frumos vopsita a mujicilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *