ATOM, exemplu de TBT amfibiu greu

 

atom_8x8_modular_armoured_infantry_fighting_vehicle_france_russia_defense_industry_line_drawing_blueprint_001Concept ATOM

Ca tot ne intrebam zilele astea cum va arata TBT-ul dezvoltat de Moreni cu ajutorul Rheinmetall, cazul ATOM-ului franco-rus, colborare RTD-Uralvagonzavod, ar putea fi un etalon.

ATOM este un vehicul greu de lupta a infanteriei, pe roti, o evolutie amfibie a platformei VBCI 8×8 (Véhicule blindé de combat d’infanterie) a Renault Trucks, care insa beneficiaza de solutii de blindaj ale productorului lui T-90, Uralvagonzavod.

Conceptul a fost prezentat prima oara in 2013 la Russian Arms Expo din Nizhny Tagil, iar in iunie 2014 partea franceza a considerat inghetat proiectul datorita sanctiunilor catre Federatia Rusa si refuzului guvernului suedez de a permite instalarea motoarelor Renault- Volvo diesel de 600CP, rusii continuand sa lucreze apoi pe cont propriu.

atom_8x8_modular_armoured_infantry_fighting_vehicle_france_russia_defense_industry_010ATOM la Expo

ATOM, un sasiu modificat de VBCI, construit din placi de otel sudate, beneficiaza de transmisie automata si suspensie independenta. Firma Petrel s-a ocupat de designul turelei automatizate, care nu perforeaza plafonul compartimentului, echipate cu un tun BM-57 cal. 57mm de provenienta ruseasca, un derivat al antiaerianului S-60. Tunul poate lovi tinte aflate pana la 6km distanta, cu o cadenta de pana la 140 lovituri/minut, incarcatorul din turela avand o capacitate de pana la 100 de proiectile, o cantitate echivalenta putand fi depozitata in sasiu, ca si rezerva. Elevatia tunului este de −8° la +70°, si poate angaja inclusiv tinte aeriene iar tipul de munitie la tragere poate fi schimbat in maximum 3 secunde. Alaturi de tun se afla o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm.

atom_8x8_modular_armoured_infantry_fighting_vehicle_france_russia_defense_industry_details_001Turela ATOM

Soferul se afla in stanga fata, alaturi de motorul plasat in dreapta, iar pentru acces dispune de un chepeng rabatabil spre stanga, cu 3 periscoape frontale pentru timp de zi. In spatele soferului se afla postul comandantului, care are si el un chepeng similar. Compartimentul pasagerilor de 10,7mc are loc pentru inca doi membri ai echipajului (comandant+tragator) si 8 infanteristi, cu acces prin rampa hidraulica spate cu deschidere verticala (cu usa de urgenta incastrata) si 4 trape in plafon. Echipajul beneficiaza de scaune antimina fixate in plafon, cele din compartimentul trupei fiind asezate fata in fata, pe laterale.

atom_8x8_modular_armoured_infantry_fighting_vehicle_france_russia_defense_industry_details_002Compartiment trupa

atom_8x8_modular_armoured_infantry_fighting_vehicle_france_russia_defense_industry_006si trapa acces spate

Ca si dimensiuni, sasiul are o lungime de 8,2m, o latime de 2,5m si o inaltime de 3m, iar garda la sol este de 600mm.

Protectia prin blindaj poate urca pana la nivel 5 al STANAG 4569, cu placi suplimentare modulare de blindaj reactiv sau spatiat, aplicabile pe carcasa, ceea ce inseamna rezistenta la proiectile cal.25mm perforante (APDS-T) trase d ela minim 500m. Vehiculul este dotat si avertizor la iluminare LASER si poate primi si sistem de protectie activa.

otvaga2004_xlopotov_atom_0255b15dBlindaj suplimentar – detaliu

Daca VBCI atinge 28,9 tone echipat de lupta, ATOM poate atinge 32 de tone (18,75CP/tona), avand o masa utila de 7- 8 tone (in functie de echipare), putand atinge o viteza maxima de 100km/h cu o autonomie de 750km. Rulajul poate fi asigurat si in conditiile in care pneurile au fost perforate, vehiculul dispunand de un sistem de mentinere a presiunii in pneuri (“runflat tyres”). Pentru propulsia amfibie, ATOM dispune de doua propulsoare cu elice montate pe lateral, in partea din spate a carenei.

otvaga2004_xlopotov_atom_rekl5b15dFisa tehnica

            ATOM a fost prezentat si in alte variante: transportor de trupe (RAE 2013), vehicul de lupta a infanteriei inzestrat cu aruncator cal. 120mm, tun cal. 120mm sau rachete antitanc, ambulanta, vehicul de reparatii, vehciul de lupta electronica, vehicul blindat de politie, chiar si versiune parasutabila din IL-76.

Desi partea franceza s-a retras din asociere, rusii au continuat in 2015 si 2016 sa promoveze produsul la targurile internationale, sub marca Uralvagonzavod.

 

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=sud_efBJCsE

https://www.youtube.com/watch?v=FDiEyILgbxg

 

Cazul ATOM ne arata ca modificarea unor concepte si sasiuri existente este posibila intr-un timp scurt, de 1-2 ani, atunci cand este interes si sunt prezenti parteneri cu experienta. Iar masa de peste 30 de tone (24-37 de tone in cazul Boxer), nu pare a fi un impediment pentru a face un vehicul amfibiu, cel putin in versiunea  de baza, fara kit-ul aditional de protectie maxima. Un hibrid amfibiu Boxer-TBT nu ar fi deci o tinta imposibila, putand sa se ajunga la omologare si productie de serie intr-un timp relativ scurt, de pana la 2 ani, dupa cum confirma si primele declaratii aparute dupa semnarea asocierii Automecanica Moreni – Rheinmetall.

Ca si raspuns al asocierii Nexter-KMW, Rheinmetall pare sa adopte o strategie diferita, intrand in joint-venture cu companii de armament din Europa de Est (Polonia si Romania) si vizand aceasta piata a flancului estic al NATO, lituanienii fiind primii cumparatori de Boxer din zona.

De vazut cu ce costuri si performante si, si mai important, cu ce procent din cercetare, componente si productie realizat local va fi realizat noul TBT…

Hai cu TBT-ul!

Si in incheiere, un concept Boxer-Agil… adic SAUR + marca Cristian Goila!

Marius Zgureanu

 

Surse:

ArmyRecognition.com

Blog.naver.com

Wikipedia

 

 

 

 

69 de comentarii:

  1. Acu` sa vedem cerintele ministerului.Din cate am citit in articolul precedent MApNul nu si-a definitivat inca caietul de sarcini, in sensul ca mai sunt de facut cateva, foarte mici, precizari.Adica astia dupa atatia ani de „program” TBT 8×8 nu stiu exact ce vor?!Sper sa nu vina iar cu cerinte absurde gen :”sa intreaca Loganul pe autostrada Bucuresti-Alexandria”

    • Probabil ca se vor adapta la noua platforma disponibila acum, pe de alta parte sa clarificam un pic problema blindajului:
      Toate transportoarele blindate au carcasa realizata din tabla de otel. Blindajul compozit, spatiat, reactiv, etc, se ataseaza peste blindajul primar, din otel dur (si elastic in unele cazuri), sub forma de kituri detasabile.
      Cei care au vazut de aproape un TAB modern: Iveco sau Patria (care au fost in Romania), ati remarcat ca pe exterior existau placi de blindaj prinse in suruburi, ei bine acela era blindajul complementar, iar daca l-ati si ciocanit ati remarcat ca suna diferit fata de tabla, dar sub acesta se afla tabla din otel special.

      • E interesanta chestia cu achizitia initiala de ” boxeri”
        E modular asa ca vor cumpara ? Si module specifice centru comanda, ambulanta ?
        As vrea sa vad modelul bazat pe carcasa experimentata
        Ma astept ca rheinmetall sa „vina” cu grija ptr detalii tipic nemteasca
        Nu as spune ca e impotranta masa de baza ,de plecare ..ci sa fie amfibiu in configuratia fara blindaj suplimentar , trenul de rulare sa fie dimensionat ptr greutati mai mari si sa aiba posibilitati extinse de a monta diverse kituri de blindaj „la trupa”
        Adica sa extraga din experienta nemtilor din chestiile cu modularitatea ,dar acolo unde se impune , solutia boxerului fiind oarecum mai complicata ,deci scumpa
        Sper sa iasa ceva bun..are auspicii bune asociere

      • George, deci se poate totusi, sa cantareasca mai mult de 26 tone si sa ramana si amfibiu…

    • Vom vedea, un pic de elasticitate in caietul de sarcini ar trebui sa fie…
      Designul Boxer ar trebui sa ofere o elasticitate suficient de mare pentru a putea talona indeaproape caietul de sarcini al MApN, cu conditia sa nu fluctueze prea tare fata de cerintele TBT 8×8.

      Eu consider ca si SAUR2 ar putea fi usor imbunatatit pentru o nisa proprie in portofoliul RMVS, putand fi interesant si pentru MApN dar mai ales export.
      http://www.rumaniamilitary.ro/saur2-hibrid-un-tbt-8×8-light

  2. Rachete Romanesti
    ………………………………
    stiti cumva daca Racheta A-921 facuta la Ploiesti, mai este in dotarea ROAF?

    Am cateva nelamuriri legate de racheta asta… nu gasesc raza de actiune a ei…
    si daca a fost sau nu modernizata.

    A 2-a intrebare este legata de racheta A-901 (R-23 R) si racheta A-911(R-23T)
    Astea sunt cumva in dotarea ROAF?

    rachetele apar pe site-ul Tehnomil 2012
    http://www.tehnomil.net/tag/a-921/

    • Te iert doar o data pentru OFFTOPIC, a doua oara nu! 🙂
      Ce detecteaza ochisorul tau ager la R-23R si R-23T… ce scrie dupa?
      Sunt cateva care nu au scris acelasi lucru dupa numele rachetei…
      Cat despre A-921, ia uite aici (e ultima oara cand te iert ca nu folosesti butonul de cautare de dreapta sus de pe pagina Romil):
      http://www.rumaniamilitary.ro/racheta-aer-sol-a-921

      A-90 – AA-1 Alkali, aer-aer, fascicol radar
      A-91 – AA-2 Atoll, aer-aer, IR
      A-901 – R-23R, aer-aer, radar semi-activ, proiect
      A-911 – R-23T, aer-aer, IR, proiect
      A-960 RAV-RS – AA-8 R-60, aer-aer, IR, proiect
      A-94 – SA-7 Strela-2, sol-aer, IR
      A-95 – SA-9 Strela-1, sol-aer, IR
      A-921 – AS-7, aer-sol, radio
      A-93 – proiect*
      A-99 – proiect*
      RATAL/RATLD Racheta antitanc autodirijata laser – proiect*
      AT-3 Maliutka – antitanc, CLOS prin fir
      STAR-80L LRDL – antitanc (posibil aer-sol), laser semi-activ

      • 🙂

        Eu am vazut ce scrie… dupa… si citisem si articolul. dar… intrebarea era raza de actiune si daca mai e in dotarea ROAF. Ea fiind o racheta destul de greu manevrabila.
        Si acum am achizitionat rachete Spike.

        Scuze pentru Offtopic.
        😀

    • ” ca nu folosesti butonul de cautare de dreapta sus de pe pagina Romil ”
      Chipp , chiar am scris degeaba ?

  3. Eu pariez pe o varianta intre Boxer si TBT-ul romanesc initial, insa pastrand inclusiv structura si designul romanesc. Si asta pentru ca o parte din muca este facuta deja, insa cel mai important, pentru ca in felul asta, nemtii tintesc o nisa de piata pe care inca nu sunt prezenti cu un produs al lor. Inca nu au un transportor 8X8 amfibiu, ci doar un 6X6. Probabil o sa iasa ceva mai lowcost, numai bun de oferit si celor mai sarmani, cu bugete pe masura! 🙂

    • Aici mai este vorba si de greutate, Boxerul fiind mult prea greu….probabil AGILIS o sa fie la greutate, undeva intre Boxer si SAUR 2. Ramane sa vedem mai multe pe viitor!

  4. Scuze pt. off topic dar se pune iar de vreo vrajeală turceasca sa gaseasca scuze pt. ceva mai apasat ?https://mobile.almasdarnews.com/article/17-turkish-soldiers-killed-30-turkish-tanks-destroyed-operations-inside-syria/

  5. Multumesc frumos Marius ! Sa speram la din ce in ce mai bine ! Sunt curios sa vad cam cum va arata si 4/4 -ul [he he …]

    • Cristi, scuze ca sunt simandicos, dar te-ai gandit ca exact aceleasi modele sa le faci si in variante senilate?

      Ceva in gen platforma comuna modulara (roti sau senile) precum BAE SEP „Alligator”…
      Cam neverosimil tinad cont de solutia antiIED a celor de la ACTTM de sub carcasa TBT, dar na… 🙂

      • Razvan ar merge si niste senilate din ele normal , insa , pt. transportor senilat greu , mi-ar sa aduca mai mult a Merkava ,deci un tanc cu compartiment pt. trupa
        In formula usoara , cred ca ar putea fi convertibil in ceva semanator Kaplanului sau in ceva care sa poata atasa senile direct pe roti , asta insemnand ca rotile ar putea fi blocabile in sistem de deplasare stil tanc

        http://www.army-technology.com/projects/10437/images/239697/large/3l-image.jpg

        • Merkava nu are compartiment pt trupă! decât poate sub forma NAMER-cu destinație specială pentru transport infanterie
          Au spus-o israelienii de la început, dar unii tot așa o țin
          Concepția lor era un tanc capabil să protejeze echipajul în primul rând, de unde plasarea motorului în față și care să poată fi alimentat rapid cu cantități mari de proiectile ăn lutptă, confort sporit (mai ales încondițiile climei lor) și nu în ultimul rând capacitatea recuperării răniților din tancuri chiar cu ajutorul altor tancuri. Toate aceste cerințe au fost rodul experiențelor lor în folosirea tancurilor-poate una din țările care a avut cele mai multe lupte duse cu tancurile din ultimile decenii

  6. La ce dracu va trebuie unul greu? Doar nu luptati cu klingonienii.

    • 1.) Nu noua ne trebuie 🙂
      2.) Comparatia e pentru un derivat al unui 8×8 greu cum e ATOM-VBCI versus un posibil derivat din Boxer, dar posibil mai usor. Ideea de fezabilitate si rapiditate in modificarea unei solutii deja in productie.
      3.) Nu luptam cu klingonienii, ci posibil cu rusii sau altii din zona. Cum poti contrabalansa faptul ca ai armata redusa numeric si cu baza de mobilizare redusa, precum si bani putini pentru achizitii? Iei mai putine dar incerci sa obtii protectie maxima.

      … si 4.) Ca sa poti lupta bine cu klingonienii era sa poti fi si tu invizibil cum erau bird-pray-urile lor, sau sa le poti detecta semnatura motoarelor 🙂

    • Din punctul meu de vedere, sa fie cat mai greu si mai bine protejat si totusi amfibiu si sa aiba un tun cat mai mare posibil care sa-i permita sa mentina capacitatea de transport trupe. Cu cat e ciocanu mai mare, cu atat mai bine.

      • sunt roluri diferite/ misiuni diferite:
        una e configuratia APC, cu mitraliera de calibru mediu/grea, eventual ceva rachete aT, alta e MLI/IFV si alta e masina de sprijin cu foc… pe masura ce creste puterea de foc, scade capacitatea de transport trupa…

      • Pentru ce iti doresti, urmeaza, adica va fi un proiect separat de IFV(MLI) – mai grea, mai protejata, mai mult firepower, astfel mai bine integrat alaturi de structuri de tancuri. Momentan vb de TBT amfibiu, desi repet n-ar strica turele gen cele de pe Jderi sau altele, dar sa aiba tun de 25-30mm si IL rachete AT gen. 4 sau 5.

    • @goelette:
      „VA” trebuie???
      Hmmm, s-a dat de gol.
      Vaporas…mezei dupa colt, baga mare, dezlantuirea!!!!

  7. Lasa.i sa dea.Poate le vindem si lor ceva din ce o sa construim.

  8. Hihihi … Schprehen Sie pa ruski?!
    Pe lângă acuzațiile de corupție din Grecia, Rheinmetall a fost acuzată de americani că ar fi contribuit decisiv la pregătirea Rusiei pentru „un război mondial”. Concernul german a semnat cu Rusia în 2011 un parteneriat pentru construirea unui centru special de antrenament pentru trupele speciale și GRU, în valoare de 140 milioane de dolari. Noua unitate a fost ridicată la Mulino, în apropierea orașului Nijni Novogorod, și este proiectată pentru instruirea completă a 30 de mii de soldați anual prin simularea unor situații tactice de luptă.

    „Este regretabil faptul că firmele germane au sprijinit și au pregătit militar Rusia chiar și în timpul atacurilor directe împotriva Ucrainei.“ The Daily Beast

    Agenția Stratfor spunea încă de atunci că acest contract nu era decât o confirmare a bunelor relații ruso-germane, care ar fi trebuit să fie un motiv de îngrijorare pentru aliații NATO, în special cei din Europa Centrală și statele baltice. Rezultatul colaborării dintre Rheinmetall și armata rusă s-a văzut imediat. În 2014, la finele lunii februarie, micii omuleți verzi au invadat Crimeea.

    Lumea a fost șocată atunci când forțele rusești de operații speciale au intrat în peninsula ucraineană și aveau o tehnologie avansată, iar operațiunile erau drastic îmbunătățite. Operațiunea GRU Spetsnaz a fost atât de securizată, încât nici măcar serviciile secrete ale SUA nu i-au văzut venind pe micii omuleți verzi. În 2014, thedailybeast.com cita membri ai Guvernului și Congresului american, care se întrebau deschis cât de mult ajutor a avut în domeniul militar de la Occident, iar cazul Rheinmetall era cel mai important dintre cele luate în discuție.

    Rheinmetall nu a construit până la final baza de la Mulino, deoarece, după Crimeea, Guvernul german a interzis companiei să mai colaboreze cu Rusia. Decizia a venit tardiv, întrucât contractul trebuia finalizat la finele anului 2014 și, la data blocării sale de către Guvernul german, era deja într-o fază foarte avansată. De altfel, oficialii americani cred că Germania a ajutat la instruirea forțelor ruse de ani de zile, cel puțin din 2011. Rheinmetall și-a apărat proiectul din Rusia chiar și după invazia din Crimeea, în ciuda protestului americanilor, care au acuzat compania că ar fi contribuit la antrenarea forțelor speciale care au operat în Ucraina.

    Din datele centralizate de Congresul american, rezultă că Rheinmetall a colaborat în Rusia cu Oboronservis, o firmă rusească de stat. Centrul de formare și simulare, ridicat de Rheinmetall și Oboronservis, este copiat după cel al Bundeswehr-ului german și reprezintă „cel mai avansat sistem de acest gen la nivel mondial“. Oh , yes pa liudski!
    http://www.cotidianul.ro/constructorul-de-tab-uri-romanesti-vorbeste-ruseste-291715/

    • Au inceput atacurile, dar nu impotriva nemtilor, ci impotriva faptului ca se vor fabrica in Romania. Argumentaia este cel putin imbecila

      • Intr-un fel se intoarce impotriva imbecililor chestia asta …devine chiar un ”must have ”
        Eu m- as bucura sa avem si noi un centru din asta de formare si simulare daca tot e ”za best ” , asa vom sti si ce stiu rusii in materie de ”omuleti verzi ”…

  9. Ati auzit de ala care nu isi schimba naravu?

    Eu zic ca sigure sunt alea geremane pe care l-eam cumprata in prima „deschidere”
    Ca daca se va cotinua va fi SAUR 2 cu unele insertii nemtesti .. si ca trece ca fiind realizare germana /9ca pot fi si tari care sa ceara ceva maiusor si mai ieftin ca Boxeru)

    Ma rog eu sunt cam sceptic .. insa cums a va zic .. acum este campanie electorala, „unii” au „auzit” ca la moda e „nationalismu” s-uauitat iute pe dictiinaru din 1957 su auz is „sefu treb sa ne oprfacem miltaristi” , Rehinu avea nevoie de bani si coana Angela sa i se pupe mana.
    la anu bishbitz at usual luam Boxerii si cu restu mai vedem noi. Reteta bine cunoscuta ca asa nu am BELLit Romania, nu am modernizat restu de TR 85 samd etc . Ca ce dracu in caz de ceva e mai utila o vila in Florida sau un apartament scump la NY nu?!

    • om trai s-om vedea. s-au prins in sfarsit ca romanii inteleg mai mult decat credeau ei despre ce e in jurul Romaniei ( ma refer la politicieni) mi=ar fi placut mai mult sa fie ceva in colaborare cu hamericanii…nu stiu de ce, as fi fost mai linistit…

      • sa nu uitam ca pe eads s-a pus batista pe tzambal… nici aia nu-s niste ingerasi, sa nu mai vorbesc de ai nostri. ( vezi faza cu hemisiile poloante). sa hie asta o mica compensatie? inseamna ca ai nostri au jucat inteligent si asta imi da oarece sperante. insa fiind ftti 25 de ani, dati-mi voie sa ma bucur dupa ce voi auzi de primele 50 de taburi iesite pe portile de la Moreni catre harmata romana care este.

        noa, nu va suparatz pe mine, nu vreu sa strac bucuria nimarui.

      • Dar hamercianii ar dori ?

        Stii de multe ori unii care ii dau cu americanii imi aduc amimte de muierile alea trecute si de a doua tinerete care incearca sa cupleze pe unu cu o fata buna .. fara s aii oese ca „fata” are amant stabil . Ma rog unweroi incearcas a o cupleze pe una cu un gagiu care ar alte anhajamente..

        Asa si noi … cUm sa iti zic America are alte „pasiuni”

        • zic unii ca aveam relatii f bune cu ei pe linie de servitzii pe chestii mai mult sau mai putzin protestante (sic!), insa la nivel de demnitari de stat mai sclabutz…. amu’ cu soparleala lu tanti reptila, posibil sa caza si ceva shtabi de pe la servitzii si ai nostri ca brazii au cam ramasara fara adrisant… caz doara si herr merkel si el zultano magnifico se cam dau pretenari cu tzaru si fix ei vin cu oferte. ce sa mai zic de olandeji , mari prieteni cu noi dintotdeauna. mai lipsesc ungurii si bulgarii din ecuatzie si o punem de un gangbang stil kecske. se citeste chetchche. inseamna capra….

          • Una este relatia la niverl de sluga la 2 stapani si lata este relatia intre „case” .
            Ca cat or fi de bune relatiile FBI-Codruta , secrete cu secretiile noastre m pricta de catifelate si lungi is limbile GDS-ONGistice adevraul iaste ca SUA au alte simpatiii .
            Iar relatiile speciale ale slugilor noastre cu slugile lor (slugi adica servitirii serviciilor) pot a fie folosite in detrimentul nostru. De ex sa ni se explice de catre „ai nostri” ca nu meritam nimic nici un”ajutor miliatr” ptr imesnul serviciu pe care l-am facut cu Deveselu . Sau bine ghidonati de omologii lor miruicani unii de pe aici guita ca de fapt nu noi am rams singurii fideli unei orinetair atlantice ci ca de fapt noi vrem cu Rusia (Ungaria nu… )

            Lucuril;e e mia incurcate

  10. Eu as vota pentru minim 2-3 batalioane de TBT greu – BOXER.
    Si as fi pentru completarea a 2 batalioane de Mowag Piranha C.
    Mi se pare prea putin un Batalion.

    Dar as muta transportoarele Pianha C la Vanatorii de Munte. Transportorul fiind ceva mai „subtire” in ce priveste protectia podelei, si as zice ceva mai usor.
    PEntru zona de munte, greutatea putin mai usoara, dar un motor ceva mai puternic, ar fi un avantaj. plus ca prin multii nostri, in special se circula pe drumuri (sosele) asta inseamna ca, in caz de conflict, drumurile nu vor fi neaparat minate.

    • Ce sa faci cu un 8×8 amfibiu la vanatorii de munte?! Sa treaca cu ele paraurile Parangului?!

      • @George,

        Am zis mai sus. nu e vorba de amfibiu. e vorba de zona muntoasa unde ai nevoie de un raport fff mare putere/greutate. ca sa te poti „catara”usor.

        Amfibiile nu doar ca-s amfibii. dar au o greutate mai mica. si motoarele destul de puternice. asta ofera o tractiune buna la catarare.

        Ce sa zic ca in zona de munte… mereu vei avea probleme tehnice cu vehiculele grele. din cauza rampei ridicate, mecanica este foarte solicitata.

        HAi sa intreb ceva… de ce crezi ca romania Socialista a dotat Vanatorii de Munte cu MLVM (9 tone) si nu cu MLI 84 (14 tone- varianta standard)??
        a abordat masini ceva mai usoare. ca sa fie mai sfasnete.

        • @chipp vanatorilor de munte le trebuie ceva usor si cu centrul de greutate cat mai jos. Piranha in nici un caz nu se preteaza la munte.
          Sau pentru dus trupe rapid pe traseele montane ceva gen Hagglunds.
          Centrul de greutate jos, senilat, plus ca-i articulat, mobilitate maxim nu ramane agatat, poate sa treaca prin paduri mai usoare

  11. Ejder -ul turcesc e cam din aceeași categorie cu Volk-ul rusesc, deci n-are nicio treaba cu TBTurile. Dacă turcaletii vin sa producă în Romania eu zic că-s bineveniți, doarmă pe aici nu vor fi cumpărători pentru mașinile lor. Poate le produc aici ca sa le exporte în Turcia :-))

  12. Sa nu ne trezim ca nemti nu vor sa ne livreze cele necesare ca sa nu supere maica rusie,a mai fost discutia aceasta!

    • Eu insumi detest Germania si atitudinea ei fata de Europa Centrala si de Est.
      In ceea ce priveste acest contract, sper ca America le-a aratat nemtilor batul si ca acestia au inteles mesajul.
      Nu uitati ca zilele trecute a fost publicata o stire potrivit careia americanii vor trimite in Germania noi unitati militare si echipamentul aferent. Acele unitati nu vor stationa degeaba in Germania.

  13. Și încă ceva – e bine cu corvetele produse la Galați și cu Agilis-ul Moreniului, minunat! Dar o racheta At adevărata când asimilam și noi, ca ma doare sufletul când știu ca cumpărăm Spike-urile alea cu 70-80000 de coco bucata. Toate Agilisurile vor avea nevoie de rachete AT… Ce facem, le cumpărăm de la polonezi?

  14. Conceptul lui Cristian arata super tare

  15. Eu sincer nu m as indrepta catre polonezi ,nu ne prea baga in seama ,se vor putere regionala ,poporul se iubeste cu rusul de rand .Trebuie sa nu coboram stafeta daca vrem sa fim cineva in zona ,m as indrepta catre Israel si SUA ,chiar Franta sau UK. Probabil e strategie sa nu mai gasim MLU si sa fim obligati sa luam f16 noi ,ceea ce e bine ,Motoc spunea ori sh ori noi deci nu a omis sa luam noi !

    • @ronin, o sa ne respecte lumea cand ne respectam pe noi insine, poliicieni adevarati, deciii corecte si apoi altii o sa ia exemplu nostru de urmat.
      Singurul exemplu de pana acum e DNA-ul si SMURD-ul, putine exemple as zice.

  16. Mie-mi e ca toata tevatura a fost ca sa luam aia 50 de Boxeri si atat. Comisioanele aferente. Cand spunem MAPN vrea/nu vrea ce inseamna, cine sunt decidentii din MAPN cu nume si prenume care deodata si-au dat seama ca vor urgent niste IFV uri pe roti? Sa nu vina fara armament si sa asteptam 3 ani pina pun ceva mai mult de 12.5 mm pe ele.
    Din pozele pentru pregatirea de 1 decembrie.. Humvee in cateva versiuni, Uro Vamtac, Panhard, Renault, Land Rover, Chevrolet, Duster si ce mai au la PM asta doar la 4×4.

  17. Eu ma rog sa ramana in picioare treaba asta si dupa alegeri

  18. ” tipul de munitie la tragere poate fi schimbat in maximum 3 secunde” – sigur nu se poate oooo secundica mai mult?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *