SAUR 2 hibrid, un TBT 8×8 “light”

1379613_300178910121366_1789933080_n

Avand in vedere ca povestea gasirii power-train-ului pentru TBT continua in al treilea an consecutiv, dupa insuccesul colaborarii cu Iveco (care parea sa fi intrat in program mai degraba cu scopul de a vinde Super-AV-ul in locul produsului cat-de-cat romanesc), iar SAUR2 bate pasul pe loc, fara promovare la export dar si fara interes din partea MApN, poate ca o solutie intermediara intre cele doua produse, adica un SAUR2 pe steroizi, ar putea reprezenta solutia iesirii din impasul inzestrarii actuale.

Saur 2 ar putea integra, in limita omologarii existente, cateva dintre solutiile tehnice propuse pentru TBT 8×8, in special protectia. Dar pentru aceasta ar fi nevoie de un nou prototip  sau de un retrofit al unui numar mai redus de solutii pe una dintre cele 2 platforme existente.

Noi solutii de blindaj, cum ar fi gama Ruukki, solutii compozite (unele testate pentru ABC-79M 4×4: BSG si BSM) sau protectia sub podea a TBT deja testata ar putea duce protectia actuala catre un minim STANAG 2+ sub podea (posibil 3), iar cea frontala si laterala ar putea creste spre nivel 3 (de la 2 actualmente).

Aceasta protectie suplimentara ar putea veni cu pretul a sub o tona de masa in plus a vehicului, masa actualmente situata la 16 tone nud.

Motorizarea actuala, MAN diesel de 326CP (parand sa existe si Cummins Euro 3 diesel) poate fi pastrata in oferta, insa pentru MApN ar putea fi mai interesanta o varianta deja existenta in propriul inventar, si anume Caterpillar C9 turbo-diesel de 400CP, care echipeaza MLI-84M si Piranha IIIC 8×8, alaturi de o transmisie ZF 7HP602.

Tabela variante motorizari – sursa Tehnomil.ro.

 

Model Greutate maxima (tone) Tip motor Configuratie motor Putere (CP) Cutie de viteze
Pandur II 22 Cummins ISC 350 6L 285 ZF 6HP602C
Iveco SuperAv 24 Iveco Cursor 13 6L 550 ZF 7HP902
Piranha IIIC 18 Caterpillar C9 6L 400 ZF 7HP602
VBCI 28 Volvo D12 6L 550 ZF 7HP602
Boxer 33 MTU V8 199 TE20 8V 710 Allison HD4070
Freccia 28 IVECO Diesel 5HP-1500 6V 560 ZF/Iveco Fiat
KTO Rosomak 22 Scania DI/DC12 6L 543/480 ZF 7HP902
Terrex/Yavuz 24 Caterpillar C9 6L 450 Allison 4500SP
FNSS Pars 30 Deutz BFM 2015 8V 530 ZF

 

Dupa cum se vede in tabela, Terrex-Yavuz la 24 de tone dispune tot de un Caterpillar C9, dar de 450CP (transmisia fiind si ea diferita – Allison 4500SP). Rezerva de putere ar putea fi utila si TBT-ului care ar depasi usor 20 de tone, pastrand insa cat de cat un motor comun cu MLI-84M, PiranhaIIIC si, de ce nu, Saur2.

De precizat ca inclusiv LAVIII/Stryker, la cele 18-20 de tone ale sale, dispune de un Caterpillar C7 de doar 350CP.

Daca insa TBT va atinge 25-26 de tone (ipoteza putin probabila), intr-o varianta grea, care sa faca concurenta Freccia si VBCI-ului, exista si alte optiuni, dupa cum se vede mai sus, existand insa si un Caterpillar, in eventualitatea ca C9 nu va putea fi dus in plaja de peste 450CP, si anume Caterpillar C12, care porneste de la 450CP.

Nu cred ca se pune problema sa ajungem la masa ATOM-ului ruso-francez de 32tone, inca amfibiu, care ar folosi un motor Renault diesel de 600 Cp. Insa chiar si la rusi, favoritul pare sa fie nu ATOM ci Boomerang, care va avea in jur de 20 de tone si un motor turbodiesel UTD-32TR  de 510CP, fiind destinat a inlocui parcul de BTR-80 si BTR-82, protectie dorita fiind pana la nivelul cal. 14,5mm perforant.

oklepno-vozilo-bumerang-8x8-

Boomerang

Chiar daca nu doar puterea conteaza, ar trebui lasata o marja suplimentara de putere, atat in cazul SAUR2 cat si al TBT, motorul Caterpillar putand fi potrivit pentru SAUR2 cu o rezerva comfortabila de cai putere…

Aceasta motorizare comuna in parcul MApN se adauga la propunerile de inarmare ieftina refolosind armamentul din stocurile MApN, prezentate aici. Astfel, adaugand in ecuatie alaturi de motorizare si cazul turelei OWS-25R (cu 67 de bucati stocate) practic SAUR2 ar putea fi echivalentul pe roti al MLI-84M, ca si inarmare si motorizare, si posibil si ca si masa si protectie, ramanad insa amfibiu.

Astfel, intr-un moment nu tocmai linistit pentru vecinatatea Romaniei si cu un program TBT 8×8 inca la ani buni de finalizare, Saur2 ar pute aprelua stafeta inzestrarii, fiind echipabil cu armament, sisteme si motoare similare cu ceea ce logistica noastra cunoaste deja, costul obtinerii a peste 60 de masini putand fi scazut prin reutilizarea unor sisteme deja aflate pe stoc, de la armament posibil la motoare cu transmisia aferenta. Retrofitul unor solutii dezvoltate pentru TBT, impreuna cu echiparea similara ar face din Saur2 un frate mai timpuriu dar cu logistica comuna cu aTBT 8×8, precum si cu a altor mijloace deja in uzul fortelor terestre. Saur 2 s-ar transforma astfel intr-un “TBT light”.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.tehnomil.net/2015/01/16/se-cauta-motor-episodul-1/

http://www.tehnomil.net/2015/03/10/se-cauta-motor-episodul-2/

Alte articole pe tema similara:

http://www.rumaniamilitary.ro/reutilizarea-armamentului-existent-solutii-stop-gap

http://www.rumaniamilitary.ro/turele-si-arme-calibru-mediu-pentru-masini-de-lupta

http://www.rumaniamilitary.ro/btr-82a-la-marea-neagra

 

45 de comentarii:

  1. Bun articolul insa doar sperante desarte. Cine sa faca ce s-a propus mai sus, cand paradoxal, ieri a fost articolul cu tacerea generalilor.

    • Pai nu generalii sunt problema! problema sunt banii. Programe de inzestrare avem, dar cu ce sa le punem in practica? Si mai este o problema! Cina v-a spus voua ca MORENIUL mai este in stare sa faca un produs atat de divers? Ma refer la modificarile propuse. Pana si SAUR 2 a fost un efort colosal pentru ei!

      • Ia sa dea primu ministru o chemare ca populatia sa cedeze 10% din salariu pe trei luni pentru a se dota armata cu Saur 2 ROMANESC sa vedem ce se intampla.
        E u ma inscriu sa dau un an sau doi numai sa vad ca se face ceva in tara asta.

  2. Eu as fi multumit daca ar incepe macar sa se gandeasca la utilizarea sasiului SAUR-2 pentru dezvoltarea conceptului HIMARS.
    Instalarea pe SAUR-2, eventual cu plafonul (jumatatea din spate) coborat, a unui pod 20x122mm sau 13x160mm sau, mai tarziu, 2-4 x IMI Extra sau 1x LORA, fara turela ci doar cu erector hidraulic, ar duce la realizarea unui sistem de artilerie mai mobil decat cel american si cu capacitate mai mare de trecere, inclusiv amfibiu. In acelasi timp, masina ar continua sa fie transportabila cu C-130.

    • In varianta cu munitie de 122mm ar merge si 2 x 20 x 122mm, cu conditia ca, pentru traversarea raurilor, sa fie incarcate in tuburi doar 20 de lovituri.

      • gandesti tu ceva acolo… insa in urmatoarea perioada s-ar putea sa constati ca nu ai fost chiar cu totul pe langa subiect, desi nu e chiar ce-ti imaginezi aici 🙂
        Eu m-as multumi cu Saur2 in rol de mai sus, pentru care o parte insemnata de echipâment exista sau se poate procura relativ usor, sau in celelalte roluri prezentate mai demult: platforma de artilerie, sistem sol-aer, PCB si Medevac.

        • Are atatea posibilitati de utilizare, chiar si in varianta actuala de protectie, motorizare, incat nu inteleg cum de nu se misca nimic.
          Ar merge si ca baza pentru un SHORAD, cu SPYDER-SR sau AMRAAM – CLAWS.
          Ar merge si pentru rachete antinava, cu 1x RBS-15 / HARPOON sau 2 X NSM / Imi Extra.
          Ar merge si pentru Brimstone.
          Astept sa ma uimeasca baietii ………

  3. Cea mai importanta intrebare ar fi cat ar costa acest upgrade pentru SAUR 2 ? Cat ar creste costul lui SAUR 2 de productie,mentenanta si care este capacitatea actuala a Romaniei de a il produce ?
    Ca eu am impresia ca nu prea mai avem cine stie ce linii de asamblare.
    Cate componente ar fi facute in Romania in versiunea asta upgradata ?

    • nu va fi un upgrade, ci varianta standardizata care ar intra in productie.
      Un SAUR2 nud, fara armament, ar putea costa in jurul a 800.000-1 mil.euro…
      Un TBT 8×8 este planificat sa coste sub 2 mil. euro:
      http://www.radiominisat.ro/4035.html
      Deci un SAUR2 TBT-izat probabil ar fi undeva la jumatatea drumului ca si costuri, in functie si de ce s-ar integra pe el.

      • E foarte ieftin sincer…ma asteptam sa coste mai mult.

      • Tare as fi curios ce costa carca aia de bani – ca unii spuneau pe aici ca e usor de produs un TBT modern LOL!
        Deci nu prea vad de ce ar trebui sa mergem neaparat pe o singura motorizare.
        Intrebare este cate Caterpilar C 9 mai avem in stoc?
        Daca nu mai avem stoc de astfel de motoare nu vad de ce am merge spre pozitia Caterpilar C 9 de monopol in MApN?
        Exista solutii MAN si MTU foarte bune si adoptate de multe armate ale lumii.
        Cred ca pana la urma ar trebui facut un lot de Saur 2 de 24 de bucati pentru Infanteria Marina – acolo sunt nevoi speciale, este nevoie mai mult ca oriunde altundeva de un transportor care sa stie sa inoate.
        Cele 24 de bucati sa fie dotate cu turlele OWS 25 R din stocul MApN-ului.
        Deci costul o sa fie undeva la doua treimi din cei 800k 1 milion.
        Astfel in primul rand pastram know how-ul in tara si mai pastrezi si oamenii din fabrica in Romania fiindca daca nu vor pleca!

  4. Uite dom’le idee la astia lui Fidel: http://www.military-today.com/artillery/cuban_fsv.htm. Poate cu un tun sau turela mai decenta!!!

    • Cam tembeli cubanezii astia. Ideea in sine e buna, dar de ce sa pui o turela asa de grea pe un vehicul care, in rest, are armura usoara? Bine, evident ca e mai simplu si mai ieftin asa, dar hai sa fim seriosi, cu cat i-ar fi costat mai mult sa scoata tunul si sa-l infiga intr-o troaca de vreo 10-20 mm grosime. Totusi imi place, imi aduce aminte de distrugatoarele de tancuri americane si englezesti de alta data, in special de Hellcat.

      • Nu e o turela originala T-55. Au luat o turela T-55 si, in afara de inelul de sprijin si partea frontala, unde se instaleaza tunul, au decupat tot si au inlocuit cu placi de otel, mai subtiri. Un fel de turela de pe monitoarele noastre dar mai mica.

        • eroule, sigur nu-ti spune si Juanito si vecinii te etriga esse?
          Si eventual ei cina la familia Castro?

          Nu de alta dar cred ca ar trebui sa ceri drepturi de idee originala macar :).

  5. Hai saluam Licenta de CATERPILAR C9
    Acum motoarele au puterea de 450HP

    – Pasul – 1 este sa scapam de Coruptie
    – Pasul – 2 este sa redeschidem fabricile

    Eu nu inteleg de ce la Moreni si la Mizil fabricile nu au dubla specializare – militara si civila
    – militara (masini d lupta)
    – civila (camioane si utilaje constructii)

  6. Cum nu sunt de specialitate si nu ma pricep sa conduc un Saur2,dau o cautare pe Google ca sa vad daca exista ceva bani la MApN pentru acest proiect si,de ce nu,daca se poate compara cu vehiculele similare pe care le are Ivan.Din intamplare,dau peste un articol in care nimeni altul decat Ivan in persoana,ne sfatuieste cum sa ne majoram PIB-ul la 2% fara sa ne imprumutam si alte bazaconii de-ale lui.Nici nu stiam ca exista „Asociaţia de Cooperare Strategică, Diplomatică, Economică, Culturală şi Educaţională cu Rusia şi Spaţiul Slav (ACS-RSS)”.
    http://www.acs-rss.ro/index.php/arhiva-glasul/item/205-cum-trebuie-sa-ne-aparam-tara-domnule-presedinte

    • „Tovarasul” Radulescu si echipa din Galati… „Sef de stat major” Vasilescu (ex-pilotul protagonist „Tigareta”), el lider maximo Mandrasescu (unii fac o confuzie cu Bogdan Diaconu deputatul dar inca nu se stie precis 🙂 ).
      Echipa asta + inca vreo cativa „importati” din R Moldova via FSB au fost in spatele protestelor „spontane” de la Pungesti. Cei „importati” au primit interdictie pe teritoriul RO si se pare ca si pe teritoriul R Moldova. Au incercat si inca mai incearca sa creeze o miscare al carei scop principal sa fie Moldova Mare care sa contina intre altele si Moldova romaneasca. Nu sunt straini nici de anumite miscari din zona HarKov… Si nici deputatul Bogdan Diaconu nu este ceea ce vrea sa para, desi el sustine ca nu stie ce este aia copeica…. In fine, increngaturile sunt cu mult mai mari, dar se pare ca cei abilitati prin lege contra acestor forme de atac contra statului roman TAC!

  7. Asteptati voi sa cumpere careva Saur2 🙂 🙂

    Si Eroul ca sa nu se plictiseasca mai sudeaza o turela sau un RBS15F, bre Eroule, matale suferi turelita sudabilitabila acuta in stare avansata si cu pronostic rezervat 🙂

    Am zis ca nu mai comentez la articole cu Sauri, TRuri sau mai nou T72iuri importate din cimitire pt upgrade 🙂 🙂 … dar cand vad ca va chinuiti asa mi se face mila de voi 🙂

    Din lista aia de jeneralisimi cu abuzuri in serviciu, fals, trafic de influenta, deturnari de fonduri, tradare, fals in declaratii, evaziune fiscala, prejudiciere de milioane de EUR, abuzuri contra intereselor publice, abuzuri in serviciu, trucarea concursului de angajare si angajari pe spagi si asa mult mult mai departe 🙂 e acolo o fraza foarte foarte interesanta, uite, v-o subliniez, poate va sare in ochi 🙂

    ” Dosare cu caracter secret

    – Gen. Nicolae Pastinica a inaintat, in aprilie 2001, Parchetului Militar materialele de cercetare executate de Inspectoratul General al M.Ap.N in cazurile Marconi, “ STAR, Algoritm politic din inzestrarea armatei. ”

    Asteptati voi sa va cumpere Saur2 de la Moreni aurolacii aia traficanti, evazionisti, tradatori, smenari, falsificatori, escroci deturnatori de fonduri mana’n mana dupa algoritm cu aurolacii traficanti, evazionisti, tradatori, smenari, falsificatori, escroci deturnatori de fonduri din clasa politica 🙂

    Bre, armata aia e privata, au buget si e smenul lor ce fac cu bugetul ala si cumpara ce vrea ei si de la cine vrea peula lor. Dupa algoritmul politic…

    Capisci?

    Dar voi mai adaugati o protectie, mai bagati niste CP la motoare si mai sudati o turela doua acolo ca sa nu va plictisiti 😉 🙂

    • 10 puncte

      Smenu este in esenta conducerii militare de partid si de stat

      La mintea mea saur 2 este un sicriu pe roți
      Daca il vor sudamericanii ar fi poate rentabil ca fabrica sa vanda proiectu
      Daca APCu nu rezista la minim calibru 20 (ma refer la protectie all around si nu la arcu frontal) nu are rost sa ne apucam si mai bine luam boxeri

      Nu exista nici o justificare pt. un APC usor decat daca vrei dinadins sa pierzi viețile militarilor
      Sau poate am descoperit noi rumanii gaura covrigului iar americanii care au crescut protectia inclusiv la vehiculele de cercetare nu se pricep
      Rusii care se zice ca au la boomerang o protectie crescuta nici ăstia nu se pricep
      Trebuie sa le dăm noi niste saur sa le vina mintea la cap

  8. “Noile” avioane multirol ale Romaniei, cele 12 F-16 cumparate din Portugalia la mana a treia, vor fi repartizate Flotilei 86 Aeriene, de pe aerodromul Borcea.
    http://www.aviatiamagazin.com/headline/noile-avioane-f-16-vor-fi-trimise-la-baza-de-la-borcea/

    • Bine dar asta se stia demult. Pentru asta a si intrat in lucrari de modernizare aerodormul Borcea.
      F-16, cu priza de aer sub fuselaj, sunt sensibile la obiecte aspirate de pe pista.
      In privinta repartizarii unitatilor, cred ca vor lasa cateva MIG-uri si la MK.

      • deci astia vor sa tina in RoAF cam 30 de avioane…18 MiG-uri si 12 F-16…sunt curios daca o sa mai reziste mig-urile pana in 2020 cand probabil intra a doua escadrila de F-16

  9. Off topic, din Jane’s:

    AN/TPQ-49 Lightweight Counter-Mortar Radars (LCMRs) have been highly effective for the Ukrainian military, according to the top US Army general in Europe.
    Ukrainian use of the LCMR „has turned out better than expected”, and Ukrainian military units have found „new ways” of using the radar, Lieutenant General Ben Hodges, head of US Army Europe (AREUR), told reporters during a 17 March breakfast meeting.
    In late 2014 the US Army began delivering the first of 20 LCMRs to Ukraine, and the Ukrainian Ministry of Defence is understood to have purchased more.
    The US Army defines the LCMR as a „day/night mortar, cannon, and rocket locating system”.
    It can be deployed in 20 minutes and is designed to automatically locate firing positions by the detecting and tracking in-flight shells and back-tracking that data to provide a weapon position, according to IHS Jane’s C4ISR and Mission Systems .
    Still, Ukraine likely needs to get more capable at counter-jamming missions, Lt Gen Hodges added. Russian-backed separatists have been jamming Ukrainian C4ISR systems and effectively targeting Ukrainian units, which would need to either attack the source of the jamming or ‘spoof’ the electronic warfare systems being used against them.

  10. Vreau sa inteleg si eu ceva! 🙂 Avem in prezent TAB 71, 77 s.a.m.d. si B33 Zimbru. Inteleg ca plangerile militarilor nostri de pe unde au fost cu ele (sa nu mai injuram participarile in misiuni din teatre de razboi aflate departe de tara ca sunt o experienta nepretuita) privesc indeosebi nivelul redus de protectie impotriva minelor. Asa am inteles eu, nu loviti 🙂
    Din ce am citit eu SAUR 1 si 2 sunt transportoare blindate cu un nivel de protectie similar cu cele enumerate mai sus, proiectul TBT 8X8 urmand sa fie „the real thing”. Auzisem ca cei de la Moreni au investit si bani proprii in acest SAUR ceea ce este laudabil dar deloc eficient ca nu asa se face business-ul in ziua de azi.
    Pornind de la premisele de mai sus, stau si intreb:
    1) Cine a cerut SAUR, armata? Ori s-au apucat ei de capul lor?
    2) Avem nevoie in dotarea armatei noastre si de SAUR si de TBT 8X8, sau doar una dintre ele, preferabil TBT, este suficienta?
    3) Daca TBT-ul e suficient, de ce se mai investesc bani si resurse in SAUR?
    Nu stiu ce capital (stat sau privat) e la Moreni si stiu ca politica noastra de stat in ceea ce priveste industria de aparare nu era prea clara pana mai de curand, dar din cate am vazut eu fiecare fabrica isi face publicitate singura si isi promoveaza produsele conform unei politici, buget etc
    Inteleg ca sunt doua prototipuri de SAUR in timp ce TBT-ul e doar pe hartie, s-ar putea transfera tehnologia de la SAUR in vederea avansarii mai rapide a TBT-ului?
    In incheiere m-am uitat pe site-ul SMFT la achizitii: cumpara astia piese de schimb pentru ARO, Dacii, Saviem-uri, Rabe si TAB-uri de cateva milioane bune. Vedeti aici: http://www.forter.ro/sites/default/files/achizitii/14//UM02494_28082014.pdf
    Multumesc pentru rabdare si explicatii 🙂

    • Da Saur 2 poate fi folosit ca banc de probe si ca „masina de transport trupe” scoala – se pot incerc solutii tehnice, solutii de crestere a protectiei si integrare de armament pentru TBT.
      Saur 2 are actualmente un drivetrain viabil, TBT nu.
      Uite de exemplu Saur 2 a integrat la cerinta MApN-ului gurile de tragere pentru infanteristii dinauntru si aranjamentul pe mijloc al trupei.
      Acesta se poate acum analiza la nivel tehnicol tactic si din punct de vedere al protectiei cat de bun este acest layout.
      Apoi se face analiza SWAT – si se hotaraste ce se va face apoi la TBT si ce layout interior va avea acesta.

  11. In privinta protectiei as modifica astfel incat sa ai STANAG 2b fara kit.
    Ar trebuii sa ai acelasi motor si transmisie cu restul (viitoare) vehicule (cat mai multe echipamente comune), sa sperem ca mai au bani sa ii faca modificarile necesare. Dupa trebuie cel putin reechilibrat + noi teste pe apa.
    Acum depinde si cat costa, inclusiv in kg, modificarile astea .

    O idee ar fi ca producatorul sa ofere si kituri complecte de protectie (slat(usor de (de)montat), spaced armour (daca ai putea pune straturi de otel+ aluminiu + material elastic(cauciuc) + otel ai avea o rezistenta contra HEAT de app. 10 ori grosimea placilor din strat si app. gosimea lor +10% pt. cinetic), NERA, placi de protectie) atat pt. SAUR2 cat si pt. modele mai vechi de APC-uri (BTR 60/70/80) ar fi inca o sursa de venit.

    Daca poti sa ii asiguri cu ajutorul kiturilor STANAG 3+ ( 12.7x108mm AP – Kord) 3a 2b (3b ar fi de dorit) + trebuie sa fi povestitor sa nu il cumperi…

    Un drivat din Saur2 4×4 trebuie sa devina prioritate.

    @nicolae
    „Din ce am citit eu SAUR 1 si 2 sunt transportoare blindate cu un nivel de protectie similar cu cele enumerate mai sus, proiectul TBT 8X8 urmand sa fie „the real thing”. „
    Saur1 (Stanag1) iar Saur2 (Stanag2,1) => nivel de protectie superior.

    „2) Avem nevoie in dotarea armatei noastre si de SAUR si de TBT 8X8, sau doar una dintre ele, preferabil TBT, este suficienta? „
    TBT, fiind mai greu, trebuie gandit mai mult ca un IFV decat un APC dar tot amfibiu (cu ceva pregatire atunci cand il dotezi cu un kit).

    Saur2 ar fi foarte util acolo unde orice tona in plus conteaza (zone cu multe rauri sau delta, transport aerian sau zone cu un teren mai greu, inclinatie mai mare pt. ca probabil va fi mai putin inalt decat TBT, etc).
    Am mai scris: Avand in vedere relieful, infrastructura si economia Romaniei nu poti sa ai doar un APC/IFV greu (+20t) pt. ca ar venii cu prea multe limitari. In anumite situatii nu ai neparata nevoie de protectia suplimetara oferita (antrenament) sau ai nevoie de un vehicul la care este mai important sa ajunga in anumite puncte decat o protectie mai mare (artilerie dotat cu mortier sau rachete, observare a unei zone/achizitie/ghidare fie a artileriei fie a altor forte, radare, comanda si control, geniu, etc). Plus un APC mai usor poate fi folosit si de alte institutii ale statului.

    O protectie si greutate variabila sunt de dorit dar ele trebuie sa plece de la un punct care sa permita o acoperire cat mai buna a teritoriului, degeaba am un APC/IFV bine protejat daca nu il pot folosi in anumite zone => acolo soldatii nu au nici un sprijin iar inamicul s-ar putea sa incerce sa profite sau in cazul nostru, in care ai aproape ai, in multe zone, un curs de apa din 20 in 20km….

  12. Mă-i… cât de ”ușor” sau ”greu” aveți sau or avea de gând să-l facă… de ce nu am merge măcar pe un design stil GPV Captain, dar numai cu botul, nu așa de turtit ca la GPV… panaramă ori ceva cât de cât tehnic ok… măcar să arate ”beton”… 🙂

    • GPV in productie de serie se numeste FNSS-PARS. Proiectul a fost cumparat de firma turca FNSS:
      http://en.wikipedia.org/wiki/FNSS_Pars

      http://www.military-today.com/apc/gpv_captain.htm
      GPV Sergeant 4×4;
      GPV Sergeant 4×4;
      GPV Commander 6×6;
      GPV Marshal 6×6, was developed to replace the Commander 6×6;
      GPV Captain 8×8;
      GPV Colonel 8×8;
      GPV General 10×10;
      FNSS Pars, a family of armored vehicles developed by Turkish FNSS company in cooperation with GPV

      • Țurci… aoleooo… lasă-mă cu ăștia… eu nu mă refer să intrăm în cooperare cu ei sau să facem o copie fidelă GPV Captain… ci doar să remodelăm Saurul nostru să arate ceva de genul… de exemplu botul actual al lui Saur merită păstrat… arată bine… botul lui GPV e mai turtit… configurația laterală cu rotanele alea mari în schimb, arată mult mai bine ca la Saurul nostru… la fel și spatele GPVului… arată mult mai bine! Plus că roțile GPVului sunt mai late…

    • Erata: Măi… scuzați vă rog!

  13. Să le facem. E clar că noi românii am pierdut startul în această nouă cursă a înarmărilor. Nu mai avem economie, deci nici bani, nu avem cu ce, unde, nici meseriași. După 25 de ani de distrugeri nu se mai poate recupera.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *