Este modernizarea ABC-79M o solutie de avarie?

1

TABC-79 in Afganistan

In acest moment, fortele terestre romane “beneficiaza” de mijloace invechite de transport si de lupta pe roti. Daca SAUR2 si TBT ar putea inlocui in serviciu 500-600 dintre vechile TAB-71 (aprox. 350 de bucati) si TAB-77 (aprox. 150 de bucati), SAUR4 sau un alt vehicul echivalent ar trebui sa inlocuiasca la un moment dat vechile dar inca utilele TABC-79, mai nou denumite ABC-79M, in numar de aproape 400 de bucati, in diverse variante (peste 430  de bucati initial). SAUR4 poate fi un derivat al platformei 8×8, ca vorbim de TBT sau SAUR2, in functie de carnetul de sarcini al Armatei Romane, la fel cum TABC-79 a fost o varianta scurta a TAB-77.

Saur 2 ATE copy

SAUR 2

Tot aceeasi familie a transportorului 8×8 ar putea genera si o sub-increngatura 6×6, pe traditia lui RN-94, daca nevoia va fi formulata de fortele terestre, sau pentru export, la fel cum au procedat cei de la Renault Defence Trucks, care au produs VAB 4×4 in principal pentru Armee de Terre, iar versiunea VAB 6×6 pentru export.RN_94_3

Nenorocosul RN-94 cu turela Dragar

Alaturi de TABC-79 ar trebui de asemenea abordata problema modernizarii sau a inlocuirii blindatelor anti-tanc de provenienta sovietica, BRDM2, in numar de peste 100 de bucati, echipate cu rachete antitanc Maliutka si Konkurs, fiind nevoie de o platforma usoara capabila sa lanseze rachete Spike sau STAR-80L.

terrex

Oare cum va arata TBT-ul nostru? Intre timp … Terrex, deja o referinta in domeniu

Practic, doar necesarul de transportoare blindate in diverse variante, intr-un numar de aproximativ 1400 bucati ar putea necesita peste 3 miliarde de euro cheltuiti de catre MAPN. Daca luam ca si referinta pretul unui vehicul blindat Piranha IIIC fara armament si sisteme integrate, de aproximativ 1,9 mil. Euro, conform contractului de achizitie din 2006 al MAPN pt. 31 de vehicule (in valoare de 58.859.410 euro fara TVA), practic cifra de 3 miliarde de euro se verifica prin rotunjire la 1500 de vehicule blindate.

110122maxim

Mowag Piranha IIIC cu blindaj aditional

MOWAG_Piranha_4x4

Si o versiune 4×4

Conform estimarilor pentru derularea a 6 programe de achizitie strategica din 2007 necesarul de transportoare blindate a fi inlocuite, in principal 8×8 era de 837 bucati iar de vehicule de teren 4×4 usor blindabile era de 2842 (vezi “În afacerea fregatelor, BAE a scufundat acordul de offset”).

TAB-79A POMA

Doar inlocuirea a 600 de bucati 8×8 cu SAUR2 si TBT, tinand cont ca un vehicul complet echipat ar costa in medie 1,6mil.euro, ar face ca bugetul necesar sa urce la 1 miliard de euro, ceea ce, tinand cont de bugetul aproape inexistent al MAPN pentru achizitii, face aproape imposibila o astfel de comanda, fara a mai vorbi de inlocuirea parcului de TAB-uri 4×4 sau de vehicule 4×4 usor blindate.

TABC-79 al batalionului 33 vanatori de munte

            Durata de exploatare a unui TAB fiind de aproximativ 20 de ani, resursa poate fi extinsa cu inca 10 ani daca se trece printr-o operatiune de revitalizare, la o treime din pretul unui echipament nou, care presupune: re-motorizare (crescand raportul CP/tona), alte sisteme de racire si alimentare, cresterea protectiei si eventual inlocuirea/adaugarea de noi platforme de arme.

 -00px-H&K_MP71A1

Toate acestea sunt posibile in cazul ABC-79M, care la cele 10 tone ale sale poate beneficia de mai multe imbunatatiri, multe mentionate pe pagina uzinei Automecanica Moreni:

  • Motoare noi, Cummins, Deutz, Renault, cu transmisie aferenta si autoumflare pneuri
  • Suspensii imbunatatite
  • Aer-conditionat
  • Statie noua de armament de pana la cal.30mm, in variante: turela telecomandata cal. 12,7/14,7mm, turela OWSR cal. 25mm, turela Dragar cal. 25mm, alaturi de variantele mortier 82/122mm sau CA-95, precum si cea de decontaminare sau de geniu.

 hhhh

  • Protectie balistica sporita, pana la nivel 3 STANAG si protectie anti-mina/exploziv pana la nivel 2 STANAG.
  • Eventual sistem de management al luptei si comunicatii imbunatatite

TABC-79 AR

Referitor la blindajul suplimentar, in 2009 se incheiasera testele de omologare in standard NATO, in colaborare cu ACTTM a doua tipuri de blindaj care faceau ca TABC-79 sa reziste la gloante cal. 7,62mm perfornat si exploziv amplasat sub roata si sub podea, astfel:

  • Blindaj suplimentar de protectie balistica la gloante (BSG), realizat din material compozit ceramic dispus pe exteriorul carcasei si patura din tesatura poliamidica pe interiorul carcasei blindate. Cu o masa suplimentara de 450 kg, acest blindaj ar putea asigura protectia de nivel 3 STANAG a transportorului TABC-79.

TAB-C79_blindaj lateralBSG

  • Blindaj suplimentar de protectie balistica la mine (BSM), realizat din tesaturi poliamidice combinat cu blindaj de otel si dispus modular pe suprafata exterioara a podelei si pasajelor rotilor, dublata de o tesatura poliamidica pe interiorul zonelor amintite. Acest blindaj adauga un plus de masa de 350kg, asigurand protectia la 6kg TNT dispus sub roata si tot 6kg TNT sub podea. In cazul podelei, s-a constatat deformarea acesteia, fara penetrare sau fisurare, insa cu rupturi ale sudurii la imbinarea dintre podea si carcasa blindata. A urmat un set de teste ale raspunsului biomecanic al corpului uman la unda de soc a exploziei, care din date ulterioare pare sa se fi terminat cu succes, insa pentru o protectie adecvata la explozibilul aflat sub roata sau carcasa s-a constatat ca trebuia modificata ancorarea scaunelor echipajului de plafon, in locul podelei, realizarea unor prinderi ferme ale unor subansamble, rigidizarea zonelor critice. Blindajul BSM asigura protectia  impotriva grenadelor de mana, aminelor anti-personal si a fragmentelor de proiectile de artilerie la nivel STANAG 2A.

 TAB-C79_blindaj ventral

BSM ventral

Adaugand o masa cumulata de 800kg de blindaj BSG+BSM la cele 10 tone ale TABC-79, este necesara si o motorizare corespunzatoare, prin cresterea puterii motorului, si eventual inlocuirea unor componente cu unele mai usoare, pastrand sau chiar imbunatatind mobilitatea si flotabilitatea vehiculului.

vab_mk3_1

Renault VAB MK3

De asemenea, exista si alte tipuri de kit-uri de blindaj, o varianta putand fi un derivat al blindajelor suplimentare israeliene Plasan Sasa  propuse spre instalare pe Mowag Piranha din dotarea Fortelor Armate Romane, insa pretul este mai piperat, crescand si pretul total al modernizarii.. .

Renault VAB Ultima

Renault Trucks Defence ofera pachete similare de upgrade pentru parcul de Renault VAB 4×4 si 6×6, similare TABC-79, intrate in dotarea fortelor franceze incepand cu 1976, pachet cunoscut sub denumirea „VAB Valorise”, ultimele variante fiind Ultima si MK3 (4×4 si 6×6). Si Franta a adoptat prelungirea resursei si modernizarea vehiculelor 4×4 VAB, produse cam in aceeasi perioada cu TABC-79 sau chiar cu cativa ani mai devreme, in paralel cu introducerea in serviciu a VBCI, o masina de lupta blindata pe roti.

800px-VAB_Mephisto_AT

VAB echipat cu lansatoare de rachete antitanc

In momentul in care se va face inlocuirea TABC-79, trebuie tinut cont de faptul ca acesta este o platforma multirol, trebuind achizitionate si integrate si sistemele de armament echivalente. Iata variantele principale ale TAB-C79:

TABC-79 – versiunea de baza transportor de trupe

ABC-79M – varianta de recunoastere cu turela, cu versiunea recenta AM-425/ TAB-79R.

Tabc-79_am_425

CA-95

CA-95  – lansator de rachete anti-aeriene cu raza scurta A-95M
TAB-79A POMA – vehicul de observatie pentru artilerie
TAB RCH-84 versiune de recunoastere protejata nuclear-biologic si versiunea de export TAB-CG.
TABC-79AR versiune cu mortier de 82mm
TCG-80 – vehicul de recunoastere pentru genisti, fara turela

TAB RCH-84

            In orice caz, variante de modernizare exista iar necesarul armatei romane pentru astfel de vehicule se ridica la aproape 1500 de bucati la care se adauga si peste 2800 de vehicule 4×4 usor blindabile (care sa inlocuiasca venerabilul ARO) ceea ce creaza o atractie destul de mare si pentru producatori straini.In categoaria de vehicule 4×4 exista deja un contract de achizitie cu URO Spania pentru Vamtac, la care se adauga donatii de Humvee in loturi mici. Pentru productie, nu stiu daca URO avea in vedere si o productie la noi in tara in cazul unei comenzi mai consistente, insa ramane ca si borna „istorica” varianta producerii Mowag Eagle in Romania, o alta incercare esuata.

Eagle 1Mowag

Mowag Eagle

La acest capitol, al vehiculelor 4×4, posibil si varianta MRAP, suntem surclasati chiar si de Ungaria, care are deja o versiune interesanta de vehicul 4×4, ceva mai greu – Komondor.

1466165_original_KOMONDOR

Komondor-ul unguresc

Astfel, in ceea ce priveste coproductia in tara, Patria si Textron au incercat o asociere cu Aerostar Bacau, Mowag si apoi Iveco au incercat sa se asocieze, intr-o forma sau alta cu Automecanica Moreni, iar recent Renault Trucks Defence au incheiat un parteneriat cu MFA Mizil, care este posibil sa evolueze in cazul in care se reuseste castigarea unui contract cu MAPN.

tabc79late_001

TABC-79 versiune tarzie

Interesul Renault Trucks Defense pentru MFA Mizil s-ar putea sa cuprinda o gama mai mare de produse, inclusiv un vehicul blindat usor 4×4, de genul Renault Sherpa sau camioane medii si grele pentru logistica, in functie de ceea ce MAPN ar putea fi interesat sa achizitioneze in viitorul apropiat.

031d10cdf3_Sherpa

Renault Sherpa

Problema ramane vointa identificarii de fonduri de achizitie de catre MAPN, care in urma platilor anuale pentru avioanele F-16 portugheze risca sa ramana fara un ban, chiar si doar pentru revizia aproape a intregului parc de vehicule, care tot din lipsa cronica de finantare asteapta de ani de zile un program mai serios de acest gen.

VAB in timpul operatiunii Desert Shield

 

Desi lucrurile nu arata deloc bine, financiar vorbind, solutii sunt, chiar la noi in tara!

 

Marius Zgureanu

 

Poze:

Defense-update.com

Jedsite.info   

Militaryphotos.net

Uamoreni.ro

 

46 de comentarii:

  1. In perioada in care incepusera problemele cu Piranha trimise in Afganistan aparuse in presa un interviu cu cineva de la Moreni in care, printre altele, spunea ca au reusit sa obtina, pentru TAB-79, o protectie pentru lovituri de pana la 20mm. Nu a dat alte detalii si nici nu am mai gasit alte informatii pe acest subiect.

  2. CUM NAIBA SA NU FIE O SOLUTIE?
    UN TRANSPORTOR NU ESTE UN AUTOTURISM CI O PLATFORMA UPGRADABILA PERMANENT.
    IN CAZUL IN CARE DE EX. AJUNGE LA LIMITA BLINDARII SAU A MECANICII, POATE FI FOLOSIT MEDEVAC, TRANSPORT MUNITIE, TRACTARI, SUPORT TEHNIC, ASA CA ESTE ABERANT SA ARUNCI LA FIER VECHI.
    COMBATIV VORBIND, CONSIDER CA MAI AU MULT DE SPUS, DOAR SUNT CA LEGO: MAI PUI, MAI EI, CAROSERIA ESTE TOTUL.

    • De fapt nu prea vor avea incotro…
      Le tin cum sunt, sau profita de necesitatea reviziei si le mai fac niste modernizari. Ar fi o chestie necesara… Iar in paralel incep sa cumpere SAUR2 pt. 8×8 sau alte chestii utile.

      Tocmai se dau + 35 mil. euro la MAPN cu rectificarea bugetara, care ar ajunge pentru un batalion de SAUR2 🙂
      http://www.ziuaveche.ro/actualitate-interna/politica-interna/rectificare-bugetar%C7%8E-modific%C7%8Erile-aduse-bugetelor-ministerelor-%C8%99i-institu%C8%9Biilor-182490.html

      e alocări suplimentare vor beneficia Ministerul Sănătăţii (peste 1 miliard lei, de la 8,68 miliarde lei buget iniţial ), Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (943,3 milioane lei, de la 2,55 miliarde lei), Ministerul Justiţiei (159,6 milioane lei, de la 2,34 miliarde lei), Ministerul Public (20,5 milioane ei, dintre care 2,9 milioane lei pentru Direcţia Naţională Anticorupţie, de la 654,9 milioane lei ), Ministerul Afacerilor Interne (228,3 milioane lei, dintre care 116,2 milioane lei pentru activităţile restante ce fac obiectul Primei Anexe Detaliate Extinse a contractului cu EADS, de la 8,3 miliarde lei), Ministerul Apărării (156,2 milioane lei, de la 5,64 miliarde lei), Ministerul Afacerilor Externe (51,3 milioane lei, de la 636,5 milioane lei), Serviciul Român de Informaţii (30 milioane lei, de la 1,04 miliarde lei), Ministerul Mediului (31 milioane lei, de la 2,2 miliarde lei), Serviciul de Informaţii Externe (10 milioane lei, de la 182,6 milioane lei).

    • Poate ca nu este nevoie ca echipajul sa fie de 3 persoane cu conductor, tragator si comandant (mai lipsesc secretarul de partid si secretarul UTC).
      Pentru varianta recon, cu turela de 14,5+7,62, sunt suficienti conductorul si tragatorul. Masina este subordonata grupei de cercetare si primeste ordine de la aceasta.
      In celelalte variante (fara turela) este suficient conductorul.
      Le vad foarte utile ca suport pentru SPIKE, aruncatoare de mine 82mm stabilizate (cele pe care le testam cu israelienii), transport munitie etc etc etc (ma intreb cum ar arata cu un NEMO 120mm).
      Cred ca s-au grabit cand s-au aruncat direct la inlocuirea lor. Noroc ca n-au avut bani.

  3. Vorba lui Nicusor, sunteti in Festivalul National „Cantarea Modernizarii” faza de mase… O fi de la caldura 🙂 desi voi aveti tendinta sa le modernizati si iarna…

    „re-motorizare (crescand raportul CP/tona), alte sisteme de racire si alimentare, cresterea protectiei si eventual inlocuirea/adaugarea de noi platforme de arme.” Asa, deci STANAG 100.000.000, motoare noi, turele noi, transmisii noi, blindaje suplimentare 🙂 Si ce pastrezi, cutia blindata si farurile? Cutia asta rezista cat de cat la un AKM, la un tun automat nu rezista nici cu blindaj suplimentar, si de ce sa mai ingreunezi o rabla de 30 de ani cu motoarele si transmisiile varza…

    Astia ar fi fericiti daca ar reusi sa le porneasca si daca le-ar cumpara cauciucuri sa le inlocuiasca pe alea putrezite 🙂 Dar Danubiana mai iegzasta, dupa afacerile dubioase ale mafiei statale nationale cu Tofan? Ca nu ma stiu nimic de ea, Lasa bre, ca importam anvelope de la rusi, parca la nush ce ‘targ’ era un Saur cu anvelope rusesti, nu 🙂 ?

    Si ar mai fi fericiti daca le-ar mai face o revizie la motoare si altele, sa mearga macar asa cum erau ele tinerele… Insa cum nu se repara nimica la Moreni (ptiu piei drace) probabil varianta de lucru e canibalizarea. Mai tine dracu 400 de TABuri din alea, 400 din alelalte si 250 din shelilalti. Se scot piese din ele si se tin 100 + 100 + 50. Ah, ca or mai fi 10.000 in inventarele alea fantasmagorice ale MAPN asta e alta problema.

    Cu alea 35 de milioane vezi sa nu cumpere Saur2. Ce zici de niste pensii?

    Ce-o fi asa de greu sa intelegeti ca astia nu mai modernizeaza tehnica de 30 de ani. Se repara ce se poate si se foloseste ASA CUM E pana se scoate din dotare peste niste ani.

    Eroule, vezi ca mere si o turela de Crotale pe ele mah 🙂

    Vedeti ca a mai ramas tehnica nemodernizata de modernizat mah! Uite ARO244, in numar mare in dotarea armatei. Motoare de Mercedes G, STANAG 3, DataLinkuri, scaune de piele, volane sport, jenti de 20″ din dural si turele Crotale pe ele. Hai ma ca mere, bagati flexu in ele 🙂 Daca turela e prea grea, o prindeti de o remorca 🙂 🙂

    Dupa aia mai au DAC665, asta are spatiu, iti dai seama cate poti sa pui pe ele 🙂

    • GSG-9, dar un Dac sau o Tatra cu trailer, iti dai seama cat poti sa pui acolo? 🙂

      Ce am scris e cat de cat bazat pe declaratiile celor de la Moreni, vezi link inglobat, sau de la ACTTM. Sunt chestii fezabile cu bani putini, daca tot nu vor sa cumpere transportoare noi, ca bani ar trebui sa apara pe ici pe colo…

      Acum ce sa zic, dam variante peste variante pana ne plictisim, ca altceva ce sa scriem despre armata noastra cea vajnica si profesionista ?!

      P.S.
      La ARO nu merge ca era tabla destul de proasta si s-a cam dus caroseria, cu rugina la greu 🙂
      Acum, variante de ARO puse la punct au mai facut altii, nu noi…

    • Daca ar fi loc, mai ca ar merge sa ne bagam noi cu un SRL-eu din asta de tuning. Luam 2-3 carcase de prin cimitire si dupa cateva luni de „bagat flexu” iesim cu ele in stand la EXPOMIL 🙂

    • PPS:
      vezi ca e Festivalul National “Cantarea Modernizarii” faza de MESE 🙂

    • Too late! Au pus francezii Crotale NG pe SAUR 2.
      Vezi ca-n spatele tau e o irlandeza care-ti face cu ochiul stang, ca dreptul e de sticla. Cum care? Aia grasa, cu par pe piept !

  4. So…still dreaming, huh??? 🙂 🙂 🙂
    Revenind la chestii serioase, modernizarea TABC-79 cu BSG si BSM este o IMENSĂ bălărie…
    Să spui că după adăugarea blindajului suplimentar rezistă la gloanțe cal. 7,62 mm, si ăla de ar trebui să mărească protecția la mine asigură protecție contra grenadelor de mînă, minelor antipersonal si schijelor de artilerie e bătaie de batjocură…Chestiile astea ar fi trebuit să le facă blindajul care era din construcție, ce mama soarelui(citat din dom’ Flogger) vorbim noi aici…
    Asta în condițiile în care TABC-79 și TAB-77 dovediseră deja că rezistă destul de bine la mine antitanc și fără blindaj suplimentar. Un TABC-79 a luat o mină antitanc cu roata dreapta față, în Ass-stan, în 2004 , parcă, și rezultatul a fost crăpaturi pe la suduri,îndoirea plăcii blindate care proteja roata si fracturarea piciorului mecanicului conductor. TAB-ul 77 a călcat pe o mina antitanc, tot p-acolo pe la nisipurile de aur, în 2005, sau 2006, iar rezultatul a fost îndoirea podelei, crăpături la suduri, și tot așa, o fractură la piciorul unui militar din transportor. astea fiind rezultatele FĂRĂ blindaj suplimentar…Așa că…despre ce REALIZĂRI vorbim aici???

    • Mai clar, Stanag 2A pt. anti-mina si 3 (probabil tot A) pt. proiectile.
      Corect, blindajul de baza era cel echivalent al TAB-77 (BTR-70): 9mm fata 7mm grosime lateral.

    • ai vazut cum ramasese vbc-ul(vehiculo blindado de cavaleria-cum ar fi la noi varianta de cercetare a tab 79)spaniol in liban dupa ce a explodat o incarcatura de 6 kg in lateral?
      dezastru ,ii indoise structura (e din aluminiu),mult mai rau decat aratau in foto ale noastre
      in schimb ,la alea le pui foarte usor placi de blindaj,care le fac sa reziste la „gloante perforante” calibru mult mai mare si putere de penetrare
      la ale noastre din cate am inteles erau probleme cu locul de stocare al munitiei si modul
      carcase blindate ,cred ca stim sa facem si mai avem si industrie ptr asta
      problema e sa facem un blindaj modular adevarat ptr ele ,adica care sa poata fi usor fixat ,demontabil ,ptr cand ai nevoie de el
      cel tip „spall liner” se poate face,s-a mai spus mai sus
      in schimb la capitolul propulsie ,am stat tot timpul rau
      de la motor la cutie ,unde e ce e mai greu,de aici incolo la arbori de transmmisie,reductoare,diferentiale pot sa se uite ca inca se mai fac pe la noi
      la fel elemente de interior moderne,sunt firme care fac de la sisteme de afisare parametri motor,elemente moderne,digitale la sisteme care influenteaza in conducere
      bine,se pot face mai multe,dar o sa vina „pesimistii” de serviciu si o sa spuna ca batem campii 🙂
      oricum blindatele astea ,unele mai au viata utila in ele ,asa ca poate fi scos ceva din ele
      alea vechi de tot,modele sovietice etc..nu

      • @niko,

        Legat de masinile spaniolilor,
        Nu exista sa pui placi de blindaj care sa reziste la calibru mult mai mare.
        Cu plăcile de blindaj i-l aduci la nivelul la care a fosta zis TAB 79. Sa reziste la 7,62x54mm cel mult.

        Ca da reziste la 12,7×99 mm trebuie sa schimbi structurale aluminiu. Si adio masina amfibie,

        Si mai e ceva…. Dacă vii cu blindaj suplimentar…. SUSPENSIA frate. Trebuie schimbată

    • În completare la ce zici tu aș zice că bătrânele noastre TAB-uri s-au descurcat onorabil, comparativ de exemplu cu prestația penibilă a chestiilor ălora din dotarea US Army, numite Stryker. Alea cu zăbrele de jur împrejur, probabil cele mai penibile mașinării pe care le-au avut în dotare de la Sherman încoace…
      N-o zic de la mine citire, o zic veterani americani cu experiență – http://www.combatreform.org/infantrytanks.htm

      1
      • Da imediat, hai sa revenim la la un vehicul cu coca de alumiu. O idee geniala, de parca nu s-ar stie ce bine arde praful de aluminiu. Trebuie sa te uit numai la un Bradley fara ERA sa-ti dai seama de asta. Nu stiu ce fel de veterani sunt baietii astia, dar idea lor este o adevarata tampenie.

  5. Bre, mai bine le puneti niste stickere in parbriz cu „Baby on board”, sa le fie mila alora care le ataca 🙂

    Eroule, tu cam visezi la irlandeze bre 🙂 P’aia ai cumpar bilet si ti-o trimit tie in vizita, bagi „flexul” in ea, ai scoti ochiul de sticla si de acolo cu spatiul nou creat o mie de fantezii 🙂 🙂

  6. Salutari !
    http://en.wikipedia.org/wiki/CA-95
    Din cate am vazut pe acea pagina , ABC-79M ar rezista impotriva gloantelor cal .14,5 mm , o rezistenta foarte buna pentru acest vehicul .
    Totusi , este adevarat ce se spune acolo ?

  7. Vedeti-va de treaba domnilor! Pentru 79 si CA 95 sunt planificate modernizarile la standard Cayenne, respectiv SLR.

    Pe o nota mai serioasa, uneori articolele de genul acesta sunt daunatoare, pentru ca ne dau idei, perspectiva si speranta. Aspecte la care ar trebui sa renuntam atunci cand vorbim de armata romana. In orice caz, o opinie logica si structurata, si al mult-ulea text care demonstreaza ce pot intreprinde niste minti orientate catre rezultate.

  8. Baieti,TABC-urile astea,le folosesc doar cercetasii?Am vazut fotografia cu ”TABC-79 al Batalionului 33 Vanatori de Munte” si stiu ca exista batalioane de cercetasi dar am vazut un reportaj pe Pro Patria unde era o companie de cercetasi care facea parte de un batalion de vanatori de munte,nu stiu daca e batalionul 33 sau altul dar asta ziceau in continuu,si reporter-ul si ofiterii,cum le plac lor sa lucreze ca cercetasi,mai ales la vanatori de munte,probabil ca in acel batalion de vanatori de munte au o companie care e specializata,de cercetasi.

    • Pai daca exista si varianta de vehicul de cercetare …

      • Cred ca ori nu ati inteles dumneavoastra intrebarea ori eu nu am intrebat bine.Eu ma refeream daca numai cercetasii folosesc TABC-79 sau le foloseste si infanteria motorizata/mecanizata(cea de toate timpurile,”ne-specializata” sa zicem:”Light Infantry” pe engleza sau ”Infanteria Ligera” pe spaniola).De exemplu un pluton de soldati de la un batalion mecanizat sau motorizat,sa foloseasca TABC-79 dar sa nu fie cercetasi,sa le foloseasca de exemplu in patrule.

        • Pai TABC inseamna Transportor Autoblindat de Cercetare si a fost proiectat pentru cercetare.

          Mai este folosit in versiunea AR si ca si platforma pentru aruncator 82mm iar in versiunea CA-95M ca si AA cu raza scurta Strela-1.
          Alt exemplu – AM425 este dat ca varianta APC, nu cercetare – AM-425 armored personnel carrier

          Deci nu doar cercetasii il folosesc, insa scopul lui primordial, pentru majoritatea productiei, asta este. Poate fi folosit in diverse roluri, in functie de ce ai nevoie, chiar si AT sau AA, cu conditia sa cari armamentul corespunzator sau sa adaptezi platforma.

          • TABC inseamna Transportor Amfibiu Blindat de Cercetare. Dupa cum spune si numele, este destinat misiunilor de cercetare, nu sa-i transporte pe iepurasi, de aceea si numarul militarilor ambarcati este mai mic decat la un TAB 77 spre exemplu. Sunt doua misiuni fundamental diferite. Evident, la noi a fost adaptat sa indeplineasca si alte misiuni (AR, POMA, CC Ge, CC Ch etc).

            Comparatiile cu VAB si alte masini (Komondor, care e un MRAP, adica un camion blindat) nu stiu daca sunt pe subiect. Vehiculele blindate din categoria TABC 79 (destinate cercetarii adica) sunt BRDM-2 si Mowag Eagle. Ungurii au facut un tab pe nume FUG care e in aceeasi categorie.

            Strict pentru misiuni de cercetare (la contact), mobilitatea, silentiozitatea si senzorii sunt cei mai importanti factori. Blindajul doar in cazul misiunilor de cercetare prin lupta si atunci nu se trimit TABC 79, desi si astea tin la tavaleala pana la un anumit nivel (a fost un caz cand unul a incasat o lovitura de RPG 7 si s-a intors la baza pe doua roti, dar s-a intors).

  9. Mandrean Paul

    Potrivit acordului de la Viena, de reducere a fortelor conventionale din Europa, din 1990, Romania se angaja la urmatoarele limitari : Tancuri – nu mai mult de 1.375 bucati, masini blindate de lupta – nu mai mult de 2.100 bucati – din care masini de lupta a infanteriei si masini de lupta cu armament greu – nu mai mult de 500 bucati – inlusiv masini de lupta cu armament greu – nu mai mult de 105 bucati.Artilerie – nu mai mult de 1.475 bucati,avioane de lupta – nu mai mult de 430 bucati,elicoptere de atac – nu mai mult de 120 bucati.
    Nu sunt militar de meserie dar,din ceea ce am citit aici,pe blog,Romania bate absolut orice record la capitolul „reduceri de tehnica militara”.
    Acum cativa ani,tot pe o caldura infernala si tot la o bere rece,un vecin,fost comandant de UM,mi-a explicat avantul nemaivazut al acestor reduceri.Zicea ca timp de 2 ani(1981-1982),Raposat-impuscatul si-a dorit sa se joace de-a strategia militara prin Africa.Buuun,zis si facut.Pune el de o operatiune,ii da si un nume(Sirius) si alege o tara de babuini,numita Angola.Trimite acolo aproape 200 de romanasi „nevinovati”,cum ar fi: instructori de zbor, ingineri militari, maistri militari, subofiteri,translatori si 20 de „soimi ai patriei” care se pricepeau la lucruri deloc ortodoxe,printre care a fost si vecinul asta al meu,cu berea rece(nu ma intrebati ce pensie are,ca nu stiu,dar mereu imi face cinste,asa ca…).Ei trebuiau sa le „instruiasca” angolezilor armata.In 1980,au incercat lucrul asta si URSS,Elvetia si Portugalia.Ce a facut Raposat-Impuscatul,de le-a dat cu tifla tuturor,mister.Dar in 2 luni,babuinii de acolo aveau printre palmieri 12 I.A.R. 823, 6 bimotoare B.N.2 „Islander” si 6 elicoptere IAR 316B,care numai la ei acasa nu erau fabricate.Cum Angola a fost pana nu de mult colonie Portugheza,fratii astia de latinitate s-au ofticat rau pe noi.Il trimit ei pe unul de-al lor,pe nume Jose Manuel Barroso,in vizita de lucru la Unchiul Sam.Au pus si ei de o tequila prin Angola si la crasma lor i-au dat numele UNITA,nu de alta,dar le ramanea plodul nebotezat.In Decembrie 1982,la presiunea comunitatii internationale,Romania,dupa 2 ani de „instructaj”,isi cheama baietii acasa,dar,pentru o bagatela de 100 milioane de dolari,isi lasa „jucariile” printre palmieri.Dupa raposarea Raposat-Impuscatului,prin 1997,plodul portughezilor si al lui Sam,o cam ia peste freza de la armata guvernamentala.Romania,ca orice mama vitrega,trecuta de la 1989 incoace de la statutul de DOAMNA RESPECTABILA la statultul de closca,ii adopta pe rebelii UNITA.Cum?Ha,ha.Mare ti-e gradina Doamne.Pai aveam si noi,prin curte,cateva unitati bune de rachete sol-sol,pe la Ineu si la Tecuci.Deh,aveam un fel de scut,dar ca sa ne primeasca Sam in Nato,rachetutele astea trebuiau casate.Zis si facut.Dam o lege,ca tot romanul cu capul pe umeri(0103/1997 a CSAT),le punem pe un vaporas de-al perciunatilor,al carui vajnic capitan era Eli Pincu,din Galati de loc,care era defapt seful Directoratului de Securitate al Ministerului Apararii din Israel si il rugam frumos pe perciunat,pe banii nostri,desigur sa ne duca jucariile sol-sol la el acasa,ca sa le caseze.Perciunatul,odata ajuns in Mediterana,in loc sa vireze stanga,ca orice sofer de barca normal,a virat dreapta si s-a „ratacit” in Africa de Sud.Peste NUMAI o luna,cei de la Human Rights Watch si-au bulbucat ochii de uimire cand au vazut in curtea celor de la UNITA rachetutele romanesti,bashca 8 elicoptere IAR-316 B Alouette provenite din Romania, 50 de tancuri, 70 de TAB-uri si 50 de instalatii lansatoare de rachete Luna 2M.Toate platite de Romania in 1997.Sfarsitul jocului,in 2002,il stiti.UNITA a pierdut iar acuma,Romania isi face doar poze cu petrolul din Angola.Concluzie:Cand nu ai cap,este vai si amar de picioare,platforma,sasiu sau turela.

    • Mandrean Paul

      Tot vecinul asta al meu,mi-a povestit cum insoteau,prin anii ’80,transporturile de „grane” si alte ajutoare umanitare in Libia si Irak si cum la descarcarea de pe barci,ca pe vremea aia chiar aveam ceva mai multe vapoare decat multi altii,in loc de faina de malai aparea cate un PSL,un PM,iar in loc de saci de cartofi iti zambea mortal cate un TAB neaos mioritic.Si ce „dragoste” mare era prin zonele alea intre noi si Ivan sau intre noi si Sam.Dar asta este o alta poveste.

  10. Citez”Nenorocosul RN-94 cu turela Dragar”.
    Poate daca i se pun fereste blindate in fatza ca la Renault si ussi fatza ar putea fi un succes. Problema la aceste TABuri este vizibilitatea scazuta , si rolul lor este de patrulare in localitati deja eliberate sau in spatele frontului. Nu te poti bate tu un transportor slab blindat cu tancuri sau tunuri antitanc doar daca esti inconstient.Ele sunt antiinfanterie sau observatii .Sunt bune pentru observatii pentru ca au viteza mare de deplasare.Mie imi place si rolul a 6 roti este ca daca ti se rupe o roata poti merge mai departe dar cu 4 roti ramai in pana.

  11. Cum sa nu fie… dupa cum am mai scris si la alte articole, TABC-79 de 9,3t sunt cu mult peste rablele Humvee de 3,5t doar, cumparate de la americani si care au si fost utilizate in Irak si Afganistan si au fost responsabile pt. moarte a 3 sau 4 soldati Romani, toti aflati in acelasi vehicul Humvee, care a mers peste o mina anti-tanc din cate imi aduc aminte… Configuratia, modelul, sasiul actual al lui TABC-79 cu o greutate standard de 9,3t, poate fi lejer reproiectat sa cantareasca 15-17t, astfel grosimea blindajului fiind considerabil marita, deci si protectia oferita echipajului… nu pot sa inteleg cum de l-au conceput cu o grosime de blindaj de doar 7mm…?!!! Grosimea minima ar fi trebuit sa fie de 11mm, doar 7 mm e o gluma… Designul, modelul TABC-79 e unul beton(super-cool), bengos… :D, ca atare ar trebui pastrat! Doar grosimea blindajului viitoarelor modele fabricate(reproiectate) ar trebui marita la cel putin 25mm grosime, echivalenta pe tot cuprinsul caroseriei, jentile rotilor ar trebui si ele sa fie reproiectate, sa arate ceva mai cool(in sensul militaresc al cuvantului), sa fie putin mai late decat cele de pe modelul actual si ceva mai grosute, mai blindate si ele… motorul ar fi cel mai bine pozitionat in partea frontala a vehiculului, pe centru, sub sofer, pozitionarea motorului fiind orizontala, nu verticala, tractiune 4×4 preferabil, bineinteles ca motorizarea va trebui sa fie turbodiesel adecvata noii greutati a bolidului… balamalele portierelor de acces ar fi bine sa fie proiectate sa fie pozitionate din interiorul caroseriei de data asta(nu la exterior cum e la modelul actual), datorita pozitionarii pe partea de fata a motorului, partea posterioara a putea fi reproiectata cu numai o singura portiera de acces, mai lata, ce s-ar putea deschide de sus in jos, automata(dotata cu pistoane), ce ar putea servi si drept rampa… sau daca se decide pastrarea celor doua usi, ele ar putea atunci sa fie ceva mai largi si mai apropiate una de cealalta, caile de acces laterale ar putea fi putin mai largite sau scoase din proiect… si bineinteles modelul sa ramana amfibiu! 🙂 Si astfel TABC-79 ar putea deveni pur si simplu STAB-80… de la SuperTAB, model 80… 😀

    • Eu personal nu i-mi place TAB 79 pentru ca are doar 4 roti si ramane usor in pana pe campu de lupta, apoi are usa laterala intre roti cea ce este o prostie, se pot produce acidente.De acord ca trebuie un blindaj mai gros care sa reziste la proiectile de mitraliera antiaeriana .Nu ma pricep cat trebuie sa fie dar specialistii stiu.

    • L-au conceput cu o grosime laterala de doar 7mm pentru ca trebuia sa fie AMFIBiU!

  12. ar fi bine daca amachizitiona sau maibine zis daca am produce o masina blindata care sa inlocuiasca TAB-79
    o varianta excelenta este IVECO Puma (AFV) o masina robusta,cu dimensiuni reduse, ce indeplineste excelent rolul de MASINA de CERCETARE.

    Foarte importante sunt dimensiunile…. putandu-se sa se camufleze usor.
    masina a fost construita in2 variante 4×4 si 6×6

    dar sa vedem o analiza paralela:

    IVECO PUMA ––––––––– TAB-79

    Gr = 7 tone/8.2tone ………………… Gr = 9,3 tone
    L = 4,8 m/5,1m…………………………. L = 5,64 m
    l = 2,1 m…………………………………… l = 2,8 m
    H = 1,67m ………………………………… H = 2,3 m

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Puma_(AFV)

    160 cp (iveco) ……………………………. 154 cp (savem)

    • am recitit acum articolul din Revista Fortelor Terestre (pag 44-45) si am regasit cateva informatii foarte utile in articol:

      de exemplu:
      1 – BLINDAJ PROTECTIE BALISTICA impotriva GLOANTELOR (BSG = 450kg)
      – asigura protectia 100% impotriva glontului 7,62mm perforant scurt. Adica 7,62x39mm perforant (gloantele au oxid de volfram in varf)

      – asigura protectie 60% din suprafata tabului impotriva glontului 7,62mm perforant lung. Asta inseamna o protectie impotriva 7,62x54mm perforant. Adica glontul folosit de lunetisti si impotriva tuturor mitralierelor 7,62mm

      – daca se suplimenteaza blingajul cu 350kg. adica un total de 800kg, va asigura protectie 100% impotriva glontului 6,62mm lung perforant.

      ………………………………………………………………………………………………..
      INFORMATIA LIPSESTE DIN ACEST ARTICOL.

  13. Pingback:TAP-V scos la pascut... - Romania Military

  14. Pingback:Cumparaturi 4x4 militare... - Romania Military

  15. Pingback:Inzestrarea – efect maxim cu sume minime... - Romania Military

  16. Pingback:Yoruk 4x4 printre cei 5 finalisti in Japonia - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *