Cumparaturi 4×4 militare…

Daca la noi achizitia de 4×4 e inca in asteptare…

Slovenii tocmai au implementat procedura de achizitie pentru un lot 38 de vehicule 4×4 Oshkosh JLTV pentru a inlocui parcul invechit de Humvee AM General, al caror cost de intretinere a urcat foarte mult. Noile vehicule vor intra in uz intre 2021-2023, sub denumirea LKOV 4×4.

Ca sa ramanem la JLTV, U.S. Army tocmai a plasat o comanda in valoare de 1,69 mld. $ pentru 6107 vehicule catre Oshkosh, pentru a accelera inlocuirea parcului de Humvee.

La lituanieni se pare ca SISU GTP 4×4 a castigat competitia de inzestrare in valoare de 200 mil. euro contra lui AM General Humvee, Otokar Cobra si a Marauder LAV. SISU GTP este o platforma moderna, prezentata anul acesta, cu compartimentul echipajului si trupei separat de structura de rezistenta a cocii. GTP, cantarind 14 tone si avand o sarcina utila de pana la 4,5tone (/ echipaj 2+ grupa de 8) este destinata a inlocui Patria/SISU PASI, o platforma 6×6 cu masa totala de pana la 23 de tone.

SISU GTP 4×4

 

Este putin neclar cum Humvee, o platforma sub 4 tone, a putut concura in aceeasi competitie contra unui vehicul de 14 tone (mai degraba inlocuitor pentru TAB-C79 in inventarul nostru), insa decizia lituanienilor este similara cu a americanilor sau slovenilor, care inlocuiesc parcul de Humvee cu o platforma mult mai grea, superioara ca si protectie. Personal, cred ca platforma Humvee are inca multe de oferit si poate evolua ca si protectie si performante (vezi si derivatul Otokar Cobra), si poate fi pastrata inca in uz cu modernizarile de rigoare pentru o multime de roluri, in timp ce performerii 4×4 nou aparuti cu masa cel putin dubla, daca nu tripla fata de Humvee, sunt pentru misiunile mai dificile, roluri de contact, de patrulare, lupta sau recunoastere.

 

Ultima veste este legata de IMI, cei cu „Combat Guard 4×4„, care au fost cumparati de la statul israelian de catre… Elbit, pentru 495 mil.$ plus o rezerva de alte 27 milioane in cazul unor succese ulterioare.

Vine la un moment dat si achizitia de 4×4… speram cat mai repede, deoarece astfel de vehicule impreuna cu camioanele sunt baza mobilitatii armatei, putand transporta in conditii usor inferioare de protectie fata de un TBT 8×8, o sarcina utila sau efective numerice superioare.

 

Marius Zgureanu

Citeste si:

Programul “rabla” si relansarea industriei autohtone

Grifon si Jaguar in programul de dotare al armatei franceze

https://www.rumaniamilitary.ro/panhard-vbr

https://www.rumaniamilitary.ro/mapn-se-intereseaza-de-vehicule-4×4-pentru-achizitie-multianuala

http://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol

http://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie

http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01

http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr

http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice

https://www.rumaniamilitary.ro/caiman-4×4-intra-in-dotarea-belarus

http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2

https://www.rumaniamilitary.ro/iveco-4×4-lmv-m65-pentru-ucraina

https://www.rumaniamilitary.ro/carmor-mantis-video

https://www.rumaniamilitary.ro/combat-guard-4×4-al-imi

https://www.rumaniamilitary.ro/mrap-ul-amfibiu-pmpv-6×6-misu

https://www.rumaniamilitary.ro/hmmwv-red-t

https://www.rumaniamilitary.ro/hellhound

https://www.rumaniamilitary.ro/tap-v-scos-la-pascut

https://www.rumaniamilitary.ro/bov-m16-milos

https://www.rumaniamilitary.ro/lazar-3-si-lakota

http://www.rumaniamilitary.ro/tbt-ul-ucrainean

https://www.rumaniamilitary.ro/rheinmetall-modernizeaza-fuchs-pentru-bundeswehr

https://www.rumaniamilitary.ro/noutati-columbiene

.

47 de comentarii:

  1. nu’s ce sa zic de SISU, intr-adevar pare ca n-are niciun sens competitia 1 la 1 dar in cazul JLTV de la Oshkosh, lucrurile par destul de clare si se pare ca diferenta de greutate de la simplu la aproape dublu face toti banii:
    https://tacticalgear.com/oshkosh-jltv-vs-am-general-humvee

  2. Cu eterna mea obsesie de integrare in economia locala. Cu 4×4 nu putems a batem palma cu careva?

  3. Parca tot ceva inchis, gen TAB-79C si complet amfibiu ar fi mai bun pentru cercetare, nu camioane blindate…

    • pai camionu JLTV si Sisu sunt pe hartie superioare TAB79C,
      URO/Humwee sunt la fel depasite,
      dar foarte bune la noi daca le comparam cu minumea de la primaria capitalei care au introdus in circulatie autobuze turcesti bune de pus in rama,
      https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/soferii-stb-nemultumiti-de-autobuzele-turcesti-reactia-firmei-otokar-dupa-avalansa-de-probleme-tehnice-1041612
      la Cluj, mai nepriceputi si din provincie, am inteles ca au luat autobuze Mercedes,

      fara suparare, opinia că designului URO/Humwee este buna este gresita,
      masinile astea Humwee nu au fost inlocuite ca sa dea de lucru americanii la industrie,
      au existat strategi, oameni cu creioane si nopti nedormite care au calculat ca Humwee astea nu mai sunt bune,

      asa ca si noi ar trebui sa le inlocuim,
      binenteles dupa ce reusim sa ne inzestrăm suficient pe partea de aviatie reactivă, unde am inteles din nou, ca iarna nu-i ca vara pt F16,

      demersul autorului articolului este corect si noi ar trebui sa ne punem intai intrebari daca masinile noastre mai corespund, eventual sa facem o analiza corecta si o decizie de a purcede la o noua inzestrare cu alte masini de lupta 4×4,

      totusi, strategia militara, impune ca intai sa terminam sau sa operaționalizam cateva excadrile de avioane militare cu reactie – in stare sa faca fata deselor incercari rusesti de intrare in spatiul nostru aerian,
      pt cine a uitat actiunile rusilor finalizate prin cedarea Basarabiei in 40 au inceput cu survolarea Chisinaului de catre avioane soviectice cu cateva zile inainte de ultimatum,

      • tu ai habar despre ce scrii acolo?!
        măcar știi ce rol îndeplinește TAB 79 (îndeplinea) pe hârtie? cum poți să compari una cu alta, când au roluri diferite și performațe la fel din start!?

        • Io nu știu totu, ca nu am cum
          Fac și io, ca tot omu, greșeli de apreciere

          Performanțele TAB 79 sunt foarte proaste
          Sub articol sunt mai multe linkuri la articolele apărute aici legate de acest produs și versiunile sale
          De ex
          https://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
          Se vorbește despre instalarea de blindaj ca produsu sa reziste la 7,62 – înseamnă ca versiunea originala nu rezista nici la 7,62
          De aceea s-a renunțat la utilizarea lui

          La mintea mea, n-ar fi rea o modernizare, cum au făcut bielorușii cu caymanu,
          Plecând de la actuali produs și creat ceva care sa nu aiba alta legătura decât proiectul de la care s-a plecat
          Dar modernizarea asta nu se poate face fără o implicare a conducerii
          Ori astăzi dezideratul este pensii și salarii mărite

    • Ar trebui rezolvata situatia juridica si reactivata prin investitii Uzinele ARO de la Campulung-Muscel Arges si cu experienta acumulata acolo sa se produca si sa se repare acolo sub licenta si cu transfer de tehnologie west noul vehicul de lupta modular gen JLTV 4×4 al ArmRo cat si reprarea de MRAP.
      Personal mi-a placut vehicolul propus de Lockheed Martin pt programul JLTV.

  4. Fainut Sisu asta …vreo 15 bucati ar putea sa ia si ” ai nosti ”

  5. Interesant concept demn sa fie bibilit de trusa mea de scule si de flexu lui Nea Erou …

  6. https://www.gdels.com/eagle.php

    Ca tot veni vorba !
    Ce părere aveți ? Ca tot facem P5 la UMB, poate continuam cu EAGLE, îmi plac amândouă 4×4 și 6×6 !

  7. Slovenii sau slovacii? Parca si Jane’s i-a confundat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *