Moreni si vehiculul 4×4 “multirol”

1

Legendarul ARO

Intr-un moment in care parcul ARO din inzestrarea MApN tinde sa-si dea ultima suflare, Dacia propune un Duster militarizat, Renault Trucks Defence ca si partener al MFA Mizil, incearca piata cu al sau Sherpa Light Scout, Textron a incercat un parteneriat cu Aerostar Bacau, iar armata romana a introdus in dotare serii foarte limitate de Humvee si URO Vamtac (ca sa nu vorbim de Panhard), poate ca Uzina Automecanica Moreni, beneficiind de experienta anterioara a TAB-C 79, a AM-7M si ABI, dar si de anumite colaborari si parteneriate, sa gandeasca un concept de vehicul 4×4 multirol, suficient de incapator dar si protejat pentru a satisface nevoile MApN. Pe pagina web a Moreniului exista acum cativa ani un studiu-concept al unui vehicul 4×4 amfibiu denumit SAUR4(proiectat dar fara finantare), destinat a inlocui TAB-C79.

ziua-armatei-iulius-mall-timisoara-militari-9

TAB-C 79

Iar ARO a avut o ultima tentativa de a propune un urmas al vehicului 4×4 din inventarul armatei romane sub forma ARO Dragon, un vehicul care a intrat in loturi foarte reduse in inzestrare. Insa au trecut ani buni de la aceasta tentativa, care s-au soldat doar cu intrarea in inventar a unui numar foarte redus de vehicule de provenienta occidentala.

 aro_dragon-1

ARO Dragon

Sa nu uitam ca MApN are prevazut in categoria de programe de inzestrare prioritare dotarea cu vehicule blindate usoare 4×4, cu un necesar de cateva sute daca nu mii de vehicule care ar trebui sa inlocuiasca vechiul parc.

DSC06306

Renault Sherpa

Iar dezvoltarea poate merge de la o licenta straina modificata pe cerintele MApN la transformarea unei game civile de vehicule (exemplu uzinele Streit Group din Emirate, dat si de noi aici) si pana la crearea unui nou concept de vehicul. Firme romanesti, cum este cazul Ghe-Motors, au deja la activ concepte produse in serii limitate, pentru diferite aplicatii.

 abi_4

Vechiul ABI AM-100ALG

Avand in vedere ca armata romana a achizitonat deja vehicule URO Vamtac si ca exploateaza si peste 100 de Humvee in diverse versiuni, mi s-ar parea o idee buna ca aceasta platforma comuna sa se afle si la baza noului vehicul, simplificand mentenanta si logistica intregului parc. Acest gen de vehicul 4×4 greu multirol ar putea fi completat de un numar semnificativ al unui derivat al Duster Military, poate si intr-o versiune 6×6, Romarm si Moreni in speta putand contribui la customizarea sa in versiune militara in timp ce Dacia-Renault ar livra platforma de baza si o parte din kit-uri. Panhard VBR, Fenek sau Otokar Cobra 2 sunt si ele platforme performante si exemple de design modern, insa trebuie tinut cont si de pretul unui astfel de vehicul, armata romana trebuind sa-si completeze un parc de cateva mii de vehicule.

 bi_panhard_vbr-arx20_desert_1.sd

Panhard VBR

Cat despre versiunea amfibie, nu sunt sigur ca un derivat al unui 4×4 de talia Humvee ar putea intra pe aceasta nisa, fiind probabil de preferat un derivat al Saur 2  si poate mai tarziu al TBT, daca pe termen scurt se opteaza pentru prelungirea vietii celor aproape 400 de vehicule TAB-C 79 si modernizarea lor. Ca asa ceva este inca posibil, o demonstreaza si Kazahstan-ul care a prezentat o varianta modernizata a BRDM, numita BRDM-KZ, configurat pentru misiuni de recunoastere (vezi foto), Romania avand si ea peste 100 de vehicule BRDM, specializate antitanc, care ar trebui inlocuite sau macar modernizate.

BRDM-KZ_KADEX_2014_International_Exhibition_of_weapons_systems_military_equipment_Astana_Kazakhstan_001

BRDM-KZ

Astfel de platforme 4×4 multirol, amfibii sau nu, reprezinta baza mobilitatii oricarei armate, ele putand indeplini o gama larga de misiuni, de la cercetare,  sprijin antitanc sau anti-aerian si artileristic, la misiuni de transport si logistica. Iar alternative exista cu duiumul, cu conditia ca MApN sa primeasca alocari suficiente si mai ales sa iasa din mentalitatea de cumparator de parc pestrit si la bucata, de preferinta la mana a 2-a (atunci cand nu primeste donatii de echipamente uzate) si sa treaca in aceea de planificator de achizitii strategice de echipamente noi, pe termen mediu si lung. Dar oare va reusi in urmatorii ani ?

 Cobra_2_Otokar_4x4_armoured_vehicle_Aselsan_turret_Igla_launcher_unit_DSA_2014_defense_exhibition_640_001

Cobra II turcesc cu rachete Igla

Marius Zgureanu

 

 

 

126 de comentarii:

  1. cred ca ar fi mai bine sa facem ceva cu oshkosh ca maine poimaine o sa ne saboteze astia din Europa numa’ de dragu’ rusiei….

    2
  2. Varianta ideala ar fi, intr-adevar, realizarea a doua categorii, una usoara, pornind de la Humvee, si alta grea, amfibie, pornind de la un SAUR4 / TBT 4X4, ambele gandite modular pentru a putea fi produse usor, in functie de necesitati, in variante pentru transport persoane, platforme AT /AA, aruncator, transport genisti / ambulanta.
    Cum ambele masini costa mult, o varianta mai realista ar fi ca, pe langa ele, sa se utilizeze pentru uz zilnic, pe timp de pace, Dustere, eventual cu tabla mai groasa si ceva imbunatatiri.
    Neaparat produse aici, cu integrare de cel putin 60%, nu montat prelate, umflat cauciucuri si vopsit tabla.

    • Corect,
      Pentru anumite misiuni, o matahala gen Humvee sau Oskosh nu e necesara, Duster – poate chiar si in versiunea 6×6- putand fi alegerea inspirata, desi e bine sa ai un parc de vehicule cat de cat omogen.

      Pentru vanatori de munte, parasutisti si forte speciale as introduce in dotare si vehicule gen Hamster sau mai nou Predator al Ghe-O. Poate cei de la Ghe-O sau de la Dacia ar fi interesati intr-un Hamster Reloaded, cu componente Duster sau Predator.

      • O „mizerie” din asta compacta, pentru 2-4 persoane, capabila sa escaladeze tot felul de pante, sa intre in vaduri si paduri ar fi foarte utila pentru categoriile de forte enumerate mai sus:
        https://www.youtube.com/watch?v=yf1uzaipRZk

        Vehiculul ar fi ideal si pentru padurari/garzi forestiere sau jandarmi din zone rurale…

      • Absolut de acord cu masini specializate pentru fortele speciale / VM / BIM etc.
        Comentariul meu despre Duster nu se referea in mod special la utilizarea lui pe front ci in spate, pentru sectorul logisitic, administrativ etc.
        Asta din teama ca, daca se merge doar pe tandemul Humvey / TBT4X4, prima „urgenta” va fi dotarea burtosilor de la administrativ, aprovizionare, protocol, justitie etc cu masini Humvey in detrimentul unitatilor operative.
        Ii bagam pe burtosi in Duster si pastram masinile blindate pentru misiuni de lupta.

        • Pai e si relativ la costuri- nu ai nevoie de ditamai Humvee/Vamtac pentru anumite misiuni (inclus logistica, comandament, chiar si observatie/cercetare) cand poti face treaba cu Duster.

        • Dusterul este un SUV usor, cu caroserie autoportanta si capacitate de incarcare mica. Din punctul meu de vedere nu este suficient nici macar pentru sarcini de logistica, tot ce poate face este sa care 4 oameni cu bagaje de vacanta din punctul x in punctul y. Nu ma intelegeti gresit, imi place Dusterul, l-am condus in teren greu si am ramas impresionat de capacitatile lui. Dar pentru aplicatie militara, iti trebuie un motor mai puternic, suspensie speciala, cauciucuri speciale, ranforsare caroserie, poate un blindaj usor etc. Iar daca ii adaugi greutate ii scad aptitudinile in teren accidentat, calitatile sale in acest domeniu fiind datorate in special greutatii usoare. Plus ca nu are (din cate stiu eu) reductoare, diferentiale si alte bunataturi tehnice esentiale in teren greu. Iar reproiectarea costa mult…
          Pacat ca nu mai avem ARO…. Insa alternativa pentru logistica si administrativ poate fi de exemplu Toyota Hilux, sasiu separat, motor mare, diferentiale, reductoare si alte bunataturi la care se adauga o fiabilitate excelenta, recunoscuta.

        • Ptr. Nicolae,Dusterul nu are reductoare dar te asigur ca are diferentiale,in plus cutia de viteze are treapta 1 foarte scurta,tocmai ca sa suplineasca un reductor,oricum un reductor nu este o problema insurmontabila,sunt doua pinioane in plus.

      • chiar nu mai este posibila o revitalizare a uzinei ARO, prin privatizare cu un producator strain de vehicule militare multirol 4×4? gem mowag, Renault, panhard, etc. sau repunerea ei pe picioare de catre guvernul Romaniei.

        http://en.wikipedia.org/wiki/ARO

  3. @M.Z

    Astia au in cap camioane renault in timp ce noi avem roman, ce sa le ceri…si eu vreau ca toate camioanele sa fie ca cele cu larom..da…tre’ sa fim realisti..

    Parerea mea

    • Parcul de camioane necesar MApN si MAI este atat de mare, incat Ro-Man si renault Trucks pot sa faca 50-50 si tot le-ar fi bine !

      • N-as avea nimic impotriva sa-si imparta piata dar cu conditia unei integrari reale a productiei pentru Renault, nu bataia de joc de acum, cu suporti de prelata si anvelope din Romania si restul adus de afara.

    • Da, dar un camion gen LAROM, nu poate fi decat de utilitate usoara(3-4t), sasiul + caroseria nefiind destul de mari pt. sarcini de 5t+… Cel mai ideal ar fi Oshkosh M911, varianta originala ca carator de tancuri si apoi varainte modificate autohton(garda la sol mai mare, roti de teren si cabina/caroserie latita, sasiu latit eventual) ca camioane de utilitate generala, capacitate de 10t+… sau M809(modernizat) ori M939, regandite pt. sarcini de 10t+, motorizari de preferat Caterpillar, Allison, Honeywell…

      • Gigele, dar tu ai habar de gama Roman si cam ce poate face?
        Ti-ai dat in petec cand ai mentionat cabine si sasie de pe timpul impuscatului.
        Sasiul n-are nici pe naiba nici macar acum tinand cont ca MAN a dat la schimb alte bunataturi la Roman pentru studiile de sasiu.
        Cabinele au cam fost innoite de numa vreo 2 ori de la lovilutie incoace.
        ROMAN sufera la capitolul marketing si nu prea intelege ca ei trebuie sa lucreze la fel ca si occidentalii cand vor sa vanda ceva.
        Romanii sunt de un snobism feroce si nu prea sufera de nationalism daca trebuie sa-si cumpere camioane. Autocamioane Brasov ar trebui sa inteleaga ca trebuie sa munceasca la capitolul vanzari pentru ca produse au.

        • lucian74 O fi, toate ce zici tu, numai sa speram ca nu sunt produse cum a descris WW, ca erau produse AROurile… si pana acum nu am vazut mai nicaieri un Roman nou fabricat cu „portbagaj”(platforna) ingradit, cu banchete pt. transport de 20-30 soldati sau cu platforma specializata pt. transportul de materiale si provizii spre front, au facut noile camioane si le-au instalat repede cu rachete… armata Romana are nevoie de camioane utilitare decente, asa cum se vad in pozele cu M809 si M939, sa care soldati de ici-colo, provizii de gloante, ghiulele, mancare, medicale, corturi, mine, bocanci, chiloti, sosete, scrisori, casti, veste anti-glont, „noua arma de asalt”, AG-9… smd… Plus, tot prefer un camion „cu bot” in schimbul unuia cu motorul sub cabina… arata pur si simplu mult mai armonios!

  4. Fabrica ARO Campulung mai exista?
    In tinerete am lucrat la Dacia vre-o 6 ani , nu venisera francezii. Aro era o masina buna de teren , dar una e masina de teren si alta masina blindata de teren.
    Si eu cred ca cei care produc TABuri pot face un 4×4 cu conditia sa-i faca usi in fata laterale si geamuri mai mari blindate in fata si lateral.
    Tot o idee le-as da sa faca dintr-un TAB 4×4 o camioneta si in remorca sa puna mitraliera grea antiaeriana sau lansator rachete.

    • Dacia nu poate face masini blindate, dar poate face masini de teren.

      • inteleg ca sunt doar doua firma agreeate de RAR pentru automobile blindate in Romania dar daca alea doua ateliere (sunt practic doua ateliere putin mai mari decat niste service-uri) pot blinda o masina, atunci Dacia de ce nu ar putea?
        Ca nu se merita economic pentru Dacia este alta mancare de peste dar ca nu poate nu cred.

        • Blindaju nu se pune pe masina ca haina pe om.Aici e vorba de blindaj care sa reziste la explozii sub masina .Deci masina trebuie sa aibe pereti de otel de 30 mm cel putin, si asta se face prin sudarea peretilor, adica constructie sudata.Dacia face masina din tabla subtire de un mm maxim doi mm ,prin ambutisare si deformare la rece. Deci nu are cum face o masina blindata.

        • Dacule, las-o mai in fasole! (asa se spunea candva in armata si nu se referea la viermi)

          Blindajul se pune exact ca haina pe om! Ai nevoie de un cadru numit …. sasiu.

          Am o diploma de inginer fix in domeniul asta si am lucrat si la nenorocitul ala de RAR pe cand se facea agreerea primei firme de masini blindate din Romania si chiar stiu cand se zice ceva de o masina fie ea si blindata ca zice livretul ala a meu militar ca cica as sti sa le distrug si de la distanta.

          Dacia avea caroserie autoportanta si te du ma pe campii cu blindajul tau de 30mm de otel.
          La vehicule tot iti trebuie un sasiu pe care pui blindajul ca altfel faci praf la vibratii toate sudurile (asta si este motivul pentru care apar atat de multe vehicule cu placi nituite sau suruburi) si mai trebuie sa pui pe ceva tot ceea se cheama tren de rulare sau axe pentru roti, sistem de supensii.
          Tot trebuie sa pui pe ceva motorul si tot ce tine de el.

          TAB-ul are cel mai gros blindaj de maxim 10mm (are si de 7mm) si atarna 11 tone.

          Tu ma iei aici cu vehicule de 3 tone si jumatate.
          Versiunile blindate de Rolls Royce nu depasesc 3,5 tone – impus de lege! Altfel este camion.

          Ia fa tu mataluta un calcul de suprafata la o Dacie de 4,5 m lungime si 1,5 m latime. Calcul aproximativ la dimensiuni aproximative:).
          Si consideram suprafata inferioara si superioara 4,5×1,5×2(suprafete)=13.5m²
          13.5*0.3 (ai zis blindaj de 30mm!) =4.05m³ de otel

          Nu mai pun suprafete laterale. Stiu ca-s rau aici :). Vezi imediat de ce, dar vreau sa inceteze si aia cu blindajele groase deasupra si dedesubt.

          Greutate specifica a otelului laminat este 7850 kg/m³. Sa fie RHA ca doar vorbim de blindaj de otel (http://en.wikipedia.org/wiki/Rolled_homogeneous_armour).

          Deci ar rezulta ca numai blindajul superior si inferior este 4.05×7850=31792,5 kg.

          Felicitari Dacule!
          Nu stiu cum naiba am facut dar a iesit ca numai blindajul cantareste cat un tanc Sherman din WW2! (http://en.wikipedia.org/wiki/Sherman_tank).
          Si n-am pus nici tun, motor, senile, galeti, cutie de viteze, etc. … si nici blindaj lateral sau intre motor si habitaclu.

          PS: Dacia 1300 a avut doar tabla de 0.7mm si atarna de la 910 la 1150kg.
          Dacia 1100 la care probabil ai lucrat avea 767kg si as zice ca avea fix aceeasi tabla.
          Acum se intelege de ce un inginer de structuri metalice mananca rezistenta materialelor pe paine si cele mai performante computere civile erau la constructorii de automobile pana cand au invatat sa faca calculul caroseriei simultan cu mai multe computere legate intre ele (http://en.wikipedia.org/wiki/Cray_T90).
          Calculul caroseriei la un automobil este o treaba al naibii de spurcata … pentru ca lucram cu o tabla foarte subtire si trebuie sa suporte peste o tona.

          Acum pe bune, asa se face si in Romania si in Elvetia si in SUA si in America Latina unde se consttruiesc cele mai multe masini blindate din lume.
          http://auto.howstuffworks.com/armored-car2.htm

          Vrei altceva, atunci ne uitam la productie standard de vehicule blindate care sunt vandute doar la organizatii guvernamentale.

        • @lucian74
          De acord cu ce spui tu privind masa blindajului doar ca 30mm inseamna o.o3m iar greutatea totala iese 3,179 tone, nu 31 tone.
          Oricum, si cu 3 tone doar blindajul, fara sasiu, motor, transmisii, punti etc tot e foarte mult.

        • Am lucrat la dacia 1400 cn si la dacia Nova.
          Nu sunt chiar asa antic.
          Dar o masina e masina si una de teren e altceva si una blindata militara e altceva.
          Asa pe timp de razboi poti rechizitiona destule Geepuri sa le folosesti da una militara blindata nu ai de unde.

        • Citez :”Felicitari Dacule!
          Nu stiu cum naiba am facut dar a iesit ca numai blindajul cantareste cat un tanc Sherman din WW2! ”
          Sa nu ramaneti cu impresia ca nu va apreciez chiar daca ati facut greseala de calcul.
          In proiectare se gresea mereu dar la o re verificare se gasea. Am patit eu si altii mai mari de multe ori.Graba. Cu stima si respect.

      • fabrica ARO nu mai poate fi revitalizata dupa ce a falimentat-o dobitocu ala de john perez ala din America ?
        http://en.wikipedia.org/wiki/ARO
        sau sa o cumpere ce a mai ramas de ea, un constructor strain de vehicule 4×4 si sa reinceapa productia. au vrut sa o ia Renault dar nu au vrut aia de la consiliu concurentei ca avea Renault 2 fabrici in Romania si…vaz domne nu era correct.

      • Ma refeream la blindajul din fata si la usi unde sta soferul.Daca ajunge la 15 Tone, ca o tancheta e foarte bine dar e o masina rezistenta . BTR 80 are si el 14 tone. Cam asta voiam sa zic, o masina facuta din model de TAB.

    • ARO a murit din cauza motoarelor! Pentru un 4×4 adevărat trebuie un motor Diesel fiabil, economic şi uşor de reparat. În ultimii ani de viaţă, ARO a încercat să producă vehicule cu motoare Peugeot, Renault şi altele pe care nu le cunosc. În acest timp se pregătea un motor fabricat la Braşov, care trebuia să fie echipat cu o pompă de injecţie de înaltă presiune, cu control electronic. Cineva sus pus a distrus fabrica de motoare Braşov şi a vândut MEFIN-Sinaia! Adio motor românesc! Adio ARO!

      • ARO a murit pentru ca nu a avut comenzi si toti au vrut sa faca bani de pe fabrica aia si nu sa fabrice masini.
        Las-o in fras cu motoarele ca alea inca exista si in ziua de azi si se folosesc inca pe masini gen ARO.
        http://www.andoria-mot.com.pl/

        Da, motoarele erau poloneze.
        Revolutia ne-a prins cu putin inainte de omologarea unui motor diesel romanescsi s-a ales praful de el.

        Pe de alta parte fabrica ARO nu a fost gandita pentru succes comercial fiind facuta din start pentru productie de serie mica ceea ce inseamna niste costuri enorme de productie.
        Sincer, nu cred ca avea vreo sansa.
        Nu poti iesi pe piata cu o fabrica gandita sa scoata maxim 6000 de automobile pe an.

        • Din intamplare cunosc si eu din auzite ceva de ARO.
          Fostu director de la Dacia a vrut sa cumpere ARO , si chiar a ajuns director la ARO.
          Stiu ca s-a opus unei privatizari si dupa aceea au murit ca nu-i duceau capu. Directoru ala era si pe timpu comunistilor tot politic pus de secretaru de partid pe judetu arges unu Zamfir.
          Toata ziua statea pe terenu de fotbal a lui FC Arges ca atunci traia si Dobrin.

    • Frate dacule, chiar poți să te lauzi că ai reinventat apa caldă și mersul pe jos…
      Pentru cultura ta generală, ce propui tu să facă ăia cu TAB-ul 4×4 deja exista, numai că nu e stil camionetă…
      Pe TABC-79 există o turelă pe care se află montată o metraleră de 14,5mm(fix aia grea AA pe care o visai montată în remorcă)+ una de 7,62mm…
      și tot pe TABC-79 turela aia de mai devreme a fost înlocuită cu una de lansează 4 rachete CA-95..
      iete aicișa:
      http://ro.wikipedia.org/wiki/TABC-79
      http://ro.wikipedia.org/wiki/CA-95
      So…ne trezim și noi zilele astea???Care e rostul să te chinui să tai TAB-ul, și să-i pui remorca???

      • Pai rachetele sunt neprotejate. Daca erau in spate mai jos la nivelul cabinei , acoperite de doua carcase de protectie rabatabile, care cand se fac tragerile se deschid ca aripile la carabus.

        • Dacule,
          Rachetele alea protejate sau nu, nu sunt o problema. Lansatoarele sunt compacte, greu de nimerit, si chiar daca le nimeresete, ce crezi ca se intampla? Pleaca racheta de pe sina, ca de detonat mai greu…

  5. Orice dar fi dar să fie produs în România. Dacă suntem într-un conflict și se rupe o roată pe front ce facem? așteptăm să vină piese de schimb din import.

  6. foarte frumos ARO Dragon

  7. Important este sa implicam industria locala in noul proiect. Evident ca se poate…..din articol rezulta asta. Eu unul as vedea o colaborare intre mai multe firme romanesti, poate si straine, avand la baza modelul celor de la Ghe-Motors, pentru ca-i cel mai interesant. PS Uite si ceva pe modelul Mitsubishi pe platforma de Duster 6×6…..pentru alt tip de razboi. Suna interesant, nu credeti? 🙂

    Link

  8. Cred ca se poate si asa:
    O masina de teren blindata (STANG1) cu posibilitatea de a monta blindaj suplimentar care sa ii asigure protectie cam tot ce tine de cal. 7.56;
    Dar datorita reliefului trebuie si o masina amfibie SAUR4 sau un SAUR2/ TBT scurtat. Aceasta va fi, standard, mai bine blindata (STANAG2-3 + kit de armura care sa o faca imuna la 14.5mm-12.7mm ) si putand fi:
    -un fel de IFV usor inarmat cu: tun de 20mm (nu cred ca merge 25mm) +rachete si kitul de protectie sau mitraliera 12.7mm +mai multe rachete. Pt. locatiile unde nu poate fi folosit un IFV mai greu;
    -transportor de trupe: 12.7mm +- kit.
    -masina de cercetare/condurecere/reglare a tirului dotata cu drona.

    Produse in tara si avand in vedere numarul mare de masini necesare se poate cumpara chiar si licenta pt. motor (pt. masinile mai usoare se poate subalimenta). Care ar putea fi folosit si pt. TAB-C 79+ cu blindaj STANAG3 si poate imbunatatita puterea de foc.
    Producerea in Romania a blindajului:
    http://www.tehnomil.net/2014/04/19/svaiter/

  9. Atat la Sherpa cat si la Panhard, cred ca ar dura 10.000 de ani pana s-ar schimba o roata cu un cauciuc spart… uitati-va si voi atenti, cate piulite are o roata la Sherpa si Panhard! Sa cerem si noi gratis pt. eforturile din Afganistan, Bosnia, Kossovo si Irak licenta pt. CUCV si licenta pt. un turbodiesel decent de la Catterpillar, Allison, Paccar sau Honeywell, de @3000-4000cc, ~250CP si am rezolvat… din cate stiu exista si o versiune cu 4 portiere a CUCV… Panhard nu arata rau deloc, dar mai usor cu sistemul de fixare a rotilor, ca daca te afli in pana aproape de teritoriu inamic si te pui la schimbat o roata si te toarna vreo unitate de cercetasi inamici…

    • @Gigel Post Time 29 mai 2014 la 13:33

      http://www.military-today.com/artillery/larom_l6.jpg

      cu siguranta nu vorbim de acelasi camion………..

      • Chestia cu camioanele cu motorul sub cabina, e ca trebuie sa decapotezi intreaga cabina, ca sa ajungi la motor ca sa-i faci intretinere/repari si asa spatiul de acces e limitat… mai preferabil ar fi camioane cu motorul in fata cabinei, cu capota deasupra motorului, ca M809, M939, M911… accesul la motor este superfacil, daca necesitatea ivindu-se, intregul motor putand fi schimbat de-a intregul in 5-6 ore… lucru problematic la un camion cu mororul sub cabina, trebuie sa demontezi intreaga cabina de pe sasiu, ca sa schimbi motorul… plus e mult mai benefic un camion cu capota in fata cabinei soferilor in cazul unei ciocniri frontale…

        • Plus, arata mult mai „cool” un camion cu motorul in fata cabinei, in comparatie cu unul cu motorul sub cabina… 😛

        • Domnu Gigel nu te pricepi. Nu trebuie sa demontezi nici-o cabina.Cabina se rabateaza in fata foarte usor , unele automat si ai motoru liber sa lucrezi la el.
          Ciocnirea nu o faci cu motoru ,o faci cu bara de protectie si e mai bine sa nu lovesti motoru.
          Eu as incerca sa facem un camion ca acesta cu acelasi motor ,ca cel din imagine cu roti mai mici si lungime mai mica, in loc de dacie , si cu platforma pentru mitraliera grea sau rachete., sau mortiere..Sigur are putere mai mare.

        • @Dacul-dd Tu imi zici mie ca in cazul unui impact frontal cu un alt tir, sau orice alt fel de vehicul de dimensiuni mari, ca ocupantii cabinei unui camion gen Roman, cu bara de protectie cu tot(poti sa instalezi si airbaguri daca vrei…), ar supravietui unui impact frontal de 50-60km/h? Eu as tinde sa cred ca mai degraba ocupantii unui camion „cu bot” ar avea oarece sanse sa iasa din accident doar cu leziuni severe, daca mai intalezi si airbaguri de genunchi si laterale = aur, in materie de siguranta!

        • Si in orice caz, este extrem de incomod, sa rabatezi cabina camionului, atat pt. mecanic, cat si pt. operatorii camionului respectiv, multe lucruri din interior „se dau peste cap”, automat ori manual… e mult mai convenabil pt. un mecanicsa ridice doar capota motorului si s-a apucat de treaba! Ridicatul capotei dureaza 5 secunde, rabatarea cabinei, poate dura si 5 min in unele cazuri, plus ca costurile de constructie ale camionului sunt mult mai mari, mai ales in cazul camioanelor cu rabatare automata(ce te faci daca se defecteaza sistemul de rabatare automat si trebuie sa schimbi doar o bujie sau o pompa de vreun fel in mijlocul campului?), de preferat e simplu, rapid, ieftin si la fata locului… mai ales cand vine vorba de armata… camionul „cu bot” e acela.

        • In plus… bara de protectie(pt. protectia motorului in caz de impact) mult mai mare, masiva si rezistenta, poti sa instalezi foarte bine si pe un camion „cu bot” decat ca pe un camion ca Roman…

        • @Dacul -dd, Tot mai bine si de preferat e camionul cu bot… simplitatea castiga intotdeauna.

        • dragi mosului, daca ai motorul in fata cabieni ai o groaza de material care sa absoarba energia impactului. deci se deformaeaza mai intai tabla si apoi tu..
          e mai bine daca ai motorul in fata din cauza accesului.
          Dpdv aerodinamic si al eficientei,etc.. e mai usor sa ai motorul sub cabina.

        • Gigele, posteaza mai putin si citeste mai mult!
          Este un sfat si nu o cerinta.

          O dai urat de tot in strachini si faptul ca nu te ia lumea la misto inca este doar din cauza ca oamenii apreciaza entuziasmul tau.

        • zil-131 sau kraz.consuma mult,dar le avem si azi in dotare

      • „Eu as tinde sa cred ca mai degraba ocupantii unui camion “cu bot” ar avea oarece sanse sa iasa din accident doar cu leziuni severe, daca mai intalezi si airbaguri de genunchi si laterale = aur, in materie de siguranta!”

        Mda……

        Asta daca nu se vor trezi striviti de motorul impins in cabina ca este la acelasi nivel cu ei in loc sa fie sub ei.

        • Nu merg treburile chiar asa… in primul rand motorul e fixat de sasiu, care se extinde pana la „bot”, de sasiu la fel e fixata bara de protectie… cate cazuri de accidente in care au fost implicate masini civile, ai vazut tu ocupantii din partea frontala a masinii striviti de motor?! Facand exceptie de Daciile 1310 si 1410 bineinteles… in cazul unui impact frontal motorul se turteste in acelasi timp cu sasiul masinii… nu se catapulteaza motorul chiar asa prin caroseria intregii masini, pana ajunge la portbagaj…

        • Dar asta ce are, in afara de faptul ca e rusesc? 🙂
          http://www.pinterest.com/pin/103301385173277523/

          Russian KamAZ-63968 Typhoon 6×6 up-armoured truck presented during KADEX 2012 defence exhibition

        • e urata sincer sa fiu, la restu nu comentez

    • Cred ca ar trebuii un motor mai puternic +350cp ca sa il poti folosii si la ceva viitor sau sa il folosesti si in industia civila. Cand nu ai nevoie de putere(?) il poti subalimenta ca sa mai reduci putin consumul. Un exemplu extrem este Digori2 care la 8t are un motor de 450cp.
      ..

      O colaborare cu Ghe-Motors sau alt producator romanesc pt. modelul blindat usor ar fi interesanta dar cel mai greu doar Moreni are experinta necesara.

      • @Hanibal Pt. un 4×4 cu blindaj si geamuri ce rezista fara probleme la 7,62mm, greutate standard(cu rezervorul gol si fara pasageri) de cel mult 3,5t, sarcina utila de 500-750kg, un V6 turbo-diesel de 250CP, cuplu ~500-600 Nm, @3000-3600cc e mai mult decat deajuns! Daca prinde 90-120km/h pe autostrada e superok, ca doar nu ai de gand sa proiectezi un jeep militar, ca sa mearga cu 200km/h ca X5!!!

      • In cazul unui jeep militar, cuplul motorului conteaza cel mai mult nu caii putere ca la jeepurile civile… caii dau acceleratia + viteza maxima, cuplul da forta motorului… la ce iti trebuie 300-400CP prin mocirle, maidanuri si terenuri accidentate..?! Cu mai mult de 50km/h oricum nu mergi si asta daca mocirla e cat de cat nivelata si uscata…

      • 350cp are SAUR 2!!! Humvee are sub 200cp.

      • Era *+250cai. Desi recunosc ca am pacatuit putin … ma tentau cei 325cp ai Panhard VBR….

        @Gigel poti, te rog, sa imi dai un link la un vehicul care sa reziste la cal. 7.62 x 51 si care sa aibe 3.5t.

        ABI AM-100/SHERPA 10 nu arata rau. Stie cineva ce poate?.

        • @Hannibal Panhard cantareste 11,5t in stare de lupta. Noi vorbeam aici despre ceva gen ARO 4×4, greutate pana in 2,5t maxim(fara blindaj de protectie impotriva armelor de calibru mic), capacitate transport 5 persoane(greutatea lor inclusa in sarcina maxima admisa). Cat despre rezistenta la ce calibru, nu stiu atunci… daca nici macar la 5,56mm nu ar rezista, atunci, nu ar mai avea rost sa cantareasca 3,5t… la dreq cu protectia impotriva armelor de mana atunci… ma gandeam ca tona de blindaj in plus ar fi suficienta ca sa ofere protectie la 7,62 macar… 2,5t maxim, fara nici un fel de blindaj, sarcina utila de 750kg-1t, V6 3000cc, turbodiesel @250CP, cuplu @600Nm si am terminat… Din curiozitate ARO 4×4 actual din dotare, cat cantareste, ce motorizare are si ofera protectie impotriva 5,56, 7,62 si 9mm(pistol)?

        • strict vehiculele blindate special pentru VIP,
          Chiar rezista si are cu putin peste 3 tone.
          http://www.alpineco.com/armored/Mercedes-Benz/s550.php

          De exemplu Mercedesul lui Sevardnaze care a incasat un RPG7 si tot a plecat din zona.
          http://www.youtube.com/watch?v=68bS6kNNEng
          http://www.fas.org/irp/threat/terror_98/eurasia.htm

        • @lucian74 Aha… deci… se poate… am stiut eu! In cazul la ceva CUCV(avand in vedere ca e si masina de teren, jeep), cu rezistenta impotriva 7,62 si 9mm pistol, ar trebui sa ajunga undeva pana in maxim 4t greutate(3,6…3,7…3,8), un turbodiesel de 3200-3600cc V6, @275-300CP, cuplu @650-700 Nm, sarcina utila 1t… perfect!

  10. Iara ati scos la pascut caii verzi de pe peretzi!

    V-au mancat deja mocheta, acu trecura la covorul din sufragerie 🙂

    Pe viitor, parchetul.

    „un necesar de cateva sute daca nu mii de vehicule care ar trebui sa inlocuiasca vechiul parc”

    Ha ha!!!

    Sute…mii…adica 16 bucati pe cinci ani, din care anu asta vine una bucata 🙂 de Panhard

    Urmeaza 16 Sherpa

    Inca 12 HUMMERE

    6 MAXXPRO din ASTAN (dogs not included)

    6 Komatsu LAV

    9 Otocar Cobra

    7 Panzer KF

    4 Sand Cat

    3 Ocelot

    5 Spartan 4×4 LAV

    N-ati auzit ce zicea ala, ca e mai bine sa ai de mai multe tipuri 🙂 ?

    Nu inteleg ce-i tot dati cu Moreniul, ce sa mai produca ala si mai ales cine sa-i cumpere SAUR-90210.

    Ca Armata romana in nici un caz…

    Poate Flogger sa-si cumpere vreo cateva 🙂 🙂 🙂

    V-a povestit cineva mai sus cum fu cu fabrica de motoare Brasov si MEFIN-Sinaia.
    ARO parca fu vanduta gratis unui homalau dubios, in ciuda informarilor SRI, care a taiat-o si a dat-o la fier vechi. Si in general asta fu soarta a tot ce facea concurenta si producea pt intern si pt export.

    In conditiile astea ca sa mai visati ca mai fabricati vreodata in Ro masini blindate (ca sa nu mai zicem de tancuri, transportoare) e chiar pierdere de timp…

    Daca se mai intampla ceva de genul Renault vine si asambleaza din kiturile din Franta niste Sherpa pe aici si se strang suruburile, apai ala-i Maximus de „fabricat in Romania”. Si asta numai daca spaguieste bine unde trebuie.

    Io zic ca Dusterul ala 6X6 cu STANAG4 si turela de 105 e viitorul 🙂

    Concentrati-va pe ala, sa scoata maine Eroul un articol cu variante de echipare:
    Dusterul cu mortier de 120mm
    Dusterul cu HAWKEYE-105
    Dusterul vehicul de sprijin cu turela de 105mm
    Dusterul vanator de tancuri cu turela de 120mm
    Dusterul cu SLAMRAAM
    Dusterul cu turela 30mm, 7.62 si 2 Spike LR
    Dusterul vehicul de geniu cu pod mobil de asalt
    Dusterul vehicul de comanda

    PS:

    Eroule, cam slabutz azi bre, cam subtzirel 🙂

    Esti bine 🙂 ?!

    Pai un Cockerill CT-CV 105HP acolo ceva pe Sherpa aia bre, nu pusasi inca?

    O lasasi asa cheala?

    Vine cetitorul tocmai din insula vacilor cu parul rosu beutoare de Guiness si cu pistrui pe fatza si nu gaseste nimic exuberant de citit azi pe site 🙂

    Pai e frumos ?!

    • Bine c-ai aparut, tocmai ce voiam sa trezesc lumea la realitate da-mi era prea lene sa scriu. :)))

    • Doar un copy/paste:
      In ultima parte a activitatii sale, firma din Campulung s-a orientat mai mult spre constructia de utilitare. Motoarele din import indeplineau normele de depoluare Euro 2 si Euro 3 si indeplineau normele de siguranta si protectie pentru pasageri. Bineinteles ca nimeni nu-si dorea sa faca accident cu un ARO, robustetea sa fiind cunoscuta si apreciata. ARO a fost produs mai bine de 45 de ani, timp in care s-au fabricat peste 380000 de vehicule, din care doua treimi au fost exportate in peste 110 tari de pe toate cele cinci continente. In septembrie 2003, Statul roman in frunte cu primul ministru de atunci Adrian Nastase a vandut intreprinderea ARO, la pret de rulota, numai 180.000USD. In contract erau prevazute investitii de 2 milioane de dolari! dar nici un cent nu a fost investit in fabrica. Compania americana “Cross Lander“, deţinută de John Perez, a profitat rapid de ocazie si a vandut tot ce se putea vinde din fabrica argeseana pentru un profit usor realizat peste noapte. Adrian Nastase stia ca firma americana nu are capacitatea financiara de a sustine si dezvolta ARO insa a insistat sa ingroape visul romanesc de a construi autoturisme de teren.

      • Mda….
        Acealsi John Perez care tot candida la prezindetiale in America ca independent?
        Au prezidentiabilii astia americani ceva cu dat tunuri in Romania Perez cu Aro, Bush Jr. cu Bancorex sau Banca Internatioanala a Religilor (numai tin minte care dintre ele)

        • Nu. Este un alt Perez care este un politician de mana a doua din California. Bush atat tatal cat si fii nu au avut afaceri cu banci romanesti. Unul dintre fii, dar nu Junior a fost „atins” de un scandal bancar la inceputul anilor 1990 (The S&L scnadal).

  11. ABI-ul din poza 5 (AM100) arata foarte bine.

    Cred ca e un proiect care un pic modernizat ar fi mers foarte bine.

  12. Vehicol militar inseamana rezistenta si fiabilitate.
    Nu ai nevoie de sute de cai putere ca sa te dai cu un vehicul utilitar. Duster este masina perfecta pentru plimbare intre unitati, pentru curieri etc. Exista atatea si atatea vehicule deschise si totusi sunt militare, de ce nu ar fi ok Duster?
    Ungurii inca folosesc Gaz’uri rusesti benzinare, chiar si vehicule Mercedes – echivalentul militar al Mercedes G Classe – chel, neblindat (tot pe benzina).
    A se face diferenta intre vehicol untilitar si vehicul specializat – asalt, recunoastere, interventie speciala – urban sau extraurban etc etc.
    Duster stock pentru ultilitati.
    Duster modificat – sasiu mai lat si mai lung (gen vechiul ARO) pentru a putea primi diverse configuratii de caroserie, motor minim 2500cc, pentru vehicul blindat evident e nevoie de ceva mai mult, si cuplu mare – nu conteaza caii, transmisia sa fie adaptata si specializata – mare, mic, 4×4, etc.
    Lumea critica vechiul ARO dar motorul ala vechi de 3000cc diesel de Brasov – practic motor de tractor Fiat, a fost excelent. Capacitatea cilindrica mare oferea un cuplu ridicat la turatii mici deci uzura redusa, nici consumul nu era mare pentru asa masina – 10-12 litri % pentru o masina de aproape 3 tone incarcata. Unde mai pui ca se putea repara pe marginea drumului? Merge cu motorina proasta…
    Desigur e vechi si depasit tehnologic armata chiar si pentru armata dar de ce sa te chinui sa aduci ceva nou cand poti imbunatati ceva deja existent? Ideal este sa ai un vehicul in productie de serie mare cu care sa impartasesti multe multe subansamble – rezulta mentenanta mai usoara si mai EFTINA.
    Nu trebuie noi sa inventam roata, solutiile sunt la un pas distanta, dar ce sa faci maica cu atatia fripturisti in pozitii cheie? Ei de unde sa adune niste plocoane?

  13. dupa parerea mea, Romania trebuie sa-si foloseasca banii inteligent, cu scopul de a obtine tehnologie si de a o aduce in tara.

    ca sa faci asta, trebuie sa renteze si pentru firma din strainatate sa-si transfere productia in Romania sau sa modernizeze o linie existenta, gen Moreni.

    ca sa renteze, trebuie ca armata sa nu isi risipeasca banii comandand 5 masini de aici, 5 de dincolo, comenzi marunte la care nimeni nu va fi interesat sa transfere nimic ca nu are sens economic.

    trebuie facut un plan curajos – daca necesarul e de 500 de masini facem contract pe 500 de masini cu o firma a carei masina ne place, cu conditia sa o integreze si sa o fabrice in Romania intr-o proportie relevanta.

    livrarile si platile pot sa fie esalonate pe multi ani, insa e esential ca comanda sa fie pe un numar mare ca sa aiba sens pentru oamenii aia sa investeasca aici. trebuie oferita predictibilitate investitorului printr-un contract mare pe termen lung – astfel toata lumea castiga.

    • Comentez:”upa parerea mea, Romania trebuie sa-si foloseasca banii inteligent, cu scopul de a obtine tehnologie si de a o aduce in tara.”
      De acord ca se ceaza locuri de munca dar statu sa detina macar 30% actiuni pentru ca le da terenu, construeste utilitati (apa, canal, electric,gaze, sosele,) si eventual participa la cladiri si utilaje.Daca statu nu e bagat e o greseala pentru ca firma sa zicem se supara si isi ia utilajele si pleaca.Dar daca statu are 30 % muncitorii raman, halele raman, si o parte din utilaje si statu poate continua productia, sau daca se enerveaza le nationalizeaza.

      • Total aiurea ce spui, Statul asta nu stiue sa faca nimic decat sa bage bete in roate deci nu trebuie sa fie implicat in offset-ul militar decat la nivel de control.

        • Total gresit.
          Ganditi-va la un patron.Daca e patron unic se ocupa si verifica sa mearga treaba dar daca e firma mare cu mii de patroni (actionari) atunci patronii nu mai nverifica nimic si au un consiliu de administratie sa zicem din cei care detin 5% dar angajeaza firma de audiot care verifica toti parametrii , cat se cheltuieste cu productia. cat cu materialele cat e salariu , cat profitul , cat investitiile si firma de audit si daca vreti va dau si doua nume( sunt internationale si sunt si la noi in tara si verifica marile firme ),
          Aceste firme spun consiliului de administratie ce nu merge si ce nu este in parametrii normali.Asa si statu, angajeaza aceste firme , angajeaza menegeri recomandatoi de firme de personal si vede la 6 luni parametrii.Dar la noi statu prin politic numeste menegeri oameni politici nepriceputi si de aceea merge treaba prost.

      • Sa punem raul inainte. Sa zicem ca se da comanda de 500 de masini, livrabile in 8 ani. O firma se implica la Moreni si se apuca sa le faca, aduce tehnologie, modernizeaza linia, pregateste salariatii.

        Dupa 8 ani nu mai sunt comenzi si sa zicem ca ar pleca – cu ce ne-am ales? Pai tot ne-am ales cu ceva – ramane o forta de lucru calificata si care sa faca mentenanta, poate apar alte comenzi pentru o fabrica modernizata, poate se gaseste export.

        Statul bagat in actionariat cu un pachet de 30 la suta nu vad cu ce ar ajuta si ce ar putea face – cel putin pana se termina livrarile si se dau banii tot statul are controlul asupra afacerii, insa ea e lucrata privat.

        Insa se poate specifica in contractul de achizitie ca firma trebuie sa asigure suportul in tara pe toata durata proiectata de utilizare a masinilor – sa zicem 10 ani – si atunci avem 8 plus 10 – adica 18 ani de activitate asigurata pentru fabrica.

        • asta voiam sa spun si eu: chiar daca productia se opreste pentru cativa ani, cand se pot primi comenzi de la export sau chiar suplimenta loturile, uzina are de lucru cu mentenanta si eventual modernizari, care ar trebui sa asigure macar partial locurile de munca, cu conditia ca lotul sa fie de ordinul sutelor de vehicule, spre mie. Pentru 100 sau 200, intr-adevar nu prea renteaza!
          Asta e genul de calclul pe care ar trebui sa-l faca Min. Economiei, cel al Finantelor dar si MApN cand se gandeste sa faca o achizitie!

          Dar la 16 bucati Panhard, in plan „multianual”, vorba lui GSG9, cu ce te alegi?

        • Ghita Bizonu'

          500 de din astea sunt prea putine ca sa se merite..

        • Cu ce ar ajuta ca statu sa aiba 30%.
          Pai daca vine o firma straina trebuie sa cumpere teren , deci da bani, trebuie sa asfalteze drumuri interioare ,exterioare, trebuie canalizare, instalatie electrica , constructie , deci da bani.Toate astea inseamna multi bani daca tii cont ca un km de drum e un milion de euro.Deci statu vine cu banii astia , atunci firma vine cu alti bani doar pentru utilaje ceea ce este un ajutor pentru firma.

  14. Humvee cu rachete sol-aer 🙂

    • Humvee sau CUCV quattroporte ar fi ideal pt. inlocuirea lui ARO 4×4… desi, nu stiu cat de dispusi ar fi americanii sa vanda licenta pt. Humvee… CUCV e cel mai accesibil zic eu, plus, are garda la sol mai mare ca a lui Humvee… i-l vom reboteza „Military DAC” DAC militaru… 😛 va putea fi produs la Moreni…

      • Si noi avem proiectanti rtomani.Statu sa faca un concurs de proiecte si asa nu au bani cercetatorii si proiectantii de la Brasov, etc..etc sa vedem ce iese.

        • Nu prea are rost sa bagi bani si timp pierdut in concursuri… mult mai simplu e negociezi/achizitionezi licenta pt. ceva deja existent si dovedit pe campul de lupta, cum ar fi de exemplu CUCV(@70.000 de exemplare construite si active pintre baraci)… mai ales cand stii ca ai nevoie de ceva urgent, aici si acum… creezi infrastructura necesara pt. productie, i-l mai „gadili” cu mintea pe ici si colo ca sa-i mai reduci din greutatea pe care o avea in anii ’80 si te-ai apucat de treaba… ca sa creezi ceva nou de la 0 cere o droaie de timp… greseli de proiectare, de productie, de planning, mai bine preiei ceva de la altul, care deja a parcurs toate aceste etape anevoioase… preiei si imbunatatesti, iese un lucru mult mai bun si mai ieftin…

      • Din ce stiu eu, Humvee a fost intors pe toate partile si de cei de la Moreni…

  15. Cât de probabil este, în opinia dumneavoastră, scenariul în care Rusia îşi extinde influenţa până la Dunăre, în speţă până la graniţele României, alimentând provocările în sudul Ucrainei?

    Cred că este greu de imaginat acest scenariu. Rusia este mult mai slabă decât era Uniunea Sovietică atunci când s-a destrămat. Tocmai a pierdut Ucraina, care avea un preşedinte pro-rus, şi nu mai are influenţă decât în Crimeea şi câteva oraşe din est. Acest lucru este grav pentru neutralitatea ucraineană, un element fundamental al securităţii naţionale a Rusiei. Nu ar trebui să supraestimăm puterea Rusiei.

    sursa: http://www.evz.ro/nu-ar-trebui-sa-supraestimam-puterea-rusiei.html

    • @ Alex ….

      vecine , sti cum se numeste aceste gen de actiune ?

      ADORMIREA VIGILENTEI !!!

      si nu-l mai cita pe respectivul ca te faci de rusine !!!!

      „George Friedman (born 1949 in Budapest, Hungary) is an American political scientist and author”…… wiki souce ….. BRRR !!! …..

      uite cine face a lobby ungurilor si rusilor

      recunosc …… si eu i-am facut reclama pina am aflat cine e bufnitoiul …..

      • He he, Buzz, DIN CONTRA.

        O chestiune unanim acceptata este ca traim un moment in care se reaseaza sferele de influenta in zona.

        In aceste momente trebuie analizata situatia cu atentie si ACTIONAT IN CONSECINTA. Ma refer evident la Moldova. Rusia nu e un pericol acum pentru Romania. Are alte probleme mai mari … Ukraina. In plus cu o Ukraiana ostila nu are access in Transistria de unde poate pune presiune in zona.

        Daca ratam acest moment urmatorul ar putea sa nu mai existe prea curand.

        Avem ACUM sansa sa intarim vigilenta ca in povestea cu drobul de sare (buzz’s way) sau sa ACTIONAM si sa facem pasi in ceea ce priveste Republica Moldova si Transistria. Pentru ca daca nu INITIEM NOI ceva in legatura cu Moldova va trebui sa asteptam miscarea Rusilor si vom avea dezavantaj din start.

        Stiu ca o sa aud de la toti „specialistii” un „n-ai cu cine bre”, sau „bre, sa mor yo pentru politruci” dar nu sustin ca trebui sa mobilizam armata si sa invadam militar Moldova. Nu. Sustin ca, cu acceptul si colaborarea Moldovei, e momentul sa facem curatei la buzu acasa. In Transnistria.

        Asta e momentul in care putem face Transnistria sa dispara.

        Si nu e nevoie nici de avioane, nici de flota, nici de rachete. E nevoie de voluntati vopsiti pe fata si de ATITUDINE. Atitudine de invingator nu de louser.

        • @ Alex …

          aici zici bine : vigilenta si actiune …..

          dar asta inseamna SIE si mobilizarea armatei la granita de est , informarea populatiei despre intentiile Rusiei, alocarea de fonduri suplimentare armatei etc…sau nu ai citit despre ce tot urla toti vecinii pe forum : MAI MULTI BANI PENTRU ARMATA !!!!!!!!!!! …….

          si zau daca am vazut pe vre-un politic care sa dea declaratii coerente in mod sustinut ……

          dupa ce baselu a zis ca Rusia are ca interes sa preia gurile Dunarii ( tradus Dobrogea ) revine cu o declaratie si spune ca nu ne paste nici un pericol

          tembelul de primul sinistru spune la vizitarea fabricii de avioane Craiova ca ne paste un razboi si angajatii vor avea de lucru !!!!! si cere convocarea CSAT dar e pus cu botu pe labe de oficiali NATO si revine cu o declaratie ca de asemenea nu ne paste nici o invazie ….

          adica dupa ce scapa gugustiucii din gitlej sint pusi la respect de sus pusi care au interes :

          SA NU PREVINA UN ATAC RUSESC !!!!!!!!!!!!!!!!!! …….. ceva actiune a la Pearl Harboiur sau WTC ….. ..adica se stie ca se intentioneaza ceva ofensiv dar nu se iau nici un fel de masuri ….. dobitocie , ignoranta sau plan capcana ….

          eu inca nu am idee precisa ……. dar inclin spre sa cred o dobitocie traditionala…si WW2 ne-a gasit la fel cu turul pantalonilor in vine asigurati de marea Franta ca nu ne va ataca nimeni ……si in scurt timp , Franta era taiata in jumate …… TINE MINTE : ISTORIA SE REPETA SI NU IARTA !!!!!!!!!

          si nu ai cu cine …nu de la noi zic ……zic de moldoveni …abia 20 % din ei vor unirea cu Romania ….. si o spune chiar baselu …… si asat a spus-o optimista ..in mod real mai putini vor alaturi de Romania !!!

          deci , daca voi nu ne vreti , noi va vrem ……

          vecine , treburile sint tare incurcate ….

          cum zicea un vecin mai de mult in mod ironic , citez din memoria mea , ca noua ne trebuiesc investitii in mai multe perechi de izmene pentru ca multi se vor scapa in ei cind va incepe balul …..

          teoretic si practic sintem in curul gol si Putin se joaca cu instrumentele si oole dumisale la citeva sute de km de noi ….. adicatelea Polonia si-a trimis trupe la granita dar noi NU ,o ardem mocnit dupa cuptor pentru ca o sa fie pace…… sau daca e ceva ne apara NATO …….!!!!

          vecine , tu nu remarci stupizenia vigilentei si actiunilor ???????….teoretic si practic sint de tot rahatul …… MADE IN ROMANIA !!!!!

          daca Putin se decide la noapte ca vrea sa ajunga la Reni cu tancul , cum previi aceasta actiune ??? … Ucraina nu are protectie NATO … sint mai in curul gol decit noi …… .noi macar avem garant teoretic ….. .practic nu vad 🙁

          abia acum , cu rusii la granita , te apuci sa mobilizezi armata romana , actiune care dureaza citeva luni bune pina sa treaca in stare de razboi …… ???????

          sezi calm , treburile sint deja stabilite peste capul Romaniei ……

          cine sintem noi care sa decidem ???????

    • Ghita Bizonu'

      Ete na.
      Adica nu ca nu a rputea face ci la modul de ganire zis „ete na”.
      Rusia este mult mai slabă decât era Uniunea Sovietică atunci când s-a destrămat. Nu este vorba doar de slabicunea Rusie ci si de slabiciunea Ucrainei. Daca U se va arat prea slaba … „ar fi pacat” ptr R sa nu profite „sa faca fazanu” (a se observa ghilimele!)

      Si se aplica si la noi .. daca vom fi prea slabi si adormiti …

      buzu taica .. matele intrasi bre in fibrilatii mobilizarea armatei la granita de est , informarea populatiei despre intentiile Rusiei
      Ete scartz. De ce sa mobilizezi ? Nu de alta dar costa!! Mobilizezi numa cand este nevoie. Acum nu.
      Cu cestia cu SIE e altceva. In mod normal aia ar trebui sa actioneze mereu. Si duminca!!

      In rest cum ti-au zis amerlocii „down boy down! adica taras pe burta!!!
      Ce ar trebui de facut acum ar fi ciocu mic si joc de glezna inteligent – dotare „ca trebe ca s-au invechit”. Pregatire „ca s-au ingrasat” . Ceva educatie patriotica …
      Si daca daca Putin se decide la noapte ca vrea sa ajunga la Reni cu tancul sezi dracului linstit in banca ta (asta nu inseamna ca nu poti sa bagi glont pe teava!!) findca articolul 5 te garanteaza numa daca tu esti atacat! Daca te pune dracu sa te duci pana in Reni sa ceri un foc (la tigara) se cheama ca ai atacat si deci te descurci singur!!
      Asta a aflat si baselu al tau si dupa ce s-a data Matammore a ajuns sa isi inghita vorbele.
      In rest nu NATO a oprit o sedinta CSAT ci idolu tau iubit. Una din 2 motive : CSAT este jucaria lui si numa a lui sau a intrat frica in el ..
      I a zi .. esti cumva ziarist? Nu de alta da agitatia lipsita de sens cam asa arata..

  16. @Ghita Bizonu’

    paparazzi ? … NU ! ….. ;)……

    n rest , in mare parte , de acord cu matale ….

    in razboaie nu conteaza numai forta armata …are mare importanta si tupeul , bineinteles profitind de slabiciunea adversarului

    p.s. …..baselu nici macar idol nu mi-a fost ….. doar o optiune valabila impotriva psd

  17. c.f.r.-ul moare cu zile !!!!!!!

  18. Eu as pune o intrebare .De ce se pun cauciucuri la punctele de baraj ale soselelor de catre separatisti.La ce poate ajuta un cauciuc ca glontu ntrece prin ele.

    • in caz ca vine cineva sa se transforme in cortina de fum…eu stiu, sa arda lumea mai bine cand cade un molotov, mai crispy 🙂

  19. Un vehicol 4×4 multirol blindat din aceeasi categorie cu Humwee este practic un camion care cantareste in jur de 10tone.Pe stilul Renault Sherpa sau Panhard se poate proiecta o cabina ce se poate instala pe sasiul de camion Roman.
    http://www.roman.ro/produse/autovehicule%20civile/autotractoare/autotractor%20%2018,5%20t
    sau
    http://www.roman.ro/produse/autovehicule%20civile/autofurgoane%20si%20autofrigorifice/autofurgon%20frigorific
    si dotat cu o turela Arsenal Resia cu Tun automat calibru 25 mm tip KBA sau mitraliera de 14,5mmm.
    Se utilizeaza sasiul, motorul si transmisia de la un proiect civil pentru cel militar ca baza de plecare.
    Produse exista, trebuie doar reproiectate si adaptate pentru un vehicol 4×4 multirol.
    Dupa care urmeaza Saur2 4×4 si 6×6.

    • Ce frumos e ROMANU .
      Corect daca ei motoru si sasiu cu roti cu tot si pui o cabina blindata ai masina blindata si dai de munca si l;a fabrica Roman.Aveti dreptate si ganditi ca un adevarat patriot roman.Bravo!

    • Aici era mai mult vorba de o utilitara 4×4, gen Humvee sau CUCV, neblindata sau usor blindata, de carat colonei si generali printre baraci si de carat chestii „mai sensibile” la transport, de preferat daca ar rezista la focuri de 7,62mm si 9mm pistol, daca greutatea standard nu ar sari de 3,5t cel mult, daca nu se poate, atunci cel mult de 2,5t neblindata si asta e…

      • CUCV era gama ARO, ceva echivalent sunt Toyota Hillux sau Mitsubishi Pajero, daca ne referim la masini neblindate.Pentru masini de comandament sau curier, Duster se poate descurca onorabil.Humwee este alta liga, deja treci la camioane, adica are 6L motor si 3tone greutate.Daca se doreste ceva echivalent, se poate realiza o caroserie usoara montata pe un sasiu de camion Roman 4×4 de 4-5t sarcina utila si un motor de 200cp.La varianta blindata care sa fie comparabila cu Sherpa sau Panhard, caroseria blindata montat pe sasiu cu motor de 440cp si poti alege varianta 4×4 sau 6×6.Pentru un blindaj cu protectie marita se realizeaza Saur2 4×4.
        Cat despre Ghe-O, este o masina de sport extrem, realizata pentru rulaj in teren accidentat si la viteze mari.Pastrand dimensiunea si caroseria, se poate proiecta o varianta cu sasiu de camion Roman, motor, cutie si puntile fata si spate.Iar pentru suspensie, se poate realiza la Bildstein (Compa) daca productia este consistenta.Poate varianta asta nu o sa fie asa de performanta cum este Rescue, dar comparabila cu Humvee.Se pot discuta multe, dar pe baza de caiet de sarcini, ce performante se doresc a se obtine, dupa care se pot gasi si solutiile tehnice prin utilizarea si integrarea a ceea ce se gaseste/fabrica in tara.
        O solutie practica este realizarea pe o platforma de camion Roman, asa se obtin CUCV si masini utilitare (Humwee) neblindate si blindate usor, camioane de logistica, camioane dedicate(Larom), iar mentenanta este mult usurata.

  20. La capitolul masini de teren blindate si neblindate avem nevoie de Sherpa, Panhard, Humvee, orice…ARO, in ultimii ani de productie, nu era chiar masina ce se dorea sa fie. Nu va spun cum se lucra la ea pe banda, unii, mai zmecheri, loveau suruburile cu ciocanul pentru a nu mai strange piulitele, iar tabla era vai mama ei, luai masina deja ruginita din parc. ARO ajunsese o porcarie care costa 400 de milioane de lei, full option. Cesar ARO, institutul lor de proiectari, era o gluma, pe-acolo isi faceau veacul „injinerii”. Se furau in ultimul hal, caroserii, cutii de viteze, piese si componente, orice vroiai zmecherii iti faceau rost. Aia era uzina? O adunatura de smecheri si profitori, iar Peres a desavarsit hotia. Au fost anchete peste anchete, insa au pierit doar pestisorii mici, rechinii sunt bine si astazi!
    Din punctul meu de vedere avem chiar aici o masina deosebita, GHE-O, care s-ar preta fara probleme necesitatilor armatei romane. Asta ce-ar avea? Mai stiti ceva de GHE-O? Parca a fost prezentata pompierilor, or fi comandat astia macar un exemplar? Stiti careva ceva?

    • GHE-o produce vehicule customizate, in serii mici… deci nu e efectiv un producator auto.

      Cat despre comenzi, cum sa comande astia ceva din intern ?! Doar n-au inebunit!

      Stiu ca in ianurie au fost la sinistratii din Buzau, cu una dintre masinile lor, avand numere rosii:
      https://www.facebook.com/pages/GHE-O-Motors-Company-Official/549782451767910

      • Ie-te comunicat:

        GHE-O Motors Company Official
        4 februarie
        Multă lume ne întreabă de ce nu am intervenit la salvarea sinistraţilor din Buzău, împreună cu autorităţile şi de ce nu am participat la deszăpeziri în zonele afectate, atunci când situaţia era critică.
        Răspundem prin a spune că procedura de obţinerea unor numere de înmatriculare a fost anevoioasă, fiind îngreunată de birocraţia din România, astfel Rescue nu a putut circula legal pe drumurile naţionale.

        Acest impediment a fost îndepărtat, datorită intervenţiei Ministrului Transporturilor Ramona Mănescu, care a facilitat obţinerea unor numere provizorii.

        Acum RESCUE este pregătit să salveze vieţi şi să intervină în orice condiţii.

        • Revin cu rolu statului pe care toti il injurati.
          Statu sa faca o firma mixta stat- firma GHE-O alta decat firma GHE-O , se inteleg ei cum cat unu cat altu pentru ca oamenii astia se pricep si au experienta la masini de teren si sa faca masini de teren, nu neaparat blindate dar pentru cercetare salvare.

        • GHE O MOTORS SRL este o filială a BGS. E o companie ciudată, înfiinţată în iunie 2011 cu 200 de lei capital social. Are doi asociaţi, Oprea Robert-Bogdan şi Vlad Alexandru-Cristian care, se pare că sunt şi singurii angajaţi. Cifra de afaceri 0 lei (?), datorii 49,359 lei, cheltuieli 35,723 lei, precum şi alte cifre, nu pot justifica fabricaţia a câteva prototipuri de autovehicule (fără finanţare babană de la BGS).
          Răscolind Internetul cu tema GHE-O (Rescue), am mai găsit ceva: „Mașina a fost construită în State și are o valoare aproximativă de 70.000 euro, iar fabricarea sa artizanală a ținut cont de specificațiile BGS, pentru ca mașina să se preteze cât mai bine la traseele și tipul de teren de la noi.”

          Pot să afirm că, afară de caroserie (unde există), toate componentele sunt americane, de pe piaţa componentelor pentru vehicule „buggy” …

          Pentru a obţine numere de circulaţie pe drumurile publice trebuia omologarea RAR. O omologare la RAR costă cât un Porsche! Noroc cu Ramona Mănescu …

  21. @Marius Zgureanu. Multam de raspuns! Ar merge cateva exemplare pentru BAT, FOS, BIM, VM, Pompieri si SMURD, deci n-ar avea nevoie de facilitati de productie extinse. Daca ar prinde comenzi si-ar putea dezvolta astfel de facilitati, ori ar putea prelua foste fabrici, asta daca mai avem asa ceva in picioare. Dar ai dreptate, nu fac astia „greseala” sa cumpere ceva din intern! Am un prieten ce lucreaza la SMURD, l-am intrebat despre GHE-O, stia de existenta unui astfel de vehicul, si l-ar dori, insa n-au banii necesari sa-l achizitioneze, nici macar pentru un singur exemplar. Poate in viitor cu ceva sponsorizari…

    • Interesanta ideea dar, stii cum se spune, diavolul se ascunde in detalii.

      La obligarea furnizorilor straini de a subcontracta catre producatori locali intre 10 si 30% din valoarea contractului ar trebui diferentiat, in functie de tipul de achizitie.
      Dau un exemplu:
      – pentru rachete sol-aer cu raza lunga: intre 10 si 30%;
      – avioane de lupta supersonice: idem;
      – trainere 30-60%;
      – helicoptere: 30-60%;
      – tancuri: 20-50%
      Nu-mi dau seama de ce au pus si limita maxima dar banuiesc ca nu vor sa se trezeasca cu un furnizor strain care le livreaza lovituri reactive 122mm cu 5000$ dupa ce le-au cumparat de la Tohani cu 2000$ …. zic si eu.

      Structura de privatizare cu pastrarea a 20% din actiuni de catre stat e ok (ar fi mers un 33% dar asta implica si participarea, proportional, la programele de finantare). Oricum, contractul de privatizare trebuie garnisit cu clauze privind un program clar de investitii (cu sume si termene) si cu prevederi privind anularea privatizarii daca investitorul nu-si respecta angajamentele.

      Prevederea cu obligatia pastrarii obiectului de activitate si angajatilor cel putin 5 ani este neserioasa. 5 ani nici macar nu sunt suficienti pentru dezvoltarea unui produs nou. Perioada ar trebui sa fie de minimum 10 ani si completata cu dreptul preemptiune a statului privind cumpararea companiei daca, dupa 10 ani, investitorul vrea s-o vanda sau sa-i schimbe obiectul de activitate.
      Ar mai trebui consultati si altii din domeniu si facut un articol separat pe tema asta.

  22. Uitati-va la minutul 7:42

    • Se cheama sba 60 k2 sau mai pe scurt bulat , exista si versiunea 4×4 este un pic mai mare decat dozorbul ukrainean (daca nu ma insel), oricum cred ca sunt folosite in special de trupele speciale.

  23. Cred ca a fost facut dintr-un TAB , i-a scos a doua roata si i-a pus usi fatza si ferestre.Dar ce nu am inteles din film daca era ucrainian sau rusesc.

  24. Se pare ca e rusesc si cautand modelu am dat peste o arma interesanta.

  25. Eu as alege ceva PUR ROMANESC!
    O colaborare intre MORENI si GHE-O.

    inca ceva… imi place AM-100 ALG (Abi)
    cateva modificari pentru aceasta amsina:

    – MOTOR 150-160cp
    – CUTIE 6 trepte

    – geamuri blindate
    – Usi blindate (materiale compozite sau stratificat)
    + placa de otel rezistent la proiecil 7,62mm si chiar 12,7mm in partea frontala

    Armament:

    – Varianta 1 – GAU19/12,70mm – 3 tevi (iubesc arma asta la fel si M134Vulcan sau M61)

    – Varianta 2 – 14,5mm+7,62mm

    ambele variante sa aiba rachete A.T. (macar Spyke) dar nu m-ar deranja nici un tun AG-9 cu proiectile moderne

  26. la cate poze rrau pe dite-ul ala…

    ce poza ai gasit si tu cu ARO DRAGON.
    cred ca erau poze mai mari si mai reusite…

    http://www.automobileromanesti.ro/Aro/Aro_Dragon/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *