Primul export european pentru VL MICA

Danemarca a spart gheața pentru francezii de la MBDA și a devenit primul client european al sistemului sol-aer VL MICA. Danezii au semnat un contract pe data de 24 iulie care privește achiziția a 2 baterii și a unui număr încă necunoscut de rachete, atât ca număr cât și ca tip.

Livrarea ar trebui să aibă loc la mijlocul anului viitor și sistemele ar trebui să fie gata de luptă la sfârșitul lui 2026.

Danezii încearcă astfel să-și edifice o apărare anti-aeriană cu baza la sol, după ce au retras din serviciu (în 2004) bateriile de rachete HAWK și țara a rămas ca apărare anti-aeriană doar în avioanele de lupta și navele militare.

În acest moment danezii au închiriat o baterie NASAMS din Norvegia și are în plan achizitia și a sistemului anti-aerian german IRIS T.

În mod curios, au ales să se doteze cu două sisteme anti-aeriene extrem de similare: IRIS T SLM și VL MICA, folosind NASAMS ca soluție interimară până la achiziția și operaționalizarea sistemelor cumpărate.

Cu VL MICA au rezolvat-o mai rămâne acum să semneze și cu germanii pentru IRIS T, suma totală pusă la bătaie pentru ambele tipuri de sisteme AA este de doar 485 milioane de euro ceea ce este destul de puțin dacă ne gândim că bulgarii au plătit pentru o singură baterie de IRIS T SLM 182 de milioane de euro.

Tot pe zona luptei anti-aeriene, Danemarca a mai contractat și 16 sisteme germane Skyranger 30 pe șasiu de Pirahna 5.

Ar mai fi de spus că VL MICA este cam singurul sistem anti-aerian european care nu a fost trimis în Ucraina, mai ales datorita faptului că numărul acestor sisteme este foarte mic, de fapt există un singur sistem activ în Franța.

GeorgeGMT

18 comentarii:

  1. Oroare, au doua tipuri de sisteme

    2
  2. capatu satului

    Drobu de:sare e mare
    Să fii independent și suveran nu are preț

    De aceea Ceaușescu și aia din spatele lui au avut dreptate când au ales dotarea cu MIG 29, când au dorit producerea în țară de turboreactoare, skyfox, etc
    S-au făcut și atunci greșeli – renunțarea la tr125, uitând lecția t34 din ww2, producerea de tunuri rămase din ww2, etc

    Norok ca a venit 89 si oamenii mult mai deștepți decat prevede orice strategie creșă la seral au descoperit somnu cu capu pe masa: renunțarea la IAR 93, renunțarea la ROT, oprirea dezvoltării de noi elicoptere de luptă plecând din IAR 316 și 318, etc etc

    Înainte de ww2 am avut categorii diferite de avioane și tehnică de luptă multă – cu mult peste dotarea de azi, și așa e în orice armată din lume pt ca nu există o soluție universală (bună la toate),
    Și geaba tehnică în ww2 dacă la strategie eram destul de nepricepuți
    Câteva tunuri de câmp și antitanc care erau pt balet :rușii le numeau bătaie la ușă, ca atâta puteau – nu degeaba au picat așa ușor armatele a III-a și a IV-a la stalingrad

    Utilizarea a două sau mai multe sisteme aa nu este greșită
    Este o soluție corectă, pt ca amenințările se diversifica și s-ar putea ca avioanele/rachetele care scapă de un sistem să fie doborât de cel de al doilea
    Plus skyranger care va fi antidrona

    Mă gândesc la conducerea și comandanții care o avem
    Dacă încercăm și noi ne iese la preț de portavion

    5
    • Ai și tu o hoală. Un elicopter de atac realizat din IAR-316 e doar o glumă. IAR-93 a fost doar un avion foarte greu, cu motoare slabe și care ducea 4 bombe și două tunuri. Scaunele de catapultare erau singurul lucru bun din acest avion de “vînătoare – bombardament”. Ceaușescu voia să facă de toate dar și el și cei din jur erau rupți de realitate.

      27
      • capatu satului

        Orice tehnică se poate moderniza
        Iar dacă modernizarea se face la tine în țară e altceva decât să plătești în străinătate orice lucru care poate fi făcut în țară
        Banii care îi plătești pt modernizări în țară înseamnă viitor pt familii de români

        Polonezii mult mai nepricepuți ca noi produc multă tehnică la ei
        Mult mai multă ca noi: tancuri, tunuri, rachete, etc etc – se pare ca vom prelua și noi piorun la aa
        Iar pt F16 offset

        Vezi ca și la americani B52 și A10 au zburat mult timp
        B52 va mai zbura, cu alte motoare
        Se puteau pune alte aripi și alte motoare pe IAR 93, plus senzori și alte sisteme de arme
        Orice se poate dacă ai voință și determinare să ajungi la un rezultat
        Sarcina utilă la IAR 93 era superioară lui Mig 21

        La fel s-a mai discutat pe aici de modernizări la rachetele nedirijate, rachete dirijate, etc

        Nu avem avion comparabil cu yak 130 pt CAS
        Unii vor turbopropulsoare embraer și alte trăsnăi, bine ca nu aleg planoare
        Sau clone italiene de yak 130

        Modernizarea actuală a IAR 99 e necesară dar insuficienta
        Trebuie alt motor, alte aripi, alt ampenaj vertical – rezulta un avion pt ziua de mâine

        6
        • legat de IAR93, era mult inferior unui Su 25 sau A10 si dupa cum vezi astea sunt retrase. Daca te uiti bine la el vezi ca aduce a Jaguar, unii spun ca yugoslavii de acolo au plecat.
          Vrei sa-ti mai spun ca pana si India retrage Jaguarul, tara care inca se mai da cu Mig 21.
          Iar astea 3 avioane au fost fiabile, fata de rabla nostra care era un coșmar pentru piloți, având foarte multe probleme mai ales hidraulice.
          Deci…ce ai vrea tu sa mai faci cu tinicheaua aia?

          13
      • Sarbii aveau Maverick pe el. Si bl 755.
        Avea inclusiv un Ferranti.

        1
        • al nostru avea Ferranti, ala sarbesc avea un HUD Thompson frantuzesc mai smecher ; aveau arme mai bune pe el, cum ai zis, Maverick prima varianta cred, si BL 755 frantuzesc cu submunitii HEAT; avea si capacitate limitata aer aer cu R-60, la noi din cate stiu n-a devenit operational cu rachete aer-aer cu cap de cautare IR

          la vremea lui a fost OK pentru ce puteau face cele doua tari, sarbii fiind mai conectati cu vestul au avut mai multe sanse sa-l dezvolte

          sunt curios daca e operational ORAO 2.0, au pus avionica mai noua, bombe ghidate laser si o racheta cu raza de 40 km:
          https://militaryleak.com/2020/12/14/serbian-armed-forces-unveils-new-vrvz-200-air-to-surface-guided-missile/

          zic ei ca o sa modernizeze 12 bucati si o sa zboare pana in 2040, probabil canibalizeaza ce a mai ramas.

          daca avea motor calumea, poate merita altfel…

          3
    • @capatul satului

      „Înainte de ww2 am avut categorii diferite de avioane și tehnică de luptă multă – cu mult peste dotarea de azi, ”

      Știți de ce armata română nu a tras nici un glonț după ultimatumul sovietic? Dacă trăgeam trebuia să continuăm și din păcate nu prea aveam cu ce.

      La aviație: IAR 80/81 avea probleme la dotarea cu echipamentele de luptă, iar din 1942/1943 nu mai ținea pasul nici cu tehnologia.

      Industria ceaușistă a fost o glumă proastă. Mereu in urmă, nu doar al vestului dar și al estului. Politrucii de la noi se ascundeau după raportări fără acoperire (minciuni).

      7
  3. De ce în Europa avem atâtea sisteme cu rază scurtă ( NASAMS , IRIS-T , VL MICA , Sky Sabre ) dar nimic anti-balistic cum e Aegis si Arrow 3? Înceleg că un astfel de sistem e foarte scump dar totusi.

    4
    • pentru ca mare parte a investitiilor militare europene s-au oprit in anii 1990, cand Patriot era suficient.

      7
    • Teritoriile pe care le apara natiunile Europene sunt mai restranse ca teritoriille statelor din USA, rolul in politica globala a USA post WW2 in Europa, si dezvoltarea complexului militar industrial din USA sunt doar cateva din motive.
      USA au avut sisteme de rachete SAM, inclusiv cu vectori nucleari (MIM-3 si MIM-14) care au precedat Patriot (MIM-104), acestia fiind retrasi din Europa de abia in 1984 (MIM-14 in USA era dezactivat déjà de 10 ani), cand Patriot era déjà in dezvoltare ( a fost introdus ca sistem antiaerian destinat s a contracareze initial aviatia inamica, si de abia ulterior ca system care sa contracareze si rachetele balistice tactice)
      Mai simplu spus: Europenii fiind atatia ani sub umbrella americana, nu au avut motivatia necesara sa dezvolte sisteme antibalistice similare cu Patriot. ASTER a fost initial destinat marinei Franecze si Italiene, ptr inlocuirea RIM-66 si Sea Sparow si de abia ulterior a evoluat in sistemul SAMPT-T/MAMBA

      4
    • capatu satului

      Există sisteme antibalistice cu rază lungă pe fregatele vândute de spaniolii de la Navantia și pe alte nave
      De exemplu pt Aegis navalizat ai mulți utilizatori
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aegis_Combat_System
      Pt Paams
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/PAAMS
      Si grecii au Paams pe navele Kimon class (FDI).

      Daca se integrează la noi sisteme antibalistice de rază lungă pe nave, rezultă nave la preț de Kirov class și durează modernizarea decât vreo 20 de ani

      1
    • Echivalent la sistemul Patriot exista Samp/t ,Ucraina a primit unul insa nu au rachete. Totusi patriotse descurca mai bine ca Samp/t. Iar acum exista si o versiune modernizata a Samp/T dar care nu a fost dus in Ucraina

      3
  4. sa luam si noi niste Skyranger pentru Piranzile noastre.

    11

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *