Primul F-16 Block 52+ primit de Polonia, pe 9 noiembrie 2006
Astfel, cele 48 de avioane F 16 C/D Block 52+ vor fi modernizate la standardul Block 72 (Viper), contra unei sume destul de decente, 3,8 miliarde de dolari, mai ales dacă ne aducem aminte că inițial se discuta despre 7,3 miliarde.
Principalele modernizări vor fi:
– Prelungirea resursei de zbor de la 8 mii la 12 mii de ore de zbor;
– Radarul AESA AN/APG-83 SABR;
– Un nou display central;
– Sistem de război electronic modernizat,
– Un nou calculator de misiune,
– O nouă cască pentru pilot – Joint Helmet-Mounted Cueing Systems (JHMCS II) etc.
Programul de modernizare va fi executat în Polonia la uzina Wojskowe Zakłady Lotnicze No. 2 S.A.
Odată cu această modernizare, polonezii obțin mai multe lucruri, printre care prelungesc viața operațională a flotei de F 16 cu 50%, vor avea avioane de luptă ultramoderne și, poate, la fel de impresionant, F 16 Block 72 oferă o mult mai mare compatibilitate cu viitoarele F 35A poloneze.
Conform planificării, F 16 Block 72 va intra în dotarea forțelor aeriene începând cu 2030, ultimul aparat urmând să fie livrat în 2038. Conform declarațiilor oficiale, mai mult de jumătate din valoarea contractului va ajunge în industria poloneză.
Varșovia a semnat contractul pentru cele 48 de F 16C/D în 2003, iar avioanele au fost livrate între 2006-2008. Achiziția a costat undeva între 3,25 și 3,5 miliarde de dolari. Atât achiziția inițială cât și actuala modernizare sunt cu bani împrumutați de polonezi de la guvernul Statelor Unite.
Astfel încât, viitorul aviației de luptă poloneze arată, în viitor, cam așa: 32 F 35A Block 4, 48 F16 Block 70/72, 48 F/A 50GF/PL, la care se adaugă intenția de a cumpăra încă 32 de aparate multirol și aici discuția se duce între F-15EX și Eurofighter T4.
Dacă ideea polonezilor este una foarte bună, ținând cont de faptul ca flota lor de F 16 este relativ tânară si are încă suficientă resursă, în cazul României lucrurile nu stau la fel. Poate, spun, cel mult să modernizam cele 17 aparate F 16MLU cumpărate din Portugalia și care au venit cu 4000 de ore resursă disponibilă, dar pentru cele 32 F 16MLU norvegiene nu cred că merită banii, mai ales când vedem cât costă.
Dar cel mai probabil că nu ne vom permite modernizarea unui numar chiar mic de F 16 si vom trage de ele atât cât vom putea mai ales că am primit incă 18 F 16MLU din Olanda, ori asta înseamnă de facto ca vom avea mai multe ore de zbor disponibile per flota de F 16MLU, decât am sperat la început.
GeorgeGMT
80 de milioane de dolari per aparat și să modernizam doar 17 aparate, cu siguranță nu se merită. Și asta ca să aducem niște aparate foarte vechi la un standard 4+
Cu siguranță în cazul nostru, mai bine cumpărăm mai multe F-35, ar costa mai mult, dar am avea o flotă unitară de generația a V-a.
Iar la polonezi… Bine, banii lor, distracția lor, dar…
Vor avea o flotă relativ redusă și foarte pestriță, cu patru tipuri de avioane, vor trebui să pregătească piloții în patru centre diferite, vor avea centre de mentenanță diferite pentru câte 2-3 escadrile, tehnici la sol pentru patru tipuri diferite, patru lanțuri logistice diferite din două sau trei țări/producători diferite/diferiți.
Știu că toți sunt căzuți în admirație față de polonezi, dar cu patru tipuri diferite de avioane multirol, cu trei tipuri de tancuri, două tipuri de artilerie reactiva și tot așa, pare mai mult armata pestriță a lui Saddam din 1990. Dar cum spuneam, banii lor, distracția lor
pana in 2022 probabil era o abordare inteleapta cu 1 tip maxim 2 de avioane…dar de atunci lucrurile s-au schimbat si cred ca e nevoie de o abordare mai flexibila, chiar daca e mai costisitoare
polonezii au in vedere diferite roluri, F-35 va fi acolo pentru puterea de penetrare, senzori si ca si multiplicator de forta, F-16 cu AESA e un multrol cunoscut, deci mai usor de operati si cu arme moderne, F/A-50 cu costuri mai mici pt politie aeriana, antrenament si d elinia a doua in caz de nevoie si, avand in vedere lectiile din Ucraina si Orientul Mijlociu, o platforma care poate duce multe rachete aer-aer (inclusiv pt drone, rachete de croazieraa) si cu posibilitati de lovire completeaza acest ansamblu…
„polonezii au in vedere diferite roluri”
Polonezii au în vedere o dominare regională, de la Baltică la Marea Traciei. 🙂 Înarmarea lor nu are ca scop doar apărarea de frică față de cei doi mari inamici istorici, Rusia si Germania.
Noi ar trebui sa avem in vedere toate acestea, precum si o posibilă emegență a Ucrainei, după război.
Abordarea este înțeleaptă oricând. Puține țări își permit să opereze mai multe tipuri de avioane, gen Statele Unite. Marea Britanie, Germania, Italia, Spania, Franța merg pe unul sau două tipuri de aeronave multirol, Polonia câte 2-3 escadrile, cu patru tipuri de aeronave, dacă cumpără EF sau F-15…nu este deloc înțelept, din motivele enuntate mai sus.
probabil F-16 vor si spre sfarsitul duratei de exploatare, cu tot acest upgrade, in momentul cand F-35 si Typhoon/F-15 vor fi in intregime operationale, trebuie sa ne uitam si la calendarul de timp 🙂
F/A-50 va ramane ca avion de linia a doua si pregatire, militie aeriana etc si in prima linie vor avea cuplul stealth multirol/avion de superioritate aeriana
Hai sa ne uitam si la periodicitatea achizitiilor, ca nu inseamna ca maine sunt toate operationale.
De aia tot zic ca pt inlocuirea F-urilor noastre nu e suficient F-35, va mai trebui ceva; personal as zice ca o escadrila de 24 de Rafale/Typhoon e ideal dar nu as zice nu nici la Gripen E/F sau Bormae pt eficienta
cu siguranță mai trebuie ceva, mai puternic, cu sarcină mai mare…ideal ar fi Thyphoon, tranche 4, că este mai compatibil cu F-35, la Rafale este totul franțuzesc…
„Thyphoon, tranche 4, că este mai compatibil cu F-35”
poti sa explici?
pana terminam achizitia de F-35 va intra in paine la americani noul „NGAD”, posibil disponibil si la export. Sa mai iei atunci Rafale sau Typhoon, nu mai are sens.
Eu as fi luat acum cel mult o escadrila extinsa de F-15 (nu neaparat noi) pentru folosire urmatorii 10-15 ani, si cam asta ar fi tot pna la noul NGAD.
Super maestre @Marius Zgureanu Felicitari! In sfarsit te alaturi micului grup de aci de pe site a celor care ar dori pt ArmRo/FARo F-15…ar fi bune pt ArmRo/FARo varianta E Strike Eagle sh modernizabile….asa ca pt budjetul Romaniei si in numar de 40 de avioane cat pt 2 escadrile extinse (parere personala).
Daca mai vin si cu macar 8000 de ore de zbor valabile este carnaval + poate un stoc bun de piese de schimb. Sper sa aiba aceleas motoare precum F-16 AB MLU Block 15 6.5 Falcon pe care le are acum ArmRo/FARo in dotare. Avionica si sistemele de armament po fi aceleas pe F-16 si F-15.
Daca ArmRo/FARo la orizontul anilor 2035 va avea in dotare 48 F-16 ABM Falcon, 32 F-35 A Lightning 2 si 40 F-15 E Strike Eagle suplinite sper de 40 IAR-99 B SoiM ar fi miracol universal si foarte bine pt Romania si Armata ei dtpdv! Nicu Falcoi era de parere ca 120 avslmr ar fi super pt ArmRo/FARo.Daca se vrea se poate!
Cat despre polonezi si armata lor tot respectul stima si consideratia! Cand te frigi de 3 ori in istorie sufli si in kefir, sana, iaurt si lapte covasit!
2:
1.Romania n are bani pt F15 chiar daca ii scuturi buzunarele.
2.Romania n are nevoie de F15 pt aparare de sine. Daca
cineva i NATO doreste, sa faca o alocatie de bani pt
Romania.
Mon amie…..daca chiar este nevoie se vand niste resurse naturale pe care Romania le are in numar relativ mare, unele unicat in Europa si se fac rost de bani nu numai pt F-15 si chiar pt orice armament se va dori….dernier crie chiar si din Israel!
Sincer sper sa vad macar ATMOS/ATROM-155 din Israel in doratrea ArmRo cat mai repede, piesa de artilerie pe care ArmRo trebuia sa o aiba in dotare inca din 2007. De ce nu a avut-o si inca nu o are asta este alta poveste.
Am zis macar deoarece as vrea ca ArmRo sa mai aiba in dotare si multa alta tehnica militara moderna din Israel. Preferabil fabricata in Romania.
Apropos…..in Romania sunt f multi bani dar sunt prost gospodariti si/sau ciorditi.
Dov e prietena ta? 🙂
🤷♀️ Stie ceva ce nu stiim amandoi 😂
Tabarnac….am bagat un e in plus din gresala si a iesti o merde…..bullshit…lol! 😁
In sfarsit?
2016?
https://www.rumaniamilitary.ro/f-15-un-obiectiv-nerealist-pentru-fortele-aeriene-romane
Ok scuze mea culpa maestre! Speram ca si MAPN.Ro sa vrea sa achizitioneze F-15 (E Strike Eagle sh de preferat 40 de avioane – parerea mea) pt ArmRo/FARo in cel mai scurt timp. Pt ca una este ca un Su-30 russesc sa se trezeasca in spate deasupra Marii Negre cu un F-16 romanesc, chiar daca acesta este modernizat ultimul racnet si alta este ca sa aiba in spate Su-30 russesc un F-15 romanesc tot asa modernizat ultimul racnet….cateodata doua motoare cam fac diferenta mai ales deasupra unei mari!
Doar portughezele merită upgrade-ul asta. Cu care să faci miliție aeriană. În rest, doua escadrile de Typhoon T4 care să vina în completarea celor 2 de 35-uri și am fi cel puțin la nivelul lesilor și cu mult peste mujici.
De ce typhoon t4 și nu rafale ?
Din punctul meu de vedere, rafale este mult superior typhoon .
M as uita și spre gripen.. macar 30 avioane gripen
Pentru aer aer typhoon e superior.
date f16 la ukr si luat gripen, noi
aesa, meteor, aterizeaza si la brosteni
ia sa vezi in cat timp se livreaza Gripen 🙂
Cum discutia Typhoon vs Rafale n-o să se termine niciodata, altul a fost rationamentul. Cum SCAF e mort, unchiu o să-și pastreze 47-le pentru el, altă optiune nu ramane decat GCAP pentru zburatoare gen 6. Cu o comanda de Typhoon, sansele să fii bagat în seama când vei solicita GCAP sunt reale. Să nu mai zic de termene de livrare. Frantujii nu au destule Rafale pt ei și indieni. Dacă le-ai comanda acum, ar veni mult după 35-uri. Aș paria ca acum comandate, Typhoon le-ai primi odată cu 35-urile.
Așa cred și eu. Mai bine cumpărăm mai multe F 35. Cam 64 la Nr. Oricum am contractat 36, plus posibil option pentru inca 12. De 48 in total. Mai luam 16 F 35. Și ceva pentru supremație in aer. Între F 15EX și Erofighter T4. Eu as opta pentru Erofighter. Pentru a nu depinde de SUA.
vezi cate tari opereaza spre 64 de F35 si cam ce PIB au.
Nu sunt pe moment, numai americanii.
Păi voi câte aveți? 32?
36
Pardon , IAF are 46 si trebuie sa primeasca inca 29
Conform noilor angajamente luate că membru NATO,vom cheltui mai mult pe apărare. Și atunci de ce nu pe 64 F35 și 36 Erofighter?
pentru ca e nesustenabil sa le operam, chiar si la dublul PIB-ului
Finlanda va avea 64 de bucăți (încep să le primească pe primele la anul) și înainte a avut 65 de F-18 luate în anii 90. Ca PIB stau pe la 300 miliarde USD, cu vreo 90 sub noi (normal, sunt o treime din populația noastră dar asta nu contează în cazul de față fiindcă vorbim de sume similare pentru achiziție și mentenanță, probabil chiar mai mari la ei pentru mentenanță).
si iau si cateva zeci de EF Typhoon?
si nu e vorba doar de PIB, ci de cat incaseaza din PIB-ul ala la buget si cum cheltuie banii aia.
Are Finlanda PSD, CcR, Mai, Igsu, mafia s8ndicatelor din învățământ si mafia halatelor albe?
Ciolaci si hrebenciuci finlandezi nu am auzit. Nici nostalgici dupa Ceaușescu si iliescu
Vis-a-vis de Finlanda si al ei buget pentru aparare mi-a deschis ochii mai demult @Mihais.
Interesant e ca desi Finlanda nu a avut niciodata un buget semnificativ mai mare decat noi, au parut intotdeauna mai bine echipati decat noi, chiar daca au avut si ei echipament sovietic. In plus, ei au si serviciul militar obligatoriu (sper sa nu gresesc), ceea ce inseamna cheltuieli in plus fata de noi.
Un grafic elocvent aici: https://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.CD?locations=FI-RO
Din 2004 incoace, au avut in medie cam 1 miliard USD/an peste noi, pana cand i-am depasit prima data in 2017.
Din grafic se obsrva ca din 1990 ei consistent au avut buget mai mare decat al RO pana in 2017. Si inainte, intre 1975 si 1985 au avut peste cel al RSR…ci nu au fostt niciodata comuisti.
Din 2017 pana in 2022 am avut buget mai mare decat al Finlandei…iar din 2023 cel al Finlandei a decolat 😉
Ah…pe langa faptul ca nu au avut ce am mentionat mai sus – nu au avut nici Zisu si departamentul de smenuri din Mapn denumit pompos „achizitii” si nici Marina Paci…care a f…. bugetul pe orice altceva decat pe ce trebuie – pe vin si alte parascovenii gen tribune SF.
Pana nu scapam de pupat inelul popocilor de catre politicieni nu o sa ne facem bine. Intr-un stat LAIC nu are treaba politicul cu Biserica si nici finantarea cultelor religioase de la BUGET…Ia sa taie banii aia si sa treaca cultele sa ceara alora de tot pupa moaste si se inchina la fiecare biserica pe langa care trec chiar luand si mana de pe volan. Se face economie la buget + interdicite de a finanta, din bani publici de orice fel, cultele religioase.
Finlanda cu o comanda de 64 de f-35-uri, PIB $303.95 miliarde, Romania $406 Miliarde
Problema se pune gresit: Cat se sifoneaza din bani publici in Finlanda vs ROmania?
Cum toti chibitam pe margine, subiectul e gen Steaua vs Dinamo. (strict parere personala niste jafuri de cluburi amandoua care nu ar trebui finantate din bani publici)
sa nu uitam si de TVA la achizitii 🙂
La astea tre sa lucram
depinde ce resursa se gaseste prin restul loturilor.
Extinderea resursei de la 8000 de ore la 12000, inseamna inca 4000 de ore pe care noi le consumam in probabil 20 de ani.
I’d like to thank the Author for pointing out that most of the work will be performed in Poland – only two machines will be modernized in the USA, the rest on-site at WZL.
I admit that the skills acquired this way may result in future contracts for work on Slovak or Bulgarian machines.
Hopefully 😉
You get the parts ,and replace them, that’s the work that you will do
Joke of the day… Will you produce radar, avionics or helmet? No! Rest is peanuts
nu fiti carcotasi
e ca si cum ai face intretinerea unui ferrari de f1 in house in loc sa-l trimiti la torino.
nici israel nu produce helmet, da are insight in f35 si asta da spinoff pe pimprejur
evident ca si f16 RO are trebui upgradate sau schimbate cu ceva de ultima ora
cea mai importanta resursa sunt pilotii
euroi se mai gasesc
Israelienii chiar produc căști
Noairbag la Modena 40 km de Milano acolo e sediul Ferrari
Noairbag uite aici
https://www.elbitsystems.com/air-space/aircraft-systems/helmet-mounted-display/joint-strike-fighter-f-35
Dacă le intra în economie jumătate din cât cheltuie pe un avion, tot se ajunge cam la 40 milioane $ per bucată. Enorm, dar se compensează cu creșterea economică. Doar că aceste cheltuieli militare sunt cam la fel ca la ruși. Adică cu atâta armată și atâta tehnică trebuie la un moment dat să facă ceva. Ori pleacă spre est, ori îi închiriază la baltici, adică tot îi scoate din țară.
Nu intra mai nimic, nu mai fiți așa de naivi. O să intre niște manoperă, atât. Unchiul Sam nu lasă decât firimituri
Sabr e pridus de NG,milstd tot de americani,comunicatiile radio si sat cu linkn16 l3 harris,hmd e elbit sau collins america deci cum i-am zis si polonezului ca si noi la Aerostar pt ofp 6.6 primesti pese si demontezi montezi
Cam 20 de ani in urma am citit o carte ” Următorii 100 de ani” nu îmi aduc aminte autorul. Atunci mi se părea o poveste amuzanta. Da 20 de atunci numi mai pare așa amuzant. Din cele ce s-au realizat.:
Ascensiunea politică și economica a Poloniei și Turciei.
Slăbirea și birocratizarea : Germaniei, Marea Britanie și Franța.
Războiul dintre Rusia una din fostele republici Sovietice mai mari. Și în carte că potențiali inamici erau văzuți: Belorus, Ucraina și Kazakstan.
Autorul prevedea că chiar daca Rusia avea să iasă învingătoare din acest război. Ea urma să sufere o înfrîngere pe plan extern. Devenind dependenta de China și detestată de Europa și SUA. Societatea rusă este mereu rămasă în urma fata de cursul de dezvoltare al societății occidentale. Dar oricum adopta același caii de dezvoltare. Abolirea Serbiei, economia de piata, dreptul la proprietate, „democrația”. Doar că totul prea lent pentru un stat care are aspirații de putere cel puțin regionala.
Situația urmează să devie și mai gravă daca Rusia va pierde rAzboiul. Adică nu va atinge mai bine de jumătate din obiectivele propuse.
Un punct important pentru noi este faptul că autorul a atins și problema Românie și Moldovei. Și anume problema de identitate națională din Moldova care conform autorului nu are alta rezolvare de recunoașterea identității de români în RM și unirea cu România.
Și faptul că Turcia va tinde să devină o putere cel puțin regionala cu aspirații la ceva mai mult. Și va intra în conflict cu Europa. In care centru de putere va fi Polonia și poate (POATE) Germania.
Autorul presupunea chiar și un posibil conflict militar între statele europene și noul Imperiu Otoman.
Conflict care poate lua loc chiar la noi in ograda.
George Friedman a scris-o, am citit-o si eu atunci si ma intreb cum vom balansa intre Turcia si Polonia; pe de o parte polonezii par partenerul ideal in interiorul uniunii insa la Marea Neagra jupanul e Turcia, aliat NATO
insa trebuie de avut in vedere ca Friedman nu iubeste deloc EU si nici puterile europene si e sceptic cu privire la constructia institutionala a uniunii 🙂 cu toate astea printre randuri pana si el e de acord ca tarile europene trebuie sa ramana unite, e o necesitate si ar fi asta bine pentru toti partenerii EU nu numai pentru tarile membre
problema Moldovei e la noi in curte
la ora actuala jumate din romani voteaza semiom si o injura pe Maia
Si cealalta jumatate poate mai multi fug dupa pasapoarte
Romane numai ca sa beneficieze de EU.
Aceeia care muncesc in Israel o multime, vin la rand la
consulat din Ramat Gan pt pasapoarte.
Romania duce lipsa de o putere suveranista sănătoasă. Și aici eu nu vorbesc de o putere anti NATO și anti EU. Ci de o putere care în cadru acestor organizații vor tinde să crească bunăstarea și importanța politică, economică, militara și cultural-tecnologica a României. In acest vid a nimerit Georgescu și Simion. Ei de fapt sunt niste oportuniști. Dacă era să fie făceau și mult tam tam și pentru Palestina și pentru LGBT daca acestea aveau prindere la popor. Doar că poporul duce lipsa de o strategie de dezvoltare. Cineva care sa vina cu mesajul ” Va fi greu, va fi nevoie sa ne mobilizam. Avem următoarele obiective, că sa le atingem trebuie sa facem asta și asta și totul va fi bine. Pentru un viitor decent pentru poporul român , pentru România”. Și clasa politică nu a putut propune nimic sănătos.
Niciodată Polonia nu se va putea compara cu Germania. Se pot indatora pe 1000 de vieți si tot nu vor reuși. Germania are industrie de top 3 mondial, populatia cea mai mare din Europa, scoli tehnice de top 10, institutii financiare de top, traditie in orice domeniu tehnologic, in special metalurgie, chimic si constructii de mașini.
Polonia este o Romania dubla ca si populatie, cu o industrie si scoala asemănătoare cu a nostra si aceleași tâmpenii suveraniste in capul unor aburiți.
Polonezii visează la cai verzi, mereu am spus ca toată înarmarea nemților din cauza rușilor e fara logica atara timp cat gafaie cu ucrainienii, in realitate nemților nu le convine o Polonia prea dotata.
Addendum:
„Vice President of Lockheed Martin on F-16 Modernization: „Polish Solutions for Poland””
https://defence24.pl/sily-zbrojne/wiceprezes-lockheed-martin-o-modernizacji-f-16-polskie-rozwiazania-dla-polski
Rămâne întrebarea cat costă la noi sa aduci toate avioanele la bl 70/72 la care vor ajunge toate F16 poloneze
Minim dublu decât au plătit polonezii, dar sunt șanse să fie triplu
Plus ca noi avem nevoie în afară de avioane și de rachete și restu, care oricum nu le avem, dar polonezii le au deja
JASSM, etc etc
Și acuma o să apară unii să zică ce bine e să ai cea mai slabă tehnică de luptă din Evropa, și ce capabili comandanți am avut noi în istorie
Ca așa zicea parcă strategia recentă a semege, noi stăm bine cu factoru uman, da cu mâinile goale
Să vină avansările pt negociatori nostrii ai ultimelor F16, ei știe, o strategie necunoscută în toată Evropa și în lumea întreagă – nu oricine are scoalele noastre postuniversitare de apărare urmate de toate loazele de la conducere
Și în ww2 am avut un parteneriat, pe hârtie, cu Germania
Parteneriatu era doar pe hârtie, pt ca hitleru și slugile lui nu doreau dotarea României cu tehnica de luptă modernă, în măsură să permită armatei române să facă față ofensivei sovietice de după stalingrad
În ww2, hitleru nu a dotat România cu tehnica modernă decât în cote ochiometrice, dar a înzestrat la greu regimu horthyst ungar
hitleru și ungurimea speriată a lui horthy aveau încă în amintire ocuparea buda pestei și nu doreau o repetare
Am primit în număr mare, cel mai mare ucigaș german de t34, mă refer la stuG III, abia la începutul lui 44, când era prea târziu și rușii era deja la noi în țară
Unele erori grave de înzestrare militară făcute de iluștrii înaintași nu ar trebui repetate
Iubesc trădarea dar urăsc pe trădători
Pentru astea e nevoie de o industrie puternica că sa ne producem cît mai mult singuri. Iar ce nu putem produce și guri sa producem in cooperare cu diferite state. Diplomație statea bine pe timpuri. State că Norvegia, Suedia, Germania, Franța, Marea Britanie, SUA, Corea de Sud, Japonia. Lista e destul de lunga pentru a putea coopera.
In perioada lui Ceaușescu RO livra armament la multe state. Era de calitate proasta și eftina dar se vindea. De ce sa nu o facem din nou?
pt ca bugetul ministerului economiei nu a depasit niciodata cateva sute de milioane de euro ,care asigurau doar salariile intreprinderilor din subordine cateodata nici alea
cred ca ai spus totul „buget de sute de milioane de euro care asigura salarii”. Si pe urma va mirati ca nu se mai pot face modernizări la cateva prăpădite de avioane scoala.
Daca imi vei spune ca fabricile alea „au in conservare capacitati”, te sfătuiesc sa discuti cu cineva care lucrează in asemenea loc, sa-ti explice termenul si realitatea.
Banii aia de care vorbești au fost si sunt „sifoane” ca doar nu degeaba se bat politrucii sa-si pună oameni acolo.
Pai eu ce le explic unora de ani de zile ca fara bugete nu se face nimic decat cu suturi in fund,LM nu s-a dus nici la craiova nici la romaero s-a dus la aerostar bacau ca aia fac ,craiova deabia devre 3-4 ani a mai retehnologizat ceva cuplat cu razboaiele israelului noi vrem iar 99 la termen
Nu dați cu pietre…. Mai e o variantă de upgrade însă cred ca asta ne pune rău cu Uncle Sam…. Turcii cu programul lor Ozgur vin cu radar nou și alte “îmbunătățiri”. Ca niște rude sărace ce suntem … poate ca spre final de viață un upgrade turcesc, mai ieftin nu ar fi o idee foarte rea.
Dpdv radar, ar mai putea fi considerate și alte opțiuni dacă s-ar lăsa orgoliile la o parte. Radarul de pe Gripen C/D de la Leonardo ar putea fi o soluție dpdv fit/dimensiune însă nu cred eu ca vor accepta asemenea blasfemii.
Aici cei de la Saab sunt mult mai open minded cu opțiunea open architecture. Tragi cu ce ai americane, europene, israeliene… și la radare, Leonardo, și în curând radarul lor. Din păcate toate aceste upgrade-uri sunt văzute ca o vacă de muls. Un radar APG-83 Sabr costa câteva milioane însă nu se vinde așa, trebuie la pachet cu alte acareturi de ajungi la prețul unui avion nou…
Chiar dacă e un pic off topic, nu m-ar mira să vedem alte eforturi asemănătoare cu asta:
https://www.aerotime.aero/articles/ukraine-and-sweden-explore-soviet-aircraft-upgrades-and-saab-jet-transfers/amp
Ucraina o să fie a doua țară ca număr de F-16MLU în Europa, după noi, …cine știe poate o să se găsească un upgrade “economic” pentru ei de care să beneficiem și noi… sau un schimb cu ale noastre MLU pentru ei și ceva mai bun/nou pentru noi? Vise umede… nu cred ca ne lăsa americanii sa scăpăm ieftin…
Vezi ca noi avem o experiență foarte nefericită cu turcii, mă refer la pretu corvetei/navei de patrulare, la preț peste navele clasei Visby
S-ar prea putea ca pretu modernizării la turci a flotei noastre de F16 să fie unul astronomic, peste prețul potențial cerut de LM și companiile producătoare de radare, senzori, rachete, etc
Soluția poloneză cu offset este aceea corectă
Dar nu avem noi conducerea și pregătirea comandanților militari și civili polonezi – vezi la absorbția fondurilor evropene la polonezi și compară la noi
La noi mai fomisti, pe sistem tradițional: cu mașini noi, amante tinere, familii mari care trebuie saturate, multe proprietăți etc etc
Când tragi linie, la final ,dacă scazi offsetu din prețul plătit, avioanele poloneze au fost mai ieftine ca alea luate de noi, iar performanțele de luptă nu suferă comparație în favoarea celor poloneze
La mintea mea, ar trebui desființat gradu de general și peste pe următorii 10 ani și binenteles toate avantajele care decurg din gradu de general, cu trecerea la gradu maxim de colonel și echivalent
@Daniel Sihastru
Armat victoria curam = victoria iubește pregătirea
Înainte de ww2 am avut proiectu IAR 80,
Un proiect după cum se cunoaște încropit în grabă, prin luarea fuselajului unui avion polonez, modificarea poziției aripii și a carlingii,
Din păcate, nemții au ocupat Belgia la început de 1940, așa ca deși aveam 100 de avioane comandate nu aveam mitralierele de pe avioane
Poate ca dacă am fi avut vreo 200 de IAR 80 in dotare, la ultimatumu frățesc de la moskva, am fi putut da un răspuns serios muscalilor
Tot astfel, cred ca se pot face multe modificări plecând de la MIG 21 , MIG 29, proiectu IAR 93, sau alte avioane vechi: cu alte aripi, alta amplasare a prizelor de admisie, alte motoare, și alte ampenaje verticale , rezultă alte avioane
Problema este ca la ziua de azi, performanța de luptă nu este dată doar de performanțele dinamice ale aparatului de luptă ci de capacitatea senzorilor, rachetelor, etc
Și la producția de senzori, rachete, etc stăm prost
Capatu satului strict pe avioane nu faceai nimic cu 200 de iar 80 in momentul ultimatului , rusii aveau la momentul ala cateva mii de polikarpov i 16 care desi nu era cine stie ce avion era peste iar 80 505 km/h fata de 485 km/h ,in plus artilerie, tancuri, trupe cu experienta in razboiul de iarna in Finlanda chiar daca au luat-o pe coaja. La iar 80 norocul a fost pilotii foarte bine pregatiti nu avionul in sine care era o improvizatie din 4 avioane interbelice.
Nu compara ultima versiune de Poliarkov i 16 cu IAR 80/81
La începutul ww2, in razboiu ruso japonez (bătălia de la Khalkhin Gol)și în razboiu de iarnă finlandez s-au follosit versiuni de i16 cu motoare mai slabe, în jur de maxim 750 de cai, care-i dădeau lui i16 performante inferioare lui IAR 80/81
Plus ca primele versiuni de i16 erau dotate doar cu două mitraliere
IAR 80 avea viteza mai mare dată de motoru mai puternic
Versiunile de i16 cu motoare mai puternice s-au construit abia în 1941-1942
La ultimatumu rusesc din 40 cu 200 de IAR 80 in stare de luptă, complet echipate , am fi putut produce pierderi grele tovarashilor și pretenilor coordonați cu dragoste frățească criminală de la moskva
Un atac al nostru cu un număr mare de avioane , pe principatele direcții ale ofensivei ruse, ar fi pus rușii pe fugă
Un IAR 80 nu tb sa execute o singură misiune de luptă
În plus eram la noi în țară
Cunoșteam mai bine relieful, curenții atmosferici, etc
i16 a fost un avion inferior începând cu 1939
Problema a fost ca modernizările noastre pe durata producției IAR 80/81 nu au adus o creștere a razei de acțiune, a sarcinii utile și a vitezei – pt care trebuiau probabil alte aripi și reproiectată partea frontală, iar alte aripi ar fi necesitat probabil o reproiectare a ampenajului vertical
La mintea mea, i16 a fost doar o clona de Boeing P26
Rusii aveau la momentul 1940 cam 10000 de avioane de lupta (la mitingurile aerine ale vremii se mirau atasatii militari straini de unde au rusii atatea avioane) chiar si depasite ne-ar fi decimat , la artilerie , tancuri ,blindate armata romana era in fundul gol vezi afacerile gen skoda ,acum la cunoscutul terenului la vremea resoectiva erau deja harti foarte precise ( vezi invazia germana din ’41 cand cunoasterea terenului nu le-a folisit de nimic rusilor) probabil ca in caz de conflict deschis foarte probabil i-am fi avut pe rusi pana in ’91 probabil cu o scurta periada de ocupatie wasis das teoria ca germanii aveau nevoie de petrolul romanesc si ar fi intervenit nu tine pentru ca ei sau aprovizionat din rusia inclusiv in 22 iunie ’41 in ziua invaziei.
Da erau 10000, dar celor mai multe biplane care nu puteau face nimik
Pocnitori
Iar tancurile nu erau t34, ca producția în număr mare a început mai târziu
Oricum la inceputu ww2 tancurile rusești erau praf ca strategie, dotate cu radio doar la nivelul tancului conducătorului de batalion, etc
Rusii nu aveau și nu au avut niciodată curajul să mute toate trupele împotriva unei țări pe care au atacat-o ei,
Pt ca frontiera mare, mulți dușmani potențiali, etc
Chiar dacă am fi rezistat o lună sau mai multe atacului rusesc în 40, rușii nu ar fi mobilizat toată flota lor de avioane împotriva noastră
Pt ca japonezii și alții de-abia ar fi așteptat o astfel de manevră
După începutul operațiunii Barbarosa a fost altceva
O situație fundamental diferită
Rușii nu ar fi mobilizat contra noastră decât trupe comparabile cu cele din razboiu de iarnă finlandez,
Rușii erau de bătut în 40, dacă am fi avut comandanți și conducători
Sau pierderile noastre ar fi fost mult mai reduse, maxim câteva județe nu întregi regiuni istorice
Dar pastram demnitatea armatei și a țării
Din păcate, la ultimatumu din 40, toți s-au marea majoritate a comandanțiilor noștri militari erau cu pantalonii jos
Pe de altă parte la turci încep legăturile paranormale
Producătorii de armament au legături cu ăla care a murit de 1 an de zile
Și normal sultanu i-a arestat
https://hotnews.ro/turcia-l-a-retinut-pe-proprietarul-conglomeratului-assan-anuntand-ca-il-suspecteaza-de-spionaj-militar-2053547
Din pacate si noi in ’40 eram ca dotare la nivelul primului razboi mondial , tancurile noastre erau renault r2 fabricate in 1917 dotate cu o amarata de mitraliera si alea erau foarte putine si trupe comparabile cu cele aruncate impotriva Finlandei erau suficiente adica peste 500000 oameni , diferenta ca Finlanda a fost ajutata de toata scandinavia plus Anglia si Franta, noi la momentul ultimatumului Franta nu mai exista si Anglia se lupta sa supravietuiasca si la noi erau Ungaria si Bulgaria cel putin care asteptau momentul sa ne loveasca pe la spate, by the way dupa khalkin gol nu stiu cat chef mai avea armata imperiala japoneza din Manciuria sa atace URSS.
Salut, se stie cand vor fi modernizate F16 la standardul M6.6R?
Cat despre alte avioane pe langa F35, nu putem lua prin programul SAFE , Rafale sau Typhoon?
Din declaratiile oficiale, F 16 vor intra la modernizare M6.6 atunci cand toate cele 32 de aparate din Norvegia vor ajunge in tara.
A fost aleasa firma care v a moderniza ?
https://www.aerostar.ro/calitate
Pt. noi … 9 aeronave cu UPGRADE radar AESA …. – 3 / escadrila si x rachete. Data link cred ca au ce trebuie.
Asadar ce va fi? Marea surpriza a deceniului: radar AESA pe F 16 MLU, sau o modernizare M 6.6 dar fara radar AESA si atunci despre ce M 6.6 mai vorbim sau despre ce: “Probabil […] cea mai dezvoltată configurație F 16”?!
Bineinteles ca daca avem si noi noroc odata in viata si vom avea radare AESA pe F16 atunci mai ramane intrebare pe cate avioane vor fi montate radarele moderne, greu de crezut ca intreaga flota va beneficia de ele.
Aviatia Magazin
Ofp e ofp nu e altceva
Ca sa intelegem ofp e unu ,facut de americani ,deja avem pe ale noastre radio si sat com pt link16 cel putin alea norvegiene,ce rost are ca la ofp sa iei mil std mmc compatibil sabr daca nu iei sabr,la fel ce rost are sa iei sabr daca nu iei mil std mmc aferet ,deci ori faci ofp ori nu faci,dar daca faci ofp e ala american nu altu
Acum zic și eu, nu dau cu paru’… la mai puțin din suma asta pe care o dau polonezii, noi ne-am putea „aranja” cu 3 AEW&C si 2-3 Compass Call-uri.
Roluri diferite fundamental în strategia care trebuia făcută de semege
Avionu de vânătoare are rolul lui fundamental
Avertizarea timpurie e altceva
Noi cu factoru uman care îl avem, cu ei mergem înainte
Studiem prea puțină istorie și strategie, și nu vrem să învățăm nimik din ea
Absolut întâmplător, polonezii au și avertizare timpurie
Parcă și ungurii au negociat ceva înzestrare pe avertizare timpurie
O fi de la religie ?
O fi de la minunile împărătești care s-au întâmplat în istoria țării noastre?
https://m.defenseromania.ro/tragedie-de-proportii-in-polonia-video-un-f-16-s-a-prabusit-fulgerator-pilotul-nu-a-putut-sa-se-catapulteze_635516.html