Polonezii au bătut palma cu Lockheed

Primul F-16 Block 52+ primit de Polonia, pe 9 noiembrie 2006

 

Astfel, cele 48 de avioane F 16 C/D Block 52+ vor fi modernizate la standardul Block 72 (Viper), contra unei sume destul de decente, 3,8 miliarde de dolari, mai ales dacă ne aducem aminte că inițial se discuta despre 7,3 miliarde.

Principalele modernizări vor fi:

–          Prelungirea resursei de zbor de la 8 mii la 12 mii de ore de zbor;

–          Radarul AESA AN/APG-83 SABR;

–          Un nou display central;

–          Sistem de război electronic modernizat,

–          Un nou calculator de misiune,

–          O nouă cască pentru pilot –  Joint Helmet-Mounted Cueing Systems (JHMCS II) etc.

Programul de modernizare va fi executat în Polonia la uzina Wojskowe Zakłady Lotnicze No. 2 S.A.

Odată cu această modernizare, polonezii obțin mai multe lucruri, printre care prelungesc viața operațională a flotei de F 16 cu 50%, vor avea avioane de luptă ultramoderne și, poate, la fel de impresionant, F 16 Block 72 oferă o mult mai mare compatibilitate cu viitoarele F 35A poloneze.

Conform planificării, F 16 Block 72 va intra în dotarea forțelor aeriene începând cu 2030, ultimul aparat urmând să fie livrat în 2038. Conform declarațiilor oficiale, mai mult de jumătate din valoarea contractului va ajunge în industria poloneză.

Varșovia a semnat contractul pentru cele 48 de F 16C/D în 2003, iar avioanele au fost livrate între 2006-2008. Achiziția a costat undeva între 3,25 și 3,5 miliarde de dolari. Atât achiziția inițială cât și actuala modernizare sunt cu bani împrumutați de polonezi de la guvernul Statelor Unite.

Astfel încât, viitorul aviației de luptă poloneze arată, în viitor, cam așa: 32 F 35A Block 4, 48 F16 Block 70/72, 48 F/A 50GF/PL, la care se adaugă intenția de a cumpăra încă 32 de aparate multirol și aici discuția se duce între F-15EX și Eurofighter T4.

Dacă ideea polonezilor este una foarte bună, ținând cont de faptul ca flota lor de F 16 este relativ tânară si are încă suficientă  resursă, în cazul României lucrurile nu stau la fel. Poate, spun, cel mult să modernizam cele 17 aparate F 16MLU cumpărate din Portugalia și care au venit cu 4000 de ore resursă disponibilă, dar pentru cele 32 F 16MLU norvegiene nu cred că merită banii, mai ales când vedem cât costă.

Dar cel mai probabil că nu ne vom permite modernizarea unui numar chiar mic de F 16 si vom trage de ele atât cât vom putea mai ales că am primit incă 18 F 16MLU din Olanda, ori asta înseamnă de facto ca vom avea mai multe ore de zbor disponibile per flota de F 16MLU, decât am sperat la început.

GeorgeGMT

4 comentarii:

  1. 80 de milioane de dolari per aparat și să modernizam doar 17 aparate, cu siguranță nu se merită. Și asta ca să aducem niște aparate foarte vechi la un standard 4+
    Cu siguranță în cazul nostru, mai bine cumpărăm mai multe F-35, ar costa mai mult, dar am avea o flotă unitară de generația a V-a.
    Iar la polonezi… Bine, banii lor, distracția lor, dar…
    Vor avea o flotă relativ redusă și foarte pestriță, cu patru tipuri de avioane, vor trebui să pregătească piloții în patru centre diferite, vor avea centre de mentenanță diferite pentru câte 2-3 escadrile, tehnici la sol pentru patru tipuri diferite, patru lanțuri logistice diferite din două sau trei țări/producători diferite/diferiți.
    Știu că toți sunt căzuți în admirație față de polonezi, dar cu patru tipuri diferite de avioane multirol, cu trei tipuri de tancuri, două tipuri de artilerie reactiva și tot așa, pare mai mult armata pestriță a lui Saddam din 1990. Dar cum spuneam, banii lor, distracția lor

    4
  2. Doar portughezele merită upgrade-ul asta. Cu care să faci miliție aeriană. În rest, doua escadrile de Typhoon T4 care să vina în completarea celor 2 de 35-uri și am fi cel puțin la nivelul lesilor și cu mult peste mujici.

    1
  3. I’d like to thank the Author for pointing out that most of the work will be performed in Poland – only two machines will be modernized in the USA, the rest on-site at WZL.
    I admit that the skills acquired this way may result in future contracts for work on Slovak or Bulgarian machines.
    Hopefully 😉

  4. Dacă le intra în economie jumătate din cât cheltuie pe un avion, tot se ajunge cam la 40 milioane $ per bucată. Enorm, dar se compensează cu creșterea economică. Doar că aceste cheltuieli militare sunt cam la fel ca la ruși. Adică cu atâta armată și atâta tehnică trebuie la un moment dat să facă ceva. Ori pleacă spre est, ori îi închiriază la baltici, adică tot îi scoate din țară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *