Conform celor de la The Economic Times, Forțele Aeriene Indiene pun presiune pe conducerea politică a Indiei pentru achiziția unui număr mai mare de avioane Rafale printr-un contract de tip guvern-guvern.
Achiziția ar trebui să fie făcută în cadrul programului MRFA care prevede cumpararea a 114 avioane multirol noi. Deocamdată lucrurile nu sunt clare, dar se pare că după bătălia aeriană cu Pakistanul din urmă cu trei luni, indienii și-au făcut calculele și sunt foarte mulțumiți de prestația omnirolului francez.
Deși pakistanezii au susținut că au doborât trei aparate Rafale indiene, deocamdată francezii susțin că un singur Rafale a căzut dar și acela mai mult din motive tactice și nici nicidecum tehnice, în sensul în care aparatul francez nu a fost “orbit” de războiul electronic dus de pakistanezi ci pur și simplu indienii au făcut două greșeli:
– Prima ar fi că nu au permis forțelor lor aeriene să atace infrastructura de la sol pakistaneză;
– Nu au luat în considerare faptul că rachetele aer-aer chinezești PL-15 ar putea avea o rază mai mare și atunci piloții indienii nu se așteptau să fie loviți de la 200km, marșând pe ideea că varianta PL-15 pakistaneză este una de export și ar avea pefomante mai scăzute.
Dacă IAF se gândește la o achiziție mare, mai greu de crezut, care să acopere golurile din dotare și are de gând să ceară guvernului toate cele 114 aparate, sau dacă se va merge pe un sistem de loturi, rămâne de văzut, cert este că deocamdată IAF-ului pare să-i surâdă ideea de a deține o flota mult mai consistentă de Rafale decât cele 36 (35 acum) pe care le operează în prezent.
Tot din presă indiana aflăm că numărul de Rafale aflat pe masa discuțiilor ar fi în jurul a 40 de aparate, alte surse susțin că 40 ar fi numărul minim solicitat de IAF iar el ar putea să crească.
Referitor la lupta aeriană cu Pakistanul, surse indiene spun că urgența maximă este acum modernizarea uriașei flote indiene de Suhoi Su-30MKI, pentru că aparatele rusești au fost grav afectate de sistemele de război electronic pakistaneze, până la nivelul în care piloții nu mai vedeau nimic pe radare și aveau de asemenea mari probleme de comunicații. Dar aici nu avem nici o surpriză, aceste lucruri erau deja cunoscute…
În privinta avioanelor de generația a V-a, presa locală vorbește despre necesitatea achizitiei a 2-3 escadrile care să fie acolo până când programul indian pentru dezvoltarea unui avion de generatia a V-a va da rezultate, adică, optimist vorbind, dincolo de 2035.
GeorgeGMT
Ținând cont de succesul aparatului indian de generația IV, Tejas, termenul realist pentru avionul autohton de generația V e mai curând 2135.
Sa vedem daca nu cumva politicienii le vor baga pe gat Tejas si nu Rafale, pt ca armata dorea mai de mult cât mai multe Rafale
…tinand cont de raza PL-15, pentru zona Pacificului AMRAAM nu mai e suficienta
Meteor ramane lider pe partea de no escape zone fiind teoretic cea mai eficienta pe faza terminala impotriza tintelor manevrabile; coreenii o integreaza pe Boramae
PL-15 e gandita sa fie lansata de la cat mai mare distanta si are ghidaj AESA pe faza terminala ceea ce-i da rezistenta la bruiaj
AMRAMM e solutie clasica cu ceva imbunatatiri la raza de actiune si se zice si pe faza terminala insa ramane sub celelalte doua
Meteor cred ca e ramane cea mai buna dpdv tactic in angajamente intre avioane de superioritate aeriana
PL-15 e folosita la maxim cand e lansata de la distanta cat mai mare pentru a pune in dificultate atat avioanele de superioritate aeriana cat si multiplicatorii (avioane AWE&C/tankers) prin salve trase cat mai devreme
AMRAAM e eficienta impotriva celor doua atata timp cat e pe platforme stealth
Meteor vs PL-15, prima mai buna impotriva altor interceptori, PL-15 probabil mai eficienta impotriva AEW&C/tankere, macar sa-i sperie si sa se indeparteze
americanii deja testează AIM-260, care va înlocui AMRAAM, și va avea o rază de peste 200 de kilometri
sa vedem, insa conceptual e un AMRAAM cu imbunatariri pentru ca sunt oarecum limitati de dimensiunile calei de armament de pe avioanele stealth, AIM-260 vine (din ce se stie) cu imbunatatiri la combustibil si are o raza de actiune care ar duce-o in categoria celor cu raza lunga, aduce o parittate dar nu superioritate
insa Meteor tot ramane mai buna pe no escape zone/manevrabilitate in apropierea tintei si va fi integrata si pe F-35 desi nu in cala interna
pur si simplu mie solutia ramjet mi se pare superioara pe termen lung, stealth-ul putand sa dispara sau sa ii fie diminuata in timp eficienta
eu spun ca PL-15 este doar o manevra de marketing.
Pakistanezii, folosind date SIGINT chineze au organizat o ambuscada având in zona cel putin un AWACS SAAB si cel mai probabil si chinezaria ZDK 03.
PL 15 a fost tras de J10, dar se pare ca detecția si corecția catre tinta a fost asigurat de un awacs. Practic racheta a funcționat in regim semi pasiv, ceea ce in definitiv nu e mare scofala, asta fac si ucrainienii cu mijloace mult mai modeste
Faptul ca niciun J10 nu e jos se datorează prostiei indiene ca nu au avut si Meteor, erau prea siguri pe ei.
Rafale nu au avut probleme cu bruiajul, dovada ca au lovit țintele la sol, iar zilele următoare au lovit in voie aviatia pakistaneza de la sol, lovind chiar bazele de unde au plecat J10 si doborând SAAB ul. Au omorât si piloți printre care si un comandant de escadrila.
In schimb Su-urile indiene au fost varza, complet inutile datorita bruiajului.
Privind asa lucrurile, începe sa aibă logica achiziția indienilor, am pus un comment la PSR in care recunoșteau pierderea unui Rafale dar cu pilotul teafăr spunând clar ca au avut o strategie proasta la primul atac.
„eu spun ca PL-15 este doar o manevra de marketing.”
Merica disagrees.
2015
Even in the prototype stage, the PL-15 is already an international star. Speaking at the 2015 Air Force Association conference the same week as the test, USAF Air Combatant Commander General Hawk Carlisle cited the PL-15 as the reason for Congress to fund a new missile to replace the American AMRAAM. His reasons for concern is the PL-15’s range. By incorporating a ramjet engine, its range could reach 150-200km, was well as its terminal maneuverability. That would out-range existing American air-to-air missiles, making the PL-15 not just a threat to fighters like the F-35, but also to US bombers and aerial tankers critical to American air operations across the vast Pacific. General Carlisle called “out-sticking” the PL-15 a high priority for the USAF.
https://www.popsci.com/chinese-air-to-air-missile-hits-targets-spooks-usaf-general/
2025
U.S. Rushes $1 Billion AIM-260 JATM Missile Program After Pakistan’s PL-15 Strike on Indian Jets
U.S. Air Force and Navy push for AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile to restore air dominance as China and Pakistan demonstrate the power of ultra-long-range aerial warfare.
https://defencesecurityasia.com/en/us-aim260-missile-program-pakistan-pl15-strike-indian-jets/
nu te contrazic, dar eu spun altceva. PL15 este o racheta BVR cu un mic radar AESA dar care ajuta doar in faza finala, daca vrei e ceva similar cu rachetele AN de genul Exocet sau Neptun (chiar daca au alt radar).
La 200km zboară cam 2 min asupra unei ținte supermanevriere care se poate deplasa cu +1 mach si in mediu de bruiaj. Este extraordinar de important sa conduci racheta in apropierea tintei, altfel chiar daca radarul ei propriu găsește tinta, va trebui sa manevreze puternic in faza finala cand energia e pe final, asta se traduce prin No Escape zone foarte mica, deci rata mica de lovire.
De aceea lansarea are 2 faze:
– zborul de croaziera pana in proximitatea țintei, pe aceasta aturata racheta are un datalink cu radarul de conducere a focului ce poate fi avionul lansator sau un AWACS. Daca pierde conexiune ea e ghidata INS pana la locația preprogramata.
– in proximitatea tintei se activează radarul propriu, dar care atenție…trebuie sa recunoscă semnătura avionului tinta. pentru asa ceva exista SIGINT, altfel o ia razna dupa capcane electronice date de avionul tinta sau ceva mai sofisticat din zona.
Deci, susțin ceea ce spun. A fost o ambuscada si au condus la tinta racheta cu un AWACS care are o putere mult mai mare decât avionul lansator si putea sta in siguranta in spate. Dupa care racheta s-a activat pe tinta pentru ca…cineva avea semnătura, frecventa si chiperul bruiajului unui Rafale ( asta daca nu cumva indienii au zburat la liber, pot fi in stare).
Important e ca pakistanezii au lovit doar atunci, dupa care indienii au lovit (cu Brahmos) la sol un AWACS si s-a terminat cu ambuscadele.
PL15 este diferita fata de Meteor, Meteor are motor ramjet care ii conserva energia pentru faza finala cand trebuie sa manevreze puternic, pe cand PL15 are un motor convențional cu dublu puls, care in faza finala pierde mult din energie. Asta se traduce prin o zona fara scăpare mult mai mica la Pl15 fata de Meteor.
China are si PL17 tot fata ramjet, dar poate ameninta AWACS.😞
din cate stiu eu, AESA nu are nevoie de baze de date sau info SIGINT sau semnatura Rafale sa angajeze tinta
apoi doar pe faza terminala viteza scade sub 4 Mach, spre 2, deci nu zboara numai 2 minute
cred ca subestimezi radarul AESA al PL-15 insa desi e mai slaba ca Meteor impotriva tintelor manevriere gen avioane multirol, poate pune marim problemei celorlalte avioane din retea
un ghidaj bun initial prin datalink poate compensa pierderea de energie din finalul zborului spre tinta iar AESA e destul de precis si sa nu uitam ca are motor dual pulse deci nu e chiar ca un AMRAAM. ramane inferioara Meteor dar nu e departe si lansate in salve mari (J-20 care 4 intern) impotriva tankerelor/EWC e problema…
ca si principiu, radarul mecanic are un singur fascicul baleiat mecanic, AESA emite „n” fascicule de frecventele diferite pe care le poate schimba rapid.
Da, AESA este mult mai dificil de păcălit dar soluția se numeste DRFM (digital radio frequency memorie). Adică, un echipament digital care procesează semnalul emis de AESA si il modifica putin faza sau timpul cat sa minta receptorul. DRFM are nevoie de un soft foarte avansat bazat pe librarii de date si totodată putere de calcul mare pentru ca sursa AESA poate schimba foarte rapid frecventele. Rafale are SPECTRA care știe DRFM.
Rămâne întrebarea cum a trecut de el chinezaria? Pai su t 2 optiuni mari si late:
– indienii pur si simplu nu l-au activat, posibil la ce ghiveci de echipamente au, ca putea „orbi” propriul AWACS
– orice echipament are limitări de soft sau hardware, daca ai access la el le poți gasi. Pentru asta francezii ar trebui sa vadă daca qatarezii si egiptenii au avut vizitatori.
In viitor avioanele vor avea posibilitatea de lansare drone mici cu propriul sistem DRFM.
The PL-15 would also grant Egyptian fighters the ability to push our Airborne Warning and Control aircraft far away from our frontier with Egypt, thereby denying our fighters a clear understanding of exactly where enemy fighters are located. Lastly, assuming PL-15-equipped Egyptian fighters provided cover for a strike coming in from the sea targeting our strategic infrastructure sites, the Egyptians just might be able to successfully drop gravity bombs or launch cruise missiles against our coastal power stations. Obviously, knocking even one of them out could inflict incalculable harm on our state.
https://www.israelnationalnews.com/news/404636
Pur și simplu nu prea au de ales. Rușii sunt mult depășiți pe plan de sisteme electronice. Americanii nu sunt un variant din moment ce relațiile sau deteriorat. Chinezii sunt prea buni prieteni cu Pachistan. Gripenul suedez are prea multe sisteme americane. La fel și KF 21 de la Sud Coreeni. Erofighter nu ar fi fost vindut in vederea relațiilor pre bune cu Moscova. Rămâne Franța care mereu vindea la toți care aveau cu ce plăti. Africa de Sud, Israel, Iran, Iraq, și mulți alții.
@Daniel Sihastru
Eurofighter Typhoon a participat la primul tender (MRCA 1)..nu sunt probleme cu India. Germania vinde submarine Indiei..dacă se temeau că tehnologia va ajunge pe mâinile rușilor mai participau la tender?
India este cel mai mare cumpărător de arme din lume plus o putere emergenta „pending” (adica nu a aderat la niciun bloc politico-militar) și toți vor atragerea de comenzi consistente și de atragerea Indiei de partea lor. Ar fi bine India să fie în blocul nostru.
Din contră pe Typhoon..de abia așteaptă.. programul Eurofighter e pe ducă.. englezii sunt ca și retrași.. Germania aproape..în afara de situația cu Turcia nu vor mai exista noi comenzi nici de la membrii consorțiului. Este pa..
La tenderul asta – MRCA 2/MRFA – se zvonește că un criteriu foarte important e sa fie un avion navalizat..(programul este IAF in conjuncție cu Indian Navy) Iar alegerile sunt limitate: Rafale, F-18 Super Hornet (totuși depășit..e end of life..Boeing va închide liniile de producție în 2027), de F-35 se știe conjunctura.. scandalul cu taxele vamale..petrolul rusesc in I dua..plus că un F-35 „C” navalizat britanic s-a defectat și a aterizat de urgență tocmai în India..nu e exclus sa fi contribuit sa nu fie ales..
Mai era și Su-57 deși rușii cred că doar se laudă că au varianta navalizata la el..se chinuie cu producția celui standard darmite unul carrier based..deși recent s-a anunțat că au integrat racheta navala Zircon pe Su-57..racheta ce se zice că India participa la dezvoltare în cadrul programului lor Brahmos.. coincidente erau..
Russia Quietly Arms Su-57 With Naval Zircon-Class Missile
https://united24media.com/latest-news/russia-arms-su-57-with-new-naval-zircon-class-missile-a-hypersonic-threat-no-one-can-stop-10428
Naval Su-57 jet likely for new Russian aircraft carrier
https://www.defensemirror.com/news/25107/Naval_Su_57_Stealth_Jet_Likely_for_New_Russian_Aircraft_Carrier
https://www.firstpost.com/world/india-to-get-deadly-zircon-missile-technology-from-russia-may-develop-brahmos-ii-12411612.html
Oricum ar fi bine sa nu câștige rușii..fara India Su-57 e complet terminat la export..India era ultima speranță.
In schimb ar fi un mare boost pentru Rafale..dacă îl comanda indienii (având în vedere controversele cu doborârea Rafale de Pakistan)..își recapătă imaginea..și alte tari stau sa (mai) comande-vezi Egipt, opțiune in Indonezia..
Pe de altă parte, părerea mea, că va încuraja Franța sa meargă tot pe propriul drum..în sensul că posibil să renunțe la FCAS..cu comenzi de sute de avioane din India, Egipt, Indonezia..cum credeți că vor arăta negocierile pentru împărțirea industriala? Apropo de polemicile cu Dassault care cere share mai mare.
Ii vedeti pe francezi că vor sta după acceptul Germaniei cum se întâmplă acum cu Typhoon in Turcia?
No way..sanse foarte mari ca victoria Rafale in India să paveze drumul spre disoluția FCAS..