TAP-V scos la pascut…

Acum niste ani scriam despre programul canadian TAP-V Textron… destinat sa inlocuiasca Jeep-urile in inventar.  Intre timp ele au inceput sa fie receptionate de catre canadieni si sa intre in paine:

Vehiculul este o varianta adaptata cerintelor canadiene a Commando/M1117 ASV 4×4…

Da, tot ala care trebuia produs la noi sau la bulgari de catre Textron…

 

Si niste contracandidati timpurii in programul canadian, Oshkosh Defence (+GDLS canadian) M-ATVBAE Systems RG-35 RPU si Force Protection Inc. Timberwolf (varianta de Cougar 6×6).

 

Ramane pe data viitoare, cand o fi gata mai intai programul (programele mai degraba) de inzestrare cu TBT 8×8. Apoi poate vor incepe sa se gandeasca la un derivat 4×4 al Piranha V sau, de preferinta, al Agilis.

Pacat ca nu au modernizat mai serios TAB-C 79, ar fi avut un parc de vehicule (in categoria +10tone) de pana la 400 de bucati de care sa mai traga cu rezultate acceptabile si relativ ieftin inca vreo 10 ani.  Mai exista candva si un studiu-concept al unui vehicul 4×4 amfibiu denumit SAUR4 (in acelasi document este cuprinsa si destinatia initiala a SAUR 1- 420 de vehicule pentru Irak si a SAUR2 – 20 de sisteme Crotale pentru Arabia Saudita si propus Egiptului pentru productie sub licenta).

Din pacate nici la vehicule 4×4 usor blindate nu stam prea bine, cu exceptia unor firimituri gen 16 bucatele Panhard PVP.

Am prezentat inclusiv evolutia si transformarea carcaselor BRDM  (peste 100 de lansatoare de Malyutka si Konkurs) in stilul celor din Belarus, cu al lor Cayman- BRDM 2, in clasa +7 tone, dar si evolutia BRDM-KZ a celor din Kazahstan.

Ucrainenii au scos si ei o modernizare la 8,2 tone, denumita BRDM-NIK:

BRDM-NIK

iar azerii nu s-au lasat mai prejos, propunand 2 variante:

ciudateniile azere…

dar tot Caimanul arata cel mai bine:

Sa ne reamintim ca, conform estimarilor pentru derularea a 6 programe de achizitie strategica din 2007 necesarul de transportoare blindate a fi inlocuite, in principal 8×8 era de 837 bucati, iar de vehicule de teren 4×4 usor blindabile era de 2842 (vezi “În afacerea fregatelor, BAE a scufundat acordul de offset”). Intre timp, la capitolul 8×8, ne-am „recalat” pe un necesar de 670 platforme: 43 Piranha IIIC, 227 Piranha V si 400 Agilis. RFI-ul pentru vehicule usoare 4×4 a redus cifra necesarului la doar 1200 de bucati (restul fiind probabil completat cu Duster si Humvee/Vamtac), dintre care doar 200 vehicule la 2,7 tone iar restul in categoria de 6,5/7,5 tone.

 

Marius Zgureanu

54 de comentarii:

  1. Salut.Destul de interesanta varianta aleasa de canadieni,pacat Ca’ la noi totul a Ramas in coada de peste

    • Anul trecut in primavara Armata canadiana a bagat TAP-V Textron si la apa cand au fost inundatii in sudul Quebec-ului si sudul Ontario.

  2. Nu erea si vorba ca Mapn sa cumpere 270(parca) de bucati 4*4 pentru 86 milioane de euro?Si primele ar fi ajuns in acest an?

  3. Tara lui Andrei

    Arata bine Textron astea dar oare o fi ceva de capul lor ?

    Pentru 4×4 si 6×6 eu cred ca o sa fie ori GDELS ori Rhein+Ai nostri tinand cont ca 8×8 le facem cu astia…

    Si da, ar fi trebuit sa avem mai multe 8×8 dar teoretic cand sunt astea gata s-ar putea sa mai ramana cateva din alea vechi pe langa ele, poate le mai reconditioneaza un pic si din 3 vai de mama lor sa faca 1 si bun…

    Ar fi fost loc de modernizare a TAB-urilor si probabil scoteam cateva sute decente din tot parcul dar… Pana si tari vai mama lor incearca sa-si modernizeze echipamentul militar. Aici in zona cred ca doar noi, bulgarii si ungurii o ardem pacifist. Serbia, Cehia, Ucraina, mai sudeaza cate o tabla ceva…

  4. TAP – V nu este bun, nu are caracteristicile cerute de mandra armie romana. Dupa cum vaz, atinge max 110 km/h, deci…..Pana nu ajunge la 120, nu avem motive sa ne interesam de el.

  5. Poate for sa intre la Paris-Dakar….?

  6. Gluma la o parte,dar Mowag Eagle cu extra armor Stanag 3/4 poate in colaborare cu Elbit(avem traditie in colaborare) nu ar fi imposibil de facut la fostul Aro,sau….nu cred ca cele 2000 necesare armatei plus RK/maintananta nu ar justifica o fabrica aici?

  7. Costly din ce vad este €640.000 bucata varianta Eagle 4,insa asta e costul celor produse in Elvetia!!!
    Cu o fabrica la Brasov cred ca ar fi sub €500.000 bucata,si ar fi ai nostrii “ca brazii” nu cu ARO tehnologia anilor 60’,numai idiotii de englezi mai au sicriele alea de Land Rover Defender din 60’ de rasul curcii….

  8. trudeau a cam ingropat armata canadiana.

  9. Cred ca armata ar trebui, sa reclasifice necesarul de masini dupa scop si nu dupa aspect. Formulari precum 4×4 sunt extreme vagi.
    Pasul 1:
    Toyotele folosite de UN, sunt blindate 720°, insa numai cusca pasagerilor, fara a include capota cu blocul motor, porbagajul si rezervorul. Blindajul rezista la 7.62x39mm, in zona opaca si transparenta, precum si exploziei a doua grenade sub cusca blindata.
    http://www.interarmored.com/wp-content/uploads/2016/12/IAG-Armored-Toyota-Land-Cruiser-VR7-Floor-Explosive-Test.jpg
    Cantareste 4.5 tone.
    O greutate mai mica inseamna ca s-a taiat din protectie sau e blindata doar 360°.

    Pasul 2, categoria 5-7 tone:
    http://3.bp.blogspot.com/-_72CMKJ5z1U/UmRn4pIiAdI/AAAAAAAAPWI/xyZKVIwFdz8/s1600/Slovak+Alligator.jpg
    Se poate dezvolta ceva in tara, bazat pe experienta ABI.

    Pasul 2.5:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=52&v=_FHERxrskF0
    Avem unul in tara. E blindat 8-10mm otel, plus blindaj ceramic pe interior 30-50mm, dar nu peste tot. Are trapa, pe care poti fixa aproape orice, dar dincolo de aspectul inselator este pur si simplu un camion, in off road nu as paria pe el foarte mult vs. un HMMWV. Ca si alte MRAP-uri sufera la catarare sau drumuri cu inclinare laterala.
    A si nu se rusineaza sa faca o liniuta cu alte masini prin Bucuresti, aici motorizarea este chiar impresionanta.
    Ca minus, capota si rezervoarele nu au absolut nici o protectie. Fiind MRAP, puntea fata trebuie sa fie usor dislocabila, pt a nu se transmite socul spre restul structurii, insa ar fi putut sa aibe o protectie separata de corpul blindajului principal. Lovituri de 7.62X54mm(cred ca si 7.62X39mm este capabil), in blocul motor ==> posibilitatea spargerii acestuia si imobilizarea masini.

    Pasul 3:
    Blindate gen TAB 79, aici pur si simplu ar trebui sa se dezvolte ceva cu unul din cei doi colaboratori la proiectele TBT, nu are rost sa se cumpere ceva de-a gata.

  10. Faina si Sherpa, numai ca e francez cu numele si poate sediul social in rest e detinut de Volvo Trucks.
    E practic camion ca si Humvee.

    Restul ce ati prezentat sunt dihanii daca le pot numi asa, cu exceptia lui Textron.

    La ce bulibaseala este in MAPN sa zicem merci ca mai merge armata romana.

    Sincer e de rasul curcilor cand ies la aplicatii cu burta si PM-uri.

    Sa poti sa faci ceva trebuie sa-i dai pe gradati cu burta ori la pensie ori la alte sub-ramuri, din pacate.

  11. OFFTOPIC Ce spuneti,ar fi ceva acum in 2018 de capul sistemului acesta? https://www.youtube.com/watch?v=ho_VHOjzMX0

    • Proiectul LOSAT a fost anulat demult. S-a incercat resuscitarea cu CKEM, anulat si acesta prin 2008, parca.
      Energia cinetica a capului penetrator, era similara cu unei lovituri sabot 120 mm L/44 APFSDS , trasa de un Abrams, 10 MegaJouli.
      Cum scopul lui era invingerea sistemelor de protectie multiple de pe tancurile rusesti(ERA, ARENA, SHTORA), s-a constatat ca in lipsa rusilor, ca adversar nu isi are rostul. Pt ceilalti sunt suficiente ABRAMS-urile, iar de T80 si T90, oricum nu se apropiau cu HMMWV sau blindate light, pt a putea folosi sistemul.
      Echiparea Stryker cu acest sistem, a fost respinsa.
      Care sunt motivele adevarate, nu stiu prea multi, iar cei care stiu, nu prea vorbesc.
      S-ar putea pana la urma, sa fie pur si simplu, o problema financiara.
      Multe proiecte au cazut, pt ca imbunatatirile erau nesemnificative si preturile duble.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *