BMX01 – vehiculul 6×6 al Renault Trucks pentru programul VBMR

 

 ob_8c95b0_bmx01-photo-rtd

blindatul multirol 6×6BMX01

Cu ocazia expozitiei pariziene Eurosatory de tehnica de lupta de anul acesta, cei de la Renault Trucks Defense (RTD) au venit cu o noutate, si anume demonstratorul vehiculului blindat multirol 6×6 BMX01, dezvoltat pentru competitia VBMR (Véhicule Blindé MultiRole).

 vbci-tout-terrain

VBCI

Conceptul a fost finantat in comun de catre Directia Generala de Armamente (DGA) franceza si RTD si este in competitie cu conceptul XP2 al Nexter, cu care initial RTD semnase in noiembrie 2011 un acord de colaborare si de furnizare a unui vehicul dezvoltat in comun pentru programul VBMR. Acest program se refera la conceperea unui vehicul blindat multirol 6×6 si masa de aproximativ 20t care sa inlocuiasca in dotarea armatei franceze actualele Renault VAB dar sa suplimenteze si numarul relativ redus al TBT-ului 8×8 VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie).

 XP2-1_crop

Nexter XP2: Technology demonstrator for VBMR

 

Noul vehicul trebuie sa fie la fel de flexibil in configurare ca si predecesorul sau, VAB-ul avand actualmente 43 de versiuni si fiind construit in aproximativ 4000 de exemplare din care peste 2000 se afla in dotarea Frantei, dar sa fie si o solutie mai putin costisitoare decat VBCI, care are actualmente 500 de bucati livrate si costa intre 2,5 si 3,5 mil. euro/exemplar in functie de versiunea de echipare.

Pentru a demara productia VBMR, in cadrul programului Scorpion, armata va trebui sa aloce 350 mil. euro suplimentari in urmatoarea Lege a programarii achizitiilor militare (2014-2019), cu scopul de a livra pana in 2018 doar 292 de astfel de vehicule blindate dintr-un necesar de 2080 de bucati. Da, este vorba de achizitii planificate si bugetate multianual, pe 5 ani, obicei care la noi in tara se oare ca nu a aparut inca.

 VAB

Renault VAB upgrade

Aceasta aparitie a BMX01 confirma zvonul abandonarii colaborarii, desi mai multe incercari de apropiere au existat, intre companiile Nexter, companie de stat franceza specializata in sisteme de arme si munitii, cu venituri de 1,1 mld. Euro in 2010 (din care 12% au fost alocati in cercetare-dezvoltare) si RTD, care recent a achizitionat si Panhard, avand venituri de 300 mil. euro in 2010.

 p1578497

BMX01 in stand

Revenind la produsul BMX01, acesta a parcurs déjà mii de kilometri pe diverse terenuri in cadrul programului de testare, alaturi de teste balistice, dupa incheierea salonului urmand ca testele sa se reia sub ochiul atent al DGA.

Motorizarea de 400 CP furnizati de o solutie diesel RTD si o cutie de viteze automata, ii permite sa miste un maximum de 24t cu o viteza maxima probabila de 100-110 km/h. Protectia habitaclului este de nivel 4 STANAG, volumul acestuia, de 14,7m3permitand gazduirea a maxim 11 militari, adica 3 membri ai echipajului plus o grupa de infanterie «felinizata».

Ca si armament, vehiculul dispune de un detector acustic de tragere si de o turela teleoperabila cal.12,7mm instalata pe plafon.

 AMC_6x6_Renault_Trucks_defense_Army_Recognition_Eurosatory_2008_001

AMC 6×6 al RTD

Este de retinut ca nici VBCI si nici BMX01 nu au capacitati amfibii, vechiul VAB fiind singurul din categorie care mai pastreaza aceasta capabilitate. Din aceasta cauza dar si din cauza reducerii bugetului alocat achizitiilor armatei franceze, care va avea repercursiuni asupra numarului de vehicule VBMR comandate, Renault Trucks Defense propune si modernizari ale VAB, disponibile si pentru export.

Si daca tot vorbim de exporturi, cred ca ar merita mentionata si noile aparitii in categoria blindate 6×6 a celor de la StreitGroup: transportorul blindat Varan 6×6 si MRAP-ul Typhoon.

 Veran_6x6_APC_deFNder_Medium_Remote_Weapon_Station_IDEX_2013_defence_exhibition_Abu_Dhabi_640_001

Varan 6×6

 Typhoon_6x6_Streit_Group_track_mobility_demonstration_IDEX_2013_Tri-service_defense_exhibition_Abu_Dhabi_UAE_003

Typhoon

 

Marius Zgureanu

 

Surse :

Jane’s.com

Armyrecognition.com

Servir-et-defendre.com

Usinenouvelle.com

 

Citeste si :

Blindate usoare – solutii «estice»

 

 

10 comentarii:

  1. totusi 20 de tone pt un blindat 6×6 mi se pare exagerat…

  2. 4ori 4 asta de la israelieni imi place foarte tare de pe la Eurosatory. Mai ales ca aduce mult cu niste concepte Gheo , deci se putea adapta relativ usor o scula de genul …
    http://defense-update.com/20140603_combatguard.html

  3. BMX seamana bine cu Alvis Saracen englezesc din anii 50. Banuiesc ca e ceva „low end”

    • Marius Zgureanu

      Mi-a placut mult Saracen-ul… imi amintesc cand a aparut in Modelism 🙂

      • Am avut și eu Modelismul ăla…în plus îmi amintesc de un film de război, acțiunea parcă prin Liban sau cam așa ceva, cu membrii unui comando american care scapă ca prin minune din încercuirea arăbeților folosindu-se de un Saracen (nu mai știu cum îi zicea filmului că mi-ar plăcea să-l revăd.

  4. „Motorizarea de 400 CP furnizati de o solutie diesel RTD si o cutie de viteze automata, ii permite sa miste un maximum de 24t cu o viteza maxima probabila de 100-110 km/h.”

    Nu cred ca un motor de 400 CP va propulsa BMX-ul de 24t la o viteza de 100km/h. Daca tragem o paralela, PARS 6X6 al FNSS are 482CP, 19-25(GVW)t prinde 100km/h. Deci BMX01 cu motor mai slab si mai greu sa prinda aceeasi viteza…mai greu… + PARS 6X6 este amfibiu…

    Factorul decisiv ramane insa pretul, (dupa informatiile gasite) pretul unui PARS 8X8 (deci varianta mai mare) costa $2,334,630 iar BMX01 2,5-3,5 conform acestui articol. Deci, PARS-ul mi se pare superior si mai ieftin…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *