T-34, masina de lupta a infanteriei intr-o istorie alternativa ?

Tank_T-34

Probabil multi stiu ca in anii ’80 ai secolului trecut s-a incercat modernizarea tancurilor T-34 romanesti, dupa ce ele au mai fost modernizate in anii ’60, insa proiectul demarat in 1984 a fost in final abandonat. Dupa 1994 cele aproximativ 1000 de tancuri T-34 au fost retrase din uz si apoi casate.

unk_t34_014T-34 romanesc

Iata, pe scurt ce ar fi insemnat modernizarea T-34 din proiectul demarat in 1984 (surse : Wikipedia si Cartula.ro) :

– telemetru laser

– stabilizator in 2 planuri pentru tun, mitraliera AA de 12,7mm

– proiector infrarosu Luna

– manson termic pentru tun

– sorturi laterale anticumulative din covor de cauciuc

– grenade fumigene

– putea fi dotat cu lama de buldozer

– motor de T-55 (580 CP)

t34_85_1_roti_T55

T-34 cu galeti de T-55, o versiune similara fiind folosita de croati in razboiul yugoslav

 800px-A_destroyed_T-34-85_tank_in_Karlovac_2C_Croatia

Tanc T-34 cu galeti T55 distrus in Karlovac, Croatia

– senile moderne (articulatii metal-cauciuc, identice cu cele ale tancului T-55, galetii urmau a fi preluati de la T-55)

– amortizoare/suspensii mai bune

t-34_uparmored

Macheta posibila modernizare T-34

Tot asa cum SU-76 a stat la baza MLVM, de ce nu ar fi putut si T-34 sa stea la baza unui MLI mai greu decat MLI-84, ajungand la 30 de tone ?! Ce s-ar fi intamplat daca programul de modernizare a T-34 era finalizat in 1990-1992 iar in 2000-2005, deoarece T-34 nu mai putea fi incadrat la categoria tancuri, s-ar fi gandit la o noua misiune pentru T-34, similar cu ce au gandit ucrainenii pentru T-54/55, T-72 si T-64, si anume o masina de lupta si sprijin a infanteriei ?

9d219585bd95

T-34 cu tun de 100mm

 De asemenea, platforma de T-34 putea fi folosita pentru artilerie autopropulsata, asa cum au facut egiptenii, sirienii sau cubanezii, pentru calibrul 105 si 122 sau poate chiar s-ar fi putut si  130mm.

D-30-T-34-batey-haosef-3

T-34 siriene cu tun D-30 122mm si placi de blindaj suplimentar

Ratiunile de a face din T-34 un MLI ar putea fi mai multe:

– blindajul de baza, desi e vechi si de alta calitate, e de grosime 25-45mm (BMP1-2 au pe la 20 mm iar BMP-3 are max 30mm grosime blindaj)

T34_SNIPER01

 Grosimea blindajului la T-34 si unghiul acestuia – compartiment motor

 -are inca o rezerva de greutate semnificativa, putandu-i-se adauga blindaj suplimentar

– senilele si trenul de rulare daca ar fi fost inlocuite alaturi de motor si transmisie cu unele de pe T-55 sau TR-85 ar fi asigurat un plus de mobilitate, viteza si fiabilitate

– structura corpului tancului e putin mai inalta decat la T-55 parca, putand face usor loc unui compartiment de trupe

– daca s-ar inversa sensul de mers, practic motorul, modernizat si el, ajungand in fata, ar iesi destul de interesant

T34_2

T-34 cu blindaj suplimentar (uparmored)

Ca si minusuri, poate fi considerat compartimentul intern care nu era considerat foarte confortabil, necesitand anumite modificari in cazul conversiei catre MLI dar probabil si vechimea carcasei si déjà pe anumite componente – oboseala, care ar fi trebuit eliminata prin inlocuirea cu componente de la tancuri mai moderne, cum era si cazul modernizarii din 1984.

DSC00006

Blindaj T-34 la postul soferului

Evident, un astfel de blindat nu ar fi putut rivaliza cu ultimele versiuni de MLI, insa ar fi fost o platforma mai bine protejata decat MLI-84M si cu o capacitate mai mare de foc, insa ne-amfibie si probabil cu un spatiu doar putin mai redus pentru trupa.

Warrior CSP modular armor trials

Warrior upgrade – posibila solutie dispunere de blindaj modular pe T-34

Un avantaj fata de seriile ulterioare de tancuri, incepand cu T55 si continuand cu T-72 sau TR-85, este compartimentul cutiei blindate ceva mai inalt, cu pereti inclinati, ideal pentru amenajarea unui compartiment de trupe similar cu cel de pe MLI.

T34ARV

T-34 ARV- tractor

Exista si o varianta tractor a T-34 (ARV), cu o suprastructura foarte putin inaltata precum si o varianta specifica genistilor, un exemplar fiind folosit si la filmari de catre Sergiu Nicolaescu.

t34c_nicolaescu

T-34 modificat si inaltat, folosit la filmari

Referitor la armament, T-34 MLI ar fi putut primi fie o turela cu profil redus de cal 100/105mm, fie una Bachka similara celei de pe BMP3 sau modele cu calibre mai reduse (25-40mm) completate cu lansatoare de rachete antitanc. In ultima instanta, in functie de cerintele clientului, T-34 MLI ar fi putut pastra si vechea turela pentru tunul de 85mm cu anumite imbunatatiri, insa extrem de limitate datorita dimensiunilor si profilului acestei turele.

Soviet-T-34-Tank-Cutaway-1950-1024x475

Compartimentare interna T-34 – schita

In cele cateva poze, inclusiv cu T-34 iugoslav, precum si cu un T-34 „uparmored” este clar ca platforma ar fi putut primi inca vreo cateva tone de blindaj suplimentar fara afectarea mobilitatii…

0762921

800px-Serbisk_T-34_85_trekkes_tilbake

T-34/85 sarbesc cu fuste cauciucate in razboiul yugoslav

 Inainte de a discuta cazul T-34, vreau sa fac o paranteza despre cum arata Pz Kpfw -38t ceho-german transformat in transportor de infanterie pe senile, conceptul BMM Kätzchen, design al Auto-Union (viitor Audi) fiind deosebit de interesant si avand forme similare ale blindajului inclinat cu T-34, facand abstractie de lipsa plafonului dar putand sa ne dea o idee despre folosirea spatiului interior, spatiu vizibil si in modelizarea de aici.

 BMM-Katzchen-2

3D model preview rendering

BMM Kätzchen

Un astfel de T-34 MLI ar putea avea in prima faza un aspect exterior si dimensiuni, mai putin inclinatia blindajului, asemanator cu vehiculul de lupta Type-90 chinezesc iar ca si galeti si dispunere cu Type 69/85, insa cu modificari si kit-uri suplimentare s-ar putea apropia de alte aparitii mai recente si mai greu protejate .

310px-ChineseType85C2Veh

Type-85 chinezesc

Iata cum ar putea arata, la modul aproximativ, un T-34 cu placi de blindaj suplimentar in genul celui de pe IFV Puma sau Marder modernizat cu kit de protectie suplimentar:

2011-04_SuT_Spektrum_Rheinmetall_IFV-CCV

Concept Marder Spectrum IFV-CCV al Rheinmetall

Evident, anumite comparatii sunt fortate, masinariile germane fiind mult mai recente tehnologic si fiind proiectate din start sa inglobeze solutii mult mai moderne, insa un T-34 MLI ar fi putut deveni o masina de lupta putin peste medie, o solutie intermediara  mai putin pretentioasa, robusta si mai ieftin de produs, exploatat si reparat decat omologii vestici prezentati.

201011319692_T34_Puma_Hibrid

 depositphotos_5545659-Soviet-tank-T-34-85mod_OWS25

Puma cu senile de T-34, sau T-34 MLI cu blindaj stil Puma

 Instalarea elementelor trenului de rulare de pe T-55 ar fi dus probabil la o asemanare aparenta a platformei MLI cu cea a BMPT-55 ucrainean, in forma finala. Si toate acestea cu un efort mai redus de inaltare a suprastructurii fata de T-55.

132012_900bmp55_big

BMPT-55 ucrainean, bazat pe T-55

Dar din pacate majoritatea tancurilor T-34 au fost casate, ratand o fereastra de oportunitate destul de interesanta in anii ’90, care ar fi putut consta in aparitia unui MLI ieftin de produs si intretinut si disponibil in numere uriase, avand in vedere parcul existent nu doar la nivel national ci si pe glob.

Dar asa a fost dat sa fie… ca sa nu o luam iarasi de la capat cu discutiile despre potentialul imens pe care l-a ratat aceasta tara si continua sa-l ignore.

 

Marius Zgureanu

 Surse poze :

http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=52387

 

Surse :

http://3dhistory.de/wordpress/photos/tanks/t-3485-medium-tank

http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_T34-85.php

http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/romania/Rom-T3485.jpg

http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic=4879

http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic=4974&hl=

 

Arsenal parc:

http://www.cartula.ro/forum/topic/6959-t-34-romanesc/

56 de comentarii:

  1. Cu multumiri dlui Flogger, care a pus subiectul pe tapet acum cateva luni 🙂

  2. Articol foarte misto, cu o mic a corectie: Auto-Union = Audi, nu BMW

  3. Interesant articol. Personal insa, sunt satul de solutii intermediare, adica de modernizari a ceva vechi. Daca avem nevoie de o MLI atunci sa cumparam/fabricam una noua; daca avem nevoie de un tanc atunci sa fabricam/cumparam un tanc nou, nu sa modernizam vechile T-55/TR-77/TR-85.

    • Da, asa ar fi frumos, insa pe un interval de cativa ani nu poti cumpara totul de nou, pe toate categoriile de forte. La unele domenii esti obligat sa modernizezi sau doar sa reconditionezi si sa folosesti anumite echipamente asa cum sunt. Nici o armata nu are toata tehnica adusa la zi pe toate domeniile in paralel.

      Iar la cat de rau stam acum, ar fi nevoie de schimbarea a 70% din tehnica, insa nefiind bani decat pentru achizitionarea catorva categorii de tehnica, acoperind sa zicem maxim 20% in urmatorii 5 ani, restul esti obligat sa modernizezi sau cu mici peticiri/reconditionari sa utilizezi asa cum e.

      Uneori schimbarea destinatiei unui vehicul care nu mai face fata conditiilor de front pe misiunea sa initiala, poate fi o alegere inspirata… insa cazurile sunt destul de rare.

    • DA,AI DREPTATE, CA TEHNICA MILITARA ESTE CA DACIA MOSTENITA DE LA TATICUL-M-AM SATURAT DE EA, O DUC LA REMAT SI CU BONURILE DE ACOLO SI CE MAI IMI DA NEVASTA SI MAMA MA DUC SI-MI IAU LOGAN NOU !
      MAMA EI DE DOTARE MILITARA, D’AIA-SI BAT TOTI CAPUL PRIN LUME SA MODERNIZEZE SI TRANSFORME DE SUTE DE ORI ACEEASI JUCARIE CU PUSCOACE, CA SUNT PROSTI SI NU-SI PERMIT CHESTII NOI !
      DE ASTA O DUCEM NOI BINE, CA AM AJUNS MAI CONSUMISTI DECAT JMECHERII DE CAPITALISTI:LA GUNOI IN MAMA LOR SI ALTELE LA RAND !

      • N-are mobilitate, n-are blindaj, n-are protectie NBC, n-are spatiu suficient in interior, ploua in el, e de conceptie 1940 si e ruginit, e numai bun de modernizat. Oameni buni, reveniti-va!!
        Motor nou, blindaj nou, cutie noua, electronice noi, ce naiba va mai trebuie carcasa aia veche?!

    • ȘI eu sunt satul de stop·gap-uri precum TR-85-m1 și altele,cât despre asta (T34) bine ca ma scăpat de el.

  4. Sincer nu cred ca mai ai ce sa modernizezi la un T-34, put si simplu este mult prea primitiv in comparatie cu un vehicul de lupta modern. Nu este suficient doar sa-i pui motor mai bun, senile de alt tip, stablizator, etc. Ai nevoie de multe alte lucruri in plus, altfel te trezesti precum Saddam, cu sute de blindate distruse fara nici o pierdere din partea inamicului.

    Totusi, cateva din sutele de T-34 cred ca ar fi putut fi convertite in vehicule civile, de pilda pentru deszapezire sau pentru interventii in zonele dificile, cu drumuri blocate, sau pentru stingerea incendiilor etc.

    • Cestia cu dezapezirea .. ma gandesc la cestia asta ori de cate ori se blocheaza soselele . Ori niste tancuri dezarmate (adica dat jos armanent si blindaj!!) dotate cu lame de plug , eventual si o „cutie” pe ele (una care sa poa fi fololosita ca ambulata!!) ori niste autosenile ale armatei . Vreo 2 pe judet … In anii 70 era o cestie .. senilata – arata ca un camion de 3 tone , motor de tanc care dotata cu un plug de tren „zburda” cu vreo 50 de km ora prin troiene… Aratau cam ca niste vedete la v mare – adica sarea zapada in ambele parti Am auzit ca prin unitati era mare imnghesuiala ptr bafta de a dezapezi (distractie asigurata si platita!! Goneau „baietii” deschizand drumu’ si „eliberau” satele si apoi cu aere de mari invingatori eliberatori intrau in bufet sa ia „una mica” fara riscu sa ii intrebe careva de alcoolmie.. Un subofiter se lauda cu o scurta discutie : „ma e interzis sa conduci baut pe drum public!!! Care drum, care public ma?! Numa zapada si in zapada numa io!!! Drum va fi dupa ce termin io treaba!!!” Ma rog una mica se pare ca era mai mult motiv de „parada”) Sa nu zic ca in caz ca asa ceva e folosit ca ambulanta iarna …poate sa o ia de-a dreptu peste camp… la o adica modernizezi magaoia cu un GSP ca sa poata sa gaseasca satu Pierdutii din Balta si noaptea pe viscol
      E chiar pacat sa tai in nestire chiar toate utilajele pe care le-ai putea refolosi in cazuri grave . Si uneori vechiturile militare sunt cele care dispun de forota si capacitatea de trecere pe care alea civile nu le au …

  5. Nu cred ca are rost sa dezgropam mortii, vorbim totusi de un blindat fabricat acum mai mult de 50 de ani. Mai interesant ar fi de folosit sasiurile de T-55.

  6. Erau bune transformate in ceva asemanator cu TOS-1 🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=WfacUxfJbFI

  7. Ungurii au convertit un T-34 pentru stingerea incendiilor petroliere, punand pe el doua turbine de Mig-21 ca sa arunce apa la distanta:
    http://cs.finescale.com/fsm/modeling_subjects/f/3/t/26964.aspx
    http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/17/b6/c5/17b6c594759687cf373127a48782a8d9.jpg

    Asta da transformare 😀 …

  8. Era excelent de pus un tun pe el si sa achizitionam ceva munitie inteligenta, sau ca purtator de rachete, etc..erau solutii.
    Cred ca si mortier autopropulsat era o varianta. Nici nu stiu ce avem noi la capitolul ala.
    Noi punem mitraliera pe logan, oricum nu-ti trebuie senile ca sa imprastii niste tarani.
    Pana la urma s-a ales varianta mai ieftina. 3 pacalici cu un AT in spinare cat poa sa coste? Plus ca raman mai multe muieri pentru jmecherii de acasa.

    • @Alex

      Mai bine le scoteau turela si puneau tunurile alea AT de 100mm pe ele. Adaugau niste placi de blindaj sa-i protejeze pe servanti de armele de calibru mic si gata. Rezultatul nu ar fi fost cine stie ce mare branza, dar oricum castigau ceva mobilitate si de la anii 30 (tunuri AT tractate) sareau si ei macar la anii 40-50. 🙂

    • Io zic ca trebuie taiate sa date la fier vechi, articolul este mai mult unul referitor la ce au vrut ai nostri sa faca cu T-34 in 1984. Atunci daca s-ar fi mers pe trasformarea sasiului in MLI greu era alta chestia, astazi am fi putut avea deja experienta si am fi trecut la ceva mai adevarat.
      Am pierdut un tren si nu-l mai putem prinde…

  9. Cred ca T34 s-ar fi pretat foarte bine doar pentru mortier autopropulsat , autotun specializat pe AT, daca s-ar fi putut monta pe el tunul german de 120mm, MLI sau tractor pentru misiuni de logistica.Atat.Dupa anul 1994 dezinteresul total al factorilor decizionali le-a transformat in deseuri pentru punctele REMAT.
    Si actualele T55 pe care inca le mai avem ar putea fi transformate in ceea ce am postat mai sus.Pentru ca stam foarte prost cu protectia AT le-as transforma in autotunuri AT echipate cu tunul german Rheinmetall de 120 mm model L55 sau cu lansatoare de rachete AT de tipul SPIKE.Nu stiu daca ar merge la pachet tunul cu rachetele, din cauza spatiului restrans.Ar fi ok si in calitate de piese de artilerie autopropulsata, vointa politica sa fie.
    Cred ca pentru noi ar fi mai util un T55 transformat in autotun AT decat asa cum sunt acum.
    Ar fi mare pacat ca si obositele noastre T55 sa ajunga la REMAT in loc sa fie convertite in altceva.

  10. Interesanta ideea. Daca am lua o licenta la rachetele AT Spike si Lahat si am folosi T-34 aduse la zi (motor nou mai peformant, imbunatatirea fiabilitatii, senile noi, placi usoare de blindaj compozit pe ele etc) si fara turela (sau cu o turela joasa sau in genul celei de pa MLI Jderul, cu tun cal 30/35 mm in centru si cate 2 rachete AT pe fiecare parte, in lansatoare ce pot fi reincarcate cu rachete din tanc dupa tragere.
    Iar echipajul sa fie de 4 oameni, conductor/mecanic, comandant si tragatori/servanti.

    Ar avea mobilitate foarte buna chiar si in zone mai accidentate, ar putea inlocui MLVM cumva, nu ar transporta soldati dar ar avea o putere de foc mult mai mare (ar putea duce si niste lansatoare de rachete AA (iarasi, o licenta pentru Stinger sau Mistral ar fi foarte buna).
    Chiar si vechile T-55 ar putea fi modificate asa, un fel de hibrid intre tanc si MLI

  11. Altii le-au facut transportoare(Achazarit),altii le-au imbunatatit asa cum erau(Tiran,Degman,Munja,Zarrar,Safir),altii
    le pastreaza la naftalina pentru zile grele(in spatele frontului,deh dupa putiinta si posibiltati).Cind zic altii ma refer la
    unii cu mai multi bani si mai multa putirinta decit noi.
    Noi am taiat TR-85,asa ca ce mai vorbim de T-34,T-55 si altele.Este ciih,astea.Fusei deunazi la o beuta simandicoasa cu
    grade multe la masa,(nu in pahar) si oamenii ce isi masoara IQ peste nivel,cica.Io taran,sergent majur,parlit si prost cum
    ma facu mama spusei si io ce facura unii si altii,chinezii cu barcuta plina de muste la fel si indienii,polonezii,sarbii,
    ucrainienii,jidanii(imi permit ca-s jumate jidan),algerienii si tot asa.Concluzia!…Sint un prost,si de fapt armata Romana e cea
    mai tare(habar n-am de ce) si ma opresc ca imi creste glicemia cind imi amintesc.Da zic si io ca prostu si simt ca asa va fi:
    -Sa moara gibilan,de o veni razboiul merem la lupta cu tramvaiu si in loc de pusca tragem cu invizoace si cornete si daca
    ne paste foamea,halim corcoduse.
    Acum serios vorbind,unde nu-i cap vai de picioare.Sa speram ca nu va fi nevoie sa ne aparam Tara,o vom face noi astia multi,
    astia care inca mai putem gandi liber.Nu generalii sau strategii facuti la apel.

  12. alea 100 de mli-84m pe care le avem fac mai mult decat 1000 de t-34 dastea modernizate…sincer…t-34 astea ar fi fost tinte de tir pentru tancurile rusesti…nici macar nu ar fi putut raspunde serios…astea ar merge puse doar in dotarea unei entitati asemanatoare cu garzile patriotice….sa fie repede la dispozitie si sa mearga cu ele la vanat de parasutisti…in rest ar fi fost depasit…

    PS: super articol, felicitari 🙂

    • T-34 modernizat ar fi avut blindaj superior fata de MLI-84 si armament posibil superior sau macar echivalent…

      Dar asta daca in anii ’90 s-ar fi mers in directia asta.

      Eu m-as bucura ca macar o parte din sasiurile de T-55 si TR-85 care zac nefolosite sa poata fi transformate in asa ceva…

      • probabil, insa ar fi fost o investitie pierduta, pentru ca nu ar mai fi putut fi remodernizat…insa MLI-84 mai poate fi modernizat, mai merge pus un kit de armura, daca e nevoie si turela merge schimbata, merge modernizat sistemul de contra-masuri(nu stiu daca are sistemul de pe TR-85M1, care din cate am inteles e destul de performant)…eu decat sa fac TR-85 si T-55 MLI-uri mai repede la fac sisteme AA tip ghepard si fac un MLI nou, de preferat cu capacitatea de a fi folosit si ca MLVM…

  13. Degeaba au pus in fruntea ostirii profesionisti, tot politicul decide. Ce sa faca generalul X pentru fortele ce le comanda daca politrucul ce-l conduce zice contra? Ce sa faca profesionistii daca politicienii nu baga fonduri? Nu degeaba Armata este sub conducere civila, asa se mentine „ordinea si disciplina”…Generalii de astazi, si ma refer la profesionisti nu la gargaragii cu vipusca, n-au nicio putere, ei pot cel mult sa propuna si sa le-arate incompetentilor ce si cum trebuie facut, insa asta nu schimba nimic. Si daca astia sunt „prea profesionisti” pot astepta, cu certitudine, „trecerea in rezerva” si inaintarea in grad, un fel diplomatic de a li se spune PA si PUSI!

  14. n T-34 modernizat sau alta arma modernizata nu o poti pune niciodata in prima linie.
    Te poti folosi de puterea ei doar in actiuni de politie si siguranta in
    spatele frontului,in zone de conflict redus.Dar ce pacat,pentru misiunile astea vor
    trebui pastrate niste MLI-uri si niste TR-uri cu tot ce insemna ele.In loc sa le avem
    in raionul de rupere ele vor fi in adincimea teritoriului.Pentru asta e nevoie de vechituri
    cind banii nu ne dau afara din casa
    Cit despre generali,numai unu si unu cu capu cit pumnu’

  15. era interesant de vazut parerea lui GSG9 privind modernizarea lui T 34…

    • blindaj de nurca, proiectile zvarovski, interior armani, roti de 24″, achizitionarea tintei prin ochelari gucci, grenade de fum channel….. 🙂

      • USB port si…MADL 😉

      • Ai uitat de jante cromate, și spinnere… 😉 plus nelipsita emblemă de BMW, și tubul de bass în portbagaj… SĂ MOARĂ DUȘMANII MEI, HAAUUU… 🙂 🙂 🙂

        • sorry, nu am văzut ce a postat răzvan înaintea mea…am citit postarea lui M.C. , și nu m-am putut abține… 🙂 🙂 🙂

          • Eu zic sa ne abtinem, ca altfel se supara baietii ca nu le respectam ci le infranam creativitatea si canci articole.

            • cred ca gsg ar fi vrut un sistem foarte avansat de prezentare a steagului alb…un buton rosu pe care daca apesi iti propulzeaza echipajul cu mainile la ceafa, scoate pe tun un steag alb, dupa care trimite un mesaj pe facebook rusilor in care ii intreaba daca vor sa captureze tancul sau sa il distruga, si daca aleg sa il distruga…tancul o sa aiba un sistem special prin care o sa arda scociul cu care este lipit…. 🙂

      • Ba, a dracu’ specie de oameni sunt si voi 🙂 Imediat va aliati la mistouri si gargare! Da’ cum subiectul este unul de interes obstesc nu ma pot abtine: senzori de parcare fata-spate, tapiterie din piele incalzita si in mod obligatoriu un subbufar pt operatii Psyho dalea 🙂 😉
        Oricum MC a nimerit-o cel mai bine 🙂 ))))))))))))))))

    • si un dozator de bere la halba neaparat!

  16. Jenti rotative si xenoane,conexiune C4I fix la facebook…
    Nu m-am putut abtine…

  17. Ati uitat de ‘Folii fumuri” omologare RAR si teva de esapament tip F1.

  18. Bun găsit, dragi prieteni!
    Articol grozav, dar eu nu prea sunt în formă, acum! 🙂
    M-aţi găsit şi plecat de acasă, departe de clc, şi după revelionul pe vechi! 🙂
    Din ’78 şi până ’93 am tras de leviere şi am scuturat patinele acestui tanc.
    Başca, în 2005, ultimul exemplar existent în Târgovişte (care aparţinea Muzeului Militar Central) l-am predat Comandantului (sau Şefului) acestui muzeu. Voi reciti/revedea acest articol şi dacă voi avea ceva de adăugat, o voi face!
    Toate cele bune!

  19. In acest caz la multi ani domnule colonel si va multumim pentru vizita 🙂

    Cand aveti timp, articolul e aici, nu fuge nicaieri… doar sa nu pice serverul 🙂

  20. Bună dimineaţa, Marius!
    Bună dimineaţa, George!
    Bună dimineaţa, Prieteni!
    Vă urez toate cele bune şi sunt sigur că vom mai vorbi despre anumite lucruri,
    ce o da Dumnezeu!
    Dar asta, despre T-34, m-a salvat bunul, eu fiind foarte ocupat cu alte treburi, nu pot ca să-i răspund la fix!
    Pentru acest articol, Marius (mă adresez Domnului Marius Zgureanu) Vă apreciez!
    Voi interveni dacă voi avea date demne de luat în seamă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *