Un AV-8B Harrier II spaniol, incă activ dar fără un urmaș la orizont…
Și pe șase august cotidianul El Pais ne informează că Madridul a încetat în mod formal orice discuție despre achiziția unor avioane americane F 35. Dacă fără F 35A se descurcă ei cum se descurcă, mult mai dificil de înțeles este decizia de a renunta și la avioanele F 35B, atât timp cât aparatele AV-8B Harrier II, deși modernizate, nu mai au multe zile înainte și vor trebui înlocuite, iar F 35B nu are absolut nicio concurenta în fața sa, nici acum și nici în viitor.
Conform unor surse bine informate, discuțiile au fost anulate la începutul lunii august 2025. În 2023, Spania alocase suma de 6,25 miliarde de dolari pentru înlocuirea avioanelor AV-8B și C-15M (Hornet) și inițial se discuta despre achiziția a 40-50 de F 35A pentru forțele aeriene și 12-15 F 35B pentru marina.
Una peste alta, spaniolii invocă atât motive tehnice (accesul limitat la tehnologia F 35, dificultatea de a integra armament european, costurile în creștere cu achiziția în sine ca și cu infrastructura necesară) cât și unele economice și anume cheltuirea sumelor pentru inzestrare în Europa și cât se poate în economia spaniolă. Asta pe lângă faptul că premierul spaniol și Donald Trump se au ca șoarecele cu pisica.
Așa că guvernul de la Madrid a hotărât să marșeze pe Eurofighter și, într-un viitor din ce în ce mai nesigur, pe programul franco-germano-spaniol FCAS. Încă de la demararea discuțiilor despre o posibilă achiziție a F 35A/B (2008), atât forțele aeriene cât și cele navale au fost ferme în susținerea aparatului american, dar până la urmă Spania este condusă de un guvern civil.
Problema stringentă este însă în curtea marinei care ar trebui ca la orizontul anului 2030 să înceapă retragerea de la zbor a avioanele AV-8B Harrier II, iar soluția de înlocuire nu mai există, iar singurul portavion spaniol – LHD Juan Carlos I – va fi nevoit să rămâne doar cu elicoptere și eventual cu drone.
Este adevărat că Navantia execută un studiu de fezabilitate, la cererea guvernului, pentru construirea unui portavion clasic – CATOBAR – care să poată folosi Rafale M/FCAS, dar orizontul de timp în care un nou portavion spaniol ar vedea luciul apei este dincolo de 2040, asta însemnând că pentru cel puțin zece ani, spaniolii vor rămâne fără avioane ambarcate.
În privința forțelor aeriene, aici lucrurile sunt mai simple, existând comenzi ferme pentru 45 de Eurofighter Tranche 4 care să înlocuiască F-18 Hornet și cum ultimele “viespi” americane vor fi retrase în 2035 există suficient timp pentru a chibzui alternative. Cu jumătate de gură, generalii din forțele aeriene susțin că practic nu există alternativă la capacitate ade lupta a unui F 35A și că nicio flotă unitară, formată dintr-un singur tip de avion, n-ar fi de dorit.
Deocamdată spaniolii și-au spus cuvântul însă timpul trece și decât să construiești un nou portavion mai bine cumperi câteva F 35B. Poate că odată ce lumea va scăpa de Donald și amicii lui, lucrurile în America se vor mai normaliza și atunci și europenii vor reveni la sentimente mai bune.
GeorgeGMT
Dacă Europenii nu au fost în stare să facă un proiext de avion generația a 5 a acum suportă consețintele. Totusi Spania ar trebui lăudată pentru că vrea să investească în armament Eurolean. Câte țări din Europa fac asta? Cred că le poți număra pe degetele de la o mână.