Primul F-16 Block 52+ primit de Polonia, pe 9 noiembrie 2006
Astfel, cele 48 de avioane F 16 C/D Block 52+ vor fi modernizate la standardul Block 72 (Viper), contra unei sume destul de decente, 3,8 miliarde de dolari, mai ales dacă ne aducem aminte că inițial se discuta despre 7,3 miliarde.
Principalele modernizări vor fi:
– Prelungirea resursei de zbor de la 8 mii la 12 mii de ore de zbor;
– Radarul AESA AN/APG-83 SABR;
– Un nou display central;
– Sistem de război electronic modernizat,
– Un nou calculator de misiune,
– O nouă cască pentru pilot – Joint Helmet-Mounted Cueing Systems (JHMCS II) etc.
Programul de modernizare va fi executat în Polonia la uzina Wojskowe Zakłady Lotnicze No. 2 S.A.
Odată cu această modernizare, polonezii obțin mai multe lucruri, printre care prelungesc viața operațională a flotei de F 16 cu 50%, vor avea avioane de luptă ultramoderne și, poate, la fel de impresionant, F 16 Block 72 oferă o mult mai mare compatibilitate cu viitoarele F 35A poloneze.
Conform planificării, F 16 Block 72 va intra în dotarea forțelor aeriene începând cu 2030, ultimul aparat urmând să fie livrat în 2038. Conform declarațiilor oficiale, mai mult de jumătate din valoarea contractului va ajunge în industria poloneză.
Varșovia a semnat contractul pentru cele 48 de F 16C/D în 2003, iar avioanele au fost livrate între 2006-2008. Achiziția a costat undeva între 3,25 și 3,5 miliarde de dolari. Atât achiziția inițială cât și actuala modernizare sunt cu bani împrumutați de polonezi de la guvernul Statelor Unite.
Astfel încât, viitorul aviației de luptă poloneze arată, în viitor, cam așa: 32 F 35A Block 4, 48 F16 Block 70/72, 48 F/A 50GF/PL, la care se adaugă intenția de a cumpăra încă 32 de aparate multirol și aici discuția se duce între F-15EX și Eurofighter T4.
Dacă ideea polonezilor este una foarte bună, ținând cont de faptul ca flota lor de F 16 este relativ tânară si are încă suficientă resursă, în cazul României lucrurile nu stau la fel. Poate, spun, cel mult să modernizam cele 17 aparate F 16MLU cumpărate din Portugalia și care au venit cu 4000 de ore resursă disponibilă, dar pentru cele 32 F 16MLU norvegiene nu cred că merită banii, mai ales când vedem cât costă.
Dar cel mai probabil că nu ne vom permite modernizarea unui numar chiar mic de F 16 si vom trage de ele atât cât vom putea mai ales că am primit incă 18 F 16MLU din Olanda, ori asta înseamnă de facto ca vom avea mai multe ore de zbor disponibile per flota de F 16MLU, decât am sperat la început.
GeorgeGMT