Romania Military

Polonezii cu ochii dupa un bimotor

Fortele aeriene poloneze sunt bine dezvoltate, sau vor fi intr-un viitor previzibil, programe de dotare majore fiind in acest moment in derulare. Discutam aici despre partea de dotare cu avioane de lupta.

Polonia are deja un contract in derluare pentru 48 de aparate multirol – un multirol usor sa-i spunem –  FA-50 Fighting Eagle (au deja aproape o prima escadrila primita), 32 de aparate F 35A – contract semnat, la care se adauga cele 48 de F-16 C/D Block 52+ intrate in doatre cu ani in urma. Pe langa aceasta flota care va fii impresionanta cand va fi completa, polonezii detin si 16 avioane pentru antrenamentul avansat Alenia M-346.

Planurile aviatiei poloneze sunt ca in urmatorii ani sa achizitioneze undeva intre 150 si 200 de avioane noi si pentru asta cauta in continuare solutii. Din acest numar se scad cele 48 de F/A 50 si F 35A.

Dar cu toate acestea, polonezii detin doar aparate mono-motor si se pare ca nevoie unui multirol greu, cu doua motoare, o raza mare actiune si o capacitate de transport a unei cantitati mari de arme este vizibila si de aici incolo, ca sa scurtam povestea, cu ocazia MSPO 2023 (un fel de BSDA polonez) Varsovia a primit doua oferte pentru achizitia unui bi-motor, o oferta de la Boeing cu F-15EX Eagle II si una de la Airbus cu Eurofighter, probabil Tranche 4. Nu se cunoaste daca Dassault cu Rafale este interesata sa faca o oferta Poloniei.

Cei de la Boieng vorbesc despre 48 de aparate F 15 EX, livrabile rapid (nu se precizeaza cat de rapid) si o durata operationala de + 20 de mii de ore pentru structura avionului. Aici am ramas eu gura cascata pentru ca n-am auzit niciodata de o asa rezerva de ore de zbor. Dar nu cred ca  Rob Novotny, directorul in cadrul Boeing pentru programul F 15 si-ar permite sa ne dezinformeze. Cu cuvinele domniei-sale: “Through enhanced interoperability with US and NATO forces, capacity for technology growth, and a 20,000+ hours economic operational airframe life, Poland can expect the F-15EX to win in existing and future threat environments.”

Sa te ia cu lesin, nu altceva…

Cei de la Eurofighter sunt si ei prezenti in Polonia cu o oferta consistenta si foarte bine argumentata.

Eurofighterul se afla in dotarea a cinci aviatii militare europene, patru dintre ele membre NATO, este un avion care a atins maturitatea tehnologica, modernizat constant, un aparat cu raza mare si capacitatea de a transporta o cantitate mare de munitie (13 puncte de acrosare), un exceptional avion de superioritate aeriana, super-manevrier si care ar oferi Poloniei o interoperabilitate cu aviatiile militare din Spania, Marea Britanie, Italia si mai ales Germania vecina.

In timp ce F 15 nu se afla in dotarea nici unei forte aeriene europene si nici n-are nimeni in plan sa-l cumpere prin Europa.

In acelasi timp timp Eurofighter are un grad ridicat de interoperabilitate cu F 35A (interoperabilitate care va creste) macar pentru ca toate cele patru tari enumerate mai sus au sau vor avea in curand in dotare si F 35 A sau B.

Fata mai putin luminoasa a programului Eurofighter tine faptul ca nu se stie daca va mai exista o Tranche 5, in acest moment sansele nu sunt foarte mari, si ultimele comenzi date de Spania si Germania ar putea fi si cele din urma. Desi la acest capitol nici F 15 EX Eagle II nu sta mai bine, nu se stie cate astfel de aparate vor fi pana la urma comandate, ambele avioane sunt in acest moment in umbra aparatelor de generatia a VI dezvoltate pe ambele maluri ale Atlanticului.

Nu stim cine va castiga, cert este ca polonezii au ajuns la concluzia ca au nevoie neaaparat de un aparat destinate luptei aeriene, de un avion super-manevrier, foarte rapid si cu o capacitate de transport munitie foarte mare. Au nevoie de fapt de un vanator de rasa pura, proiectat sa faca lupta aeriana 1:1 sau in inferioritate numerica, s-o castige si sa se intoarca acasa.

Polonia are nevoie, cred cei din fortele aeriene, de o aeronava care atunci cand patruleaza pe sus nimeni sa nu indrazneasca sa se ridice de la sol si macar din aceste punct de vedere, atat F 15 EX Eagle II cat si Eurofighter Tranche 4 sunt portrivite pentru rol, doua aparate destinate luptei aer-aer, foarte rapide si capabile, macar pe hartie, sa tina piept unui inamic superior numeric prin posibilitatea de a sta in aer mult timp cu o incarcatura de rachete mare si suficienta pentru a descuraja inamicul.

F 15 EX Eagle II are in dotare rachete AIM-120D AMRAAM si AIM-9 Sidewinder, in timp ce Eurofighterul se bazeaza pe Metor dar si pe AMRAAM, pe IRIS T dar si pe AIM-9. Ambele aparate dispun de radare extrem de puternice care le confera o raza foarte mare de actiune.

La sfarsit ar fi de remarcat ca pentru anul 2024 polonezii au un buget dedicat apararii de 3,9% din PIB.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version