Polonezii cu ochii dupa un bimotor

Fortele aeriene poloneze sunt bine dezvoltate, sau vor fi intr-un viitor previzibil, programe de dotare majore fiind in acest moment in derulare. Discutam aici despre partea de dotare cu avioane de lupta.

Polonia are deja un contract in derluare pentru 48 de aparate multirol – un multirol usor sa-i spunem –  FA-50 Fighting Eagle (au deja aproape o prima escadrila primita), 32 de aparate F 35A – contract semnat, la care se adauga cele 48 de F-16 C/D Block 52+ intrate in doatre cu ani in urma. Pe langa aceasta flota care va fii impresionanta cand va fi completa, polonezii detin si 16 avioane pentru antrenamentul avansat Alenia M-346.

Planurile aviatiei poloneze sunt ca in urmatorii ani sa achizitioneze undeva intre 150 si 200 de avioane noi si pentru asta cauta in continuare solutii. Din acest numar se scad cele 48 de F/A 50 si F 35A.

Dar cu toate acestea, polonezii detin doar aparate mono-motor si se pare ca nevoie unui multirol greu, cu doua motoare, o raza mare actiune si o capacitate de transport a unei cantitati mari de arme este vizibila si de aici incolo, ca sa scurtam povestea, cu ocazia MSPO 2023 (un fel de BSDA polonez) Varsovia a primit doua oferte pentru achizitia unui bi-motor, o oferta de la Boeing cu F-15EX Eagle II si una de la Airbus cu Eurofighter, probabil Tranche 4. Nu se cunoaste daca Dassault cu Rafale este interesata sa faca o oferta Poloniei.

Cei de la Boieng vorbesc despre 48 de aparate F 15 EX, livrabile rapid (nu se precizeaza cat de rapid) si o durata operationala de + 20 de mii de ore pentru structura avionului. Aici am ramas eu gura cascata pentru ca n-am auzit niciodata de o asa rezerva de ore de zbor. Dar nu cred ca  Rob Novotny, directorul in cadrul Boeing pentru programul F 15 si-ar permite sa ne dezinformeze. Cu cuvinele domniei-sale: “Through enhanced interoperability with US and NATO forces, capacity for technology growth, and a 20,000+ hours economic operational airframe life, Poland can expect the F-15EX to win in existing and future threat environments.”

Sa te ia cu lesin, nu altceva…

Cei de la Eurofighter sunt si ei prezenti in Polonia cu o oferta consistenta si foarte bine argumentata.

Eurofighterul se afla in dotarea a cinci aviatii militare europene, patru dintre ele membre NATO, este un avion care a atins maturitatea tehnologica, modernizat constant, un aparat cu raza mare si capacitatea de a transporta o cantitate mare de munitie (13 puncte de acrosare), un exceptional avion de superioritate aeriana, super-manevrier si care ar oferi Poloniei o interoperabilitate cu aviatiile militare din Spania, Marea Britanie, Italia si mai ales Germania vecina.

In timp ce F 15 nu se afla in dotarea nici unei forte aeriene europene si nici n-are nimeni in plan sa-l cumpere prin Europa.

In acelasi timp timp Eurofighter are un grad ridicat de interoperabilitate cu F 35A (interoperabilitate care va creste) macar pentru ca toate cele patru tari enumerate mai sus au sau vor avea in curand in dotare si F 35 A sau B.

Fata mai putin luminoasa a programului Eurofighter tine faptul ca nu se stie daca va mai exista o Tranche 5, in acest moment sansele nu sunt foarte mari, si ultimele comenzi date de Spania si Germania ar putea fi si cele din urma. Desi la acest capitol nici F 15 EX Eagle II nu sta mai bine, nu se stie cate astfel de aparate vor fi pana la urma comandate, ambele avioane sunt in acest moment in umbra aparatelor de generatia a VI dezvoltate pe ambele maluri ale Atlanticului.

Nu stim cine va castiga, cert este ca polonezii au ajuns la concluzia ca au nevoie neaaparat de un aparat destinate luptei aeriene, de un avion super-manevrier, foarte rapid si cu o capacitate de transport munitie foarte mare. Au nevoie de fapt de un vanator de rasa pura, proiectat sa faca lupta aeriana 1:1 sau in inferioritate numerica, s-o castige si sa se intoarca acasa.

Polonia are nevoie, cred cei din fortele aeriene, de o aeronava care atunci cand patruleaza pe sus nimeni sa nu indrazneasca sa se ridice de la sol si macar din aceste punct de vedere, atat F 15 EX Eagle II cat si Eurofighter Tranche 4 sunt portrivite pentru rol, doua aparate destinate luptei aer-aer, foarte rapide si capabile, macar pe hartie, sa tina piept unui inamic superior numeric prin posibilitatea de a sta in aer mult timp cu o incarcatura de rachete mare si suficienta pentru a descuraja inamicul.

F 15 EX Eagle II are in dotare rachete AIM-120D AMRAAM si AIM-9 Sidewinder, in timp ce Eurofighterul se bazeaza pe Metor dar si pe AMRAAM, pe IRIS T dar si pe AIM-9. Ambele aparate dispun de radare extrem de puternice care le confera o raza foarte mare de actiune.

La sfarsit ar fi de remarcat ca pentru anul 2024 polonezii au un buget dedicat apararii de 3,9% din PIB.

GeorgeGMT

 

52 de comentarii:

  1. senzatia mea este ca indiferent de culoarea politică ajunsă la guvernare nu se face rabat de la principiile de siguranta,securitate si economice asumate.au un plan de tara in adevaratul sens al expresiei ,e un mare semn de maturitate politica al polonezilor si astfel vor avea intodeauna in spate o un popor unit nu dezbinat dincolo de lupta politica normala intr-o democratie functionala.
    le urez succes ,oamenii astia gandesc mare….bravo lor.
    martalogilor mioritici le reamintesc ca o crestere undeva inseamna o scadere in alta parte,polonia creste….fill in the blanks.

    44
    • nu e chiar asa, daca vorbesti cu polonezi, foarte multi sunt de alta parere si s-a vazut la alegeri. oful lor e ca din 2014 pana in 2022 nu s-a facut mai nimic, s-a batut pasul pe loc. sunt putine programe care au continuat si din cele anuntate multe nu s-au dezvoltat cum se dorea; pana la urma din 2014 pana in 2022 n-au adaugat nici un tanc, avion, sau MLRS arsenalului armatei poloneze (au ce-i drept transportoare si derivate noi)

      uita-te la intentia lor cu tancul coreean K2, l-au studiat mult inainte de razboi pentru ca industria inte rna voia ceva produs acolo si lobbyul asta e puternic in PiS insa armata nu-l dorea pentru niste motive..doreau ceva local cu 7 galeti in loc de 6 etc, nu s-a materializat pentru ca armata dorea Leo sau Abrams. Au ajuns acum sa ia varianta de baza coreeana desi armata nu-l dorea pentru ca relieful lor este plat si protectia in partile laterale a putin mai slaba ca la un Leo sau Abrams. Pentru noi n-ar fi rau insa coreeanul ca n-avem totusi relief atat de plat.

      10
      • Cum n-au primit nimic? Au deja 10 F/A 50, au inceput sa primeasca tancuri si MLRS din Coreea, HIMARS, Abrams M1, Patriot, elicoptere, plus multe contracte semnate deja si aflate in derulare.
        Au contracte pt Javelin, CAMM, fregate, F 35A, Abrams SPV 3 etc…

        26
        • majoritatea dupa 2022…Himars, MLRS coreean, Abrams …nu intre 2014 si 2022 cand s-au facut si atunci investitii dar nimic major, comparabil cu Himars, Abrams, tank coreean etc.

          totusi hai sa nu idealizam asa mult ce fac polonezii, ei inca zboara Mig-29 si Suhoi 22 nemodernizate.

          10
      • oricum taiem si cantarim tot pe plus le iese.
        comparatia cu noi a devenit nulă și neavenită din toate punctele de vedere nu doar militar.
        opinia mea si o mențin.

        23
  2. Bag de seama ca polonezii astia dupa ce termina cu rusii, se ‘apuca’ si de chinezi! 🙂 Parca tot ei erau implicati in proiectul de multirul al sud coreenilor. Pare-se ca au polacii buget nelimitat si intentii de inarmare cat cuprinde. Cred ca o oarecare neliniste ii incearca pe rusi, mai cu seama ca nci daca ar vrea sa ‘starpeasca’ viitoarea amenintare poloneza, nu ar avea cum. Mai intai de toate sunt in NATO, dar si daca nu ar fi fost, la cum se descurca ei prin Ucraina, nu cred ca se mai inhamau sa mai deschida un nou front. Pur si simplu nu ar mai avea cu ce!

    5
  3. Polacii au un GDP de vreo 842 miliarde si aloca 4% pentru aparare ,noi vreo 395 de miliarde si alocam vreo 2.5 % pe care nu suntem in stare sa – i cheltuim . Se estimeaza ca Polonia va depasi 1 trilion usd GDP in urmatorii ani . Daca mai punem la scoteala si seriozitatea politicienilor polonezi pe chestiuni de aparare si securitate nationala plus faptul ca nu s-au incurcat cu licitatii si au mers pe atribuire directa obtinand in acelasi timp contracte mari pentru industria lor de aparare avem imaginea completa si nu ar trebui sa ne mire ca merg in continuare cu contracte mari de achizitii…..Cu toate acestea se pare ca au cam dat si ei de fundul sacului .Citeam un articol pe Defence24 cum ca incearca sa se inprumute de la banci sud coreene pentru a platii contractele de achizitii din Coreea de Sud….La noi ca la noi…Nu iesim din din cercul acesta vicios al licitatiilor care de cele mai multe ori se termina cu anularea lor sau prin tribunale . Politicienii nostri dau peste mana specialistilor care fac propunerile pentru achizitii si ne trezim ca ne ia ani buni pentru achizitionarea unui anumit tip de tehnica. Asta cand nu se termina totul cu renunterea la achizitie sau amanari pe termen nelimitat…Mai nou toti stim ca marele specialist in geostrategie si aparere nationala anume baiatul cu covrigii de Buzau a zis ca nu ne trebuiesc submarine .Contrar a tot ce declara oameni mai specializati in domeniu …Oare sfatul o fi venit de la noul consilier onorific dottore Ponta ???

    17
    • Sigur de la dottore Victoras Poanta vine sugestia, doar el a fost expert pe speta asta! Si da, noi suntem experti in tras mata de coada, din cauza asta pietarul din Buzau nu mai vrea SUB-uri. Trebuie sa ramana si bani de pensii, caci este an electoral si vor sa majoreze pensiile in 2 transe cu un total de 41%. Parerea mea este ca nu doar la SUB-uri vor renunta!

      Cat despre PIB, citeam intr-un articol acum cateva saptamani, ca potentialul economic real al Romaniei este 3XPIB-ul actual. Asta ar insemna + 1200 miliarde de euro anual, lucru care ne-ar permite sa facem multe din cele ce ne lipsesc in tara asta, inclusiv DPDV militar. Dar cine sa faca treaba asta, ca noi nici nu vrem nici nu putem!?!

      9
  4. Raport PIB nominal Ro/Pl app 41.5%…alocare bugetara aparare 2.5%/3.9%…deci echivalenta undeva la 26.6% adica raportul e de 3.76 ori in favoarea Poloniei pe parte financiara in 2024 (anul asta cred ca a fost ceva mai mare)…asta ca sa inghitim mai usor diferentele de cantitati…

    5
  5. Salut. Ce sa mai facem comparatie Intre lesi si mioritici, la acest capitol ne bat cu ceasu de la gara, bravo lor. Oare sa fie adevarat ca pasaroiu hamerican sa aiba o garantie de 20000 de ore sau e vrajala publicitara?.

    3
  6. Historia magistra vitae! Polacii, spre deosebire de mioriticii mitici isi cunosc istoria. Au fost calcati in picioare de nenumarate ori. Aliantele nu i-au ajutat. Dupa ce au fost sfartecati de prietenia eterna ruso-germana, se bazeaza doar pe bratul lor armat si pe uncle Sam. Realisti, consecventi si cu lideri politici patrioti. La noi, aceesi mitici cleptomani si amatori. Vom fi prinsi din nou cu chilotii in vine. Nu putem decat sa repetam greselile trecutului. Daca in ww1 s-u folosit baionetele de la Plevna, in ww2 s-a tras cu ramasitele din ww1, acum avem t55, volhov, akm si 2 fregate britanice expirate, chele de armament. Achizitiile recente sunt rezultatul ciornei primite de la USA dupa ocuparea Crimeii.

    33
    • Cum ar veni……noi suntem mereu cu un razboi in urma….

      20
    • Exact cum am mai spus eu. Ei sunt ingroziti de invazia germana din 39
      cand ei s au aparat cu cavaleria contra
      blindate si tancuri.

      11
      • Chestia cu sarja de cavalerie impotriva tancurilor e propaganda germana
        https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_at_Krojanty
        A inceput dupa atacul acesta. E doar un mit.

        13
        • Nu i mit: Cavaleria a fost activa atunci. Cine
          a tras si cum au tras, nu conteaza. Am vrut sa
          spun ca polonezii au fost prost armati fata de
          armatele adversare in acel timp si acum sunt
          intre primii care se inarmeaza cum trebuie.

          10
          • Mit referitor la sarja de cavalerie impotriva tancurilor. Cred ca si ieri ai spus ceva asemanator.
            Destule tari au folosit cavalerie in ww2, inclusiv germanii, dar era o chestie legata de mobilitate. Luptau pe jos, nu calare. Desi au fost si sarje clasice. Una a ungurilor pe frontul de rasarit imi vine in minte. Dar impotriva infanteriei.
            La polonezi ce se intampla acum are legatura mai mare cu intelegerea pericolului rusesc. Prin Kaliningrad au si granita comuna. Ce s-a intamplat in trecut e un plus dar nu cauza.
            S-au trezit mai repede decat altii pe care ii cunoastem si care inca mai dorm in bocanci )

            14
  7. Marele nostru noroc sunt americanii, altfel stăteam şi acum cu deştu’n gură, holbându-ne la MIG21 şi alte vechituri sovietice.
    Polonezii au trecut prin ocupaţia nazistă şi comunisto-sovietică şi au mai şi învăţat ceva din asta, nu ca noi. La ei nu se va mai repeta ocupaţia şi nu se bazează doar pe NATO pentru asta…
    Mentalitatea românească a fost întotdeauna de kkt, în cea mai mare parte trebuie să mulţumim turcilor şi ruşilor pentru asta.

    23
  8. Probabil polonezii vor sa repete isprava și sa mai cucerească încă o data Moscova ?

    8
  9. George, nu te supara, dar din articol nu reiese pre clar ce vor polonezii. Mai intai zici: „…se pare ca nevoie unui multirol greu, cu doua motoare…” si mai jos avem altceva: „…au nevoie neaaparat de un aparat destinate luptei aeriene, de un avion super-manevrier…Au nevoie de fapt de un vanator de rasa pura, proiectat sa faca lupta aeriana….”.

    Deci ori multirol, or vanator dedicat? ca nu sunt chiar acelasi lucru.

    Multirol bimotor, in lumea vestica ar fi F/A 18 (care e cam la capat de drum) si Rafale, la care e cam coada zilele astea.

    F15 si EF sunt vanatori pursange. Pentru atac la sol F15 are o varianta dedicata, F15E Strike Eagle, cu echipaj de doua persoane, iar EF abia de la tranche III parca au si ceva capabilitati de atac la sol.

    Despre F15EX greu de zis ceva, e la fel de des intalnit cu SU-57 🙂 . Dar daca tin bine minte, Boeing se lauda ca ar avea si unele caracteristici Stealth (EX mai e botezat si Silent Eagle) deci poate ar fi un plus fata de EF. O sa fie interesant de vazut ce aleg pana la urma polonezii, desi momentul pare cam prost. Poate ar fi mai bine sa se lipeasca la unul din cele doua proiecte europene.

    9
    • In cazul F 15EX Eagle II si Eurofighter Tranche IV, am scris asta, ambele variante sunt posibile: vanator pur-sange si atac la sol. Ambele aparate au fost proiecatte pt lupta aeriana dar anii ce au trecut le-au adus si capabilitati aer-sol formidabile.

      9
    • su 57 probabil sunt finantate multe si operationale in ucraina nu sunt invizibile nu le vede nimeni ,din cunostintele mele :

      pagina 79

      https://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/FY2023/FY2023_p1.pdf

      pagina 106

      https://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/FY2024/FY2024_p1.pdf

      2
    • Da polonezii o sa cumpere pana la urma un avslmr bimotor din cauza tuturor motivelor cunoscute : istorice, militare, strategice etc. La ei politicienii nu baga mana in banii publici ca sa ciordeasca prin comisioane ascunse si licitatii jmenarite ca la Romania. Ok nu cred ca si la ei nu exista vreun politruc care nu sa faca jmecherii dar nu turme ca la noi pt ca tarza cu coruptie 0 nu exista. Personal nu cred ca din ce s-a achizitionat pana acum pt ArmRo sa nu fi fost vreo tranzactie care sa nu fie shpaguita de politrucii romani indiferent de partidele aflate vremelnic la guvernarea Romaniei si asa se va face si de acum incolo.
      La polonezi ca si la noi pasul logic catre bimotor in tandem cu F-16 Falcon ar fi F-15 E Strike Eagle pt ca pot fi folosite multe chestii in comun la ambele avioane : avionica, sistemele de armament, motoarele. Ar fi o chestie super ca Romania si Polonia sa foloseasca, intretina si sa modernizeze in comun cu sprijin USAmerican F-15 E Strike Eagle/EX Silent Eagle.

      1
    • EX nu e Silent Eagle. EX e un fel de „gold edition”, aia pe care o faci full option, inainte sa retragi un produs de pe piata.

      Silent Eagle a ramans la faza de prototip, nimeni nu l-am vrut.

  10. In contextul actual (e imposibil sa faci abstractie de el), Eurofighter-ul este alegerea superioara (cu sau fara F-35). Plus, as sta cu ochii pe relatiile polonezo-ucrainiene ca e ceva putred acolo peste granita poloneza… https://www.digi24.ro/stiri/externe/copiii-romani-din-ucraina-vor-primi-manuale-de-limba-si-literatura-moldoveneasca-desi-kievul-anuntase-ca-renunta-la-sintagma-2580181

    Ma intreb daca polonezii si-au primi All Eye-ul lor…

    4
  11. Nu știu dacă noul guvern polonez va continua înarmarea masivă.
    Ce se știe sigur, oficial și documentat, guvernul corean e în discuții cu băncile pentru o maxi garanție de cel puțin 10 miliarde dolari.( unii prin Italia au dat cifra de 20 miliarde dolari ).
    Adică un mega împrumut pentru plata contractelor militare semnate de Polonia.
    Care Polonia cică a cam ajuns la fundul sacului de bani pentru armata.

    Vom vedea.

    Cat despre avioanele cu doua motoare , nici americanii , nici rusnacii, chinezii , englezii sau francezii NU renunță la ele.

    Și așa se pricepe mai bine de ce nici o țară occidentală
    ” cu greutate” nu se va baza veci doar pe F 35.

    Cireașa de pe tort, când urmașul F 22 Raptor ( care va fi tot un bimotor) va fi oferit la export.
    Nu vor mai repeta (americanos) greșeală cu F-22. Puține exemplare și categoric interzis oricare export. Nici măcar Anglia, unicul aleat „de fier” al USA nu a avut acces la el.
    Părerea mea.

    4
    • @stefan 60
      La mintea nea,
      Urmașul lui F22, in măsura in care va fi la fel de avansat tehnologic ca si F22 la apariția sa fata de concurenta, nu va fi oferit la export
      Tot așa cum B 21 nu va fi la export
      Iar B2 nu va fi la export nici după retragerea din activitate
      La fel cum F117 A nu a fost la export nici după retragerea din activitate
      Probabil, după retragerea din activitate a F22 unele avioane vor fi donate si pt muzee din afara US, dar probabil nu vor avea toate echipamentele si tehnologiile de pe ele

      Ultima tehnologie de vârf nu se vinde la nimeni
      Si așa este normal, pt ca tb a preaintampina posibilitatea ca un potențial cumpărător sa lupte cândva împotriva furnizorului

      Se uita ceva esențial
      Spre deosebire de restu globului
      La americani armata prin specialiștii ei face cerintele
      Deși e de discutat chestia asta pt programul F35 de care se plâng mai multi

      In restu globului, politicienii fac cerintele inzestrarii cum vor ei

      Asta cu cerintele armatei americane rezulta din programul desemnare al câștigătorului programului ATF/F22 in care a castigat proiectul consorțiului LM/Boeing, dar specialiști armatei au solicitat mai multe modificari ale structurii aparatului de zbor (poziția ampenajului vertical, poziția cabinei pilotului in aparat, etc) , înainte de intrarea in producție de serie

      La mintea mea, s-a mai discut pe aici, YF23 era mai avansat tehnologic, mai mare, mai rapid si mai puternic decât YF22
      Nu cunosc date legate de eventual preț al producției de serie pt YF 23 – preț care ar fi fost probabil mai mare ca si pretu F22 de serie

      Tot așa avionu de generație a 6 -a in cele doua versiuni diferite: NGAD si FAXX nu va fi oferit la export
      Si așa este normal, pt ca s-au băgat bani mult mai multi decât știe publicu in dezvoltarea tehnologiile militare stealth + inteligenta artificiala AI, probabil procesoare care nu sunt de vanzare publicului, arme cu energie dirijata etc

      Se pare ca o versiune de motor pt avionu gen 6 a zburat deja de ceva timp si probabil strânge in continuare ore de zbor

      Bimotoru de lupta are rolu lui
      Dar tb sa ți-l permiți
      Si sa ai conducere

      La noi de la inceputu anului pana in prezent datoria publica a crescut doar, dacă am înțeles bine, cu vreo 17 miliarde de euro

      Polonia are o economie cu mult superioara noua, desi la momentul 89 eram probabil tehnologic, educatie, infrastructura, etc. similari
      Probabil la polonezi n-au ajuns la putere numai fomiștii cu familiile si prietenii lor
      La ei a fost normala eliminarea completa a tuturor persoanelor cu legaturi de partid sau informative la moskva
      La noi aia cu legăturile la moskva au preluat conducerea in 89 si au continuat sa respecte linia partidului – parca asta era etalonu înainte de 89

      De aia fondurile evropene s-au folosit pt tara in Polonia
      Nu s-au pierdut pt ca stalpii partidului de la putere nu erau in stare sa vada dincolo de burta plină sau amanta tunată mai tânăra ca proprii copii,

      La noi recent guvernu autogol a renunțat la mai multe sute de milioane pt spitale din PNRR si se vor lua credite plătite de țară nu de guvernu care pierde doar pe măna lui
      Programu anticancer nu merge si n-are cum la conducerea care e
      Am înțeles ca judecatorii vor lua la anu ceva miliarde de euro restante, ca acolo e problema cu polonicu si cu digestia

      Se cheama ca avem statu, din nou, in poziția copilului
      Ca la 1940
      N-au nici o legătură școlile si biserica
      Iar conducerea armatei de după 89 si scolile militare postuniversitare sigur ca n-au nici cea mai vagă legătură

      In urma cu mai mult de 10 ani Polonia cumpara prin offset un numar serios de aparate F16 c/d noi
      Noi încă n-am ajuns acolo

      15
      • Inca un comentariu cu valoare de articol!

      • Asta cu afirmatia ca in ’89 eram tot pe acolo nu se pupa cu realitatea in industria militara. Noi aveam TR 85, derivat imbunatatit de T 55 ei produceau in licenta T 72…
        Tot asa si la alte chestii si polonezii si cehii erau mult mai avansati…
        Si asta s-a vazut si dupa cum unii stiu sa faca caietele de sarcini coerente cu punctaje clare si noi le facem ca sa castige cineva si apoi nu stim cum sa o dam cotita si sa anulam licitatii..

        5
        • La mintea mea, in 89, eram similari
          Nici Cehia si nici Polonia nu aveau avans tehnologic semnificativ fata de noi
          Nu se comparau tehnologic cu tarile din vestu Evropei, US si Japonia

          In multe domenii eram egali sau comparabili
          In unele domenii mai buni ei, in altele noi
          Iar la educatie si cercetare eram similari

          La autoturisme: polski Fiat si Skoda 120 erau, la mintea mea, de departe inferioare fata de Dacia, Aro, Oltcit
          Nu degeaba a avut Aro piata puternica in Cehia după 89 pana prin anii 2000

          La camioane e adevărat, cehi aveau Tatra iar noi Roman
          Roman cred ca erau peste camioanele poloneze si ungurești
          Iar polonezii aveau Stalowa Wola
          Si noi aveam macarale la UMT, etc
          Si noi aveam excavatoare
          Diferențele calitative nu erau foarte mari
          Noi făceam inclusiv avioane de pasageri, cu licența e drept
          Si aveam si noi IAR 93,99 etc
          Proiect de IAR 95 si alte studii si proiecte frumoase

          Sigur ca nu ne comparam cu caterpilar, volvo, etc era vorba de un avans tehnologic al firmelor de renume, avans care a tot crescut

          Dar nu exista o diferența hotărâtoare între tarile tovarashe si pretine din Evropa de Est, la inceputu lui 1990

          In domeniul militar in anii 90, presupusul avans al cehilor si polonezilor era dat de existența ‘multor licențe de producție pt tehnica rusească,
          Ceea ce noi nu aveam sau aveam mai putine licențe

          Totusi si noi aveam facultăți serioase tehnice

          E adevarat cehii aveau un ascendent istoric, legata de producția lor de tehnica militara de dinainte de ww2, când noi nu prea existam
          Nu degeaba afacerea Skoda

          Totusi, la momentu 89 eram cam similari

          După 89 noi am virat mai puternic spre democrația originala, impozitul fix, inexistenta Covid, dreptu de a fi împotriva logicii si alte trăsnai servite de moskva
          Cehii si polonezii au încercat sa se alinieze la politica țărilor din vestu Evropei

          Decalaju dintre noi si ei a apărut odată cu distrugerea educației si a cercetării ștințifice la noi in anii 90
          La noi, odată cu dispariția industriei a început sa dispară cercetarea
          Fara cercetare, industria nu a mai putut fi competitiva

          Conducerea noastră din anii 90 nu stia ce are de făcut = cei 15.000 de specialiști ai cedere încă sunt obiect de căutări si studiu
          Nu degeaba avem institute pt președinții din anii 90
          Tb sa menținem acea înapoiere intelectuala servita natiunii

          Comitetele anticorupție erau conduse de cei mai corupți,etc

          Așa am devenit necompetitivi
          Au avut grija si guvernele, ca si azi
          Cu utilități scumpe e greu,

          Când prețul gazului si energiei electrice la noi este pe primele trei locuri in Evropa
          Si totuși mai exista industrie
          Pt ca e important sa știi sa vinzi

          Caietu de sarcini la noi e cu dedicatie
          Camionu, autobuzu, tramvaiu sa fie ieftin – nu contează disponilitatea sau fiabilitatea, așa ajungi sa cumperi ceva pt care întreținerea va fi n-ai scumpă

          La noi nu contează offestu
          Se insista pe ideea ca nu are rost sa producem nimik
          Ca nu se potrivesc astrele, etc

          Rămân la idea ca
          Omu sfințeste locu

          3
          • Ba nu eram de loc la acelasi nivel cu RP Polona si RS Cehoslovacia (sau RDG) in domeniul industriei de aparare. Cate radare am produs inainte de 1989? Dar obuziere autopropulsate? Dana conceput de cehoslovaci este model 77 (!!!!). Noi ne chinuiam atunci cu tunul de 100 mm AT. Obuzierul tractat calibru 152 mm e model 81. T 72 produs in Polonia era superior celor 31 primite de noi. Iar legat de trainere, la un an dupa primul zbor al IAR 99, cehii lansau L 59, a treia generatie de trainere, dupa L 29 si L 39.
            Si eu cred ca desi noul guvern nu va reduce bugetul apararii, probabil ca nu va incerca sa adune frenetic toate tipurile de armament posibil. Iar un bimotor imi pare improbabil sa intre pe lista de urgente critice.

            1
  12. Pana una alta in septembrie 2023 polonezii au primit acceptul pt modernizarea a 48 de F-16 (cca 389 mil US)

    Tinand cont de numarul de companii si de nr de angajati din industria orizontala (https://www.bdli.de/sites/default/files/global_upload_upload/20231009_EF%20Impact%20Studie_ExecSummary_Gerundet.pdf ), implicate in EuroFighter, cred ca nemtii vor merge mai departe cu Tranche 5, mai ales ca SCAF avanseaza f.f. lent (daca vor alege sa dezvolte si sa comande Eurofighter Tranche 5, probabil SCAF va merge si mai lent)

    F-15 fata de ambele solutii alternative (EuroFighter si Rafale) are destule avantaje incat sa fie solutia optime cel putin la prim vedere

    11
  13. Am prieteni in Polonia si dupa alegeri i-am intrebat ce o fi. Au zis atat .. bine nu!

    5
  14. E oarecum normal sa existe la aviatiile care iau F-35 necesitatea unui bimotor cu raza lunga de actiune si timp de zbor mare in principal pentru superioritate aeriana si secundar atac la sol. Face practic ce nu prea poate face F-35 la maxim.

    Intre Eurofighter si F-15 EX, daca ar fi dupa capul meu as alege prima solutie pentru ca are mai multe arme integrate, atat europene cat si americane (Sidewinder, IRIS-T, Meteor, Amraam, Asraam) si este cel mai probabil sa mai beneficieze de un Tranche 5.

    Eurofighterul are o capacitate f buna sa tina la distanta aviatia rusa (practic pentru asta a fost proiectat) si uitandu-ne la ce se intampla in Ucraina, unde pilotii ucraineni spun ca cel mai deranjant este sa stie ca rusii pot lansa rachetele BVR si de pe teritoriul rusesc fara probleme.

    Ne-ar trebui si noua o escadrila

    7
  15. EF nu se poate compara cu F15 EX. 15-le e altă clasă, nu doar ca ține la distanță aviația rușilor dar o și călărește.
    Iar combinația F35 + F15EX ar fi grozavă. Să mai adăugăm și asocierea cu radarele americane și apărarea aeriana bazată pe Patriot, sistemele AWACS care sunt ca acasă la ele pe aici
    O apărare aeriana formidabilă te scutește de multe cheltuieli și emoții la sol și pe mare!!!!

    13
    • Teoretic F-15 e mai versatil si clar are raza mai lunga.

      Dar intr-un scenariu de 1vs1 contra Su35 , EF cu Meteor e net superior.

      • Strici orzul pe gâște, F15 cu Amraam rupe orice pasare sovietica iar în caz de război unchiul SAM îți înlocuiește piese sau avioane în secunda 2. Dacă iei Eurofighter, ca să primești piese sau avioane în caz de război trebuie sa aștepți dupa: Greta, francezul cu 4 zile de munca, elvețianul pacifist, neamțul chitibusar și cu cost mărit în industrie ca nu mai are heftin din URSS și Curtea constituțională a Germaniei blochează ajutoarele pentru industria grea ca altfel nu mai sunt competitivi, etc
        Oricât ar fi de bun păsăroiul EF faptul ca are prea multe moașe nu da bine în caz de pac-pac.

        8
        • povestea asta cu dependenta de neamtul chitibusar (nu stiu ce cauta elvetienii, Greta si francezul la o postare despee EF ) nu se aplica in EU, sunt niste reguli, tratate, obligatii de asistenta etc; tarile care-ti pot da ajutor sunt UK (in afara UK), Italia, Spania si Germania iar munitie de la toti cu exceptia francezilor. in plus toate sunt membre NATO

          1
        • Ef Typhoon nu are nimic de a face cu francezii sau elvetienii. Ci cu englezii, italienii, spaniolii si nemtii…

          1
      • Ce scenariu e ăsta 1 la 1. Noi avem fix atâtea avioane cate au rușii?
        Cred că 15 ar putea intra in meciuri mai palpitante 1 sau 2 (unul F35) la 4 sau mai mulți…

        2
  16. MAPN, bugetam si noi 12 aparate F15-II, ca sa avem o tranzitie mai lina la F-35 (a se citi, pina luam F25) ??
    Sau 24, daca o faceti cu cap si bugetai cum trebuie.
    F15 si F16, 10-20 de ani am fi acoperiti – parerea mea.
    Mereu mi-a placut F15, cal de povara, nene. Fighter adevarat.
    Daca tot nu mai facem curvete… macar avioane sa luam.
    Ar trebui vorbit cu polonezii, sa ne sincronizam pentru o comanda mai mare, sa fie bine.
    Dar la ce strategi avem, mai bine vinam prin Kenia… sau unde e plecat la relaxare „inca” primul om … dupa pantere, pume, lei…
    Ca in Ro nu mai e nimic de facut, macar sa mai ne relaxam..
    Cum zicea dl. Negrutiu, in Ro vezi numai fete triste pe strada, lume nemultumita, saracie .. te demoralizezi,zau asa.
    Halal sa ne fie ..
    Daca imi amintesc bine, F15 e certificat sa care armament nuclear, nu stiu de ce tarile UE care au asa ceva tot asteapta certificari pe F35 … Mai simplu cumpara F15-II si aia e, ai si fighter, retragi Tornado, rezolvi mai multe probleme.
    Plus ca e mia ieftin decit F35 si mai operabil, mult mai capabil si cu 2 motoare, ai asigurata o rata mai mare de supravietuire si combat.
    „America’s newest nuclear bomb design has been successfully tested on the F-15E, making the Strike Eagle the first fighter jet to be officially compaiable with the B61-12 design. ”
    Cu 24 de pasaroi din astea bi-motoare, cred ca rusii s-ar gindi de 3 ori inainte sa lanseze ceva sore noi… sau spre polonezi – care sigur isi vor lua 24-48 bucati, daca pretul e unul bun.
    Interesant ce vor sa faca polonezii, umplu golurile cu chestii bune si care se gasesc de cumparare pe piata acum, nu peste 5-10 ani… in timp ce noi cumparam f.putine, cam overpriced si care nu uplu goluri…

  17. Iftodie Constantin

    Avem și noi la mina a 3 a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *