Romania Military

Vesti nu foarte bune, dar – poate – nici foarte proaste…

Din pacate epopeea corvetelor romanesti se apropie de un sfarsit nefericit, macar daca ne referim la Naval Group si Gowind 2500.

Astfel, dupa ce MApN a taraganat semnarea contractului pe motive de contestare in justitie, a venit si vremea sa vedem viceversa dar pe motiv de pret.

Se stie deja ca Ministerul Apararii de la Bucuresti a anuntat compania franceza Naval Group ca este gata sa semneze imediat contractul pentru constructia celor patru corvete Gowind 2500 si modernizarea celor doua fregate Type 22R. Din pacate partea franceza (ca sa scurtam povestea) a cerut ca pretul cu care a castigat licitatia sa fie majorat pe motiv de crestere a costurilor cu materiale.

MApN a refuzat orice crestere de pret si a explicat ca nu are cum sa semneze pe un pret mai mare pentru ca procedura de atribuire are la baza o Ordonanta de Urgenta care stabileste clar pretul si acesta este cel mai mic dintre cele ofertate. Nu stiu daca Ministerul Apararii ar avea temei legal pentru a accepta un pret mai mare.

Pe de alta parte, Damen cu SIGMA 10514 are in continuare oferta de pret perfect valabila, cu alte cuvinte in tot acest timp compania Damen a notificat MApN (la un inteval de timp stabilit de lege) ca-si pastreaza oferta in termenii si conditiile in care a fost depusa, iar compania olandeza sustine si acum ca poate onora contractul in limita sumei cerute initial, fara majorari de costuri.

Ori daca Damen isi sustine oferta, Naval nu are cum sa ceara mai multi bani – decat suma cu care a castigat licitatia – si sa nu piarda imediat contractul in fata instantei, asadar pentru francezi este un joc pe care practic nu-l mai pot castiga: semneaza in termenii initiali – nu-si scot banii, MApN accepta cresterea de pret – Damen castiga in instanta atat timp cat accepta contractul la pretul initial, dar pe surse se stie deja ca MApN nu a luat in considerare nicio majorare de pret.

Acum, francezii au si ei dreptatea lor, preturile la materii prime au explodat, doar otelul aproape ca s-a dublat si atunci cum isi poate sustine Damen oferta? Simplu, olandezii au in Romania intreaga infrastructura necesara constructiei celor patru corvete si modernizarii fregatelor.

Au atat infrastructura tehnica: santiere, utilaje etc cat mai ales infrastructura de capital uman, adica au forta de munca necesara. Practic Damen construieste nave militare la Galati de ani de zile, le construieste pentru altii.

Naval Group trebuie sa investeasca masiv in SN Constanta, sa faca transfer de tehnologie, poate chiar sa angajeze oameni, ceea ce inseamna un singur lucru: costuri suplimentare fata de principalul sau concurent Damen Galati.

Acesta este si motivul pentru care – deocamdata cel putin, Damen inca isi poate mentine oferta, dar daca MApN nu se hotareste mai repede s-ar putea ca si olandezii sa intre pe minus si atunci totul se duce de rapa.

Din informatiile care circula liber pe piata, daca Naval Group nu semneaza contractul pana pe 31 decembrie 2021 lucrurile se cam indreapta spre un sfarsit nefericit. Pe de alta parte, tot pe surse, oferta Damen Galati expira si ea la inceputul lunii ianuarie 2022 si nu exista nici o garantie ca Damen o va prelungi. Poate o va face, cum a facut-o pana acum, poate nu…

Care sunt optiuniile MApN:

Sper ca acest articol sa lamureasca cumva apele, n-am scris despre corvete in ultimele zile tocmai pentru ca informatiile erau de la optimiste (gata de semnare), pana la sfarsitul iminent al oricarei colaborari cu Naval Group. Deocamdata,  francezii nu au renuntat la contract, cele doua parti inca negociaza, asa cum ne informa ambasadoarea Frantei la Bucuresti, din pacate insa pozitiile celor doua parti sunt destul de ireconciliabile, pentru ca asa cum am scris mai sus, chiar daca MApN ar putea gasi o chichita juridica si sa accepte o majorare a pretului, abia atunci Damen ar putea sa atace in instanta si de aceasta data ar avea munitie de sfarsitul lumii.

Ce stim sigur este ca MApN si Naval Group inca negociaza la data aparitiei acestui articol, mai stim ca oferta Damen este actuala si angajanta, dar ca pentru ambele companii sfarsitul acestui an si inceputul celui viitor vor fi o perioada a ultimei sanse.

Pana la urma cartile sunt in mana MApN, acesta poate efectiv soma Naval Group ca in termen de „n” zile sa se hotareasca si mai apoi, partea romana vede ce face. Nu se stie care sunt planurile Ministerului Apararii in cazul, previzibil din pacate, in care companaia franceza refuza sa semneze in actualele conditii financiare.

GeorgeGMT

Exit mobile version