Romania Military

Viitorul submarin olandez va fi…

Inca nu se stie, dar decizia este asteptata cu sufletul la gura cu atat mai mult cu cat submarinele olandeze din clasa Walrus au imbatranit si deja s-a trecut la canibalizarea unuia dintre ele pentru ca restul de trei nave sa poata fi mentinute operationale. Prima nava din clasa Walrus a fost retrasa in octombrie 2023.

Olandezii ar fi trebuit sa aiba o decizie inca din 2021 dar lucrurile s-au complicat, negocierile au fost dificile si intr-un final abia acum se asteapta ca o decizie sa fie luata.

In cazul Olandei nu discutam doar de achizitie ci si de productie locala plus un semnificativ transfer de tehnologie care sa permita industriei navala locale sa fie implicata serios atat in constructia navelor cat si in intretinerea lor pe durata de exploatare prognozata. Astfel incat fiecare companie ofertanta straina a fost obligata sa prezinte un parteneriat serios cu o companie olandeza detinatoare de santiere navale ca si cu alte enitati locale. Din acest punct de vedere, al implicarii industriei nationale, olandezii au fost extrem de seriosi si nu par sa fi negociat prea mult.

Decizia ar putea fi anuntat pana la sfarsitul lunii martie 2024, desi nimic nu este sigur.

Cele trei companii aflate in cursa sunt deja cunoscute, desi au aparut schimbari importante din 2019, cand primele oferte au fost facute, pana astazi.

Bugetul programului este 2,5 miliarde de euro, o suma nu foarte mare daca tinem cont de faptul ca olandezii nu doar cumpara patru submarine ci vor sa le si coproduca, vor sa-si creeze o baza industriala si mai ales doresc ca navele sa fie intretinute in santierele lor navale.

Asteptam o decizie in acest program desi conform celor de la Bloomberg, olandezii ar fi ales deja oferta franceza. Informatia vine pe surse si deocamdata nu a fost confirmata de absolut nimeni, cu atat mai mult cu cat patru provincii olandeze au protestat fata de oferta francezilor de la Naval Group, nemultumite fiind de partea relativ mica ce le revine (in privinta cooperarii industriale) in urma unui posibil contract cu NG.

In februarie 2024 ziarul olandez „De Telegraaf” a  scris ca francezii ofera cea mai buna nava la cel mai bun pret, dar opinia unui ziar nu este in mod obligatoriu si cea a guvernului olandez.

Dintre cele trei competitoare este posibil ca Naval Group sa-si doreasca cel mai mult contractul pentru ca deocamdata submarinul lor nu exista si ar fi foarte important ca Barracuda ne-nucleara sa devina realitate, dar penru asta ai nevoie de un contracat ferm, cu atat mai mult cu cat francezii sunt singura companie ai carui guvern nu cumpara submarine clasice.

Suedezii au deja o comanda pentru doua unitati A 26 de la marina lor militara, germanaii au chiar sase nave ferm comandate, pe cand francezii nu au deocamdata nici o Barracuda-class nenucleara in portofoliu.

In acelasi timp este posibil ca Naval sa vada Barracuda ca fiind inlocuitoarea clasei Scorpene, dar indiferent cum isi vad francezii submarinul clasic in viitor, un lucru este cert: au nevoie neaaparat de o comanda ferma pentru a putea sa prezinte nava si altor potentiali clienit si de aici poata ca Naval este gata sa ofere un pret ceva mai convenabil.

Bineinteles ca exista o morala in cazul Olandei si ea are legatura cu inchiderea in 1996 a companiei Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), proiectanta si producatoarea submarinelor din clasa Walrus, dar anii trec compania intra in faliment si, ca sa scurtam povestea, guvernul olandez (propietar in acel moment al RDM) vinde compania.

Astazi Olanda bate cu stoicism din buze si se roaga de altii sa le faca submarinele desi a  avut o companie proprie de foarte inalt nivel tehnologic, dar economia de piata prost inteleasa a facut ravagii, tot asa cum si armata olandeza este astazi o umbra jalnica la ceea era cu doar 20 de ani in urma.

Prostia este de fapt dureroasa, dar omenii s-au obisnuit cu ea – exista peste tot – si din acest motiv au devenit toleranti la acest tip de durere.

GeorgeGMT

Exit mobile version