Romania Military

Avioane care-și aruncă pasagerii cu tot cu scaune…

Rafale B cu pricina…

Se mai întâmplă

În 2019 un Rafale B (dublă comandă) și-a ejectat pasagerul de nu s-a văzut în plin zbor. Bietul om nici măcar nu-și dorise să zboare cu Rafale nefiind un mare entuziast al aviației militare dar colegii lui i-au făcut o surpriză. Avionul a decolat, s-a ridicat în forță, G pozitiv, G negativ, bietul creștin s-a prins cu mâinile de ce-a putut, inclusiv de sistemul de declanșare a catapultării scaunului, conform anchetei celor de la BEA–E. Așa că avionul era bine sănătos, pasagerul însă lipsă.

Bietul om în cauză era director în cadrul unei companii din industria de apărare, n-a cerut așa ceva iar pilotul a început zborul cu o urcare într-un unghi de 47*, care a generat +4G mai apoi a venit la un traiect la joasă înălțime care a generat un G negativ de -0,6. Se pare că pasagerul s-a speriat, nu era nici bine prins în hamuri, s-a simțit ca iaurtul când îl amesteci bine înainte să-l bei, a pus mâna pe ce-a ajuns și a nimerit sistemul de catapultare. A fost catapultat, și-a pierdut și casca dar din fericire a scăpat cu viață fără răni importante, iar pilotul a reușit să aducă avionul la sol.

F-15D după catapultarea pasagerului

Acum a vanit rândul unui F-15D să facă la fel și în timpul pregătirii pentru decolare pentru un zbor “motivațional”, adică o excursie cu un F 15 oferită de US AF către civili sau militari dar “pământeni” și nu aviatori, scaunul pasagerului s-a catapultat cu tot cu pasager, de acesta dată la sol. Bafta ocupantului a fost că scaunul este de tip zero-zero, adică salveaază viață pasagerului și viteză zero și altitudine zero.

În imaginile care au apărut se vede cum pasagerul se ridică împleticit de lângă marginea pistei, evident nefiind sigur ce-a pătimit, dar s-a dovedit ulterior că a scăpat teafăr și nevătămat, scaunul funcționând impecabil și “salvând” viață pasagerului, oferindu-i acestuia însă o experiență absolut de neuitat.

Încă nu se știe ce a declanșat secvența de catapultare.

 

Cel mai rău au pățit-o însă indienii…

Pe 14 octombrie 2014, un Suhoi Su 30MKI, aflat în procedura de aterizare s-a prăbușit după ce ambi piloți au fost catapultati fără să dea această comandă. Din fericire piloții au ajuns teferi la sol, ba chiar și avionul s-a prăbușit fără a suferi pagube structurale majore.

Cu toate aceste misterul persistă, pentru că în cazul avionului indian, ambele scaune s-au activat fără comandă și este cunoscut faptul că în cazul Su 30MKI, fiecare pilot trebuie să-și activeze singur scaunul, adică dacă unul se catapultează asta nu implică automat și catapultarea celui de-al doilea membru al echipajului, astfel încât defecțiunea tehnică implicată este una ciudată.

GeorgeGMT

Exit mobile version