Rafale B cu pricina…
Se mai întâmplă
În 2019 un Rafale B (dublă comandă) și-a ejectat pasagerul de nu s-a văzut în plin zbor. Bietul om nici măcar nu-și dorise să zboare cu Rafale nefiind un mare entuziast al aviației militare dar colegii lui i-au făcut o surpriză. Avionul a decolat, s-a ridicat în forță, G pozitiv, G negativ, bietul creștin s-a prins cu mâinile de ce-a putut, inclusiv de sistemul de declanșare a catapultării scaunului, conform anchetei celor de la BEA–E. Așa că avionul era bine sănătos, pasagerul însă lipsă.
Bietul om în cauză era director în cadrul unei companii din industria de apărare, n-a cerut așa ceva iar pilotul a început zborul cu o urcare într-un unghi de 47*, care a generat +4G mai apoi a venit la un traiect la joasă înălțime care a generat un G negativ de -0,6. Se pare că pasagerul s-a speriat, nu era nici bine prins în hamuri, s-a simțit ca iaurtul când îl amesteci bine înainte să-l bei, a pus mâna pe ce-a ajuns și a nimerit sistemul de catapultare. A fost catapultat, și-a pierdut și casca dar din fericire a scăpat cu viață fără răni importante, iar pilotul a reușit să aducă avionul la sol.
F-15D după catapultarea pasagerului
Acum a vanit rândul unui F-15D să facă la fel și în timpul pregătirii pentru decolare pentru un zbor “motivațional”, adică o excursie cu un F 15 oferită de US AF către civili sau militari dar “pământeni” și nu aviatori, scaunul pasagerului s-a catapultat cu tot cu pasager, de acesta dată la sol. Bafta ocupantului a fost că scaunul este de tip zero-zero, adică salveaază viață pasagerului și viteză zero și altitudine zero.
În imaginile care au apărut se vede cum pasagerul se ridică împleticit de lângă marginea pistei, evident nefiind sigur ce-a pătimit, dar s-a dovedit ulterior că a scăpat teafăr și nevătămat, scaunul funcționând impecabil și “salvând” viață pasagerului, oferindu-i acestuia însă o experiență absolut de neuitat.
Încă nu se știe ce a declanșat secvența de catapultare.
Cel mai rău au pățit-o însă indienii…
Pe 14 octombrie 2014, un Suhoi Su 30MKI, aflat în procedura de aterizare s-a prăbușit după ce ambi piloți au fost catapultati fără să dea această comandă. Din fericire piloții au ajuns teferi la sol, ba chiar și avionul s-a prăbușit fără a suferi pagube structurale majore.
Cu toate aceste misterul persistă, pentru că în cazul avionului indian, ambele scaune s-au activat fără comandă și este cunoscut faptul că în cazul Su 30MKI, fiecare pilot trebuie să-și activeze singur scaunul, adică dacă unul se catapultează asta nu implică automat și catapultarea celui de-al doilea membru al echipajului, astfel încât defecțiunea tehnică implicată este una ciudată.
GeorgeGMT


Avioanele rusesti sunt ciudate, au personalitate…proprie. Unele nu suporta pilotii indieni, altele nu vor sa se intoarca la apuntare pe portavionul rusesc – pe cand era in uz, nu zic functional, ca ar fi prea mult…altele sunt pacifiste, isi arunca armele imediat dupa decolare, altele vor sa ia prizonieri, trag pe langa tinta, in ideea ca tinta se preda, altele vor sa zboare in occidentul putred capitalist, da’ fara pilot, deci il ejecteaza…si lista e lunga… :)))
Offtopic- Qatar. Avem o premiera mai mult decat interesanta.
Doar una?
Da, au fost ejectati cu scaun special, la virgine.
(oare au mai ramas?) 😂😂😂😂
Avem 2 situatii explozive, Polonia si Quatar si articolul de azi vorbeste despre avioane care isi arunca pasagerii :))
Probabil era programat dinainte, dar totusi, e un caz de manual de baba se piaptana 🙂
Ai si tu rabdare…
Azi e cu Yemen 😂
La indieni ,avand in vedere ce fac fratiorii lor prin Europa, e instinctul de a pune mana pe orice-datul cu jula…
E remarcabil ca civilianii aia doi mai traiesc
3 producatori de scaune principali sunt pe piata:
Britanicul Martin Baker care sunt folosite de avioane
europene inclusiv F35, IAR99
Americanul ACES II folosit la avioane americane, F16
Rusul Zvezda k36 folosit de avioane rusesti si chinezesti.
Ce i important la ele e ca catapulteaza la 0 altitudine asa ca maresc potentialul de survolarea pilotului/copilotului
IAR-99 are scaune românești.
Nope. Are britanice, precum a spus Dov.
Da, erau prea periculoase cele românești
Ioc ! scaunele IAR99 sun produse de Martin-Baker model
Mk 10L. Scaune de 0 altitudine.
Asi fi mirat sa se produca in Romania , cauza e ca daca
recurgi la asa o dezvoltare trei sa ai si clienti ca sa acoperi
costurile uriase. Cui Ceasca le vindea ? 😝
Vorba e de mii de scaune. Nici americanii pt f35 n au
dezvoltat scaun, au luat deagata la Martin Baker
https://iar93.ro/etape-realizare-scaun-catapultare/
https://iar93.ro/scaun-catapultare-romanesc-2/
https://iar93.ro/scaun-catapultare-3/
Ar fi interesant de știut ce scaune sînt acum pe 99.
Și dacă MB a cerut redevențe.
@Un Andrei și @Dov..
Ce am găsit eu pe net despre scaunul de catapultare al Șoimului..citez:
„În afară de motor si de scaunele de catapultare, totul a fost proiectat in Romania, si fabricat în tară: motoarele Viper Rolls Royce erau deja produse sub licentă de către Turbomecanica pentru IAR-93, iar scaunul de ejectie SC-HV-00 construit de Aerofina ca o copie Martin-Baker Mk10L nu era gata încă, astfel încât avioanele au primit scaune britanice.
Scaunul de ejectie folosit a fost Martin-Baker Mk10L, înlocuit de copia sa, SC-HV-00 construit de Aerofina de la mijlocul anului 1994. Acronimul vine de la SC Scaun catapultare , HV-00 arată performanta generic – la fel ca MB Mk10L, aceasta poate salva viata pilotului la înăltime zero si de viteză nula.”
https://iar99soim.blogspot.com/2014/12/programul-iar-99-scurt-istoric.html?m=1
Copii dupa anul 89 ls sigur erau facute cu licenta
asa ca tot Martin Baker sunt.
Nu cumva „henglejii” au manglit modelu’ de la dacii nostri liberi… ?
Cum am omis, desigur 😄
https://en.wikipedia.org/wiki/Martin-Baker
Asta se spune in detaliu și în linkurile trimise.
Rămîn întrebärile despre ce scaune (și încărcături explozive) sînt acum pe avion, și dacă MB a cerut plăți (o licență post-factum).
MB nu a cerut nimic. Scaunul e un produs românesc care nu a fost obiectul unei licențe.
https://www.youtube.com/watch?v=X2qOOb8fsbI
IAR-99 are acum scaune românești. Acestea nu sînt licență Martin Baker.
https://www.youtube.com/watch?v=X2qOOb8fsbI
Trist, foarte trist🥲
In faza asta trebuia sa continua productia si sa deschida
o fabrica de scaune. Deciziile luate avand acest personal
excelent puteau sa aduca la o firma care putea sa
concureze cu cele 3 existente in lume.
Asta spun ca atati ani de experienta s au dus pe garla
si ce lipsea, inca un pic de initiativa.
„Omul a catapultat scaunul in van” pacat ! N am stiut.
Si in termini medicali la asta se spune
„Coitus interuptus” 😂
La indieni , varianta neoficiala e ca s-au activat catapultarile de la cojile de seminte din carlinga …la un moment dat avionul nu a mai suportat …
Sukoaiele au fost controlate de AI. Aceasta a luat singura decizia respectivă. Uneori mai trage câte o rachetă , un foc prietenesc sau o rafală de mitralieră în proprii civili. Pentru ca AI ul rusesc e la fel ca rusul average : defect.
Râdem de ruși dar au singurul elicopter din lume dotat cu scaun de catapultare..Kamov..
De ce oare blocul nostru nu a avut/are cercetări în acest sens pt Apache..Viper..Tiger etc?
Mi se pare de bun simt să încerci să salvezi viața piloților..
Și nici nu pare mare filozofie..e la fel ca la avioane doar că palele elicelor sunt distruse cat sa se poată ejecta in siguranță piloții..
Oare nu s-o putea face ceva in privința asta? E ciudat mai ales că ne lăudăm că avem edge tehnologic fata de blocul rival..
Cum funcționează:
https://youtu.be/a1kr651en7g?si=Ymt8rVXIqdtP-gJU
https://youtu.be/z4MgXaKGd6U?si=4kFmvEM_JBVtuFG7
https://youtube.com/shorts/6UoWBrlD3cg?si=rXoA-FOZRIlxRRIB
„Yes, there is a military helicopter with ejection seats – here is how it works”
https://www.slashgear.com/1782975/ka-52-military-helicopter-has-ejection-seats-how-mechanics-work-explained/