Rafale B cu pricina…
Se mai întâmplă
În 2019 un Rafale B (dublă comandă) și-a ejectat pasagerul de nu s-a văzut în plin zbor. Bietul om nici măcar nu-și dorise să zboare cu Rafale nefiind un mare entuziast al aviației militare dar colegii lui i-au făcut o surpriză. Avionul a decolat, s-a ridicat în forță, G pozitiv, G negativ, bietul creștin s-a prins cu mâinile de ce-a putut, inclusiv de sistemul de declanșare a catapultării scaunului, conform anchetei celor de la BEA–E. Așa că avionul era bine sănătos, pasagerul însă lipsă.
Bietul om în cauză era director în cadrul unei companii din industria de apărare, n-a cerut așa ceva iar pilotul a început zborul cu o urcare într-un unghi de 47*, care a generat +4G mai apoi a venit la un traiect la joasă înălțime care a generat un G negativ de -0,6. Se pare că pasagerul s-a speriat, nu era nici bine prins în hamuri, s-a simțit ca iaurtul când îl amesteci bine înainte să-l bei, a pus mâna pe ce-a ajuns și a nimerit sistemul de catapultare. A fost catapultat, și-a pierdut și casca dar din fericire a scăpat cu viață fără răni importante, iar pilotul a reușit să aducă avionul la sol.
F-15D după catapultarea pasagerului
Acum a vanit rândul unui F-15D să facă la fel și în timpul pregătirii pentru decolare pentru un zbor “motivațional”, adică o excursie cu un F 15 oferită de US AF către civili sau militari dar “pământeni” și nu aviatori, scaunul pasagerului s-a catapultat cu tot cu pasager, de acesta dată la sol. Bafta ocupantului a fost că scaunul este de tip zero-zero, adică salveaază viață pasagerului și viteză zero și altitudine zero.
În imaginile care au apărut se vede cum pasagerul se ridică împleticit de lângă marginea pistei, evident nefiind sigur ce-a pătimit, dar s-a dovedit ulterior că a scăpat teafăr și nevătămat, scaunul funcționând impecabil și “salvând” viață pasagerului, oferindu-i acestuia însă o experiență absolut de neuitat.
Încă nu se știe ce a declanșat secvența de catapultare.
Cel mai rău au pățit-o însă indienii…
Pe 14 octombrie 2014, un Suhoi Su 30MKI, aflat în procedura de aterizare s-a prăbușit după ce ambi piloți au fost catapultati fără să dea această comandă. Din fericire piloții au ajuns teferi la sol, ba chiar și avionul s-a prăbușit fără a suferi pagube structurale majore.
Cu toate aceste misterul persistă, pentru că în cazul avionului indian, ambele scaune s-au activat fără comandă și este cunoscut faptul că în cazul Su 30MKI, fiecare pilot trebuie să-și activeze singur scaunul, adică dacă unul se catapultează asta nu implică automat și catapultarea celui de-al doilea membru al echipajului, astfel încât defecțiunea tehnică implicată este una ciudată.
GeorgeGMT
Avioanele rusesti sunt ciudate, au personalitate…proprie. Unele nu suporta pilotii indieni, altele nu vor sa se intoarca la apuntare pe portavionul rusesc – pe cand era in uz, nu zic functional, ca ar fi prea mult…altele sunt pacifiste, isi arunca armele imediat dupa decolare, altele vor sa ia prizonieri, trag pe langa tinta, in ideea ca tinta se preda, altele vor sa zboare in occidentul putred capitalist, da’ fara pilot, deci il ejecteaza…si lista e lunga… :)))
Offtopic- Qatar. Avem o premiera mai mult decat interesanta.
Doar una?
Da, au fost ejectati cu scaun special, la virgine.
(oare au mai ramas?) 😂😂😂😂
Avem 2 situatii explozive, Polonia si Quatar si articolul de azi vorbeste despre avioane care isi arunca pasagerii :))
Probabil era programat dinainte, dar totusi, e un caz de manual de baba se piaptana 🙂
Ai si tu rabdare…
La indieni ,avand in vedere ce fac fratiorii lor prin Europa, e instinctul de a pune mana pe orice-datul cu jula…
E remarcabil ca civilianii aia doi mai traiesc
3 producatori de scaune principali sunt pe piata:
Britanicul Martin Baker care sunt folosite de avioane
europene inclusiv F35, IAR99
Americanul ACES II folosit la avioane americane, F16
Rusul Zvezda k36 folosit de avioane rusesti si chinezesti.
Ce i important la ele e ca catapulteaza la 0 altitudine asa ca maresc potentialul de survolarea pilotului/copilotului
IAR-99 are scaune românești.
Nope. Are britanice, precum a spus Dov.
La indieni , varianta neoficiala e ca s-au activat catapultarile de la cojile de seminte din carlinga …la un moment dat avionul nu a mai suportat …