Romania Military

Boxer RCH 155

Boxer Remotely Controlled Howitzer 155, pe numele sau intreg, este un obuzier autopropulsat relativ nou aparut pe piata chiar daca el a fost prezentat publicului inca din 2014.

Acest obuzier nu a fost inca comandat de nimeni si este, alaturi de MLI Lynx al Rheinmetall, un program demarat si sustinut din fonduri proprii de Krauss-Maffei Wegmann. Este adica un copil fara tata, crescut doar de mama, pentru ca Bundeswehr nu a contribuit cu nimic la dezvoltarea sistemului si deocamdata nici nu l-a comandat.

Donar

In linii mari RCH 155 AGM (Artillery Gun Module, cunoscut si sub derivatul DONAR pe senilat ASCOD) este un modul care contine o turela complet automatizata dotata cu acelasi obuzier ca si mult mai cunoscuta sa ruda – PzH 2000 – din care a si evoluat catre o automatizare completa. Acelasi tun de 155mm si 52 de calibre, aceleasi performante ca raza de actiune: 30 km cu proiectile standard, 40km cu proiectile de tip “Base bleed” si pana la 56km cu proiectile dotate cu motor reactiv.

Cadenta este acceasi cu a PzH, 6-8 proiectile pe minut, avand evident posibilitatea sa traga „Multiple Round Simultaneous Impact” (MRSI).

Mai mult, la cererea clientului, se poate monta un obuzier calibrul 105mm sau un 155mm cu teava mai scurta de doar 39 de calibre.

La RCH 155 totul este automatizat, echipajul format din doar doi membrii controleaza focul din cabina vehiculului, nimeni nu sta in turela. Incarcarea este 100% automatizata, ca si aducerea obuzierului in pozitia de tragere. Totul este controlat prin radio-comanda de catre echipajul care nici macar nu trebuie sa fie in masina. In caz de avarie, cei doi pot suplini sistemul automat de incarcare, iar tragerile se pot face si manual, in regim de avarie. Dar cel mai probabil ca nu este de dorit in conditii normale de exploatare.

Ca nivel de protectie, 30mm in arcul frontal, 12,7mm pe laterale. KMW isi lauda noul obuzier descriindu-l ca fiind de facto un PzH 2000 mai ieftin si mai modern. Cat de ieftin iese nu stim inca si nici cat de fiabil pentru ca deocamdata nimeni nu l-a cumparat, dar remarcabil este faptul ca modulul obuzierului poate fi montat si pe alte platforme nu doar pe cea a Boxerului, fiind prezentat si pe un camion.

Vechul M109

Stirea in sine vine insa din Elvetia, tara care s-a hotarat sa-si inlocuiasca  batranele obuziere M 109 KAWEST RC (in dotare de 50 de ani) si pentru asta a deschis o mica competitie. Dintre cele ofertate, elvetienii au decis ca in finala sa ramana RCH 155 si suedezii cu Archer 8×8 (BAE Systems).

Testele vor avea loc in Germania si vor dura doi ani (2023 si 2024) iar in 2026 va fi anuntat castigatorul. Nimic deosebit pana aici, ceva tipic si normal pentru elvetieni. De remarcat doar ca elvetienii, care pana acum au operat un obuzier pe senile, au decis de aceasta data pentru unul pe roti. Asta si datorita reliefului foarte muntos al tarii si poate ca in urma cu 50 de ani, cand au ales M109, nu aveau disponibila si o varianta 8×8…

Interesant pentru Romania este faptul ca nemtii de la KMW au oferit elvetienilor RCH 155AGM in doua variante posibile: pe platforma Boxer 8×8 sau pe autohtonul Pirahna 5 8×8.

In contextul razboiului din Ucraina, al lectiilor pe care le invatam zilnic de acolo, necesitatea unui obuzier autopropulsat pentru armata romana nu cred ca mai trebuieste in vreun fel argumentata.

Ok, stam bine, poate chiar mai sus de “bine”, in cazul artileriei reactive, trupele terestre dispunand de un numar relativ mare de APRA 40 (122mm) cu raza maxima 20km, poate vom vedea candva si racheta de 122mm cu raza extinsa la 40km, avem de asemenea si LAROM cu LAR 160 si raza de 40km, plus bijuteria coroanei, HIMARS (raza 70km) dotat inclusiv cu ATACMS – 300km.

Dar la capitolul obuziere de 155mm nu avem nimic, folosind inca batranele 152mm tractate. Batrane dar probabil inca bune la casa omului, necazul nostru sta in faptul ca nu avem inca un program de dotare cu obuziere auto-propulsate de 155mm, dar avem, se pare posibilitatea sa dispunem de o platforma comuna: Pirahna 5. Sau platforma mai putin blindata a unui camion Iveco 8×8 sau Rheinmetall Man 10×10 spre exemplu:

Lucru mare aceasta platforma comuna din multe puncte de vedere, cu atat mai mult cu cat orice alt obuzier am alege nu am avea posibilitatea unei platforme comune cu nimic din ce avem noi in dotare astazi.

Ar fi de gandit?!

 

GeorgeGMT

Exit mobile version